Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Susar i elementen när kompressorn gÃ¥r VVM 320  (läst 4311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« skrivet: 20 september 2019, 23:02:28 »
Nybliven husägare här med en VVM 320 i huset (och en f2120 utanför)
Problemet som uppstått nu är att vi hade 50år gamla aga-hus, ventiler och termostater och fick dem utbytta i veckan. (blev mma evosense och mma evoflow).
Jag har luftat elementen några gånger nu och det verkar inte komma mer luft ur dem.
Sedan detta blev bytt har det dock börjat susa i alla elementen i perioder (gissar att det är när kompressorn går), mest under nätterna när värmen sjunker.
Det låter nästan som att en kran är på eller hur man ska förklara det.
Resterande tid är det tyst i elementen.
Jag gissar på att detta har något med flödet att göra som ändrats i och med de nya delarna i systemet.
Jag har letat som en tok i menyerna, men måste vara trög för hittar inte hur jag kan sänka/höja detta.
Eller krävs det att fabriksåterställa mjukvaran eller något nu när jag har nya grejer?

Mvh
Patrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #1 skrivet: 21 september 2019, 07:39:43 »
Går cirkulationspumpen hela tiden men det låter bara ibland?
Vad har du ställt termostaterna på? Du kanske har för hög värmekurva så att flera termostater stryper flödet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #2 skrivet: 21 september 2019, 15:50:29 »
Går cirkulationspumpen hela tiden men det låter bara ibland?
Vad har du ställt termostaterna på? Du kanske har för hög värmekurva så att flera termostater stryper flödet?

Då jag aldrig bott i villa innan har jag tyvärr dålig koll på värmesystem, men gissar på att systemet skall rulla på som det ska. Jag har inte uppmärksammat några felmeddelanden eller liknande.
Allt verkar vara inställt på auto i systemet och det låter vare sig termostaterna är helt öppna (28grader) eller om jag ställt den lägre.
Det enda jag kan se i systemets display är att kompressorstatus är igång när det börjar susa.
Samt att jag då hör vid pannan att den arbetar.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2019, 13:32:27 »
Då jag aldrig bott i villa innan har jag tyvärr dålig koll på värmesystem, men gissar på att systemet skall rulla på som det ska. Jag har inte uppmärksammat några felmeddelanden eller liknande.
Allt verkar vara inställt på auto i systemet och det låter vare sig termostaterna är helt öppna (28grader) eller om jag ställt den lägre.
Det enda jag kan se i systemets display är att kompressorstatus är igång när det börjar susa.
Samt att jag då hör vid pannan att den arbetar.

Är det när den värmer huset, eller varmvatten som det susar?
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2019, 22:22:13 »
Den ökar flödet när kompressorn går.
Du kan kolla i servicemenyn (håll inne bakåt i 7 sek i huvudmenyn för att aktivera service).
Gå in i 5.1.14 och kolla akutella inställnigar?
Gissningsvis står där "Radiator" och DUT = -18,0 C?

Det du då kan prova är att ändra till egen inställning och ändra "dT vid DUT", ett högre värde borde minska suset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2019, 16:01:21 »
Den ökar flödet när kompressorn går.
Du kan kolla i servicemenyn (håll inne bakåt i 7 sek i huvudmenyn för att aktivera service).
Gå in i 5.1.14 och kolla akutella inställnigar?
Gissningsvis står där "Radiator" och DUT = -18,0 C?

Det du då kan prova är att ändra till egen inställning och ändra "dT vid DUT", ett högre värde borde minska suset.

Med högre värde menar du då fler minus som exempelvis -20c, eller menar du högre som i exempelvis -16c?

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2019, 16:02:27 »
Är det när den värmer huset, eller varmvatten som det susar?

Ja, precis, när den värmer huset så börjar det susa i elementen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2019, 17:53:43 »
Man kan som sagt ändra "dT vid DUT":

Inställningsområde dT vid DUT: 2,0 – 20,0
Fabriksinställning dT vid DUT: 10,0

Ändrar man till ett högre värde uppåt 20 borde flödet minska då cirkulationspumpen inte varvar lika snabbt. Borde ge mindre sus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2019, 19:44:29 »
Precis, jag var kanske otydlig, men ändras "Radiator" till "Egen inställning" så kan du sen ändra "dT vid DUT"
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2019, 01:08:39 »
Så, jag var inne i menyn och kollade. Där står den på radiator och under står det dut -20c.
Bör jag flytta den åt uppåt mot låt säga -16c eller åt andra hållet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2019, 18:57:07 »
Hej!
Nej, börja med att ändra radiator till egen inställning.
Värdet på DUT är troligen korrekt.
När du ändrat till egen inställning så ska det vara möjligt att justera "dT vid DUT" som är ett positivt värde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2019, 19:42:57 »
Har du trimmat in  de nya strypventilerna i botten av elementen-lÃ¥ter som om flödet över  elementet är för högt.
Du ska ha 4-6 C tempskillnad mellan toppen och botten av elementet med öppen termostat.

låter konstigt att din vp skulle generera ljudet om du inte ändrat varvtal på cirkulationspumpen.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad WarSpaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2019, 03:03:26 »
Har du trimmat in  de nya strypventilerna i botten av elementen-lÃ¥ter som om flödet över  elementet är för högt.
Du ska ha 4-6 C tempskillnad mellan toppen och botten av elementet med öppen termostat.

låter konstigt att din vp skulle generera ljudet om du inte ändrat varvtal på cirkulationspumpen.

Oj, jag har inte trimmat något alls. Detta är en ny värld för mig och det är bra att det finns hjältar som er på detta forum som man kan be om vägledning.
Rörmokaren var bara hemma och bytte ventilhus och termostater vad jag kunde se, samt att vi luftade första gången efter att vi hade fyllt på systemet igen.
Sedan sa han att jag skulle lufta några gånger till de kommande veckorna för att säkerställa att all luft var ute ur systemet, vilket jag gjort.
Längre än så har jag inte kommit.
Märkte dock redan första kvällen efter att han hade varit här och bytt att det började susa ordentligt när värme började passera i systemet, något jag inte hört innan bytet gjordes.

Robba5

  • Gäst
Robba5
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2020, 17:29:01 »
Fick du ordning med susandet i rören? Jag har samma problem efter byte av värmesystem. Alla jag pratat med säger att jag ska lufta elementen, vilket jag har gjort efter konstens alla regler men ljudet upphör aldrig.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen när kompressorn går VVM 320
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2020, 17:59:23 »
Kanske för hög fart på pumpen, då kan det susa , mest i ventilerna på elemeneten, se om ni kan ställa ner farten ett snäpp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!