Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dyr reparation?  (läst 18610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dyr reparation?
« skrivet: 28 september 2015, 20:59:35 »
Hej,

Detta blir mitt premiärinlägg på forumet. Jag har en IVT Greenline HT Plus E7 installerad -06 som har börjat strula. Jag fick upprepade larm om pressostat låg och hade upp till 30 gr skillnad KB In och KB ut när larmet löste ut. Jag tillkallade reparatör som efter någon form av mätning (tryck?) dömer ut expansionsventilen och vill byta den. Först efter det kunade han avgöra om även kompressorn måste bytas p.g.a. att den avger missljud vilket enligt reparatören kan hänga ihop med expansionsventilen. Nu till mina frågor:
- Byte expansionsventil, torkfilter och cirkulationspump kalla sidan kostar 15.600. Ev. byte kompressor kostar 21.500. Detta låter svindyrt, är det normalt?
- Reparatören ställde om VP till endast tillskottsdrift eftersom jag annars bara fick kvittera larm. Efter detta har nivån i expansionskärlet sjunkit (långsamt över flera dagar) och kärlet är nu helt tomt. Kan detta betyda läcka i borrhålet eller tar kan köldbäraren ta vägen någon annanstans?
- Vad bör man väga in i resonemanget kring brytpunkten när det inte är lönt att reparera utan istället satsa på en ny värmepump?

Tack på förhand.
//Petter

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dyr reparation?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2015, 21:17:31 »
Jag hoppas ni kontrollera filtret på kalla sidan ,
är det rent skulle jag kontrollera KB pumpen ,
med det deltat på kalla sidan blir förångningen sjukt låg och det innebär att flödet i princip är obefintligt
Den troliga orskaen är bara cirkulationspumpen,

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dyr reparation?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2015, 22:35:53 »
Kan vara så enkelt som låg nivå på köldbäraren och att det kommit in luft i grejerna som gör att cirkulationen avstannar.
Anledningen till att nivån sjunker är att borrans temperatur ökar när den inte belastas och att slangarna då utvidgar sig, fyll på med mer spritblandning.

En trÃ¥kigare anledning till högt delta pÃ¥ köldbäraren är om borran fryser ihop fullständigt, den kan dÃ¥ klämma ihop slangarna sÃ¥ att cirkulationen avstannar.  :-\

Men kolla även cirkpump + filter på kalla sidan som CC skriver.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2015, 23:11:53 »
Tack för svaren!

Jag hoppas ni kontrollera filtret på kalla sidan ,
är det rent skulle jag kontrollera KB pumpen ,
med det deltat på kalla sidan blir förångningen sjukt låg och det innebär att flödet i princip är obefintligt
Den troliga orskaen är bara cirkulationspumpen,

cc
Jag rengjorde filtret på kalla sidan innan jag ringde reparatören. Det var inte särskilt smutsigt och rengöring gjorde ingen skillnad. KB-pump gick att köra via servicemenyn och det låter som att den snurrar (dessutom med olika fart beroende på switchens läge), men jag har ingen aning om hur frisk den är. Kan jag som lekman kolla det på något vis? Reparatören försökte justera exp.ventil lite med ett spärrskaft utan resultat (jag har ingen kunskap om vad han justerade).

Efter längre stillestånd börjar delta KB in-KB ut ganska normalt när VP drar igång för att sedan bli nästan 30°C innan larm pressostat låg. Under denna tid ligger KB in nästan konstant på 24°C. Detta förlopp tog ca 10 min. Efter kvittens av larm drar VP igång efter en liten paus, då är det nästan konstant delta men lägre KB in (ca 5 °C, KB ut -4 °C) och så kommer nytt larm om pressostat låg efter ca 2-3 min.

Ändrar detta teorin om trasig KB-pump?

Kan vara så enkelt som låg nivå på köldbäraren och att det kommit in luft i grejerna som gör att cirkulationen avstannar.

Anledningen till att nivån sjunker är att borrans temperatur ökar när den inte belastas och att slangarna då utvidgar sig, fyll på med mer spritblandning.
OK, det låter ju som en rimlig anledning. Jag är ändå lite orolig för en läcka eftersom jag har fyllt på KB ett par gånger. Manualen säger att pumpen ska vara påslagen, men det är otydligt om den ska producera värme under tiden man fyller. Kan jag själv ha introducerat luft i systemet vid fyllningen?

En trÃ¥kigare anledning till högt delta pÃ¥ köldbäraren är om borran fryser ihop fullständigt, den kan dÃ¥ klämma ihop slangarna sÃ¥ att cirkulationen avstannar.  :-\
Det lÃ¥ter ju inte sÃ¥ kul. Börjar nog hellre med byte av cirk.pump...  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2015, 06:57:45 »
Inkommande KB 24 grader tyder på trasig tempgivare eller stillestående flöde i ledningen, KB värms då av den värme som skapas av cirkpumpen som vispar runt en gnutta vatten när den snurrar.
På Nibe är det inte ovanligt att den stora tätningen runt elpatronen läcker, kan vara nåt sånt även hos dig.
Det är inte heller ovanligt att det finns präckta muttrar på KB-sidan, speciellt på ledningen efter kalla sidans värmeväxlare där det blir minusgrader vintertid.
Det som händer är att kondens rinner i i klämringskopplingarnas gänggångar, fryser till is och spränger muttrarna med läckage som följd.

Det låter väldigt otroligt att det skulle vara fel på expansionsventil eller kompressor.
Vore det fel på kompressorn skulle den inte orka suga ned sig, och vore det fel på expansionsventilen så borde det inte bli så hög deltaT på kalla sidan.
Allt tyder på ett flödesproblem, kanske beroende på läckage.

Du kan öppna muttern som sitter bakpå motorn för kalla sidans cirkpump och kontrollera att den snurrar, det kan läcka ut lite brine, så ha en handduk eller en bunt papper redo att torka med, sitter den fast så finns det ett vanligt mejselspår på axeltappen som du kan hjälpa den igång med.
LÃ¥t inte samma VVS:are komma en gÃ¥ng till.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dyr reparation?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2015, 07:05:56 »
Pumphjulet kan ha lossat  frÃ¥n pumpmotorn, dÃ¥ snurrar axeln men inte pumpen.
Har du tillgång till en amperemätare så kan du kolla så pumpen drar ström enligt märkskylten, drar den knappt någon ström alls så är detta nog problemet...
Alt. lossa pumpmotorn med insexskruvarna och kontrollera status på pumphjul.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2015, 07:11:52 »
Ja, men med tanke på att det inte är någon nivå i nivåkärlet så är det väl bäst att börja med att fylla och lufta, sedan felsöka för läckage, och först om det inte hjälper börja skruva i cirkpumpen. (Gäller även mina tidigare råd, alltså kolla cirkpumpen mer noa bara när du fyllt och luftat KB-kretsen.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2015, 07:19:35 »
24 grader på ingående köldbärare låter som om det är fel på givaren men det kan var rimligt om pumpen står någorlunda varmt. Värmen från varmvattenberedaren gör att det kan vara en rimlig temperatur. Att givaren visar +5 grader vid andra startförsöket tycker jag talar emot att det är fel på den.

Det verkar vara något fel på köldbärarcirkulationen. Kommer det in luft i systemet kan det medföra att pumpen inte fungerar. Hörs det något gurglande eller porlande ljud när cirkulationspumpen går? Prova med att sätta köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Är givarna ok ska de visa någorlunda lika värde. Då bör det också gå att få en uppfattning om det är någon cirkulation av köldbäraren.

Och som sagt, anlita någon annan reparatör nästa gång. Byte av kompressor verkar vara lönsamt. Det har varit flera fall här på forumet där reparatören har velat byta eller har bytt kompressor men felet har varit något helt annat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr reparation?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2015, 08:27:50 »
Hur kan 'experten' ens föreslÃ¥ kompressorbyte med dom symptomen? Han kan bara ha varit ute efter att lura en inte ont anande kund.  :(
Tyvärr verkar det vara så branschen fungerar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Dyr reparation?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2015, 10:49:50 »
PetterS , kan du inte be "experten" förklara här pÃ¥ forumet hur han kom fram till sitt resultat ? 

Luktar försök till lurendrejeri och sÃ¥dan firma tycker jag det skall varnas för med namn om inte Rickard har nÃ¥t emot det.  Är det en auktoriserad IVT firma sÃ¥ kan man verkligen undra.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2015, 11:05:13 »
Klart vi inte skall hänga ut honom.   Vi hänger ju inte ut mördare o gruppvÃ¥ldtäcktsmän  eller sÃ¥na som hugger ned folk pÃ¥ Ikea.

Varför skulle en kyl gubbe hängas ut då?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr reparation?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2015, 11:10:05 »
Det finns forum som hänger ut mördare och våldtäktsmän, så varför skulle inte ett värmepumpsforum kunna hänga ut en värmepumpslurendrejare?
Men, just i det här fallet finns det lite för lite information för att avgöra vad som egentligen har sagts och gjort, så tills vidare är det bättre att fria än att fälla. TS borde förklara lite mer vilka tester reparatören gjorde och kanske fråga exakt vilka testresultat som visar att kompressorn behöver bytas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #12 skrivet: 29 september 2015, 11:14:32 »
DÃ¥liga affärer är väl inte olagligt att göra...min frus läkare opererade felaktigt bort livmoder..o hela kittet fast det var fel pÃ¥ tarmen..!!!!   
Inget händer med det....
Maud Olofsson gillade Nuon  ;)

Kyl gubbar om dem gör fel däremot. .. ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr reparation?
« Svar #13 skrivet: 29 september 2015, 11:20:08 »
Problemet är väl inte att dom har otur och gör fel ibland? Problemet är att man verkar ha satt i system att döma ut kompressorn istället för att göra en ordentlig felsökning och laga det som är trasigt. Anledningen till att det har kunnat bli så är väl dels att kunderna inte har egen kompetens för att kunna kontrollera arbetet och dels är det oftast en försäkring som står för större delen av kostnaden.

En dålig affär är väl när man köper en undermålig produkt eller accepterar ett alldeles för högt pris för en vara eller tjänst.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dyr reparation?
« Svar #14 skrivet: 29 september 2015, 11:26:30 »
Klart vi inte skall hänga ut honom.   Vi hänger ju inte ut mördare o gruppvÃ¥ldtäcktsmän  eller sÃ¥na som hugger ned folk pÃ¥ Ikea.

Varför skulle en kyl gubbe hängas ut då?

Skrattar  - sant!
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Dyr reparation?
« Svar #15 skrivet: 29 september 2015, 14:09:05 »
Citat <<- Byte expansionsventil, torkfilter och cirkulationspump kalla sidan kostar 15.600.<<

Byta exp ventil och cp samtidigt  Sc:,h  Jag har väl inte fel (?)  när jag anser att det lÃ¥ter lite väl mycket "koppla gissa spring" om det, vilket för mig känns som oseriöst.  Seriöst skulle väl vara att kanske att i första hand erbjuda byta av cp i första hand och därefter gÃ¥ vidare om bytet inte löser problemet. 

Hoppas TS kommer med mer info, kanske rentav är sÃ¥ att kylsnubben tänkt byta cp först , eller rentav prova att lufta kb?   

Håller med purjo , kan man läsa om grova brottslingar på Flashback så borde man kunna läsa om dålig värmepumpsreparatör här , eller att den missnöjde vädrar sitt omdöme via trustpilot, reco och skrivet ett litet inlägg om det här. Detta givetvis om det är helt klart att man blivit lurad.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dyr reparation?
« Svar #16 skrivet: 29 september 2015, 16:14:09 »
Vill vi verkligen att detta forum ska bli ett nytt  flashback?  Inte jag i alla fall.
Alla troll och foliehattar skulle döda varje frågeställning och forumet skulle självdö.
Jag tycker Rickards filosofi att inte falla till föga för uthängningar är bra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #17 skrivet: 29 september 2015, 16:22:23 »
Det tycker jag ocksÃ¥, det kan vara ett ärligt misstag. Sen kan det ocksÃ¥ vara sÃ¥ att vÃ¥ra teorier om felet är fel. Facit lär vi förhoppningsvis fÃ¥ sÃ¥ smÃ¥ningom. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dyr reparation?
« Svar #18 skrivet: 29 september 2015, 21:03:30 »
Nu har ingen av oss sett grejerna, vi har bara symptomen att gå efter.
Det låter som att kyl-nissen försöker sko sig på affären, men vi vet inte 100 att det är så.
SÃ¥ lÃ¥t bli att döma nÃ¥gon pÃ¥ förhand.  :-X
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #19 skrivet: 30 september 2015, 00:44:53 »
Då börjar jag med att fylla och lufta köldbärare och tar resten sen. Efter att ha letat i inlägg på forumet verkar det som att det går bra att fylla med några liter kranvatten. Däremot har jag problem att förstå hur en avluftning går till, hittar några trådar men ingen som hjälper mig hela vägen. Hur avluftar jag köldbärarkretsen? Bifogar en bild på hur expansionskärlet sitter. Eftersom det inte sitter på högsta punkten rekommenderas en manuell avluftning, men jag vet inte vad jag ska leta efter. Hur ser den ut, om den finns?

Jag har begärt in en fullständig servicerapport som skulle komma imorgon. Hittills har jag bara fått åtgärdsförslag och ett saftigt kostnadsförslag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #20 skrivet: 30 september 2015, 04:47:09 »
Kan du bifoga en bild så man ser hela kärlet?
Om du fyller med rent vatten är det viktigt att du kör cirkpumpen kontinuerligt några dygn så det får blandas med resten av brine, i vart fall om brine är så pass kall att den närmar sig 0 grader på utgående KB (vilket inte borde vara fallet vid denna årstid).

Jag gissar att du måste fylla med tryck på avluftningskopplet. (Om det inte finns anslutet något på toppen av kärlet som gör att du kan fylla där).

Alltså, koppla "trädgårdsslangen" till ena porten på avluftningskopplet och fyll den vägen.
Var man avluftar brine på en IVT framgår inte av manualen, troligen på avluftningskopplet med hjälp av en pump och ett öppet kärl.

På Nibe sitter det avluftningsnipplar inuti värmepumpen också (ovanför cirkpumpen) kanske finns nåt liknande på IVT?
« Senast ändrad: 30 september 2015, 04:57:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #21 skrivet: 30 september 2015, 08:44:57 »
Jag gissar att du måste fylla med tryck på avluftningskopplet. (Om det inte finns anslutet något på toppen av kärlet som gör att du kan fylla där).

Är det avluftningskopplet som syns på bilden? Jag kan skruva av en nippel på toppen av expansionskärlet annars, det är där jag tidigare har fyllt med köldbärare som förra ägaren av huset lämnade kvar. Nu är den slut...

Var man avluftar brine på en IVT framgår inte av manualen, troligen på avluftningskopplet med hjälp av en pump och ett öppet kärl.

Om det är den här metoden som krävs är jag nollställd, finns det något ställe där jag kan läsa på?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #22 skrivet: 30 september 2015, 08:51:26 »
Hur har du gjort för att kunna fylla utan att det runnit över när du öppnat ovanpå kärlet?
All vätska i ledningen ovanför kärlet borde ju rinna ned...
Du har troligen massor med luft i systemet, och då får du inget flöde.
Det måste fyllas och luftas både framåt och bakåt för att du skall bli av med alla luft, via påfyllnadskopplet, jag kan inte se någon annan lösning.
I samband med detta bör kollektorn trycksättas med 2-3 kg och felsökning efter läckage bör göras.

Det är inte omöjligt att brine läckt ut via nivåkärlet om den kopplingen inte varit tät, men då borde kärlet varit helt fullt under perioder...
« Senast ändrad: 30 september 2015, 08:53:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #23 skrivet: 30 september 2015, 21:45:32 »
Var får jag tag i en påfyllnadspump? Det mesta brukar finnas på nätet men det verkar nästan omöjligt att googla fram något vettigt med sökordet "påfyllnadspump". Om jag får tag på en pump, hur gör jag för att trycksätta och mäta upp rätt tryck? Vilken utrustning behövs? KB är etanolbaserad och blåfärgad, det verkar också svårt att få tag på i mindre mängder. Tips? Många frågor från en nybörjare. dontknow

Hur har du gjort för att kunna fylla utan att det runnit över när du öppnat ovanpå kärlet?

Jag gjorde enligt sid 48 i http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf. VP har varit strömsatt, men inte i drift som det stÃ¥r att den ska vara. Kan det ha introducerat luft? När jag läser instruktionen idag frÃ¥gar jag mig hur man kan göra sÃ¥ här utan att evakuera det övertryck som du säger ska finnas  Sc:,h. Det har inte runnit ut nÃ¥got när jag har fyllt pÃ¥.

Åter till påfyllning och avluftning. Det finns ett parti i den tryckta manualen jag har som beskriver hur man fyller köldbärare vid drifttagning, men jag får inte ihop schemat med den påfyllningssats som är installerad hos mig. I en installatörhandledning http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorhandledning_Greenline_HT_Plus.pdf finns dock på sid 23 en påfyllningssats som motsvarar det som sitter installerat hos mig. Det tog lite tid för mig att se att det var samma princip då jag inte trodde det satt kulventiler vid anslutningspunkterna eftersom det saknades handtag vilket syns i bilden jag bifogade i tidigare inlägg. Där finns också en bild på en påfyllnadsutrustning som ser ut som en soptunna med en pump. Jag antar att den inte är standardutrustning i varje bergvärmepumpägares hem... Jag antar att man kan använda något enklare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #24 skrivet: 30 september 2015, 22:24:53 »
Åt vilket håll går köldbärarflödet på bilden? Är det uppåt i vänstra slangen?

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift, stäng sedan någon av ventilerna med rött handtag. Ändras ljudet från köldbärarpumpen då?

Hur ligger de horisontella slangarna ut till borrhålet? Är det lutning mot huset eller mot borrhålet? Det avgör om det kan bildas luftfickor där slangen vänder ner i borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #25 skrivet: 01 oktober 2015, 07:10:43 »
Fler bilder tack.

Istället för en tunna kan du skära upp sidan på en 20 liters dunk, det hade jag när jag avluftade.
Fast enklast är ju att ta hem en person som vet vad han sysslar med som gör det åt dig.
Beställ helt enkelt avluftning, trycksättning och läcksökning av KB i ditt system.
Trycket behöver inte vara 2-3 kg vid drift, bara för att snabbare se om du har en läcka.
Vid drift räcker det med 0.5 bar, många kör mer eller mindre trycklöst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #26 skrivet: 01 oktober 2015, 11:52:00 »
Bifogar efterfrågad bild på hela kärlet samt bild på hur det ser ut närmast husväggen.

Åt vilket håll går köldbärarflödet på bilden? Är det uppåt i vänstra slangen?
Den är kopplad till KB ut på VP, så det borde vara nedåt.

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift, stäng sedan någon av ventilerna med rött handtag. Ändras ljudet från köldbärarpumpen då?
Om jag kör KB-pump ändras ljudet ganska snabbt utan annan Ã¥tgärd. När jag stänger av hörs ett bubblande. Idag har jag nästan säkert luft i systemet, det blir väl sÃ¥ när man pillar utan tillräckliga kunskaper.  ::)

Hur ligger de horisontella slangarna ut till borrhålet? Är det lutning mot huset eller mot borrhålet? Det avgör om det kan bildas luftfickor där slangen vänder ner i borrhålet.
Det är svårt att säga eftersom det är en så liten del av slangarna som går rakt mot husväggen. Även om det finns luftfickor där undrar jag om det är tillräckligt för att förklara mina problem.

Fast enklast är ju att ta hem en person som vet vad han sysslar med som gör det åt dig.
Beställ helt enkelt avluftning, trycksättning och läcksökning av KB i ditt system.
Jag har nog kommit till den punkten. Det var en inre strid mellan mitt "gör-det-själv"-jag och det rationella jaget. :)

Jag har fortfarande inte fått den efterfrågade servicerapporten, men jag tror inte att det gjordes någon kontroll av luft i KB trots att jag bad om det. Kan man döma ut expansionventilen innan man säkerställt att det inte finns luft i systemet?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dyr reparation?
« Svar #27 skrivet: 01 oktober 2015, 12:24:39 »
Istället för en tunna kan du skära upp sidan på en 20 liters dunk, det hade jag när jag avluftade.
Sidan?  Rinner det inte ut dÃ¥?  Sc:,h a:gl
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr reparation?
« Svar #28 skrivet: 01 oktober 2015, 12:26:09 »
Inte om man lägger omkull dunken.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #29 skrivet: 01 oktober 2015, 13:39:12 »
Jag har fortfarande inte fått den efterfrågade servicerapporten, men jag tror inte att det gjordes någon kontroll av luft i KB trots att jag bad om det. Kan man döma ut expansionventilen innan man säkerställt att det inte finns luft i systemet?
Mitt svar är nej. Om pumpen stannar pÃ¥ lÃ¥gtryckspressostaten ska man verifiera att köldbärarflödet är som det ska innan man börjar misstänka expansionsventilen. Det kan i och för sig bli lite besvärligt om pumpaxeln roterar men att luft i systemet gör att inte pumpar som den ska men har man lite erfarenhet av värmepumpar ska man klara det.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #30 skrivet: 01 oktober 2015, 15:24:11 »
Om du är intresserad och vill försöka själv sÃ¥ kan du fÃ¥ lÃ¥na mitt GDS-kit för fyllning/avluftning. Vet inte om det är samma kopplingar som pÃ¥ din pÃ¥fyllningssats men det gÃ¥r ju att lösa.  Du bor ju i Stockholm och jag finns i Täby. Jag har ocksÃ¥ lite etanolblandning kvar som du kan fÃ¥ ta över mot en symbolisk summa. Annars kostar en dunk inte sÃ¥ mycket. Bor du tillräckligt nära sÃ¥ kan jag närvara och bistÃ¥ med tips.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #31 skrivet: 01 oktober 2015, 22:03:54 »
Om du är intresserad och vill försöka själv så kan du få låna mitt GDS-kit för fyllning/avluftning.

Tusen tack för erbjudandet, men jag ska nog köpa in den tjänsten eftersom jag har fått rekommendation att få KB-kretsen trycksatt och läcksökt också. Det behövs någon som har mer erfarenhet än jag.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dyr reparation?
« Svar #32 skrivet: 01 oktober 2015, 23:15:44 »
Har du kommit sÃ¥ här lÃ¥ngt skulle du nog klara det, Ã¥ andra sidan!   tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #33 skrivet: 02 oktober 2015, 03:06:52 »
Mmm, det tror jag också, i vart fall så länge du inte har ett läckage i din kollektor...
Skulle vara rätt skönt att fixa det själv.
Och det lär ju kosta någon tusing att få det gjort av en firma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #34 skrivet: 02 oktober 2015, 11:40:14 »
Vad du än gör berätta vad det var för fel. Det vore intressant att få veta om det var ytterligare ett fall av påstått dyrt fel på expansionsventil/kompressor när felet egentligen var något annat.
« Senast ändrad: 02 oktober 2015, 11:42:14 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #35 skrivet: 12 oktober 2015, 21:00:34 »
Äntligen var en ny firma här i morse och fyllde och luftade KB. I samband med detta konstaterade de att det fanns en liten läcka vid ballofixen längst upp på expansionskärlet. Detta menade de kunde vara tillräckligt för att introducera luft. Jag hör fortfarande ett svagt porlande och bara ibland om jag lägger örat mot KB-ledning, men driftskaraktäristiken för pumpen är nu helt annorlunda. Inget larm om låg pressostat så här långt. KB-diff ligger konstant ca 3°C vid värmeproduktion, ca 2°C vid VV. Men, kontinuerligt bubbel i synglas tyvärr. Hetgastemp ligger ca. 8°C över VB ut (reparatören bad att jag skulle hålla koll på den och se ifall den ökade till minst 15°C över). Detta kunde enligt honom bero på att kompressorn inte jobbat på ett tag nu (VP har gått på enbart tillskott ca 3 v.). Ett par saker undrar jag nu:

- VP har startat ungefär 1 gång/h ikväll, är detta normalt?
- Kompressorn tuffar på, men kan den behöva bytas p.g.a. att :dt: hetgas/VB ut är för låg?
- Är det rimligt att en expansionsventil "nästan" fungerar, d.v.s. kan den kan ha med låg hetgastemp att göra?

Annars ser jag två scenarion:
- Expansionsventilen är felinställd för nya driftsförhållanden (ingen luft i KB) eventuellt p.g.a. att förra reparatören skruvade på den.
- Expansionventilen är trots allt inte riktigt OK, och att det gick att bedöma detta trots luft i KB. Föreslagen åtgärd (byte exp.ventil, torkfilter samt cirk.pump) hade gjort att KB måste luftas eftersom cirk.pump byts och därmed hade det ursprungliga felet med luft i KB lösts, fast mycket dyrare.

Nu har jag fått instruktioner att höra av mig igen om ett par dagar om inte hetgastemp ökar till minst 15°C över VB ut. Hittills verkar det som att den inte kommer dit.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Dyr reparation?
« Svar #36 skrivet: 12 oktober 2015, 21:19:10 »
Godkväll....be din nuvarande reparatör att justera överhettningen....antagligen har din förra reparatör öppnat expansionen och släppt på mer köldmedie och därmed sänkt hetgasen. En annan undran jag har är placeringen av det öppna expansionskärlet som INTE är den högsta punkten och iom det inte avluftar utan tvärtom suger in luft i systemet.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #37 skrivet: 12 oktober 2015, 21:54:16 »
En annan undran jag har är placeringen av det öppna expansionskärlet som INTE är den högsta punkten och iom det inte avluftar utan tvärtom suger in luft i systemet.

I manualen finns en bild på hur exp.kärl kan monteras om det inte kan sitta på högsta punkten (vilket är fallet hos mig), bifogar urklipp. Exp.kärlet är väl inte öppet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #38 skrivet: 13 oktober 2015, 07:59:52 »
Det är låg deltaT på köldbäraren vid varmvattenproduktion. Det kan betyda att pumpen inte ger den effekt den ska (om det inte är så att någon av givarna visar fel).

Låt oss hoppas att det är felinställd expansionsventil. I det här fallet skulle den kunna släppa fram för mycket köldmedium vilket tömmer kondensorn. Det kommer med gas vilket gör att värmepumpens effekt sjunker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #39 skrivet: 28 oktober 2015, 23:12:19 »
Sådärja, nu verkar det mesta funkis igen. I morse var en kyltekniker här och kunde konstatera att expansionsventilen var felinställd. Nu ligger hetgastemp ~30-40°C över VB ut med max 100°C vid VV, vilket verkar normalt om jag tolkar andra trådar på forumet rätt. KB-nivån i kärlet har sjunkit något men än så länge inget alarmerande.

Det som är anmärkningsvärt med detta fall är att den första av totalt tre reparatörer tillför ett fel som inte fanns tidigare genom att skruva på exp.ventilen, trots att jag påpekar trolig luft i KB. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig... Dessutom lämnas en dyr offert på reparationer som inte alls behövde genomföras för att komma tillrätta med det som har visat sig vara det verkliga problemet, d.v.s. luft i KB. Orsaken till detta är i sin tur något oklar, men just nu funkar allt som det ska.

Jag vill verkligen tacka er som hjälpt till, utan er kunskap hade detta kunnat sluta mycket dyrare. tummenupp

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dyr reparation?
« Svar #40 skrivet: 29 oktober 2015, 10:56:24 »
 tummenupp
Bra att det löste sig!
Tyvärr är de allt för ofta det går till så här.
Klåpare ändrar och/eller föreslår onödiga och rent felaktiga åtgärder.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #41 skrivet: 29 oktober 2015, 12:48:11 »
Undrar hur vanligt det är med den här typen av "kompressorhaverier". Det har förekommit ett antal fall här pÃ¥ forumet men det mÃ¥ste ju finnas mÃ¥nga fall som aldrig dyker upp här. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #42 skrivet: 29 oktober 2015, 12:49:51 »
Ja, jag gissar att minst 50% av de utbytta kompressorerna är helt felfria, ser man bara till det som skrivs i detta forum så är det troligen ännu fler som byts ut trots att felet är ett annat.
Sen talar de tyst om vad som var grundorsaken...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #43 skrivet: 23 december 2015, 11:28:31 »
Till slut kom då fakturan, trodde nästan de glömt bort mig ::). Det står inget om justering av expansionsventil, men jag har debiterats för byte av torkfilter p.g.a. igensättning. Stämmer det att den röda klumpen i bilden är torkfiltret? Det står "filter dryer reservoir" på den.

Jag är inte säker på att torkfiltret har bytts, men jag vet samtidigt inte hur det går till. Det som talar emot är att det är samma behållare (samma tillverkningsår som VP), men man kanske byter filter inuti? Enligt manualen kan torkfilter behöva bytas vid HP-larm, men jag har bara haft LP-larm kopplat till luft i köldbärare.

Kan man avgöra att torkfilter måste bytas utan att felsymptom på VP finns (t.ex. genom att mäta på något sätt)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dyr reparation?
« Svar #44 skrivet: 23 december 2015, 12:10:08 »
Vad jag vet byter man själva burken, och det där ser ut som torkfiltret.

Min gissning är att firman blandat ihop dig med nån annan, ring till dom och förklara läget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #45 skrivet: 23 december 2015, 12:17:03 »
Igensatt torkfilter kan också ge LP-larm, det är nog en fråga om vad det är för värme- och köldbärartemperaturer som bestämmer vad det blir för typ av larm, HP eller LP.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Dyr reparation?
« Svar #46 skrivet: 23 december 2015, 14:15:50 »
Lite fingervisning vad det handlar om.
Bilden visar torkfilter, man mäter temp. före och efter och kan avgöra om den är felaktigt.
Vid utbyte av filter sÃ¥ tömmer man VP pÃ¥  all köldmedia med alt vad det innebär(rätt förfarande).Löder bort filter, löder ditt nytt och vakuumsuger VP under nÃ¥n timme. Fyller pÃ¥ rätt typ och mängd köldmedia, igÃ¥ngkörning av VP. En hel del jobb man kan ta betalt för.
Justering av expansiosventil är knappast lika tidskrävande. Det ska inte förekomma några bubblor i synglaset om jobbet är fackmannamässigt utfört, och filter utbytt.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!