Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av sladd.  (läst 2184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Val av sladd.
« skrivet: 20 juli 2023, 18:48:41 »
Lyckas inte få klarhet i detta trots pratat med återförsäljare. Men de flesta har semester så svar blev lite luddigt.

Har en Ioniq5 på gården som min fru inhandlat.

Räknar kallt med att hon minskar sin shopping nu. Man behöver inte 30 par skor.

Den laddar 11kw på trefas. Allt klar så länge. Men osäker på 1 fas laddning.

Det kan vara upp till 7,4 kw. Såååå ska då kabel typ 2 vara för 11kw dvs 16A eller 32A så en fas kan ta mer?

Publika laddare typ Ikea är enfas 7,4kw sist jag kollade.

Vet ej vart jag finner info.
« Senast ändrad: 20 juli 2023, 18:50:16 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Val av sladd.
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2023, 19:46:13 »
32A blir det. Men har du huvudsäkringar som håller för det?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Val av sladd.
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2023, 20:10:20 »
Nej. Jag har 20 ingående och kommer ladda 11kw hemma.

Frågan gäller huruvida jag behöver en sladd på 32A när jag är på tur. Vissa erbjuder bara enfas.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Val av sladd.
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2023, 20:48:23 »
Nej. Jag har 20 ingående och kommer ladda 11kw hemma.

Frågan gäller huruvida jag behöver en sladd på 32A när jag är på tur. Vissa erbjuder bara enfas.

Oftast sitter ju dessa enfaskablar fast i laddstolpen enligt mitt minne, och annars är ju typ2 väl standard då typ1 utfasas mer och mer.

Köp en 32A-kabel om du inte har väldigt ont om utrymme/är gammal och tycker den tyngre kabeln blir för tung.

Kostnadsskillnaden är väl marginell(se bild, typ 100-300kr) och är alltid skönt att ladda så mycket som möjligt när man väl stannar.

5m är i kortaste laget, men det funkar om man orkar backa/manövrera bilen kring laddstolpen. :)



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av sladd.
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2023, 07:43:37 »
Var också uppmärksam på om du betalar effekttariff eller ej, senast 2027 ska det vara infört i hela Sverige, och då gäller nog det motsatta mot idag, att man försöker ladda så ofta som möjligt (trefas) med så liten effekt som möjligt, för att undvika att få hög effekttariff.

Off-topic, men ändå:
Helt sjukt egentligen, vi som hade förmodligen världens bästa energisystem med 50% kärnkraft och 50% vattenkraft som vi hade kunnat bygga vidare på, och istället är vi i full färd att skrota allt som bevisligen fungerat och varit CO2-fritt, till något som blir sämre, dyrare, med större CO2-utsläpp och sämre tillgänglighet...

Jag börjar bli allt mer säker på att de som köper elbil kommer att få betala dyrt för det de kommande åren.
Högt inköpspris (Eller höga leasingavgifter)
Dåligt andrahandsvärde (sämre än på fossilbilar i alla fall, och i takt med att batteritekniken utvecklas kommer gamla elbilar bli paria)
Flukturerande elpriser (Allt mindre baskraft, och allt mer intermittent kraft)
Effekttariffer (Krav från regeringen)
Stigande elskatt i takt med att skatteintäkterna från bensin och diesel avtar (Ett logiskt resultat av minskande försäljning av bensin och diesel)

Gamla bensin och dieselbilar i bra skick kommer att ha ett väldigt högt andrahandsvärde när folk allt mer avvaktar bilbyte på grund av de osäkerheter som jag redovisar, i värsta fall, om denna vansinniga reglerade/anti-marknadsekonomiska/marxistiska/maoistiska omställning till "grön energi" fortgår så kan det bli som på Kuba, vi får alla hålla igång våra gamla fossilbilar i 50-70 år med najtråd och gaffatejp.
Personligen hoppas jag väl på en tillnyktring i energifrågan, men ledtiderna är långa, och det kan säkert ta 20-30 år innan vi fått vårt energisystem att fungera igen, förutsatt att rätt beslut fattas.
« Senast ändrad: 21 juli 2023, 07:52:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av sladd.
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2023, 11:23:23 »
Kärnkraftsmotståndarna brukar ju alltid påpeka att den inte längre är lönsam, för att förekomma detta så brukar jag påpeka att kärnkraften gjordes olönsam genom att både vänster- och höger regeringar lade på och ökade extra skatter på kärnkraft (utöver den avvecklingsavgift som redan finns) och subventionerade samtidigt vindkraften ordentligt.
Ett problem är dock att utvecklingen av kärnenergi avstannat i väst, vi saknar mycket av den kunskap och expertis som krävs för att kunna bygga säkra, billiga och energieffektiva kärnkraftverk.
Vi kanske kan hämta detta från Sydkorea, som idag är världsledande på att bygga kärnkraftverk?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Val av sladd.
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2023, 15:35:01 »
Fick tagi en 5 metare 32A lokalt.

Hem letar jag en 15 meters sladd. 11 kw.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Val av sladd.
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2023, 16:36:42 »
Hur fungerar det att ladda en enfas ombordladdarbil (hyundai ionic) med en trefas laddare och lastbalansering? Kommer laddboxen att ladda från den "ledigaste" fasen eller kommer samtliga faser att dras ner om annat förbrukar energi i huset?

Har hittat en laddbox som gör om 2-fas till en-fas så att man åtminstone får två faser i användning och därmed lägre belastning på två huvudsäkringar istället för hård belastning på en.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av sladd.
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2023, 17:17:41 »
Ber om ursäkt för fortsatt off-topic, men jag har snöat in mig på vansinnet vi håller på med nu.
Håll till godo ni som är intresserade, övriga kan hoppa över.

Kärnkraftsmotståndarna brukar ju alltid påpeka att den inte längre är lönsam, för att förekomma detta så brukar jag påpeka att kärnkraften gjordes olönsam genom att både vänster- och höger regeringar lade på och ökade extra skatter på kärnkraft (utöver den avvecklingsavgift som redan finns) och subventionerade samtidigt vindkraften ordentligt.
Ett problem är dock att utvecklingen av kärnenergi avstannat i väst, vi saknar mycket av den kunskap och expertis som krävs för att kunna bygga säkra, billiga och energieffektiva kärnkraftverk.
Vi kanske kan hämta detta från Sydkorea, som idag är världsledande på att bygga kärnkraftverk?

Vet inte om de kommit någon vart, men det låter ju som en lösning för oss i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Val av sladd.
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2023, 17:24:53 »
Den enda trefasladdbox jag har tittat närmare på, hade ingen möjlighet att flytta över enfaslast mellan faserna utan en enfasbil kommer alltid att laddas från samma fas.  Vet man med sig att någon viss fas brukar vara mindre hårt belastad än de övriga, kan man ju se till att den matar den fas i laddboxen som används för enfasladdning.

Man kan inte på enkelt sätt göra om tvåfas växelström till enfas och fördela effektuttaget jämnt, däremot kan man ju ansluta en enfaslast för 400 V mellan två faser i ett vanligt 400/230 V -elnät (på samma sätt som t ex enfas 400 V svetstransformatorer, varmvattenberedare eller elradiatorer).

Tvåfas växelström har 90 graders förskjutning mellan faserna till skillnad från 120 grader som vi har i vanliga trefasnät. Tvåfasnät är mycket sällsynta nuförtiden om det överhuvudtaget finns något kvar, de var ett påfund från slutet av 1800-talet för att slippa betala licensavgifter för trefastekniken, och när de grundläggande trefaspatenten hade löpt ut nån gång omkring första världskriget, fanns det inte längre någon anledning att hålla på med tvåfas.
Man kan göra en bra konvertering mellan trefas och tvåfas medelst två transformatorer, s k scott-koppling. Den har använts i en del fall där man behöver ta ut stora enfaseffekter från vanliga trefasnät utan att få alltför stor snedbelastning, t ex i länder där järnvägarna är elektrifierade med växelström med samma frekvens som det vanliga elnätet (Danmark, Finland, Ryssland m fl). Då gör man så att t ex två olika bansträckor matas med respektive fas som man får ut ur scott-kopplingen.  I Sverige hade Uddeholmsbolaget för länge sedan ett eget 25 Hz trefasnät samt en egen järnväg som också matades med 25 Hz via scott-koppling.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Val av sladd.
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2023, 22:28:00 »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Val av sladd.
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2023, 07:13:40 »
Om man har solceller och väljer en Ferroamp Energy Hub som växelriktare kan den fasbalansera, även när strömmen tas från elnätet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Val av sladd.
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2023, 23:11:19 »
Ber om ursäkt för fortsatt off-topic, men jag har snöat in mig på vansinnet vi håller på med nu.
Håll till godo ni som är intresserade, övriga kan hoppa över.



Vad beror det på då?
För några år sedan var det ju ingen som ville ha kärnkraft. Alla var rädda för den, även du.
Vindkraften var den stora frälsaren.
Sossarna hakade på och införde effektskatten och skrämde styrelsen på vattenfall.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8887.msg85330#msg85330
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Val av sladd.
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2023, 00:14:48 »
Jag minns när Rickard var mot kärnkraft :)

Inte så länge sen. Tiderna ändras.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av sladd.
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2023, 08:06:51 »
En del har minne som Gasparov vill jag lova.  ;)

Jag är fortfarande rädd för kärnkraften, inte minst den som byggs och drivs i diktaturer, och den som finns i länder där risken för krig och terrordåd är stor (Läs Kina, Ryssland och Ukraina och andra länder som Putin är ute efter).
Det är klart de flesta är emot kärnkraft, att använda en kraftkälla som kräver att man lagrar avfallet säkert i 100 000 år är inget att ta lättvindigt på.
MEN, om nu världsledarna och media bestämt sig för att CO2 är ett större hot så finns ju inga fungerande alternativ om vi vill behålla vår civilisation (Som i och för sig också är hotad).
Kan man då använda sig av självsläckande Thoriumreaktorer som gör att avfallet bara behöver lagras ovan mark i 300 år, och man kan använda det utbrända kärnbränslet från dagens reaktorer som bränsle så borde det väl ändå finansieras med stöd hellre än kraftslag som vi med säkerhet VET kommer att göra elen dyrare och intermittent med stora störningar inte minst i industriproduktionen som försörjer oss alla.
Nu är jag ingen stor "troende" när det kommer till de negativa effekterna av klimatförändringar, det mesta blir ju bättre, men ändå - makthavarna har lyckats få folk att se förändringen i sig som alarmerande, även om det motsatta (en avsvalning och sjunkande CO2) hade varit 10 gånger värre.
Visst kan man väl önska sig en värld som är oföränderlig, utan flyktingar, ändrat klimat, stabil CO2, en västvärld som totalt dominerar världen och så vidare, men vi lever inte i en oföränderlig värld, och om det är NÅGOT av de saker jag räknar upp ovan som vi har svårt att påverka så är det väl klimatet?

Det blir ju också allt tydligare att världens diktatorer nog länge planerat och exekverat de flyktingströmmar som för alla framtid kommer att förändra EU till ett oroligare och mer osäkert område i världen, som troligen får allt svårare att upprätthålla de välfärdssystem som byggts upp.
Om utvecklingen fortgår som nu är det inte ens säkert att vi har demokrati inom EU om 30-40 år.
Det blev extremt uppenbart när Putin och Vitrysslands ledare (vad han nu heter) flög in flyktingar med chartrade plan till EU:s gränser för några år sedan.
(Bara tur att össtatsländerna som de körde flyktingarna till såg det hela som den krigshandling det var, och agerade därefter.)
Man kan väl misstänka att Erdogan också haft ett finger med i spelet under flera års tid, troligen sedan 2015, om inte ännu längre.
Och antagligen ledarna i några av skurkstater i Nordafrika.

För övrigt liknar det i mångt och mycket det sätt som sovjet en gång i tiden gjorde för att kunna styra över sina satellitstater (estland, lettland, litauen t.ex) med deportering av 30% av befolkningen som sedan ersattes med egna medborgare.

Vore man konspiratorisk skulle man t.o.m kunna misstänka att de senaste koranbrännningarna i Sverige, som utförts av "utlänningar" har varit finansierade av Ryssland och den islamistiska världen, bara för att få ett skäl att slå ytterligen en spik i kistan för den öppna demokratin i Europa, vågar man angripa det högtstående Svenska samhället, världens moraliska, etiska och humanistiska stormakt så visar  man resten av Västvärlden att man inte ska sticka upp mot skurkstaternas ledare - för då kommer det att kosta.

Hoppas verkligen att valet av laddkabel är avklarad så vi inte saboterar ämnet ytterligare med konspirationsteorier och spekulationer om hur världen kommer att utvecklas med eller utan kärnkraft.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!