Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gree Amber 50  (läst 3188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gree Amber 50
« skrivet: 03 januari 2021, 21:26:35 »
Hej.

Jag har köpt en Gree Amber 50, som varit i drift ca en vecka, i en verkstadslokal på 220m2.

Den verkar helt grym att ge värme, och fläkten i innerdelen blåser på som bara den.

Så långt allt bra.

Men förstår mej inte på driften.
Det är en invertermaskin, men den beter sej nästan som en on/off maskin.

Jag har mätit strömförbrukningen med tångamperemeter.
När den går på max, så förbrukar den 14,6 amp, inget konstigt i sej.

Men när den startar så tar den ca 6 amp, för att sen smyga upp till ca 9,5 amp, och där ligger den kvar tills den börjar närma sej inställd temp. Istället för att backa lite på effekten, så stänger den av helt, även fläkten i innerdelen. Ända tills tempen inne sjunkit ca 0,5 grader, då börjar den om igen.

Så rent spontant så känns det inte som den använder inverterfunktionen till annat än typ mjukstart. I övrigt påminner driften om en on/off pump.

Kan tillägga att det inte är en avfrostning den gör.

Är det normalt för en Gree pump att göra såhär? Dom kanske inte är bättre? Eller är det fel på den?

Mvh Dennis

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree Amber 50
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2021, 10:21:56 »
Jag har oxå upptäckt att en del kina-pumpar beter sig på detta viset.
jag har en bakom mig som kommer att slängas ut i år pga att den inte går "normalt".
den går väldigt ojämnt, levererar aldrig jämn temperatur, troligen är det så att programvaran inte är optimerad för vårt nordiska klimat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gree Amber 50
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2021, 10:36:32 »
Vi hade tänkt börja sälja de där Amberpumparna lokalt kring Piteå, men då jag monterade upp en hemma för att testa så noterade även jag att den aldrig gick ned i effekt som den skulle, vi kom inte överens med leverantören om orsaken, de ville att jag skulle börja byta ut kretskort på maskinen, vilket jag inte ville.
Jag trodde helt enkelt inte på att det var nåt fel, utan misstänkte att det var så den fungerade - och i så fall uppfyller den ju inte löftet till kunden - och då är det inget jag vill sälja.
Med detta sagt sÃ¥ utredde vi ju aldrig detta fullt ut, sÃ¥ min maskin kanske vara defekt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gree Amber 50
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2021, 19:38:43 »
Ja det är säkert så, att dom inte är bättre tyvärr.
Det står ju i specifikationen att den skall kunna ge mellan 1,2 och 9,1kw. Men när den startar så högt som på 6 amp vilket är ca 1380w förbrukat, så borde den ju ge minst 4kw ut.
Sen vet ju inte jag om den börjar lägre om det är mildare ute. Nu ligger det ju runt nollan å nån minus bara.

Jag har iaf pratat med och påtalat detta för den firma som monterade den åt mej.

Dom skulle kolla upp detta med importören och återkomma.

Man får hoppas att fler påtalar detta så Gree isf kunde ta fram en bättre programvara, för misstänker ju att det är där felet ligger. Om det inte är fel i nåt kretskort förstås. Får se vad dom kommer fram till.

/Dennis

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree Amber 50
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2021, 20:37:02 »
risken är att de tycker den svenska marknaden är för liten för att göra fixar i efterhand, men att de eventuellt förbättrar programvaran för framtida generationer.

Electrolux körde ju gree ett tag men har av någon anledning gått över till Haier. Jag tycker att haier är en betydligt bättre pump. på gränsen till riktigt bra för att tillhöra den kinesiska importen.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree Amber 50
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2021, 21:56:56 »
risken är att de tycker den svenska marknaden är för liten för att göra fixar i efterhand, men att de eventuellt förbättrar programvaran för framtida generationer.

Electrolux körde ju gree ett tag men har av någon anledning gått över till Haier. Jag tycker att haier är en betydligt bättre pump. på gränsen till riktigt bra för att tillhöra den kinesiska importen.

När jag talade med den lokala installatören så berättade han att Gree pumparna designas i Finland och utvecklats för nordiska förhållanden (de som säljs här uppe i Norden). Skulle vara intressant att veta om de moddar mjukvaran eller hårdvaran eller både och?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree Amber 50
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2021, 21:59:57 »
Intressant utsaga
gäller det i så fall samtliga modeller och storlekar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gree Amber 50
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2021, 07:15:01 »
Har för mig att min gick ned på 900 W aktiv effekt som lägst.
Att bara mäta Ampere på en maskin med kompressor kan ge falskt höga värden, minns när jag körde med energimonitor (enbart strömmätning) på min markvärmepump, den visade 43% mer effekt än vad den faktiskt förbrukade.
Det är nog inte helt orimligt att 6A uppmätt innebär ca 900 W aktiv effekt i praktiken.
MEN, räknar man då med COP 4 så ärt ju min uteffekt på maskinen 3600W vilket ligger skyhögt över vad de lovar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gree Amber 50
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2021, 17:33:58 »
Jag har med hört att åtminstone Amber serien skulle vara utvecklad för nordiska förhållanden.
Och när jag tittade på Grees hemsida och läste lite specifikationer så stog vissa värden med en parantes efter, som gällde för norra Europa.

Jo visst blir det lite missvisande om man mäter förbrukningen rätt av, men i detta fall har jag mätt med en TRMS tång, och då brukar det stämma rätt bra även för kompressorer/elmotorer.
Men hur som helst så är det ju inte själva förbrukningen jag stör mej på, utan att dom inte använder invertern som andra märken gör.
Känns konstigt att den bara kör på med hög effekt tills temperaturen i utrymmet är uppe på inställd nivå, för att sedan klippa ner direkt till noll.

Känns som själva vitsen med inverter faller lite. Man kunde lika gärna kört en ren on/off variant med softstart.

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gree Amber 50
« Svar #9 skrivet: 12 april 2021, 19:50:54 »
Lite update.

Nu på fredag ska företaget jag köpte pumpen av komma hit för byte av kretskort.

Jag har ju påtalat för dom att pumpen arbetar lite märkligt, och dom kunde bara hålla med.

Nu hade dom pratat med importören, som menade att pumpen inte ska bete sej som min gör. Den ska tydligen jobba som en riktig inverter och inte on/off som den gör nu.

Kan ju vara kineserna som lägger in fel programvara på pumparna som ska till norden?

Det återstår att se till helgen.

Kan uppdatera igen efter bytet.

/Dennis

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gree Amber 50
« Svar #10 skrivet: 13 april 2021, 07:09:12 »
När jag monterade upp min värmepump som en "test" för att se om det var nåt vi skulle sälja så uppvisade den ju liknande symtom, även då hävdade importören att den inte alls skulle uppträda så, jag ville inte börja byta kretskort på en ny maskin så jag returnerade den - kanske gjorde jag rätt - om alla maskiner som levereras har samma styrning så levereras egentligen ingen riktig inverter skulle jag vilja säga.

Skall bli intressant att höra vilken skillnad det blir för dig.

9 kunder av 10 lägger nog aldrig ens märke till detta, och av den tiondel som gör det kanske det är 1 av 10 som reklamerar så länge "det fungerar".
Konsumenternas ovilja att klaga gör att vissa leverantörer kan leverera saker som inte fungerar som utlovat länge.
Det är inte ens säkert att leverantören/importören vet hur "dåligt" de fungerar, för i så fall skulle ju utleveranserna stoppats för länge sedan.

Eller så är det bara slumpen att våra två värmepumpar verkar fungera på likartat sätt, med väldigt hög lägsta uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gree Amber 50
« Svar #11 skrivet: 16 april 2021, 18:24:53 »
Ja då har dom varit här.
Men tyvärr gjorde dom inget. Inget mer än att konstatera att pumpen uppförde sej som jag klagat på.

Dom menade på att det beror på det milda vädret, och att dessa pumpar har en hög lägstaeffekt.

Jag höll dock inte med, vilket jag också påpekade.
Och förklarade att den gör precis likadant när det var - 20 i januari. Dock så blir ju gångtiden längre när det är kallt ute.
Detta hade han inget svar på, utan fortsatte bara upprepa att det var milt ute, och att pumpen inte kan leverera lägre effekt.

Så jag fick tyvärr bli missnöjd idag.

Jag får nog helt enkelt vänta till nästa vinter, och låta dom komma tillbaka igen.

Det är nog precis som du skriver Rickard, de flesta märker nog inget.

Ägaren till installationsföretaget sa t.om till mej när jag reklamerade detta att: Vi har ju installerat några likadana pumpar på andra ställen, och ingen har klagat. Men dom flesta märker nog inget, det är nog bara du som gör.

/Dennis


Possa

  • Gäst
Possa
SV: Gree Amber 50
« Svar #12 skrivet: 03 september 2021, 22:52:23 »
Har installerat några stycken och tycker samtliga betett sig lika som ni beskriver. En kund har klagat och jag loggade temperaturer och ampere. Den slog 4gr upp och ner hela tiden som en on/off och varvade aldrig ner. Detta var Innovas variant på Amber som heter Titanium. Ahlsell beslutade att ge kund en Platinum istället som då är en Midea maskin och den gick betydligt bättre. Säljer varken Gree eller Innova längre kan jag tillägga.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree Amber 50
« Svar #13 skrivet: 04 september 2021, 10:23:55 »
köp skitbilligt och bli skitbesviken
Vi skulle drastiskt minska världens utsläpp av CO2 om vi slutade att köpa från kina

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 416
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!