Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontroll av elförbrukning F370  (läst 3775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skiftis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kontroll av elförbrukning F370
« skrivet: 08 mars 2017, 15:43:53 »
Hej på er.
Jag är ny på detta forum och det är som så att jag har en del funderingar kring den frånluftspump NIBE F370 som är installerad i vår hyreslägenhet.

Vi flyttade in i denna nya lägenhet i september -16 och den är som sagt nyproducerad (sommaren -14).  Alla lägenheter stÃ¥r för sin uppvärmning med denna frÃ¥nluftspump.
Vi som bor på andra våningen använder element och de som bor på bottenplan har golvvärme.
Det som är min huvudfråga är hur man kan kolla huruvida pumpen sköter sig mot energiförbrukningen. Vi ligger på snitt 1460 KwH i månaden och detta skall då medräknas att vår övriga strömförbrukning är medräknad. Vi flyttade från en annan hyreslägenhet där vi använde ca. 375 KwH i månaden. Vi har inte köpt något nytt som drar ström utan bara flyttat på allt. Jag har under denna tid mätt upp min övriga utrustning såsom datorer,tv och andra saker. Inget onormalt som drar mycket ström.

När man läser av den totala förbrukningen på lägenheten så är den på ca 19600 kWh för hela den period som lägenheten funnits. Pumpen har dragit ca 11350 KwH av detta.
Min hyresvärd har kollat på mina element så att de fungerar som de skall. Att de får den värme som de skall ha. 3 st. element fungerar som de skall men så är det 3 st. som inte ger lika mycket värme som de andra. Det verkar precis som om varmvattnet inte går den väg som den skall. De har varit här och blåst i ledningarna och de skall fungera enligt testerna. Det som jag vet är att det är något som kallas "enkelrörs"slinga. Varmvattnet går enligt principen en väg och är det stopp någonstans så blir det problem med resten av slingan.
 
Efter ha läst en del på detta forum så verkar det besittas en hel del kunskap här inne och det är den kunskapen jag nu söker efter. Finns det något smidigt,bra eller på annat sätt kunna utröna om min pump verkligen är så energisnål som den skall vara? Fungerar den som den skall och kan jag som lekman göra något för att se om den är den stora boven i min höga elförbrukning?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kontroll av elförbrukning F370
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2017, 16:22:40 »
Låter lite konstigt med en frånluftsvärmepump per lägenhet, men det är kanske ganska stora lägenheter? Uppvärmning och varmvatten drar en hel del energi så det är stor skillnad mot en lägenhet där värme och vatten ingår i hyran. Energiförbrukningen beror bl.a. på hur stor lägenheten är i kvm, takhöjd, antal och storlek på fönster, läge i huset (bottenvåning, mellanvåning, längst upp etc.), var i landet osv. Nybyggnadskravet vid eldriven värme är max 55 W/kvm och år men kraven är lite olika i olika delar av landet beroende på hur långt norrut huset ligger.

Att tre radiatorer inte ger den värme de ska är ju inte bra. Skulle kunna bero på felaktig förinställning i termostatventilerna men också andra felaktigheter på den slingan. Man kan testa att skruva bort termostathusen och kontrollera att den lilla piggen går lätt att trycka in (med något verktyg i handen) och att den fjädrar ut lika lätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skiftis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kontroll av elförbrukning F370
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2017, 16:54:33 »
Lägenheterna är på 75 kvm och är 3:or. Pumpen är installerad enligt gällande normer och föreskrifter.
Det som förbryllar mig en del är att andra lägenheter drar halva min förbrukning (1450 KwH) de ligger alltså på runt 650-800 KwH.
Det jag vill kunna göra är att räkna ut på något sätt att min pump fungerar som den skall. Hur man kan se på själva pumpen att den inte går 95% på elpatronen (exempel)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kontroll av elförbrukning F370
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2017, 17:19:08 »
Ok, 75 kvm ger ett normenligt luftflöde på 26 lit/sek. För att värmepumpen ska arbeta på bästa sätt bör ventilationsflödet inte understiga 28 l/s (100 m³/h) vid en frånluftstemperatur på minst 20 °C så det är verkligen på gränsen att det fungerar. En sak som är viktig att kontrollera är temperaturen på avluften för att se att den går som den ska när kompressorn arbetar vilket den bör göra mesta tiden på vintern även i 3 r.o.k. Avluftstempen bör ligga på 0 - 5 °C normalt men med 26 lit/sek kanske den ligger under noll grader? Då finns risk för påfrysning av förångaren och att den måste stanna regelbundet för avfrostning vilket denna modell inte är tänkt för att göra. Då kan det vara bra att öka ventilationen något lite så man precis slipper avfrostningar. En grads högre innetemperatur ger 5% ökad energiförbrukning brukar man säga så innetemperaturen är viktig när man jämför med andra lägenheter. Likaså förbrukningen av varmvatten som drar mycket energi. Men jag håller med att det skiljer väl mycket jämfört med de andra lägenheterna. I menyerna ska det gå att läsa mängden tillskott från el-patronen, också bra att jämföra med.
« Senast ändrad: 08 mars 2017, 17:20:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!