Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #480 skrivet: 24 januari 2012, 21:39:22 »
Tack för info och tips, ja VV är nog lite snÃ¥lt inställt, räcker precis till tvÃ¥ st "brÃ¥ttomtilljobbet-duschar"  :o
Följer med spänning utvecklingen på tråden
Det förklarar också lite varför du inte ligger med lika stora övertempar som Micke. Ju närmre varmvatteninställningen är den framledning du behöver ut på systemet - ju mindre övertempar krävs det. Men å andra sidan så får du usel varmvattenprestanda om du sänker för mycket.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #481 skrivet: 24 januari 2012, 23:09:26 »
Tittar man i mickes logg ser det ut som att vp alltid efter vv laddning växlar om till nedre tanken höjer denna med +5c oavsett om detta behövs eller ej. Däremot i barfotas logg sker inte detta i samband med vv körning.

Kolla gärna och bekräfta. Detta leder det ju till onödigt hög temp i nedre tanken för micke. Vidare bör utredas varför vv laddning startar så ofta för micke. Tittar man i loggen kan man se att vp ofta startar med att ladda nedre tank, men då sjunker temp på givaren för mitt tanken med 1c vilket triggar vv laddning med efterföljande +5c på nedre enligt logik ovan.

Detta kanske kan förhindra genom större diff mellan start-stop för vv laddningarna.
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 23:12:29 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #482 skrivet: 24 januari 2012, 23:25:48 »
Vid normal drift ser vp ut att funka som eco el med vp, dvs den vill höja nedre tank +5c över börvärde för framledningen.

Noterade även att givaren för nedre tank verkar sitta högt upp. Om du jämför dess värde med ladkrets in ser man en diff på ca 1,5-2c vilket ger en snitt temp i tanken på ca 1c lägre än givaren. Tittar man på när vp startar laddning av nedre tank sker detta när tempgivaren för nedre tank är ca 1c över framledningstemp,således laddning startar när medeltemp i nedre tank är = framledningstemp

Som sagt detta är min tolkning men kolla gärna för att bekräfta eller fälla knUp knUp
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #483 skrivet: 25 januari 2012, 17:50:21 »
Vid normal drift ser vp ut att funka som eco el med vp, dvs den vill höja nedre tank +5c över börvärde för framledningen.

Noterade även att givaren för nedre tank verkar sitta högt upp. Om du jämför dess värde med ladkrets in ser man en diff på ca 1,5-2c vilket ger en snitt temp i tanken på ca 1c lägre än givaren. Tittar man på när vp startar laddning av nedre tank sker detta när tempgivaren för nedre tank är ca 1c över framledningstemp,således laddning startar när medeltemp i nedre tank är = framledningstemp

Som sagt detta är min tolkning men kolla gärna för att bekräfta eller fälla knUp knUp

Jo men det där kan nog stämma.

Jag tror att de 3 givarna på tanken har helt individuellt start och stopp värden. När sen ett av värdena triggar en kompressorstart så kör man först det behov som triggade starten för att sedan kolla de 2 andra givarna och se om dessa också är vid sin stoppnivå. Annars kör man mot de givarna tills de också är nöjda.

Hur de verkligen exakt gör är nog ganska kompliserat att lista ut bakvägen. Dock så ser man att det nog finns någon funktion som tittar över och ser att alla behov är ok innan kompressor stannar igen.

Mickes och alltidbarfortas pump t.ex uppför sig lite olika. Micke starta alltid med en varmvattenladdning och i alltidbarfotas fall var det ibland värme och ibland varmvatten.

Dock är det konstruktionen och systemprincipen som jag anser är kraftigt COP sänkande. Det kan ingen mjukvara ställa till rätta.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #484 skrivet: 25 januari 2012, 21:09:23 »
Jag har kollat på filen nu. Det är som sagt ganska grovt, men ger ändå ett bra mått.

Du ville ha fram 39 grader i snitt på systemet. Din köldbärare in var +4. Det går alltså att likna väldigt mycket med ett 0/35 fall. Där får du COP 5 enligt CTC.

Din kondensor ut var i snitt 53 grader.

Din värmepump gick 42% av tiden. På 10 timmar blir det alltså 4,2 timmar kompressordrift.

Du matade in 11kwh till pumpen under denna tid. Det ger att din kompressor vid drift i snitt drar 2,62kW. Vad var det för någon maskin? har för mig att det var en 8kw?

Tittar man i CTCs data för 308 så står det vid 0/45 7,88kw avgivet. Vid +4/53 har du ytterligare lite lägre avgivet. Säg 7,6kw.

COP blir enligt följande: 7,6/2,62 = 2,87.

Nu är lite grovt räknat. Du kan ha gjort av med mellan 10,5 och 11,5 kwh under perioden (eftersom du bara ger ett heltal, 11). Vidare så kan din maskin ge några hundra watt mer eller mindre. Men jag tror nog att jag är hyffsat rätt på det.

Mer än 15% slår det inte på och då ligger du på COP någonstans mellan 2,4 och 3,3.

Skall du jämföra COP mot uppgivna 5.0 från CTC måste du dra av cirkulationspumparna på de 2,62kw eller utgå från uppgivet COP inkl cirkpump. Vilket är 4,6. (fortfarande långt dit från 2,87 dock)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #485 skrivet: 25 januari 2012, 21:35:31 »
Tittar man i CTCs data för 308 så står det vid 0/45 7,88kw avgivet. Vid +4/53 har du ytterligare lite lägre avgivet. Säg 7,6kw.

+4 grader in i stället för noll grader bör vid samma värmebärartemperatur öka effekten 15-20 % pga högre insugningstryck. Med hänsyn tagen till högre kondenseringstemperatur bör effekten bli ca 10 % högre är för fallet +4/45. Gissar att pumpen ger ca 8,8 kW vilket ger att COP blir 8,8/2,62 = 3,4. Osäkert värde men rimligare än 2,87.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #486 skrivet: 25 januari 2012, 22:08:08 »
+4 grader in i stället för noll grader bör vid samma värmebärartemperatur öka effekten 15-20 % pga högre insugningstryck. Med hänsyn tagen till högre kondenseringstemperatur bör effekten bli ca 10 % högre är för fallet +4/45. Gissar att pumpen ger ca 8,8 kW vilket ger att COP blir 8,8/2,62 = 3,4. Osäkert värde men rimligare än 2,87.

Jo, det blev nog lite väl underskattat där måste jag erkänna. CTC har presenterat 0/35 och 0/45. Jag tog de punkterna och drog en linje genom dem. Då fick jag fram 0/53 vilket blir 7,6kw om man förutsätter att den fortsätter att tappa avgiven i samma takt (vilket nog är ett rimligt resonemang).

Men nu var medel köldbärare vid drift 3,8 så driftfallet blir 3,8 köldbärare in och 53 kondensor ut, 3,8/53. Och jag håller med dig om att avgivet ökar med stigande köldbärare. Dock vet jag inte, blir det verkligen så högt som 8,8kw? 0/53 = 7,6kw och 3,8/53 = 8,8kw. Vi ligger kanske någonstans här emellan? (Med tyngdpunkt åt ditt värde)

Dock är allt bara lite höftat. Det jag ville komma fram till var att COP låg kring 3 under denna loggning. Det är en ganska bra bit ifrån de 4,6 man lovar. Detta beror i min mening på övertempar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #487 skrivet: 25 januari 2012, 22:23:12 »
ere många VP som ger vad dom lovar?

AlltsÃ¥ en frÃ¥ga pÃ¥ riktigt :)  Inte ett hÃ¥nfullt utmanande!

4/45 med COP 3.4 är väl hyfsat normalt med pumpar inräknat eller?

En fråga. Dom där 4in är det snittempen eller räknar dom inte så? Avser basmätningen 0 in och 3k i delta eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #488 skrivet: 25 januari 2012, 22:34:57 »
ere många VP som ger vad dom lovar?

AlltsÃ¥ en frÃ¥ga pÃ¥ riktigt :)  Inte ett hÃ¥nfullt utmanande!

4/45 med COP 3.4 är väl hyfsat normalt med pumpar inräknat eller?

En fråga. Dom där 4in är det snittempen eller räknar dom inte så? Avser basmätningen 0 in och 3k i delta eller?
Ja alltså min uppfattning är väl att de kylkretsar som är uppmätta enligt en14511 standard nog, generellt sett, håller de siffror tillverkaren presenterar. Självklart kan det vara små avvikelser på serieproduktionen. Men det håller sig nog hyffsat nära den avgivna effekt man anger och det COP som anges.

Sen när maskinerna kommer ut i anläggningar så kan ju en bra maskin sättas i en dålig anläggning. Då presterar ju maskinen också dåligt. Man sätter kanske en värmepump med mål att hela tiden fast kondensera en tank till 55grader och sen shuntar man ut kanske 35 från denna tank. Då kommer maskinen inte att prestera i närheten av vad den kunde ha gjort. Men det är ju inte tillverkarens fel.

Sen var det så att medelframledningen låg på 39 grader.
Medel köldbärare in 3,8 med 3 graders delta. 3,8 är ett snitt som jag har räknat ut när kompressorn går.
Medel kondensor ut var 53.

Så med 39 graders framledning till systemet och 3,8 köldbärare in så tycker jag att man borde ligga kring de 4,6 CTC anger för 0/35.

Nu blir det kring 3 istället.

Det hade varit bättre om vi fick en 24 timmars mätning och 24 timmars elförbrukning. Då försvinner några procents osäkerhet.
« Senast ändrad: 25 januari 2012, 22:56:31 av GöranA »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #489 skrivet: 25 januari 2012, 23:14:17 »
när dom anger 0/35 är 0 då snitt in eller är det medel och med medel menar jag inte medel in utan medel mellan in och ut.

Anta Kbin +10 kbut 0 som då ger medel mellan in och ut på +5

För 0 in och -3 ut jämfört med 1.5 in och -1.5 ut måste väl ändå påverka förångningstemperaturen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #490 skrivet: 25 januari 2012, 23:45:55 »
Jag är ganska  säker pÃ¥ att en14511 0/35 betyder:
Bin: 0
Kbut: -3
Kond  in: 30
Kond ut: 35

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #491 skrivet: 25 januari 2012, 23:49:23 »
jag håller med. det skulle ju vara mest rimligt.

I den andra ISO EN meckamätningen kör dom med 10k på varma sidan. Men dom verkar ju inte på samma sätt ange vad dom har för delta vid den andra mätningen. Men jag tycker jag känner igen siffran 5 i detta sammanhang.

Och sen står det att man ska köra 7-10 i manualen :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #492 skrivet: 26 januari 2012, 08:08:16 »
Jag är ganska  säker pÃ¥ att en14511 0/35 betyder:
Bin: 0
Kbut: -3
Kond  in: 30
Kond ut: 35


men ärligt talat...Göran Gissar du dig till allt du skriver?....vart fick du 30 ºC ifrån?

man mäter aldrig på utgående utan att mäta ingående...om man mäter som du säger så kan man aldrig mäta en värmepump med varvtalsstyrda cirkpumpar....
och gud förbjude om en värmepump skulle ge mer än dom 5 grader du hävdar....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #493 skrivet: 26 januari 2012, 08:11:00 »
När vi nu ändå gissar, så gissar jag att 0/35 betyder 0 grader inkommande KB och 35 grader utgående VB.
DeltaT är antagligen de av tillverkarna rekommenderade, alltså som regel 3 grader på KB och 7-10 grader på VB.

Kanske därför tillverkarna rekommenderar så hög difftemp på VB, för att få hög COP i EN-testerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #494 skrivet: 26 januari 2012, 08:22:23 »
EN14511 har 3 på kalla och 5 på varma
Och vad jag hittat efter sökningar på nätet så avser 0 alltså temperaturen på inkommande vätska inte medel mellan in och ut. Precis som GöranA nämnde nedan.

När man i specar läser nominellt flöde så är det med 10k på varma sidan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!