Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!  (läst 1150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« skrivet: 23 oktober 2022, 14:19:02 »
Hej,

Hoppas jag kan få lite hjälp av er här. Varken husleverantör, Nibe eller ventilationsfirman antingen kan inte eller vill inte hjälpa mig.

Har varje vinter sedan vi byggt huset bråkat med min VP (F730) då den ger mig larm att det är fel på avfrostningselementet, se bifogat. Jag har gjort OVK flera gånger eftersom min övervåning togs i bruk senare än nedervåningen men också för att säkerställa att det är rätt injusterat.

Huset är 194 kvm i två plan och beräknat och injusterat till 68 l/min. Golvvärme under spånskiva på nedre plan (hög framledning) och radiatorer 2-rörs på ovanvåning. Vid senaste OVK har man skrivit in 244 m3/h i injusteringsmenyn vid 60% fläkt. Korrigeringsfaktorn blir då väldigt hög och kort därefter (och efter varje OVK) börjar jag få dessa larm. Plockade ned VP en gång för att kolla på givaren och den var ju helt inmurad av is, se bild.

För att få VP att fungera så har jag blivit tvungen att "ljuga" och skriva in ett låtsasvärde för att den inte ska larma. Just nu har jag skrivit in 200 och då blir korrigeringsfaktorn cirka 1,17 men jag verkar slippa larmen åtminstone. Varför är uppmätt värde och pumpens BS1 så långt ifrån varandra? Jag antar att VP inte går optimalt i och med detta eller vad säger ni? Jag skulle verkligen vilja få ett svar på detta och en försäkran att grejerna faktiskt fungerar som tänkt.

Övrigt problem vi har i inomhuskomforten är väl en känsla av att det är svårt att få upp värmen riktigt i huset när det är kallt, åtminstone en känsla av det då det är ett väldigt kallras från ventilerna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2022, 08:34:48 »
Detta kräver ju att ventilationsfirman vet vad de syssslar med, normalt brukar BS1 och verkligt värde inte skilja så jättemycket.
Elementet måste vara isfritt när man mäter annars blir det knas.

Luftflödet borde annars vara tillräckligt för att avfrostningarna ska funka, har inte nått bra svar på varför det krånglar i första hand, men det är möjligt att det blev fel från början med is osv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2022, 05:54:33 »
det värdet du skriver 200 på, ändra det till 250, då borde du få en faktor just under 1, och då bör också problemen med larmen avta. Testa det och återkom. Ventfirman har inte en susning hur man ställer in dessa pumpar. Värdet på korrfaktor ska ligga så när 1 som möjligt, det är ok mellan 0,8 och 1.2, men hellre under 1 än över

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2022, 11:32:29 »
det värdet du skriver 200 på, ändra det till 250, då borde du få en faktor just under 1, och då bör också problemen med larmen avta. Testa det och återkom. Ventfirman har inte en susning hur man ställer in dessa pumpar. Värdet på korrfaktor ska ligga så när 1 som möjligt, det är ok mellan 0,8 och 1.2, men hellre under 1 än över

Hmm, fast då blir korrigeringsfaktorn ännu högre (1,45 med 250 inställt, se bild). Ska jag få en korrigeringsfaktor under 1 måste jag sänka en bra bit till under 200. Men alla don är justerade och uppmätta till flöden enligt OVK-protokollet i min första post och totalt 244 m3/h  Sc:,h

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2022, 13:30:00 »
Värde lufthastighetsgivare och korrigerat värde ska vara så lika som mökligt, höj fläkt till du har 200 i värde, sen säyter du korrigerat värde till samma. Finns ingen anledning köra hårdare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2022, 16:59:44 »
1,45 i faktor tyder på att nått är rejält tokigt.
så mycket fel brukar inte den interna givaren visa...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2022, 17:10:09 »
Värde lufthastighetsgivare och korrigerat värde ska vara så lika som mökligt, höj fläkt till du har 200 i värde, sen säyter du korrigerat värde till samma. Finns ingen anledning köra hårdare

Något sånt här måntro? Eller ska jag skriva in ännu lägre värde på ”verkligt luftflöde” för komma ännu närmare 1?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2022, 21:06:03 »
Skriv 198 i verkligt luftflöde

Utloggad smarteqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • F730
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2022, 21:14:53 »
Skriv 198 i verkligt luftflöde

Okey. Men du har ingen teori varför det diffar så? Man har ju mätt upp alla ventildon till totalflödet 244, vid flera tillfällen t.om. Varför visar VP's givare så pass mycket mindre?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - OVK, korringeringsfaktor och larm, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2022, 20:22:48 »
ingen aning, gillar inte dessa nya 730/750 riktiga strulmaskiner, de äldre var bättre tycker jag, de har gjort styrningen för invecklad i dessa tyvärr, de hade enkelt kunna köra elavfrostning 10 min varje timme istället för att den ska uppfylla en massa svammelkriterier.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!