Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik  (läst 79244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Uppdaterat 2011 - 06 - 04
Lika bra att börja med hur mycket jag sparat ett år mellan 2010-2011 inklusive hushållsel
.
(Resten tycker kanske folk bara är blaha blaha och utfyllnad)

Första siffrorna är med värmepump och andra utan värmepump. Tredje siffrorna är vad jag sparar med värmepump.
Observera att jag, utan värmepump gjorde åt med några tusenlappar på briketter Nov, dec,jan,feb och lite i mars och i år uppskattar att det gått åt en pall som vintern innan dvs 3360 kr.

Att jag får mindre förbrukning även sommartid tror jag beror på att pumpens luftkonditionering drar mindre än kyl och frysens idoga arbetande när huset annars är varmt.


Juni
613 - 835 = -222 Kw
Juli
591 - 803 = -212 Kw
Augusti
689 - 758 = -69 Kw
September
741 - 912 = -171 Kw
Oktober
1072 - 1757 = -685 Kw
November
1686 - 1895 = -209 Kw
December
2715 - 2447 = +268 Kw
Januari
2173 - 2919 = -746 Kw
Februari
2122 - 2556 = -434 Kw
Mars
1785 - 2152 = -367,Kw
April
0933 - 1498 = -565,Kw
Maj
1017 - 754 = - 263

Summa sparade KW tills nu: 3675 = 306 KW/månad.
Pumpen kostar, just nu, 448 kr i månaden med aviavgift och ränta.

Total besparing
Besparing briketter: 3062 kr
Besparing El: 3418 kr
Total besparing: 6480 kr

Besparing/månad: 540 kr (92 kr/månad avkastning efter amortering, ränta och aviavgift))

----------------------------------------------------------------------------------

Ingress

Ja har läst ganska mycket på detta forum sedan försäljaren från Allvärmeteknik ringde och bokade tid hos mig. Mitt första svar när han kom in och frågade om jag visste något om deras pumpar var:
- Ni är svindyra.
- Jaha, vart har du hört detta?
- Folk tycker det på värmepumpsforum, svarade jag.
- Okej, då ska jag förklara varför, svarade han.

Efter andra besöket, och lite mer efterforskningar på nätet, hade jag beställt en Pananasonic 650 AVT http://www.allvarmeteknik.se/produkter/650avt.php för 42500 kr, rotavdraget borträknat, plus service vartannat år 1400 kr stycket.

Nu tycker jag vi ska bortse från om jag är lurad att betala för mycket eller inte. Pengasnack om hur mycket man ska ge för en luft/luft pump ber jag er vara snälla att skriva om i en annan tråd.

Det jag är ute efter är ett bekvämt liv och varmt hus utan att behöva fortsätta leta efter ställen som säljer loggs (briketter). Jag har heller ingen lust att jaga folk som kan fixa dittan och dattan. Öppna dörren för installatörerna och inte bry mig om varken eldragningar eller annat är jag ute efter och jag kommer att skriva om Värmeteknik håller det löftet samt även om att de har snabb och bekymmerslös service om något skulle hända. Alla löften försäljaren gav kommer jag ta upp. Och då är det bäst att jag börjar med att punkta upp dessa innan jag glömmer.
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 14:33:27 av stormense »

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Löften - uppdate 2011-06-04
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2010, 19:04:02 »
Löften
Grön text = rätt - Röd text = fel - Blå text = vet ej

En luftvärmepump är ful och låter
2010-06-04 Rätt och fel
Jag tycker den är snygg och min sambo att den är ful. Låter gör den.

Jag kommer inte behöva elda med briketter när det är mindre än -3 som jag gör nu när el-elemnten inte räcker till

2010-11-26 Rätt
Medeltemperaturen dagarna i november har nu legat runt -7 några dagar och har inte behövt elda. Fast innedelen låter mycket mer när det är svinkallt.

Är det svinkallt kommer jag behöva stödvärma med elementen på andra våning men inte behöva elda i pannan om inte strömmen går.
2010-12-13 FEL
1 december när det varit mellan -10 och -16 några dygn stödvärmde jag på övervåningen och köket med el-elementen på 3 kvarts. Tyvärr blir inte temperaturen mer än 16-högst 20 grader beroende på vart i huset. Nu 13 december när det är kallt igen har jag tröttnat och eldar för fullt. Frysa är inte kul. Försäljaren var ju hemma hos mig och tvärsäker på att jag inte skulle behöva elda så jag tar det som en lögn för att få sälja en dyr värmepump. Han skulle säga att jag inte behövde elda lika ofta så hade jag ändå kunnat köpa hans argument. Rätt eller fel, får ni som läser själva avgöra.

Jag kommer sprara 7000 KWh/Ã¥r pÃ¥ mina nuvarande sammanlagda  20 000 KWh/Ã¥r
2010-06-04 Nästan rätt
Om jag räknar in kostnaden för mindre brikett-eldning hamnade jag på total besparing: 6480 kr

Jag kommer inte behöva anstränga mig mer för installationen än att öppna dörren för installatören.
2010-06-04 Rätt
Jag låg visserligen akut intagen på sjukhus när pumpen installerades men min sambo öppnade dörren åt dem. Det enda hon behövde göra var att visa vart de kunde ta sig upp på vinden för ledningsdragning och samtycka till den installatörerna tyckte vara bästa platsen. Vänster sida av rummet istället för det högra som försäljaren tyckte var bäst. Platsen där min sambo i veckan tjatat om att det såg bättre ut så man kan ju misstänka en liten konspiration dem emellan.

Händer något med pumpen är tekniker snabbt på plats för de har bilar jämt ute. Rena utryckningsfordonen om jag uppfattade det hela rätt.

Åsknerslag är inga problem efter deras installation av värmepumpen. De monterar en ny elcentral med jordfelsbrytare för pumpen.
2010-06-04 lögn enligt folk många här på forumet.
Någon som kan tala om att deras värmepump har slagits ut av åskan?
2010-09-05 Det har åskat rejält här några gånger man inget som stört värmepumpen.

All installation blir snyggt och fackmannamässigt utförd och tar cirka 4 timmar.

2010-06-04 Rätt
Installationen ser bra ut men eftersom mitt tak är några centimeter högre i ena änden ser det snett ut. Kanske måste man sätta innedelen i lod? Om inte, tycker jag de kunde satt den nästan lika snett som taket är.
Jag har testat både kylning och satt på full värme men inga vibrationer hörs någonstans i huset.


Jag kommer inte få några vibrationer i mitt trähus eftersom jag anlitat Allvärmeteknik.
2010-11-29 Fel
Jag hör ett dovt vibrationsljud som inte är högt men det finns där.

---------------------------------------------------------------------

Jag får pumpen installerad ungefär om en vecka och datumet är nu 25 maj 2010.
Men det sista var inget löfte han markerade utan ett antagande och jag bryr mig inte om en vecka hit eller dit men kommer ändå dokumentera tidpunkten om när jag får det hela installerat.
2010-06-04 Rätt
Värmepumpen blev installerad 2 juni.
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 08:44:54 av stormense »

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Hembesöket av försäljaren
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2010, 19:07:23 »
Hembesöket av försäljaren

Trevlig försäljare och inte påträngande. Men som alla försäljare framhävde han sin produkt enormt och förvarade priset som ligger mycket högt. Han talade bl a om att deras pumpar är ombyggda och bättre än de, som synes, billigare pumparna och att andra försökt kopiera dem men inte lyckats lika bra. Att de var dyrare än andra berodde också på den långa garantitiden 5 år full + 5 år maskin (arbetskostnaden på det senare låg i nuläget på ca tusenlappen). Installationen gjordes på ett snyggt sätt med kabeldragningar och extra bussningar för att förhindra vibrationer. Det var något speciellt med kompressorn också med vad kommer jag inte ihåg.

Försäljaren gick också husesyn och gav olika tips om vart man bäst skulle placera pumpen men det slutliga beslutet fick jag ta med montören. Han gav mig förslag på två pumpar. En för 24 000 och en annan för 42 500. Jag valde den billigare vid hans första besök men vid det andra var min sambo med och tyckte vi lika gärna kunde välja den dyrare. Hon vann.

Försäljaren förklarade att så som huset var byggt räckte det inte till att värma övervåningen fullt. Jag frågade om att ta en dualvärmepump (54 000 kr) men han sa att det var en bättre besparing att vid kallt väderlag ha på elementen på övervåningen istället. Så fick det bli.

Han uteslöt också ekonomin med luft/vatten då jag hade fått bygga om för att få plats med utrustningen.
« Senast ändrad: 04 juni 2010, 15:51:11 av stormense »

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Installation 2010-06-02
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2010, 19:08:36 »
Installation 2010-06-02

Min sambo fick ta emot de två killarna eftersom jag blev jag akut sjuk dagen innan och låg på sjukhus. Jag fick prata med dem genom henne över telefonen om vart de kunde dra strömkablar dvs från strömcentralen genom vinden och ner eftersom centralen och pumpen är på varsin sida om huset. Efter en halvtimma åkte hon till jobbet och lämnade de 2 killarna.
När hon kommit hem var det färdigt.

Så här ser installationen ut:







Innedelen är satt lodrätt men mitt tak är 193 cm på ena sidan och 197 cm åt andra så taket är ganska snett.

« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 12:51:30 av stormense »

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Anteckningar uppdaterat 2010-12-04
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2010, 19:11:53 »
Anteckningar

Blir att skriva om jag blir nöjd i framtiden och om något krånglar med pumpen. Kanske blir det också om servicen och bemötande från firman vid eventuella fel. Även om försäljarens kalkyl håller. Jag kommer inte skriva om det är värt att ta detta dyrare alternativ eftersom jag inte har något att jämföra med.

2010-06-07
Jag lät pumpen stå på dygnet runt idag, för den friska luftens skull (ruskig skillnad i huset att ha en värme-pump på eller avstängd) Tittade på mätaren och 10 kW värmekostnad gissar jag på. Temperaturen ute är 13 grader med ihållande små-regn. Elementen brukar dra 18 kW och ger 2 grader mindre om alla är på. Värmen sprider sig jämt i hela huset men fönstren på övervåningen tror jag hjälper till

2010-06-10
Svärmor fick sitt andra samtal från denna firma idag och även om hon sagt nej en gång, eftersom hon är nöjd med det hon har idag, tjatade han på henne i sil med:
- Vill du verkligen inte sänka dina kostnader.
Blir lite orolig om 10 åriga garantin för förutom MTG har nog inget företag blivit långlivade i Sverige med en aggressiv försäljningteknik. Jag märkte inte av den eftersom jag redan var inne på att skaffa en anläggning.

Pumpen pumpar på och inga problem ännu. Inga vibrationer i huset och fläkten stör mig inte så här års. Pumpen är på dygnet runt vilket kanske är ovanligt för årstiden. Värmen sprider sig jämt i hela huset så jag får öppna fönstren på övervåningen som ventilation tills jag installerat detta.

2010-07-12
Helt underbart att ha igång värmepumpen under sommaren. Igår 33 grader, idag uppåt 28 men hela undervåningen är skön och sval. Temperatur på ca: 20-22 grader. På övervåningen är det tropisk värme. Strömåtgången för pumpen, varma dagar som dessa och även svalare, ligger konstant på 4-5 kW/dygn och det är det värt att kosta på sig.

2010-09-05
Detta är ju min första luftvärmepump och fascineras av att inte behöva springa runt i huset och slå på och av alla el elementen i huset. Bara att trycka på fjärrkontrollens på-knapp för att värmen ska spridas jämt i huset under 0 gradiga nätter. Använder inte timern, utan stänger av när jag går till jobbet. Är det för varmt när jag kommer hem slår jag bara på luftkonditioneringen.

2010-10-08
Medeltemperaturen ligger runt 8 grader och pumpen går nu dygnet runt. Jämn temperatur runt 20 grader förutom där pumpen står. Där är det ganska varmt.

Några bilder på hur luften från värmepumpen går:


Kortet taget in i köket med värmepumpen
3 meter bakom mig till höger
(Jag har 2 dörrar i rummet där värmepumpen sitter).


Trappan som leder till övervåningen.


Ett av de tre rummen på övervåningen.

2010-11-13

Jag har inte frusit ännu . Är det minusgrader kör jag vanligt när jag inte är hemma eller sover och tyst läge när jag är hemma. Pumpen låter i hela nedervåningen (60 byggkvadrat) om jag inte kör den i tyst läge men uppe hörs ingenting. Jag har för mig att pumpen drar mer i tyst läge. Temperaturen inne blir inte märkbart sämre i tyst läge.

Skönt att man kan köra pumpen i tyst läge, men det kanske gäller alla pumpar.

2010-11-23

-5 grader snö och kraftig vind från norr. Pumpen håller värme men på övervåningen har jag el-elementen ställd på hälften. Är lite ljumna.

Förra året gjorde jag av med 1757 Kw/h oktober

Nu med värmepumpen var förbrukningen enligt "mina sidor" på Jämtkrafts hemsida:
September: 742 Kw/h    
Oktober 1072 Kw/h

En besparing på 685 Kw/h i oktober mot tiden innan pumpen även fast jag då eldade.

Jag betalar 49,8 öre/kWh i 2 år vilket nu blir 93,5 kr + nätavgiften?

640 kr sparade denna månad och pumpen kostar 448 kr i månaden med aviavgift och ränta.
200 kr i vinst men året består ju inte endast av kalla månader så ska bli intressant att se vart det bär för hela året.

2010-11-26

All förbrukning för hela huset 9 dagar tillbaka från dagens datum. Vädret har varit kallt för årstiden.
564 Kw/h = 62 KW/h dygn.

2010-12-04

Efter veckan med -15 grader så vet jag att Pumpen klarar mitt hus med -7 grader med stödvärme av 3 el-element på övervåningen. Lägre temperatur blir det problem med och stödvärmer med 5 el-element inklusive undervåningen. Men då ligger jag på gränsen vad som är bekvämt. Elementen är 10 år gamla och inte elektorstermostat så kanske dags att investera i nya. Får alltså skälig värme utan att propparna går.

Jag har även, nu med lite erfarenhet av värmepump, kunnat uppvärdera dessa påståenden och visst stämmer de:

Man ska visst inte ha så stora krav på jämn temperatur i alla rum. Det blir ca 1 grad skillnad i rumstemperatur för varje dörröppning"värmen skall transporteras genom.

Har man ett markplan och en övervåning kan fet fungera rätt bra, men det är svårt för installatören att avgöra hur det kommer att fungera.

Drift vid riktigt låga temperaturer som -15 grader ger inga stora besparingar

Äldre hus med små rum, har oftast inte en planlösning som är bra ur luftfördelningssynpunkt. Men lösningen med två mindre värmepumpar är inte bra för ljudstörnings-känsliga personer som mig själv. Måste kunna fly undan till ett rum där det är tyst när jag känner för det.

Annars finns flera fördelar med dubbla värmepumpar i gamla hus som Jämnare spridning av värmen, mindre buller när de bägge bidrar med värme men vill som sagt komma ifrån buller helt ibland annars blir jag skogstokig :)

 


Fortsättning följer i några år :) ...
« Senast ändrad: 04 december 2010, 08:56:10 av stormense »

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2010, 21:36:34 »
Hi
Själv kan jag totalt ignorera pris/prestanda tankarna om jag köper HI-FI /hemmabio eller verktyg, dock inte på värmesystemgrejor. Hoppas du blir nöjd och att de håller löfterna kring supporten.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2010, 22:33:28 »
har du vatten buren värme hemma ?
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
har du vatten buren värme hemma ?
c-c
Jag har både vattenburen värme och el-element. El-pannan är dock sönder men vi har en KöksNora att elda bricketter i eftersom propparna går om jag kör alla el-ement för fullt. Huset är dock för puttinuttigt (1800-tals 2 vånings 60 bygg m2 timmerhus) för en installation av luft/vatten annars hade det ju varit kanon.

Observera att jag inte sparar pengar på att elda med bricketter vs el-element, det ger bara merarbete och allt för varmt hus.

Hur gör man med skorstenen när man inte använder pannan längre men vill det om strömmen skulle gå (sytemet klarar cirkulera vattnet till de flesta elementen även utan ström). Underhållselda 1 ggr vecka vintertid?
« Senast ändrad: 26 maj 2010, 14:07:58 av stormense »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2010, 14:10:51 »
har du vatten buren värme hemma ?
c-c
Hur gör man med skorstenen när man inte använder pannan längre men vill det om strömmen skulle gå (sytemet klarar cirkulera vattnet till de flesta elementen även utan ström). Underhållselda 1 ggr vecka vintertid?

Hej Stormense!  Ett bra sätt att skydda en murad skorsten frÃ¥n frysskador mm är att sätta pÃ¥ ett skorstensskydd i plÃ¥t: http://www.vedon.se/index.asp?id=skorstensskydd :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 26 maj 2010, 14:24:29 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2010, 14:11:29 »
Hur gör man med skorstenen när man inte använder pannan längre men vill det om strömmen skulle gå (sytemet klarar cirkulera vattnet till de flesta elementen även utan ström). Underhållselda 1 ggr vecka vintertid?

Skaffa en huv så att det inte regnar in i skorstenen. I övrigt skall du inte behöva göra så mycket. Skorstenen fyller en viktig funktion för att ventilationen skall fungera i ett hus i din ålder.


Ahh.. TvÃ¥a igen. Ständigt denna Raffen  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2010, 19:43:48 »
Löften
En luftvärmepump är ful och låter
Jag kommer inte behöva elda med briketter när det är mindre än -3 som jag gör nu när elelemnten inte räcker till
Är det svinkallt kommer jag behöva stödvärma med elelemnten på andra våning men inte behöva elda i pannan om inte strömmen går.
Jag kommer sprara 7000 KWh/Ã¥r pÃ¥ mina nuvarande sammanlagda  20 000 KWh/Ã¥r
Jag kommer inte behöva anstränga mig mer för installationen än att öppna dörren för installatören.
Händer något med pumpen är tekniker snabbt på plats för de har bilar jämt ute. Rena utryckningsfordonen om jag uppfattade det hela rätt.
Åsknerslag är inga problem efter deras installation av värmepumpen. De monterar en ny elcentral med jordfelsbrytare för pumpen.
All installation blir snyggt och fackmannamässigt utförd och tar cirka 4 timmar. Jag kommer inte få några vibrationer i mitt trähus eftersom jag anlitat Allvärmeteknik,
Jag får pumpen installerad ungefär om en vecka och datumet är nu 25 maj 2010.
Men det sista var inget löfte han markerade utan ett antagande och jag bryr mig inte om en vecka hit eller dit men kommer ändå dokumentera tidpunkten om när jag får det hela installerat.

Hej Stormense!  Ser med mkt stort intresse fram emot din kommande rapportering om din AVT-pump här pÃ¥ forumet. Thumbsup Nu framgÃ¥r det inte riktigt var ungefär i Sverige som du har ditt hus men man fÃ¥r väl anta att du har det nÃ¥gonstans i den södra delen av Sverige eftersom det är väl i den delen av Sverige som Allvärmeteknik hÃ¥ller till (Varmthem har väl den norra delen av Sverige har jag för mig??). ;)
Det framgår inte direkt hur många boende ni är i ert hushåll heller iof?? Men du verkar ivf ha en rätt måttlig bostadsyta på om jag förstod dig rätt ca 60 m2?? fördelat på 2 bostadsplan eller?? Du har en total elförbrukning på ca 20000 kwh och där man då kan anta att du har en uppvärmningsdel av ca 10000-12000 kwh/år?? och resten är väl varmvatten och hushållsel då?? Kan nog vara så isf att 7000 kwh i besparing på värmedelen är lite väl optimistiskt räknat och skulle väl kanske gissa att du får räkna med en mera realistisk besparing på i snitt ca 5000-6000 kwh/år istället, men vi får se vem som får rätt där framledes. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 27 maj 2010, 18:24:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2010, 21:40:39 »
Jag ska kolla med sotarn i Svenljunga om en mössa till skorstenen.

DÃ¥ vet ni ocksÃ¥ vart jag bor. Växtzon 5 och inte lÃ¥ngt frÃ¥n Svenljunga inÃ¥t landet.  Vi Ã¥t tvÃ¥ personer i hushÃ¥llet och värmer sammanlagt 140 W (räknat 1W/kilo) skämt Ã¥sido.

Med byggkvadrat menar jag måttet på husets grund så bostadsytan är ca: 120 kvadrat och huset är inte väl-isolerat. Den största delen av husets isolering består av att det är ett timmerhus.
« Senast ändrad: 27 maj 2010, 21:29:31 av stormense »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2010, 11:08:55 »
Löften...Åsknerslag är inga problem efter deras installation av värmepumpen. De monterar en ny elcentral med jordfelsbrytare för pumpen.
Eh? Va? Lovar dom att:
* pumpen klarar åsknedslag bättre för att den har en separat jordfelsbrytare? va?
* Altså, att video telefon och TV kan gå sönder men pumpen kommer klara sig?
Va?!?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2010, 13:44:42 »
Njae det där är nog bara rena försäljningssnacket tror jag Paxmax, sen friskriver sig ju dessutom alla pumpleverantörer mig veterligt i garantierna från t.ex åskväder mm, så också Allvärmeteknik givetvis, så det har säkert bara skett någon missuppfattning här. Visserligen har väl Allvärmeteknik inte lika bra info om garantivillkoren som deras motsvarighet i den övre delen av Sverige, dvs Varmthem, eller också har jag inte hittat det, men här kommer ivf Varmthems skrivning ang detta om t.ex åskväder/nedslag/överspänning mm. :)
http://varmthem.jetshop.se/garantier-i-65.aspx

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Pannasonic 650 AVT - Ny kund 2010 hos Allvärmeteknik
« Svar #14 skrivet: 03 juni 2010, 09:39:00 »
Ingen missuppfattning om åskväder från min sida. Jag frågade om pumpen kunde gå sönder om åskan slog ner och försäljaren svarade ordagrant:
- Inte en chans!
Sedan är det upp till er att veta om han ljög eller inte men det kan jag bara få svar på om åskan slår ner hemma i sista stolpen (innan ledningen försvinner ner i jorden) vilket inte är ovanligt. Om han inte såg Vattenfalls ledningsdragning vore han blind och eftersom han kom i bil är ju detta omöjligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!