Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*  (läst 32924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #75 skrivet: 21 december 2007, 22:07:19 »
Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?

Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:
Vet ej hur jag kollar det trycket   har vatten upp mot acumelatortanken pÃ¥ vinden  mätaren säger ca 7m, ganska nyligen pÃ¥fylld.
Det kan det väl vara ändå? Jag tycker det är ett bra förslag och det har väl varit uppe tidigare?
Med öppet system brukar det gå ett överloppsrör. Trycket blir inte högre än vattentrycket upp till detta. Borde vara ganska enkelt att kolla, antingen genom att följa rören, eller stänga av vattnet och se om det påverkar förbrukningen.

mvh
Hög förbrukning av både värme och vatten. Läckage kan inte uteslutas, åtminstone misstänkt. Hur ofta fyller ni på expansionskärlet (det du kallade ackumulatortanken på vinden)?
Det verkar som om ni har en källarvärmeslinga nere i betonggolvet. Ser ut så på bilden i alla fall (röret som går ner i källargolvet är troligtvis returledningen till pannan)
Om läckage, kan det vara så oturligt att det är läckage på två ställen? T ex i betonggolvet och som digitalrobert skriver, i VVB?
Men när ni stängde av vattnet så verkade det inte läcka något. Är ni helt säkra på det?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #76 skrivet: 21 december 2007, 22:24:46 »
HÃ¥ller med om att man inte behöver fylla pÃ¥, men man kan väl göra det ändÃ¥  ;)

Hittade detta gamla inlägg:
Nu är det ingen som har använt något vatten ikväll, och mätaren i källaren står alldeles stilla.

Digitalrobert räknade ut att det skulle bli ca 11 liter i timmen. Det borde synas tydligt på "propellrarna" i vattenmätaren. Så pass stora läckage kan vi alltså utesluta.

Tillägg:
Ett läckage skulle annars stämma rätt bra. Låt säga att inkommande vatten värms upp 50 grader innan det sipprar ut. Det skulle betyda att 10000kWh motsvarar 170m2

mvh
« Senast ändrad: 21 december 2007, 22:29:30 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #77 skrivet: 21 december 2007, 22:39:20 »
HÃ¥ller med om att man inte behöver fylla pÃ¥, men man kan väl göra det ändÃ¥  ;)

Hittade detta gamla inlägg:
Nu är det ingen som har använt något vatten ikväll, och mätaren i källaren står alldeles stilla.

Digitalrobert räknade ut att det skulle bli ca 11 liter i timmen. Det borde synas tydligt på "propellrarna" i vattenmätaren. Så pass stora läckage kan vi alltså utesluta.

mvh
Och även om det skulle läcka 100m3 och 5-gradigt vatten ska värmas upp till 60 grader så blir väl energiåtgången:
100m3 x 1,16 x 55 = 6400 kwh vilket inte är så mycket på det hela taget.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #78 skrivet: 21 december 2007, 23:07:50 »
Er panna är det billigaste och sämsta som finns på marknaden (fanns), den såldes även efter -88
och har den sämsta verkningsgraden både vad gäller olja, el eller ved.
Den har en inbyggd varmvattenberedare,shunt och dubbla brännkammrar. En för olja och den andra för ved. Rökgastemperaturen är enormt hög oavsett olja eller ved, vid vedeldning inte sällan över 400°
så det är att elda för kråkorna.
Pannan saknar i regel även dragspjäll till skorsten så man kan inte strypa rökgaserna, därav den usla verkningsgraden. Pannan i sig är outslidlig i det närmaste, men uppdaterar man den med rökgasspjäll så fungerar den faktiskt bra för pelletseldning.
Den monteras i vedeldningsmodulen då pelletsagregat är mer utrymmeskrävande.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #79 skrivet: 21 december 2007, 23:34:16 »
Allt vatten ut till garaget är avstängt med "handtag's" ventiler.

NÃ¥gon frÃ¥gade om vattnets temp frÃ¥n pannan till radiatorerna,  Jag vet inte  har ingen temp mätare till det bara en ratt med 1-5  och den stÃ¥r pÃ¥ 3 nu.


Eftersom det går ledningar i en kulvert bör det vara ett system med varmvattencirkulation eller dylikt för att förhindra frysning av systemet om det stängs ned vintertid, annars får ni ju sönderfrusna rör om ni bara stängt av utan att tappa ner systemet i så fall.

Du har en tempmätare mellan shunten och Grunfoss-cirkulationspump som verkar indikera 40+ ºC på fotot, på utgående värme till radiatorer.

Ert gamla gråa termostat känner jag igen från en panna byggd 1940, glasrör med kvicksilver i som ligger på en värmekänslig fjäder, och denna gråa burk har c:a 50% att hänga upp sig så att kvicksilvret ligger på hela tiden= ständig elpatron på, då kommer frågan om det finns ett temperaturskydd i själva elpatronen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #80 skrivet: 22 december 2007, 06:19:54 »


Hoppas att du menar 9kw och INTE 90kw......  ;)

//Krister
[/quote]

Haha, naturligtvis  ::)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #81 skrivet: 22 december 2007, 09:26:58 »
Och även om det skulle läcka 100m3 och 5-gradigt vatten ska värmas upp till 60 grader så blir väl energiåtgången:
100m3 x 1,16 x 55 = 6400 kwh vilket inte är så mycket på det hela taget.
Ganska mycket tycker jag. Betalar man 1kr/kWh så är det 6400kr.
Är det 170m2 och 10000kWh, som jag skrev, så sjunker årsförbrukningen från 40MWh till 30MW = 25%.
Men jag vet inte. Kanske det är värmeläckage i källargolvet eller vvc till garage eller fel på mätaren eller något annat ...
Kanske dags att ringa ett proffs?
mv
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #82 skrivet: 22 december 2007, 10:15:11 »
hej
testa å stäng av all värme i typ 1 dag
å ställ in en fläktradiator på tex 2kw

mäta strömmen som fläktradden tar då du håller 20+ inne i kåken
fixar du inte att värma på ett så ställ in 2 elradar

så klarar du tex inte av att värma kåken vid tex +-0 med 4 kw bör du ju isolera å kolla över
fönster å dörrar mm mm

men jag ger mig den på att det är som dom skriver nånstans läkervärmen ut i golv eller under nån platta
har du expantions kärlet på vinden?
kolla så du inte har cirkulation på det dvs så det hålls varmt hela tiden

det måste bara va nått sånt dumt fel


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #83 skrivet: 22 december 2007, 17:21:16 »
Jag har tänkte på en sak...
(som peter dalle)

Vad blir det för årsförbrukning med nuvarande dygnsförbrukning? I pelletsforum har jag läst att den värsta vintermånaden står för ca 15% av årsförbrukningen. Om ni snittade på 5kW nu så blir det 5kW*24h*30dag/0.15=24000kWh. Inte alls så mycket som elräkningen antyder? Kan de åtgärder ni redan gjort (stänga av garage och pluggar rökrör) ändå haft verkan och att ni redan fått ner årsförbrukningen till det tidigare ägare angav? Om ni haft "lite" värme på i ett oisolerat garage med dåligt isolerad kulvert så kan den ha dragit mycket, även på sommaren. Det var ju en rätt kylisylig sommar vi hade i år och en ovanligt varm året innan.

mvh 
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #84 skrivet: 22 december 2007, 17:25:09 »
Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori.
Nu är du nummer tre som föreslår att det kanske beror på lite vatten i systemet. Alla tre är stora profeter här så jag ber er ödmjukt att förklara hur lågt systemtryck kan få förbrukningen att öka.
mvh

Min tanke var att det läckte vatten in i pannan som avdunstade och drog en massa värme för koka av det, hade inget med trycket i sig att göra. Problemet är att det skulle behövas så stora mängder vatten att det måste läcka från varmvattensystemet direkt in i pannan och det är väl en omöjlighet med den sortens panna. Så jag tror inte att det är så. Resonerade bara utifrån vad jag en gång läste i en Sherlock Holmes-novell som gick något i stil med: När alla rimliga förklaringar har eliminerats, måste den återstående, hur orimlig den än är, vara den rätta. Nu verkar det bara finnas orimliga förklaringar kvar. Min fråga handlade mest om att eliminera en av de orimliga förklaringarna.

Den enda rimliga förklaringarna till elförbrukningen som kvarstår är väl fel på elmätaren men då borde den visa fel hela tiden och just nu verkar den gå någorlunda rätt.

Det kan ju inte var något permanent problem, det fungerade för tidigare ägaren och förbrukningen har bara ökat med tiden. Värmeläckage pga husets konstruktion är därför inte orsaken.

Art Decos kommentar om värmesystemet i garaget var intressant. Varför har det inte frusit sönder om det är avstängt? Ungefär som mysteriet med hunden som inte skällde för att återvända till Sherlock Holmes.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #85 skrivet: 22 december 2007, 17:42:45 »
Jag har tänkte på en sak...
(som peter dalle)

Vad blir det för årsförbrukning med nuvarande dygnsförbrukning? I pelletsforum har jag läst att den värsta vintermånaden står för ca 15% av årsförbrukningen. Om ni snittade på 5kW nu så blir det 5kW*24h*30dag/0.15=24000kWh. Inte alls så mycket som elräkningen antyder? Kan de åtgärder ni redan gjort (stänga av garage och pluggar rökrör) ändå haft verkan och att ni redan fått ner årsförbrukningen till det tidigare ägare angav? Om ni haft "lite" värme på i ett oisolerat garage med dåligt isolerad kulvert så kan den ha dragit mycket, även på sommaren. Det var ju en rätt kylisylig sommar vi hade i år och en ovanligt varm året innan.

mvh 

Jag betalar 20% för nov-dec och 25% för jan feb, enligt en tabell från elleverantören, och det stämmer bra med min förbrukning.
Även om man räknar med 10% under dec, så har det kommit ner till 36 000 kWh i årsförbrukning.
Det ligger väl faktiskt en hel del i vad Kal Kyl säger.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #86 skrivet: 22 december 2007, 18:25:44 »
Jag har tänkte på en sak...
(som peter dalle)

Vad blir det för årsförbrukning med nuvarande dygnsförbrukning? I pelletsforum har jag läst att den värsta vintermånaden står för ca 15% av årsförbrukningen. Om ni snittade på 5kW nu så blir det 5kW*24h*30dag/0.15=24000kWh. Inte alls så mycket som elräkningen antyder? Kan de åtgärder ni redan gjort (stänga av garage och pluggar rökrör) ändå haft verkan och att ni redan fått ner årsförbrukningen till det tidigare ägare angav? Om ni haft "lite" värme på i ett oisolerat garage med dåligt isolerad kulvert så kan den ha dragit mycket, även på sommaren. Det var ju en rätt kylisylig sommar vi hade i år och en ovanligt varm året innan.

mvh 

Ã…h, vad jag hoppas pÃ¥ att denna förklaring är den rätta  a:gl ;D

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #87 skrivet: 22 december 2007, 19:21:15 »
Om jag har rätt sÃ¥ blir det ändÃ¥ rätt hög förbrukning för ett sÃ¥ litet hus. Ska man ändÃ¥ hoppas kan man ju hoppas pÃ¥ ännu lägre  ;)
Jag skulle hålla koll på mätarställning vecka för vecka, och se så att den inte ökar. Jämför med medeltempen tex här:
temperatur.nu/temperatur-1-0_1_62.html
Minskar temperaturen så bör förbrukningen öka, om temperaturen ökar och förbrukning fortsätter öka så är det når fel.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #88 skrivet: 27 december 2007, 09:18:32 »
Det verkar som om värme försvinner någonstans. Vattenförbrukningen borde stanna under 150m³/år för två personer och under 200m³/år om ni är tre personer i hushållet.

Det verkar ju nästan som om varmvatten läcker ut någonstans, det är ju lätt att kolla om ni läser av vattenmätaren, när ni inte använder något vatten. Det är ju som de andra säger, någonstans måste värmen ta vägen.

//Ronnie

Kollade pÃ¥ en gammal faktura frÃ¥n Hässleholms vatten idag, och där stÃ¥r att Ã¥rsförbrukningen är 150 kubik. StÃ¥r dock inte om det är en beräknad eller faktisk förbrukning  Sc:,h

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #89 skrivet: 27 december 2007, 09:56:52 »
Tilläggas bör att när vi köpte huset för tvÃ¥ Ã¥r sedan sÃ¥ uppgav säljaren att han lÃ¥g pÃ¥ en förbrukning pÃ¥ ca 28000 kwh/Ã¥r. Nu ligger vi pÃ¥ över 40000  huvuddunk

Om förra ägaren förbrukade 28MWh/år i el, hur stor var hans oljeförbrukning?

Sen blir jag lite förbryllad över dina siffror Sc:,h Å ena sidan antyder rubriken att du betalat 63240:- till E-on å andra sidan skriver du
Tilläggas bör att när vi köpte huset för tvÃ¥ Ã¥r sedan sÃ¥ uppgav säljaren att han lÃ¥g pÃ¥ en förbrukning pÃ¥ ca 28000 kwh/Ã¥r. Nu ligger vi pÃ¥ över 40000  huvuddunk

/Johan
« Senast ändrad: 27 december 2007, 09:59:31 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!