Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla solcellerna "direkt" till värmemotstÃ¥nd i tank?  (läst 3687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För tillfället diskuteras det på det finska vp_forumet om att ansluta solceller direkt till vattentank enbart med termostat/ övertempskydd utan elektronik emellan
Fungerar på principen motståndets reisistans
En sida från USA visar tankegången men matematiken fungerar inte på vår sida om Atlanten
Är ju billigare än solvärme på lång sikt :-\
På en höft med 8X275Watt så blir det 2200W med 9,5A ström, eller?

Vem har provat eller använder?

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det är ju enkelt att räknas på, (om du vet hur man gör) energin du får ska sparas i vatten, hur mycket vatten behövs för att lagra energin med en vattenteperturhöjning på t.ex 60 °K...

Jag tror det blir mycket vatten...därför är det nog intressantare att göra om elen till vätgas eller metanol i en bränslecell som körs baklänges när du behöver energin.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ger det verkligen mer bang for the buck än några vakuumrör solfångare för samma pengar om man ska värma vatten? Okej, det blir en mycket enklare installation med kabel jfr rör.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
För tillfället diskuteras det på det finska vp_forumet om att ansluta solceller direkt till vattentank enbart med termostat/ övertempskydd utan elektronik emellan
Fungerar på principen motståndets reisistans
En sida från USA visar tankegången men matematiken fungerar inte på vår sida om Atlanten
Är ju billigare än solvärme på lång sikt :-\
På en höft med 8X275Watt så blir det 2200W med 9,5A ström, eller?

Vem har provat eller använder?

Dels har elceller mycket lägre verkningsgrad, så uttagen effekt per m2 blir låg. Dessutom kastar man bort största fördelen med elceller, möjligheten att endera lagra längre tid i batteri eller att sälja ut och sen köpa tillbaka mycket billigare än man köper el normalt.

Är det varmvatten du är ute efter, skaffa solfångare för vatten. Helst plana av det billigare slaget. Vacuum ger lite mer vid kallare väder men man tappar samtidigt en hel del absorbatoryta och tillsammans med det snordyra priset vinner man väldigt lite. Lyser inte solen får man ändå ingen värme i rören, och den lyser ytterst lite när det blir lite kallare ute.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Koppla solcellerna "direkt" till värmemotstånd i tank?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2019, 10:48:01 »
Den lägre effektiviteten kanske räddar situationen - annars fÃ¥r man samma problem som jag har : ett gigantiskt värmeöverskott mitt i sommaren- Jag skulle behöva ett säsongslager eller en Swimming Pool att fungera som värmedump mitt i sommaren för mina  solvärmepaneler. Tidigae dumpade jag ner i hÃ¥let men har nu frikyla i stället.

Jag trodde idéen var att endera sälja elen för att kompensera  elköp mitt i vintern eller ha batterier nog för offgrid.

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla solcellerna "direkt" till värmemotstånd i tank?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2019, 14:40:03 »

Jag trodde idéen var att endera sälja elen för att kompensera  elköp mitt i vintern eller ha batterier nog för offgrid.

I det fallet är Finland som vanligt, allt kostar...
Säljer jag till ett elbolag så får jag betalt enligt FinGrid elspotpris= ung. 4<->5 €cent/kWh, när jag köper kostar det ung 16 €cent/kWh samt att de tar betalt för att jag leverar el till nätet. Ingen stor kostnad, några €uro i månaden men på tio år blir det också pengar
Alltså det sämsta man kan göra är att sälja överskottet :-X

Jag är närmast intresserad av just denna teknik bara för att den har en stor fördel, nästan servicefri. Samt att den ger en hel del el sommartid för att hålla en jättelik hus-källare varm. Vintertid en annan sak, då går värmepumparna ändå
Och eftersom husägaren inte är jag så måste tekniken vara som ytterdörren till huset, marginellt behov av underhåll

Solvärmen ger mera per kvm med underhåll med betydligt mera teknik som skall underhållas (som ingen ens vet hur det görs om 10 år), tyvärr är min tid att klättra på tak snart förbi
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Koppla solcellerna "direkt" till värmemotstånd i tank?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2019, 16:43:24 »
Jag har 2x12 m2 solvärme  och har kokande tankar ca 15-20 dagar om Ã¥ret och fÃ¥r regelmässigt  kyla bort tankvärmen nattetid - Liknande situation kan uppkomma om man dumpar el frÃ¥n  säg  30 paneler ner i en acktank  via en värmepatron  under ett högtryck som varar nÃ¥gra dagar.

Om man inte tänker använda frikyla kan man med värmeväxlare  kyla ner acktanken via bergvärmehÃ¥let förstÃ¥s men där rök den enkla installationen utan massa styr & reglerteknik.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!