Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?  (läst 3989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manko12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« skrivet: 20 september 2010, 20:02:24 »
Jag undrar hur vanligt det är med knäppningar i rören mer IVT pumpar.
Min installatör sa efteråt när vi fått oljud i rören att det är mycket ovanligt, "max en på tio".


NÃ¥gon som vet, eller hur har ni det?


mvh Magnus


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2010, 20:57:06 »
Skall man gå efter hur ofta folk skriver om det här på forumet så är det ganska vanligt.
Det är inget direkt skadligt, men lite irriterande...
Prova att lossa fästena till rören och droppa lite olja i dom så kanske det blir bättre. Funkar inte det så måste du sätta in en 'knäpptank' mellan pannan och radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2010, 15:06:59 »
Hejsan,
Vi fick angenäma (not) knäppningar efter vi installerade våran bergvärmepump (ivt).. kan vara störande ibland men har vant mig..

MEN.. jag har lyckats lokalisera våra knäppningar.. det verkar vara första elementen på vardera slingan som tar smällen.. tyvärr vårt sovrum uppe.. och gillestugan nere.. de andra elementen har vi inte märkt av några knäppningar i.. så det är väl "stora värmeskillnader" som slår in.. när den växlar mellan varmvatten o värme..(som sedan kylts ner lite till nästa element..?!)

Vi får väl se om vi nån gång gör nått åt det...
MVH Sandra

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2010, 23:21:43 »
Skall man gå efter hur ofta folk skriver om det här på forumet så är det ganska vanligt.
Det är inget direkt skadligt, men lite irriterande...
Prova att lossa fästena till rören och droppa lite olja i dom så kanske det blir bättre. Funkar inte det så måste du sätta in en 'knäpptank' mellan pannan och radiatorerna.
Vad ska man göra för någon "knäpptank" då?
vi har precis haft IVT hemma och bytt våran växelventil men våra "knäppningar" eller snarare dunkningar kvartsår ändå och det är väldigt irriterande eftersom det är ett av sovrummen som är särskilt drabbat, kan man inte göra nåt annat, typ slang mellan värmepump och elementrör?

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2010, 23:30:33 »
Det beror på att varmt vatten expanderar och orsakar rörlighet i rad som ger knäppningar.
Med en knäpptank fÃ¥r vattnet chans att expandera  mer utan att ge knäppningar.
Testa med lite fett på upphängningarna.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 23:51:41 »
Skall man gå efter hur ofta folk skriver om det här på forumet så är det ganska vanligt.
Det är inget direkt skadligt, men lite irriterande...
Prova att lossa fästena till rören och droppa lite olja i dom så kanske det blir bättre. Funkar inte det så måste du sätta in en 'knäpptank' mellan pannan och radiatorerna.
Vad ska man göra för någon "knäpptank" då?
vi har precis haft IVT hemma och bytt våran växelventil men våra "knäppningar" eller snarare dunkningar kvartsår ändå och det är väldigt irriterande eftersom det är ett av sovrummen som är särskilt drabbat, kan man inte göra nåt annat, typ slang mellan värmepump och elementrör?

Som sagt var - Det beror på att alltför varmt vatten hinner komma ut i radiatorsystemet när växelventilen växlar från varmvattenproduktion.
Det varma vattnet kan hinna ganska många meter innan ventilen har stängt helt, så slangar på pannan gör inte så stor nytta...
En gammal varmvattenberedare på 70-80 liter seriekopplad på framledningen mellan pannan och första radiatorn funkar bra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2010, 10:00:09 »
Skall man gå efter hur ofta folk skriver om det här på forumet så är det ganska vanligt.
Det är inget direkt skadligt, men lite irriterande...
Prova att lossa fästena till rören och droppa lite olja i dom så kanske det blir bättre. Funkar inte det så måste du sätta in en 'knäpptank' mellan pannan och radiatorerna.
Vad ska man göra för någon "knäpptank" då?
vi har precis haft IVT hemma och bytt våran växelventil men våra "knäppningar" eller snarare dunkningar kvartsår ändå och det är väldigt irriterande eftersom det är ett av sovrummen som är särskilt drabbat, kan man inte göra nåt annat, typ slang mellan värmepump och elementrör?

Som sagt var - Det beror på att alltför varmt vatten hinner komma ut i radiatorsystemet när växelventilen växlar från varmvattenproduktion.
Det varma vattnet kan hinna ganska många meter innan ventilen har stängt helt, så slangar på pannan gör inte så stor nytta...
En gammal varmvattenberedare på 70-80 liter seriekopplad på framledningen mellan pannan och första radiatorn funkar bra.


okej, tyvärr har jag inte plats till att montera någonting sådant

Jag får försöka med att smörja infästningar till att börja med och hoppas att det blir bättre, lite konstigt bara att det inte är hela huset som är drabbat utan bara den delen som är tillbyggd där rören inte ligger nergjutna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 10:19:49 »
Nergjutna rör kan inte röra sig så där uppstår inga knäppningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2010, 17:18:51 »
Nergjutna rör kan inte röra sig så där uppstår inga knäppningar.
det var så enkelt alltså, jag tänkte om knäppningarna även kunde uppstå i radiatorerna där eftersom dom inte är nergjutna...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2010, 17:34:11 »
Eftersom knäppnigarna beror på längdutvidgningen så är det större risk ju längre rör man har - Utvidgningen är ju i % av den totala längden. Eftersom du förmodligen har ganska korta rör som 'hänger i det fria' i den delen av huset med ingjutna rör så blir det inte många hundradels millimeters längdskillnad på dom...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2010, 18:49:15 »
Eftersom knäppnigarna beror på längdutvidgningen så är det större risk ju längre rör man har - Utvidgningen är ju i % av den totala längden. Eftersom du förmodligen har ganska korta rör som 'hänger i det fria' i den delen av huset med ingjutna rör så blir det inte många hundradels millimeters längdskillnad på dom...
Om det nu är längdutvidgning så borde man ju kunna avhjälpa detta med slangar, kanske på ett par olika ställen för att ta upp rörens rörelser?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2010, 18:57:35 »
Jo, under förutsättning att rören kan röra på sig. Ofta kan det räcka att lätta på rörhållaren så att den 'glappar' lite. Eventuellt smörjer man lite matolja där också
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2010, 18:58:57 »

Om det nu är längdutvidgning så borde man ju kunna avhjälpa detta med slangar, kanske på ett par olika ställen för att ta upp rörens rörelser?

Elementen utvidgar sig oxå, så slangar är inte hela lösningen.
En "mellan tummen o pekfingret" uppskattning av utvidgningen, 1/1000 mm per 100mm och grad.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur vanligt är det med knäppningar i rören?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2010, 20:11:52 »

Om det nu är längdutvidgning så borde man ju kunna avhjälpa detta med slangar, kanske på ett par olika ställen för att ta upp rörens rörelser?

Elementen utvidgar sig oxå, så slangar är inte hela lösningen.
En "mellan tummen o pekfingret" uppskattning av utvidgningen, 1/1000 mm per 100mm och grad.

jo, men det "känns" inte som om det är elementen som dunkar utan snarare rören där dom går igenom väggar.

Eftersom det är helt synlig installation utanpå väggarna med en hel del vinklar tror jag att det är så att rören slår emot vägggenomföringarna.
Någon mer som tror på den teorin?

Annars sÃ¥ fÃ¥r jag försöka gömma ett 50-60 liters kärl i en garderob eller nÃ¥t sÃ¥nt  huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!