Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frys bör/fÃ¥r inte köras om omg.temp understiger +10C, varför dÃ¥ dÃ¥?  (läst 25032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Någon här som har svar på frågan? Varför skulle inte en frys fungera vid mindre än +10 ºC ? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Om det är en kyl med frysfack så kan jag svara på varför ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Om det är en kyl med frysfack så kan jag svara på varför ;)
mvh
Varför? ^-^
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
...vid lägre omgivningstemperatur är även kondenseringstemperaturen,
och förstås också förångningstemperaturen, lägre än vad t. ex kompressorn
klarar av. Kompressorn får vätskeslag och havererar...


Men man kan montera en kompressorvärmare för att undvika detta Thumbsup >:D


BjörnK

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Då skulle min frys varit död flera ggr om, den står ute under tak och har fungerat vid -10 ºC utan märkbara problem. Visserligen en äldre sak men det ska väl vara i stort sätt samma grejer?
Avfuktaren går föresten till +5 ºC enligt anvisning.
Vad har man för k-media i en modern frys?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
Isobutan eller mer känt som r600a
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Menar ni att den kommer att gå ner till "undertryck"? Om jag läser på R22 så är den 7bar a +10 ºC och vid 12bar a +30 ºC Det gör en tryckdiff 5bar. med bibehållen tryckuppsättning skulle den gå i botten på tryckskalan och ge -70 ºC? Är jag ute på turne?

(Jag har ingen tabell på varken R600 eller R290)
« Senast ändrad: 28 januari 2008, 20:37:55 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jag kom att tänka på något, om ex en frys skall klara -25 ºC vid kondenseringstemp +36 ºC ger det 2bar a resp 14bar a, tryckuppsättning 12bar. Vid +10 ºC är trycket 7bar a. Således finns det inte utrymme för tryckuppsättningen. Kompressorn kommer att kämpa ihjäl sig för att försöka uppnå det omöjliga. Thumbsup
Har jag tappat padlarna nu? :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Om det är en kyl med frysfack så kan jag svara på varför ;)
mvh
Varför? ^-^
För att frysfacket varken har egen termostat eller egen kompressor. Frysfacket blir kallt då kylen "går". Är det kallaren än +10 så behöver inte kompressorn gå för att hålla kylen kall och då tinar räkorna i frysfacket :D ...har jag hört.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Äldre frysar funkade i kalla utrymmen. Då menar jag riktigt kalla utrymmen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som Bertil säger så fungerade gamla frysar bra även i riktigt kalla utrymmen och
det har med isoleringen att göra. Gamla frysar hade tjockare isolering så
kondensorn var inte lika känslig. Idag är godstjockleken som ett A4-papper på
tvären och isoleringsförmågan därefter...


BjörnK

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Ã…sÃ¥ blir väl ölen varma .. nä fy tusan  fiR:
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Idag är godstjockleken som ett A4-papper på
tvären och isoleringsförmågan därefter...


Men de drar ju mindre el numer så isoleringen måste väl vara betydligt bättre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jamen läs tråden nu, vi pratar om hurvida isoleringen klarar av att 'hålla inne'
på värmen från kondensorn så man kan köra frysen i kallt utrymme.

Att isoleringen är bättre på dagens kylar och frysar är helt rätt men då handlar
det om att hålla kylan innanför väggarna. Så fort du ställer frysen kallt strömmar
kondensorns värme iväg eftersom isoleringen inte är avsedd för att frysen skall
stå i kallt utrymme.


BjörnK

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag har läst tråden. Har dessutom en frys där det står i instruktionsboken att den inte skall köras i utrymmen kallare än +10 men som har fungerat utmärkt i ett källarutrymme där det har varit runt noll som kallast så frågeställningen är intressant.

Förstår inte vad som menas med att

Citera
"hålla inne" på värmen från kondensorn

och

Citera
Så fort du ställer frysen kallt strömmar kondensorns värme iväg eftersom isoleringen inte är avsedd för att frysen skall stå i kallt utrymme.

Klarar isoleringen att hålla kylan innanför väggarna klarar den också att hålla värmen utanför om det är det som menas. Kondensorns värme vill man ju bli av med så det är inget fel att den strömmar iväg. Men som sagt, förklaringarna är kryptiska.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!