Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 33966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #45 skrivet: 01 januari 2019, 04:00:38 »
Hej hej gubbar  ::)

Nja jag är nog lite vilse när ni inte är överens men jag följde ditt råd Tubaralo och höjde fläktvingarna så min pump sköt luftstålen rakt ut istället för nedåt, som jag då förespråkar,resultat: det blev "kyligt" i rummet. Kände det ganska omgående då jag alltid rantar runt i t-shirt och shorts här hemma..så fläktvingarna åkte ner igen..men måste tillägga att vårt tak har bara 10cm tjock isolering på vinden...så ska göra nytt försök när vi fått mer isolering nu i Januari...
Roligt att du nämner det där med serverrum och a/c som isar igen..Vad tusan är det för fel på dem när de gör så? Måste ju vara givarfel..då det i mitt fall hade funkat i flera år (väggmodell nära tak) för kunden men rätt som det var så blev den en isklump..men kund valde att avbryta så jag kunde inte slutföra jobbet tråkigt nog.

Jag tycker du Tubaralo ;) är lite som mig och det gillar jag..Roligt när folk går mot strömmen och tror på sig själva. Det är så nya idéer och produkter föds..Jag känner att jag kan för lite om just det här med golv/vägg, luftspridning och låg placering av väggmodeller. Vet bara att jag stött på för många golvmodeller som packat ihop redan runt 5 års ålder. Så säger inte emot någon utav er proffs då jag hellre lär mig något vettigt ifrån er.

Intressant och placera den upp/ned ha ha...men mÃ¥ste se för jävligt ut och ja det där med kondensvattnet när man kör kyla blir ju nÃ¥got o bita i..MÃ¥ste vara en jäkligt törstig växt där under pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret..kanske ska odla gräsmatta där under  "love" men nog om det..

Jag har idag omodifierat min Toshiba dÃ¥ jag icke kan begripa varför där ska vara massa plast o skit i vägen som hindrar luftgenomströmningen..och den där tramsiga luftrenaren fick gÃ¥ samma väg som plastdetaljerna..se bifogade bilder..men om det hjälpte det vet i tusan men roligt var det iaf  :)
Alltid skoj att skruva isär saker oavsett vad det är. Lärde mig iaf var Wi-Fi modulen ska placeras om inget annat..Fann ett litet lönnfack med en framdragen kabel där man ska montera i Toshibas egna Wi-Fi modul/dongel. Smidigt som attan om man jmf med Panasonics lösning.

Hoppas ni har haft en trevlig Nyår och önskar er alla en god fortsättning på det nya året

Mvh
Fredrik
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 12:52:45 av Malmö Kyl & Värme Service »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #46 skrivet: 01 januari 2019, 23:49:35 »
Hej hej gubbar  ::)

Nja jag är nog lite vilse när ni inte är överens men jag följde ditt råd Tubaralo och höjde fläktvingarna så min pump sköt luftstålen rakt ut istället för nedåt, som jag då förespråkar,resultat: det blev "kyligt" i rummet. Kände det ganska omgående då jag alltid rantar runt i t-shirt och shorts här hemma..så fläktvingarna åkte ner igen..men måste tillägga att vårt tak har bara 10cm tjock isolering på vinden...så ska göra nytt försök när vi fått mer isolering nu i Januari...

Jag förstår att du monterade VP under fönstret utan att vända upp och ner.
Du säger att vp praktiskt taget slutat fungera när utloppet har riktats horisontellt.
Jag rekommenderar detta test till TS Comfort som  vill att jag ..... sÃ¥ sluta skriva att det generellt är en dÃ¥lig ide.

"....vad händer med den horisontellt  utblÃ¥sta heta luften. Kanske 50C? Enligt naturlagarna mÃ¥ste den stiga upp.  När luften stiger upp passerar den nära inomhusdelens insuget. Ska jag beskriva vad som händer nästa? Bara rundgÃ¥ng....." Ja det var det som just hände i tested -rundgÃ¥ng

Vad kan vi göra.

Om vi installerade sÃ¥ där mÃ¥ste vi göra allt för att  förhindra att det utblÃ¥sta luften sugs omedelbart in i inomhusenheten. Placera ett bordet eller skiva   rakt ftam och rikta utloppet under. Allt som orsakar att luften blÃ¥sess längre bort  är positiv.
 Förhindra rundgÃ¥ngen.

« Senast ändrad: 01 januari 2019, 23:54:03 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #47 skrivet: 02 januari 2019, 00:28:10 »
Du fÃ¥r gärna förtydliga ditt inlägg dÃ¥ jag ser att jag stÃ¥r med  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #48 skrivet: 02 januari 2019, 10:44:29 »
Av någon anledning verkar detta forum dra till sig troll i en för stor omfattning.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #49 skrivet: 02 januari 2019, 17:22:02 »
Ja och du är väl en riktig man du Electroluxaren som inte ens skriver var du bor...min späda söta sambo tyckte precis att det är DU som är trollet här. Jag står ju för vem jag är med företagsnamn och personnamn etc etc.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #50 skrivet: 02 januari 2019, 17:27:56 »
"Jag förstår att du monterade VP under fönstret utan att vända upp och ner.
Du säger att vp praktiskt taget slutat fungera när utloppet har riktats horisontellt."

Nej nej du har missuppfattat mig helt nu men ärligt talat så orkar jag inte med er "proffs" mer nu. Kommer enbart att ge råd och tips till kunder här på forumet som vill ha hjälp med diverse problem och tips på lvp. Ha det gött

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #51 skrivet: 02 januari 2019, 17:35:32 »
Av någon anledning verkar detta forum dra till sig troll i en för stor omfattning.
Ja jag håller med, och det allra största trollet här på forumet är väl du electroluxaren. ::)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #52 skrivet: 02 januari 2019, 20:34:45 »
Japp
jag har både troll som förnamn som efternamn
om det nu innebär att jag vet mer än flertalet av Er övriga.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #53 skrivet: 02 januari 2019, 20:35:52 »
Ja och du är väl en riktig man du Electroluxaren som inte ens skriver var du bor...min späda söta sambo tyckte precis att det är DU som är trollet här. Jag står ju för vem jag är med företagsnamn och personnamn etc etc.
lita på din sambo hen har bättre omdöme än du

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #54 skrivet: 04 januari 2019, 10:39:47 »
"Jag förstår att du monterade VP under fönstret utan att vända upp och ner.
Du säger att vp praktiskt taget slutat fungera när utloppet har riktats horisontellt."

Nej nej du har missuppfattat mig helt nu men ärligt talat så orkar jag inte med er "proffs" mer nu. Kommer enbart att ge råd och tips till kunder här på forumet som vill ha hjälp med diverse problem och tips på lvp. Ha det gött

Sorry, sorry Fredrik.! Jag missuppfattade dig.

I en tidigare kommentar skrev du att du verkligen gillar idén att installera en inomhusenhet (normalt) under fönstret.Jag trodde att så där installerade du också hemma.
Jag förstår att det är standard installation som på dit foto.
 Här har vi ocksÃ¥ ett intressant fall.
Vad händer om utblÃ¥st luft riktas horisontellt. PÃ¥ bilden ritar  jag luftflödet och varför blev det plötsligt kyligt.
Här har vi ett extremt exempel på varför väggmodell fungerar inte perfekt som luft-luft värmepump. I alla fall mycket sämre än golvmodell.
Jag förstår att det bara var ett test. Normalt kör alla utblaset mot golvet. Men även i detta fall sugs en del av den heta luften tillbaka.
Det händer aldrig med golvmodell och dessutom golvmodellen körs med mycket lägre kondenseringstemp. Ca 7C lägre. Som tummregel antar man att skillnad med 1 grad (1C) pÃ¥verkar  COP  med 0,1.



« Senast ändrad: 04 januari 2019, 11:55:25 av tubaralo »

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #55 skrivet: 04 januari 2019, 12:03:22 »
Slänger in lite funderingar då jag tycker tråden är intressant.

Är det inte av väldigt stor vikt att faktiskt se över husets ventilation, planlösning och möblering i samband med installation och "kalibrering" av en LVP?
Det kan ju omöjligt finnas några absoluta regler att "såhär ska du göra" då varje hus är unikt.

Visst kan det vara så som du skriver @tubaralo, att om du riktar flödet rakt fram, gör det med låg fart på fläkten, inte har några hinder samt ett hus där ventilationen inte drar luften från pumpen så kommer du få det problemet.
Och om det är så man planerat att göra och anser det är bäst så kanske en golvmodell är att föredra.

Nu är jag ingen fena på just LVP av golvmodellstyp, men i reklam så kan man ofta läsa att det ger ger skön golvvärme, hur är det möjligt egentligen om den blåser den varma luften uppåt som på bilden?
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 13:05:30 av BennyTheCat »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #56 skrivet: 04 januari 2019, 16:35:42 »
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvet
på flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.

men visst spela möblering roll oavsett vilken lösning man väljer
och det är långtifrån alltid som default inställningarna funkar

att ställa vingar och fläkt efter möblering och planlösning bör man göra fortlöpande

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #57 skrivet: 04 januari 2019, 17:10:00 »
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvet
på flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.

men visst spela möblering roll oavsett vilken lösning man väljer
och det är långtifrån alltid som default inställningarna funkar

att ställa vingar och fläkt efter möblering och planlösning bör man göra fortlöpande

 tummenupp tack för förklaringen.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #58 skrivet: 04 januari 2019, 23:48:13 »
med vissa undantag så blåser alla golvmodeller även ut luften vid golvet
på flera modeller kan man välja individuellt övre och undre utblås.

Det just detta som jag kallar: ..Och rekordet av dumhet är  utblÃ¥set  längst ner, längst golvet.
Och ännu större dumhet är att alla andra A/C tillverkare följer efter. Senast Nibe...

Som jag visar på ritningen vid normalt drift av golvmodell golvet har ca 18C. Är det för lite?
Just detta bevisar att golvmodeller utvecklas av fel ingenjörer. Finns det på marknaden radiatorer eller klimakonvektorer som har utblåset längst golvet.?

PÃ¥ bilden frÃ¥n Panasonic visas endast utblÃ¥set. Hur är det med returen?  Är det inte sÃ¥ att den varma utblÃ¥sta luften längs golvet stiger upp och sugs tillbaka.
Det viktigaste är att man inte stör den naturliga luft cirkulationen.!! Golvmodellen är överlägsen endast om man inte  inte stör den naturliga luft cirkulationen.!!
« Senast ändrad: 05 januari 2019, 00:04:25 av tubaralo »

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #59 skrivet: 05 januari 2019, 00:23:43 »
Kan det inte vara så att själva illustrationen egentligen inte stämmer överens med hur pumpen fungerar och att illustrationen bara visar att den kan sprida värme längst golv och tak?
Tänker att den alltid tar in luft närmast golvet och utblås är upptill, det utblåset kan sedan vinklas nedåt så man värmer golvet.

När det gäller naturlig luftcirkulation så är väl det väldigt mkt beroende på hus tänker jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!