Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft vatten (HPW) frÃ¥n energiexperten Arlöv, erfarenheter nÃ¥n ?  (läst 92898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dåligt flöde?
Skruvade ner cirkulationspumpen mellan tankarna och kaminen ett snäpp, fast det var ju ett tag innan givaren gick sönder. Ska jag prova att öka hastigheten igen?

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Hej Thomas
"AL05 Framledningstemperatur överstiger den övre gränsen (högre än AR03)"
Parametern AR03 = 55 °C (fabriksinst.)
Alltså när framlednings tempen (ST) överstiger 55 °C så triggas larmet och
återställs automatiskt när ST sjunker under 55 °C.
Antingen är ST givaren defekt (vilket det inte verkar vara på dem temperaturer du presenterade sist)
eller så har du helt enkelt för varmt vatten (över 55 °C) in till VPn när du eldar i kaminen ?
Om du har för varmt vatten in till  VPn sÃ¥ sluta elda sÃ¥ förbaskat :) eller sÃ¥ kan du
höja AR03 eller så kan du strunta i larmet för det återställs automatiskt.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elda mindre är inte aktuellt då jag inte laddar tankarna under 72°. Kan något i VP:n ta skada av dessa temperaturer? Har ju aldrig haft det problemet förut, tillkommit efter givarbytet.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Det har inte något att göra med att du bytte förågargivaren.
Däremot så kan det göra med att du skruvade ner cirkulationspumpen mellan tankarna.
Det kanske skiktar sig annorlunda i tankarna och du fÃ¥r varmare vatten till VPn  dontknow
När det gäller att skicka varmt vatten till Vpn och om den tar skada så har det diskuterats
i några trådar här på forumet. Min åsikt är att det inte skadar.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Pappa_Peppe

  • Gäst
Pappa_Peppe
SV: Luft vatten (HPW) från energiexperten Arlöv, erfarenheter nån ?
« Svar #244 skrivet: 23 januari 2023, 23:31:00 »
Kan det funka att väcka en 8 Ã¥r gammal trÃ¥d? Se om man kan Ã¥teruppväcka lite kompetens pÃ¥ dessa pumpar. Jag har flyttat in i ett hus med en HPW 16kw-pump frÃ¥n 2012. Den ser ut som modellerna ni diskuterar i trÃ¥den men med dubbla fläktar. Förutom att den inte är speciellt effektiv, sÃ¥ startar pumpen närmare 40 gÃ¥nger per dygn. 100kvm hus frÃ¥n 1970,  i skÃ¥ne med 100kvm värmd källare. Pumpen kopplad mot en nibe 200/70 vvb (gissar att den är pÃ¥ 200 liter?) Det lÃ¥ter väl inte helt normalt? NÃ¥gon som har tips om var jag kan börja felsöka eller optimera?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!