Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump, On/Off eller Inverter  (läst 68138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« skrivet: 11 september 2015, 12:24:51 »
Vad är det för för- resp. nackdelar med varvtalsstyrda bergvärmepumpar jämfört med traditionella på-av-pumpar? Allt man kan komma att tänka på, undrar jag över (t.ex. effektivitet, ljudvolym, hållbarhet etc.)

Tackar ödmjukast för svar på förhand.
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #1 skrivet: 11 september 2015, 12:38:29 »
Jag har inte läst den tråden så ingående, men den kanske har lite förslag?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59363.0
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #2 skrivet: 11 september 2015, 16:17:13 »
Vad är det för för- resp. nackdelar med varvtalsstyrda bergvärmepumpar jämfört med traditionella på-av-pumpar? Allt man kan komma att tänka på, undrar jag över (t.ex. effektivitet, ljudvolym, hållbarhet etc.)

Tackar ödmjukast för svar på förhand.

Hehehe du snöade in pÃ¥ tysta Viessman men hur göra nu för att fÃ¥ det bästa av tvÃ¥ världar!?  ;)

Det är väl en smaksak, men om man kikar in i framtiden så ser man väl en trend och om de första invertermaskinerna redan är lika effektiva som on/off:s hur blir det då om några år med tanke på att fokus säkert legat på inverterns driftsäkerhet hittills.

Nu reser nog många on/off-rävar ragg misstänker jag,,,

/C   
« Senast ändrad: 12 september 2015, 12:05:05 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #3 skrivet: 12 september 2015, 08:19:05 »
nej froskog det är ingens smaksak om man ska välja on-off eller inverter
Det är Förutsättningarna som ska avgöra om man ska dra det till sin spets  ,

Det finns ett par kategorier av kunder,
Den pålästa/kunniga , han/ hon vet vad dom ska . Dem är dom enklaste att delge information om hur driften kommer bli och vad som krävs för att få det att fungera 100%.

sen finns dem som läser en broschyr installerar  och fÃ¥r för sig att sin grej är gudagÃ¥van ,
så är det inte ...
 
Ingen av inverter leverantörena  har sparat pÃ¥ nÃ¥got krut för att komma sÃ¥ högt som möjligt i verkningsgrad
Det är jag helt övertygad om . 
gör man en jämförelse så har jag ett exempel som visats tidigare gällande års scop
du har nog sett den innan ,   
Som gammal räv rekommenderar jag att låta förutsättningarna styra valet av värmepump, on-off eller inverter
cc



Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #4 skrivet: 12 september 2015, 09:47:38 »
En fundering jag har gällande inverter.
Vad är det som bestämmer hur en inverter skall jobba? Skall den alltid gå, dvs om den märker att den inte hinner värma tillräckligt så att gm stiger så ökar den effekten och tvärtom tills den är nere på minsta tillåtna hertz?

Eller lättare uttryckt "framledning bör = framledning är". Så att om huset kräver 4 kw kommer pumpen gå konstant med en nibe 4-16?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #5 skrivet: 12 september 2015, 10:09:08 »
mm
här är ett problem som kan uppstå.
vi räknar i värsta scenario  . du har ett golv värme system som vid DUT vill ha 16 kw
avspeglad delta är 8°    Det systemet skall alltid ha 0,47lps  KV värden justeras pÃ¥ fördelare efter det tryckfallet och dom flöden som GV leverantören  (eller han/hon som dim rad systemet)räknat fram .....

Invertern beter sig sÃ¥ här .  Delta styrt flöde vid tillförd effekt  8°
vid 4 kw  lämnar den 0,11 lps ::)  Nu är balansen i golvvärme systemet borta   eller i rad systemet
längden på slingorna kommer bli avgörande för vilka som får flöde och vilka som kan stanna .
ventilerna är strypta för ovan beräknat tryckfall/flöde   samma gäller för radiatorer ,
ventilerna ändrar inte förinställning i samband med dom flödes förändringar som sker i distributions systemet .

 invertern  kommer att bli bra när man anpassar och säkerställer driftförutsättningarna .
det är samma saker att göra med on-off värmepumpar .

för ett riktigt bra resultat kommer det att krävas lite mer av den som installerar
när man kör ett flytande flöde på både kalla och varma sidan ,
CC
« Senast ändrad: 12 september 2015, 10:10:53 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #6 skrivet: 12 september 2015, 10:24:23 »
såg att jag missa ett förtydligande
vattnet tar alltid lättaste vägen . det innebär när vissa avspeglingsytor "stannar" kan datorn tro att allt är ok
då raditorer / slingor som får flöde anpassar effekten
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #7 skrivet: 12 september 2015, 10:37:58 »
CC: Jag funderar, får inte vi med optimum maskiner samma problem? Men den kanske inte reglerar lika mycket?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #8 skrivet: 12 september 2015, 10:55:44 »
Nej du får inte det problemet .
med optimum funktionen sätter man ett fast delta mot en fast tillförd effekt .
Egentigen samma sak som jag gjorde innan med en MMA instrypnings ventil .  att byta mellan 1 - 2 - 3 pÃ¥ pumphastigheten  är alldeles för grovt

MMA ventilen är lite nogrannare  ..  Den ger nästan ett exakt flöde  , givarna som styr optimumfunktionen
är inga PT1000  ,, men nu är vi inne pÃ¥ ytterligheter :)   Dom ger ett fullgott resultat  men kan ej andvändas som referens om det krävs ett flödesprotokoll i en installation ...
personligen så anser jag att det skulle vara ett skall krav med en injusteringsventil. Det underlättar all framtida felsökning på en värmepump.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #9 skrivet: 12 september 2015, 10:57:46 »
Nej Optimum reglerar inte lika mkt eftersom de maskinerna har on/off kompressorer som alltid ger max effekt.  Det kommer inte gör sÃ¥ stor skillnad pÃ¥ flödet som med inverters där de sänker effekten frÃ¥n tex 16-4 kw i Nibe fallet  eller i Thermia s fall  17-6 kw

Men lite granna blir problemen de samma så fort vi har variabla flöden i distributionssystemet. Optimum strävar ju efter att ge kompressorn optimala förusättningar och struntar i VVS delen .

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #10 skrivet: 12 september 2015, 11:03:23 »
Ok, tack för klargörandet.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #11 skrivet: 12 september 2015, 11:19:54 »
Jag har inte läst den tråden så ingående, men den kanske har lite förslag?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59363.0

Tack för tipset.
Hmm... läser man denna tråd så låter ju valet inte alls så självklart som de installatörer jag träffat har gett sken av; "on-off-maskiner kommer snart inte finnas kvar", "alla leverantörer kommer med inverters nu", o.s.v...
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #12 skrivet: 12 september 2015, 11:29:17 »
Som gammal räv rekommenderar jag att låta förutsättningarna styra valet av värmepump, on-off eller inverter
cc

Vilka är då förutsättningarna som ska styra valet mellan on-off och inverter? Kan du ge en novis, som försöker läsa på, några exempel? Tack på förhand.
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #13 skrivet: 12 september 2015, 11:50:37 »
Vilka är då förutsättningarna som ska styra valet mellan on-off och inverter? Kan du ge en novis, som försöker läsa på, några exempel? Tack på förhand.

Drar man hela tiden allt till sin spets kan man snart inte andas längre utan att det är farligt eller olämpligt i något hänseende.

Det som talar för en inverter i ditt fall är väl att du vill ha snabb vv-laddning och en inverter har ju oftast lite inbyggd överkapacitet att ta till.

Det som tala för on/off är då att du får ett fix flöde i ditt system antar jag och priset även om jag i mina offerter hade ungefär samma pris på en optimum 10kw som på en Daikin.

Du får väl redogöra för hur ditt värmebärade system ser ut lite mera i detalj.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Bervärmepump, On/Off eller Inverter
« Svar #14 skrivet: 12 september 2015, 12:07:11 »
nej froskog det är ingens smaksak om man ska välja on-off eller inverter
Det är Förutsättningarna som ska avgöra om man ska dra det till sin spets  ,

Det finns ett par kategorier av kunder,
Den pålästa/kunniga , han/ hon vet vad dom ska . Dem är dom enklaste att delge information om hur driften kommer bli och vad som krävs för att få det att fungera 100%.

sen finns dem som läser en broschyr installerar  och fÃ¥r för sig att sin grej är gudagÃ¥van ,
så är det inte ...
 
Ingen av inverter leverantörena  har sparat pÃ¥ nÃ¥got krut för att komma sÃ¥ högt som möjligt i verkningsgrad
Det är jag helt övertygad om . 
gör man en jämförelse så har jag ett exempel som visats tidigare gällande års scop
du har nog sett den innan ,   
Som gammal räv rekommenderar jag att låta förutsättningarna styra valet av värmepump, on-off eller inverter
cc

Bilden med Viessmans 4,7 i SCOP säger egentligen ingenting annat än att det är ett bra värde för det är ju just förutsättningarna i den kåken som avgör och för att få nån referens måste man ju plocka in en annan pump i samma kåk och jämföra.

Viessmans pumpar ligger ju i det absoluta toppskiktet i testerna.

På tal om förutsättningar alltså.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!