Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #120 skrivet: 14 januari 2012, 18:48:30 »
Ja jag menar 0.33l/s jag fick värdet som kg men det är samma. Teltur verkar ha bra koll på flödet, hur mäter jag på ett ekelt sätt finns det hyggligt billiga flödesmätare som ger godtagbart resultat?
En till fråga Art Deco skriver med bästa fyllnadsgrad hur vet jag vilken det är?
Mvh Bloaja :D

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #121 skrivet: 14 januari 2012, 18:52:41 »
En sak till, cirkulationspumpen i min Anslut 6200 är ställd på ett värde jag inte kan ändra, någon som ändrat detta jag vill inte strypa energin och c-pumpen är ställbar i orginalutförande.
Mvh. Bloaja  :D

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar pÃ¥ sedan 08
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #122 skrivet: 14 januari 2012, 23:51:24 »
Vid vilken utetemperatur fick du 2 graders höjning? Med det flödet blir uteffekten pÃ¥ pumpen: 0,33*2*4.18=2.8 kW. Vet du vad maskinen konsumerar i effekt? (Har för mig att maxförbrukningen ligger runt 1750 kW) och dÃ¥ fÃ¥r du ett finfint COP pÃ¥ hela 1,6.  :D
Annars ligger COP mätt över tiden för en liknande maskin drygt 2 vid 0 graders utetemp och då är avfrostningsförluster inräknade. Om det nu inte var ruskigt kallt när du mätte temphöjningen på 2 grader så ger inte din pump särskilt bra effekt. Det höga flödet genom växlaren kan vara en anledning.
 
 
 

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #123 skrivet: 15 januari 2012, 21:03:34 »
Som sagt är 0.33 l/s alldeles för högt för originalpumpen.
Omkring 0,2 och lägre är vad man kan räkna med.
Så 0,2*2*4.18=1,67 kW är alldeles för lite ,såvida inte utetempen ligger under -20 ºC(1,8kW ;))

Bra flödesmätare är ganska dyra , satsa istället på en värmemätare.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #124 skrivet: 18 januari 2012, 20:43:21 »
Jag har ett COP värde på ca 1,5 runt 0 grader räknat med 0,33 som jag själv starkt betvivlar, jag har elmätare på VP och också data för förbrukning tidigare år jag tror inte att jag har något tillskott av pumpen under 0 grader därför slog jag av den förra vintern.
Vad menas med värmemätare? :'(

Utloggad hebopats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #125 skrivet: 01 februari 2012, 07:19:05 »
Jag kollade den inbyggda cirkulationspumpen i min innerdel, eftersom den låter väldigt mycket. Det visade sig att den inte alls var variabel, så som man tror, det steglösa reglaget på ovansidan mellan 1 och 3 har ingen funktion. Är bara en plastarm som inte någon funktion. Har ni det på era?
mvh Patrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #126 skrivet: 01 februari 2012, 13:24:34 »
Vad menas med värmemätare? :'(

En mätare som mäter den energi VP'n tillför värmebäraren. Principen är att man mäter flödet och temperaturhöjningen och multiplicerar med vattnets (eller vad man nu har för värmebärare) specifika värmekapacitivitet.
Om du vet det och hur mycket elektrisk energi som tillförs så kan du räkna ut exakt COP.

Vill man göra det enkelt för sig så köper man en färdig mätare:
http://www.energibutiken.se/sv/11-varmematare

Vill man pyssla lite själv så köper man en flödesmätare och nåt lämpligt system för att logga flödet och temperaturen, sen räknar man ut energin.

Vill man komma riktigt billigt undan så gör man en hyfsad uppskattning av flödet och mäter temperaturerna manuellt när kompressorn går...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #127 skrivet: 01 februari 2012, 21:38:41 »
Jag kollade den inbyggda cirkulationspumpen i min innerdel, eftersom den låter väldigt mycket. Det visade sig att den inte alls var variabel, så som man tror, det steglösa reglaget på ovansidan mellan 1 och 3 har ingen funktion. Är bara en plastarm som inte någon funktion. Har ni det på era?
mvh Patrik
Hej Patrik
Att CP börjar låta är ett standard fel på dessa pumpar och det går inte
att ändra hastigheten på dom flesta.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #128 skrivet: 04 februari 2012, 15:38:06 »
Min CP på LV6200 är frånkopplad från reglagevredet genom att axeln är avklippt jag värmde en spårskruvmejsel på gasol och smälte ner ett spår i axeln så att jag kan reglera med hjälp av skruvmejsel,
 den var ställd pÃ¥ mittre läget av 3 men endast detta läge och det högsta fungerade läge ett var 0.
Har även kopplat in en pump och konstaterat att jag har ett flöde på 0,25 l/s.
Mitt COP värde varierar med effekten vid inmatat 1,2 KW får jag COP 1,1 vid -2 grader men vid 1,7 kW får jag COP 1,6 vid -2. Kan grundförbrukningen på pumpen slå igenom så mycket?
Jag har också konstaterat att jag inte får mer än ca 70% av angiven effekt det kan väl inte vara ok?

Lars-Göran Josefsson

  • Gäst
Lars-Göran Josefsson
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #129 skrivet: 27 februari 2012, 17:19:01 »
Hej!

Ny här. Jag undrar om det skulle gå att koppla någon av Julas Anslut (luft/vatten) pumpar direkt på en förberedd slinga som är dragen till mitt garage? Slingan är dragen som förberedelse för att sätta element i garaget alltså (fast jag har inte isolerat eller installerat element där - men slingan blir varm).

Jag funderar i sÃ¥ fall ocksÃ¥: Behövs cirkulationspumpen som  följer med värmepumpen, eller orkar den i min värmeväxlare (fjärrvärme som grundvärme) troligen med som enda pump?

Vore det OK att placera utedelen inne i garaget? Kan det vara några nackdelar med det?

Funderingen innebär alltså att bara ge ett tillskott från värmepumpen på det cirkulerande systemet och låta nuvarande värmeväxlare gå på vid riktigt kallt väder och låta den även sköta allt varmvatten.

Tacksam för hjälp och vägledning eftersom jag som sagt är ny på detta.

MVH

Larsa

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #130 skrivet: 27 februari 2012, 19:28:41 »
Om du sätter utedelen i garaget så blir det väldigt kallt där...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #131 skrivet: 27 mars 2012, 21:40:15 »
 dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avrÃ¥der jag till köp, jag har jobbat 1,5 Ã¥r för att fÃ¥ den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #132 skrivet: 28 mars 2012, 08:33:22 »
Lars-Göran,
som Purjo skriver kommer ditt garage att kunna användas som frysrum om du monterar pumpen där. Dessutom blir effekten på VP fort obefintlig. För att en luftvärmepump skall fungera krävs god luftcirkulation - ny fräsch luft hela tiden.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #133 skrivet: 28 mars 2012, 09:20:13 »
dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avråder jag till köp, jag har jobbat 1,5 år för att få den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.

Ytterligare ett argument för att ALLA l/v & v/v värmepumpar ska vara försedda med mätare för upptagen & avgiven effekt så att man kan konstatera om Cop ligger rätt. Men vilket j..a liv det varit varenda gång jag försökt argumentera för detta här!
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #134 skrivet: 28 mars 2012, 18:57:42 »
Hej LasseT
Du är inte ensam här , att tycka så. ;)

dontknaow Som missnöjd ägare till Jula Luft/vatten pump avråder jag till köp, jag har jobbat 1,5 år för att få den utlövade effekten men kundmottagaren glider undan och begär nya mätningar hela tiden.
Om du vill så kanske vi kan hjälpa dig här och se om det är nåt fel på pumpen.
Då måste vi ha lite mer data på effekter och temperaturer.
Dessa värden vid samma tidpunkt behövs:
1. Upptagen EL effekt + antal effekt prickar på displayen
2. Vatten Temp IN/UT/ :dt:
3. UteTemp
4. Hetgastemp (Mät på det grova gasröret in till växlaren med isfri uteförångare , säg 5min efter avfrostning)

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!