Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme installation  (läst 48773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #135 skrivet: 13 april 2014, 00:54:28 »
Du tappade nästan bort mig där med alla frågor på frågorna. Så du skall få kvällens bästa råd:

Kurvlutning, kurvförskjutning och gradminuter är klockrent att läsa om i manualen. Läs, klura, läs igen o frÃ¥ga sedan om ngt är oklart.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #136 skrivet: 13 april 2014, 08:56:09 »
Mitt tips är läs hur du gör en egen kurva sÃ¥ slipper du hÃ¥lla pÃ¥ och förskjuta kurvor utan ställer in vilken framledning man vill ha vid var tionde grad blir det kallt inne tex vid -10 ute sÃ¥ ändrar man framledningen där  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #137 skrivet: 13 april 2014, 10:11:31 »
tjabba! jo jag har läst allt, men kollar man på nibes kurvkarta så är jag i zon 10. men hade kurva 9 vid installation (från fabrik) och redan där blir det för varmt. Förstår att man kan förskjuta kurvan där. kanske e bättre än att man går ner flera "kurv-steg"

en Egen kurva Smurfen tummenupp, lÃ¥ter ju kanoners!  men fÃ¥r väl läsa mig till det där. smart iaf dÃ¥ man typ skräddarsyr kurvan för sitt hus. kanske är det bästa!



Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #138 skrivet: 13 april 2014, 10:48:48 »
Kurv kartan kan du strunta i det beror helt på huset inte vart det står.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bergvärme installation
« Svar #139 skrivet: 13 april 2014, 16:07:07 »
Ja, strunta i kurvkartan. Men egen kurva skulle jag säga är överkurs som också går att strunta i. Kör med dom inbyggda först tills du vet om du behöver göra något annat. I dom flesta fall går det bra med en vanlig kurva med en viss förskjutning. Speciellt om man slår på innegivare (om man har en) när man fått kurvan rätt.

MEN, så här års är det svårt; det är varmt ute. Du vet inte hur kurvan slår på riktigt förrän det blir åtminstone några minusgrader (gärna många). Men sänk för all del kurvan till det ändå är nog varmt i huset (en mulen, så kall dag som möjligt så här års). Och återuppta kurv-projektet till hösten när det blir kallt.

Hur som helst; kurva och förskjutning (eller egen kurva) påverkas inte av, och påverkar inte gradminutinställningen (dvs när pumpen ska starta). Gradminuterna används av VP för att hålla den kurva du valt.

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #140 skrivet: 13 april 2014, 16:41:14 »
Menade att du skulle läsa pÃ¥ om dem sÃ¥ du förstÃ¥r VAD det är och inte bara vad de GÖR. :) PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du en bättre chans att justera in VP, ställa frÃ¥gor och förstÃ¥ svaren bättre.  tummenupp Oavsett om du justerar kurvan eller förskjutningen sÃ¥ slÃ¥r det ju mot alla utetemperaturer, inte bara dagens. Viktigt dÃ¥ att man förstÃ¥r sambandet mellan dem och kompenserar den ena för den andra om man haft bra temp vid -10 men nu fÃ¥r problem vid +10. Att enbart sänka kurvan idag kommer fÃ¥ effekt även vid -10.

Det kan ju råka vara så att kurvan inte skall sänkas idag. Kanske skall höjas ett snäpp och kurvförskjutningen skall sänkas med -3, det kommer du aldrig komma på om du inte förstår VAD det är du pillar på utan bara vad de GÖR.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #141 skrivet: 13 april 2014, 16:51:59 »
Tack för bra svar!!! Trodde att nibes kurvkarta va liksom hugget i sten.
Har ingen innegivare än, men hade vart fint och ha en, är ju inte dyr, 200kr är ju inget å sura över hehe. Men har läst att man inte ska ha en, eller snarare att man inte behöver än. Och om man nu köper än ska man visst vänta ett år Hmmm. Det jag tänker med innegivare är att vid solinstrålning vid denna årstid, tar ju flera timmar innan solen når runt kåken där utegivare sitter.och det värmer ju på ganska duktigt. Medan pumpen bara matar på som vanligt. Blir ju ap varmt vid dom tillfällena. (Vi bor högt upp och mycket sol).

Så jag fattar inte det negativa med innegivare som en del skriver eller säger Sc:,h

 
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: bergvärme installation
« Svar #142 skrivet: 13 april 2014, 17:08:29 »
Det finns inget negativt med innegivare. Men den skall inte aktiveras förens man har justerat in VP och VB-system, gör man det innan dess är det just "negativt".

Sedan är det mer eller mindre optimala förutsättningar för innegivare. Golvvärme ingjuten i betongplatta = inte optimalt men fungerar nästan. Radiatorer = klockrent.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #143 skrivet: 13 april 2014, 17:08:56 »
Menade att du skulle läsa pÃ¥ om dem sÃ¥ du förstÃ¥r VAD det är och inte bara vad de GÖR. :) PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r du en bättre chans att justera in VP, ställa frÃ¥gor och förstÃ¥ svaren bättre.  tummenupp Oavsett om du justerar kurvan eller förskjutningen sÃ¥ slÃ¥r det ju mot alla utetemperaturer, inte bara dagens. Viktigt dÃ¥ att man förstÃ¥r sambandet mellan dem och kompenserar den ena för den andra om man haft bra temp vid -10 men nu fÃ¥r problem vid +10. Att enbart sänka kurvan idag kommer fÃ¥ effekt även vid -10.

Det kan ju råka vara så att kurvan inte skall sänkas idag. Kanske skall höjas ett snäpp och kurvförskjutningen skall sänkas med -3, det kommer du aldrig komma på om du inte förstår VAD det är du pillar på utan bara vad de GÖR.

Jag fattar va du menar, det va mer liksom än tillfällig lösning och sänka här hemma, jag lär ju behöva den kurvan jag hade innan när vintern dundrar på. Så sålångt är jag med

Hade säkert räckt och förskjuta den kurvan jag hade först som du skrev tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #144 skrivet: 13 april 2014, 17:21:08 »
Det finns inget negativt med innegivare. Men den skall inte aktiveras förens man har justerat in VP och VB-system, gör man det innan dess är det just "negativt".

Sedan är det mer eller mindre optimala förutsättningar för innegivare. Golvvärme ingjuten i betongplatta = inte optimalt men fungerar nästan. Radiatorer = klockrent.

Jag har bara radiatorer. KB och VB är fint inställt.

Kurva 9 har fungerat fint. Dock vart lite för varmt vid minus. Och nu det sista i detta milda väder, alldeles för varmt.

Så en förskjutning där hade nog funkat klockers, jag flumma till det där känner jag

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #145 skrivet: 13 april 2014, 22:20:09 »
Rätt inställd kurva, kurvförskjutning, innergivare och rätt inställd innergivarn verkan brukar
vara det bästa alternativet när det gäller radiator värme. För inte ens egen kurva tar hänsyn till
solinstrålning, värme från bakning och matlagning värme från gäster kylning från hård blåsväder mm.
Enklaste vägen till rätta inställningar brukar vara att man i huvudsak ändrar kurvan vid behov
när det är kalt och kurvlutning frÃ¥n  –5 till + grader.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #146 skrivet: 14 april 2014, 00:18:04 »
 tummenupp tack för bra svar!

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #147 skrivet: 14 april 2014, 17:55:57 »
Ja, strunta i kurvkartan. Men egen kurva skulle jag säga är överkurs som också går att strunta i. Kör med dom inbyggda först tills du vet om du behöver göra något annat. I dom flesta fall går det bra med en vanlig kurva med en viss förskjutning. Speciellt om man slår på innegivare (om man har en) när man fått kurvan rätt.

MEN, så här års är det svårt; det är varmt ute. Du vet inte hur kurvan slår på riktigt förrän det blir åtminstone några minusgrader (gärna många). Men sänk för all del kurvan till det ändå är nog varmt i huset (en mulen, så kall dag som möjligt så här års). Och återuppta kurv-projektet till hösten när det blir kallt.

Hur som helst; kurva och förskjutning (eller egen kurva) påverkas inte av, och påverkar inte gradminutinställningen (dvs när pumpen ska starta). Gradminuterna används av VP för att hålla den kurva du valt.
Finesen med en egen kurva är just att slippa hålla på med förskjutning och ev ändra kurvan igen när utetempen ändras.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme installation
« Svar #148 skrivet: 14 april 2014, 21:58:50 »
Det är innergivaren som tar hand om kurvförskjutningen, och man behöver inte
ändra varken kurvan eller förskjutningen när man har lyckats att få rätta inställningar.
Har inte rörd mina inställningar på 6 år sedan jag fick dom inställda, inte heller på
våren eller hösten när värmebehov upphör och åter kommer, alt detta sköter pumpen
skälv. Och under värmesäsongen håller sig temperaturen +- 0.3 grader från börvärde
och för mig är det helt accepterat variation.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: bergvärme installation
« Svar #149 skrivet: 15 april 2014, 12:09:37 »
Jag har märkt en liten nackdel med inomhusgivare, när solen låg på och värmde det rummet där givaren är, så blev det svalt i andra delar av huset där solen inte påverkade. Lite samma problem som vid eldning.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!