Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 31665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #135 skrivet: 15 maj 2019, 16:09:38 »
Tro mig.  Jag gillar Thermia mkt mindre än Daikin tummenupp

Hur ska jag veta att de reglerar som ni ?  Er reglering är ju top secret  ;)
« Senast ändrad: 15 maj 2019, 16:19:16 av Luka 3 »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #136 skrivet: 15 maj 2019, 19:33:37 »

Dessa siffror säger mig att ni styr precis som tex Thermia och Viessmann.   Ni tar bort effekt genom att sänka förÃ¥ngningen.




Jag vet inte hur du skall veta det men du drog den slutsatsen här.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #137 skrivet: 15 maj 2019, 19:39:03 »
Daikin
Jag jämför givetvis priset ( 17000 skillnad ) mellan kvalitetsprodukter.


Jag jämförde priset pÃ¥ vad jag fÃ¥r betala för olika Thermia maskiner.  Jag fÃ¥r betala 17000 mer för deras Inverter   men dem har fÃ¥ iofs HGW sÃ¥ den blir kanske lite dyrare än en maskin utan HGW.

Mvh L

Här hävdar du Thermia är kvalitetsmaskiner men du gillar dem inte.
Jag får inte ihop hur du resonerar.
Lägger ner kommunikationen med dig, leder inte till annat än sandlådenivå.

D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #138 skrivet: 15 maj 2019, 19:45:27 »
PÃ¥ riktigt.  Smurfen ifrÃ¥gasätter mig hela tiden, och vet inte skillnaden pÃ¥ on off rackabang och shuntad krets  ::)  dontknow
Vem vet inte skillnaden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #139 skrivet: 15 maj 2019, 20:47:21 »
Här hävdar du Thermia är kvalitetsmaskiner men du gillar dem inte.
Jag får inte ihop hur du resonerar.
Lägger ner kommunikationen med dig, leder inte till annat än sandlådenivå.

D

Du fÃ¥r lägga ned vad du vill sÃ¥klart  :)

Jag har arbetat med Thermia maskiner i 25 Ã¥r.  Du har ingen aning om vilka erfarenheter jag har av dem och deras personal.  Det är inget fel pÃ¥ deras produkter, men dem styrs av sitt Ã…F nät och inte tvärtom.

Vad gäller flöde., jag jag anser samtliga värmepumpstillverkare oseriösa dÃ¥ alla ändrar flödena. En VVS gubbe räknade och ställde in flödet en gÃ¥ng i tiden och sen kommer värmepumpstillverkare och säger,  vÃ¥r pump är i perfekt symbios i alla hus.  Jag är av en annan Ã¥sikt och bygger andra typer av anläggningar om jag fÃ¥r bestämma .

Men du har rätt  vi kommer inte sÃ¥ mkt längre. Du vill ju inte svara pÃ¥ nÃ¥gonting. :)

Mvh L

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #140 skrivet: 16 maj 2019, 06:59:56 »
Flödet varierar inte så mycket som man kan tro eftersom man har låg deltaT vid låg effekt och hög (10°C) vid hög uteffekt.
Nu ids jag inte räkna på det, men jag skulle tro att man aldrig ligger mer än kanske 20% från det kalkylerade flödet som mest, om det kalkylerade flödet = 10 graders deltaT vid DUT.
I vart fall fungerar Nibes maskiner på det sättet så länge man låter cirkpumpen gå på auto.

Jag kan tycka att man borde låta installatören/anläggningsägaren ha ännu större makt över flödet och helt kunna knyta det till värmepumpens uteffekt, då skulle en kunnig person kunna ställa in flödet så det blev korrekt i hela effektspannet, anpassat till varje unikt hus och det effektbehov det huset har vid DUT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #141 skrivet: 16 maj 2019, 19:14:56 »
Med lång gångtid kommer det bli kortslutning men det är ju troligtvis väldigt få dagar per år och sen gör det nog väldigt lite för cop också.

Möjligt. Jag har inte loggat alla körfall. Men de gånger jag har loggat vid olika temperaturer (rätt många) så ser kurvan likadan ut.
Det jag vet i mitt system är att tanken gör jättenytta.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #142 skrivet: 16 maj 2019, 20:04:09 »
Det vet jag ocksÃ¥ R2  tummenupp  det är bara det att , det Smurfen inte förstÃ¥r det är inte sant  ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #143 skrivet: 16 maj 2019, 20:26:04 »
Jag förstår i alla fall att har man högre flöde genon vp än i rad kretsen vilket man ofta har och därigenom laddar tanken när vp går så kommer man vid tillräckligt lång gångtid få kortslutning. Hur lång tid det tar beror på skillnad i flöde samt storlek på tank det förstår de flesta som vill se fördelar och nackdelar med en lösning. Jo jag förstår att tanken gör nytta annars hade jag inte haft nån själv men jag kan också se både dess fördelar och nackdelar och en nackdel är just ovanstående fenomen men det kan jag leva med priset är en annan nackdel. Jag väntar fortfarande på din förklaring hur du helt undviker kortslutning vid inkopplling av arbetstank i ett system där vp har högre flöde än radkretsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #144 skrivet: 16 maj 2019, 20:27:55 »
Jag försökte mig på coolpack häromdagen, men fick inte värdena att gå ihop.
De värden jag har är följande:
Framl o retur
kb in och ut.
Hetgas o suggas.

Hur jag än miklade med kondenseringstemp o förångningstemp, underkylning och överhettning, så var hetgasen på tok för het, i coolpack alltså. Är det mao omöjligt att gissa sig till var man kan tänkas ligga i cop baserat på det som är känt?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #145 skrivet: 17 maj 2019, 08:07:00 »
Möjligt. Jag har inte loggat alla körfall. Men de gånger jag har loggat vid olika temperaturer (rätt många) så ser kurvan likadan ut.
Det jag vet i mitt system är att tanken gör jättenytta.

Det kan ju vara så att du aldrig har högre flöde över värmepumpen än över radiatorketsen?
I så fall hade det fungerat lika bra med en bypass som jag ser det.

Jag utgår från att den graf du hänvisade till tidigare visar vbf efter tanken?
Hur mycket högre är vbf mellan värmepump och tank?
Det är lätt att glömma att man i ett system där flödet över radiatorkretsen är större än över värmepumpen får en "falskt" låg framledningstemp och man stirrar sig blind på temperaturen efter tanken, vbf efter varma sidans värmeväxlare kan ligga flera grader högre utan att man ser det på den externa givaren för vbf.
Om temperaturen mellan värmepump och tank är 3 grader högre än temperaturen efter tanken så har du ungefär 9% sämre COP än vad "man kan tro" om man stirrar enbart på temp efter tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #146 skrivet: 17 maj 2019, 09:23:46 »
Det kan ju vara så att du aldrig har högre flöde över värmepumpen än över radiatorketsen?
I så fall hade det fungerat lika bra med en bypass som jag ser det.

Jag utgår från att den graf du hänvisade till tidigare visar vbf efter tanken?
Hur mycket högre är vbf mellan värmepump och tank?
Det är lätt att glömma att man i ett system där flödet över radiatorkretsen är större än över värmepumpen får en "falskt" låg framledningstemp och man stirrar sig blind på temperaturen efter tanken, vbf efter varma sidans värmeväxlare kan ligga flera grader högre utan att man ser det på den externa givaren för vbf.
Om temperaturen mellan värmepump och tank är 3 grader högre än temperaturen efter tanken så har du ungefär 9% sämre COP än vad "man kan tro" om man stirrar enbart på temp efter tanken.

Jag har alltid högre flöde mellan VP och tank. Har ca 800-900 l/h över radiator/GV systemet och typ 1500 l/h över VP.

VPfram och Radiator fram har samma temp. Det ser du på grafen. Kopplat med T-rör på tanken. Mäter båda tempen.
Som du ser på grafen så är VPretur kallare än radretur första 30 min. Sista 15 min samma temp. Så första 30 min av 45 min körningen hade haft sämre COP utan tank.

 
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #147 skrivet: 17 maj 2019, 10:04:03 »
1500 -900 = 600 liter/timme flöde som går nedåt i tanken.
Efter 40 minuter borde du ha kortslutning i tanken, då har 400 liter gått nedåt.
I och för sig är ju första tidens "varma vatten" kallare än den temperatur som levereras från värmepumpen efter 40 minuter, men ändå...
När kompressorn går kontinuerligt för värme, om den någonsin behöver göra det, så kommer du ha ha fullständig kortslutning.
Nu kanske det inte spelar så stor roll i det stora hela, för det är ju väldigt få dagar/år.

Det jag tycker att man kan konstatera är att tanklösningen är bra om man är ointresserad av teknik, har plats för den och är beredd att betala vad det kostar.

Vill man ha "senaste teknik" eller ett billigt alternativ så blir det antingen Inverter eller on/off utan tank - och min uppfattning är att någon av dessa två alternativ i dag är det överlägset vanligaste valet.
Tanklösningen är säkert bra, men inte de flestas val.
Om den externa cirkpumpen drar 30W och går 210 dagar/år så förbrukar den i runda slängar 151 kWh.

Om en anläggning utan tank och extern cirkpump drar 6000 kWh med COP 4 så har man producerat 24 000 kWh värme.
En anläggning med extern cirkpump behöver ha 4.1 i COP för att den skall vara lika effektiv.
Andra nackdelar är att man har en extra tank som kommer att kräva reinvesteringar, samma sak gäller cirkpumpen.
Räknar man på lång sikt är det mycket oklart vilket alternativ som är det ekonomiskt vettigaste, så hela denna diskussion har egentligen mer med tro än vetande att göra.
Jag sågar absolut inte en tanklösning, i vissa fall är det alldeles säkert det bästa alternativet, men det är INTE det alternativ som flest köpare väljer.
Ofta tror jag att det beror på:

1. Installatörernas inkompetens, många tycker helt enkelt att det blir för komplicerat, de räknar aldrig ens på ett sånt förslag.
2. Kostnaden, de flesta installatörerna tar nog avsevärt mer än 15 000 kr extra för den typen av anläggning.
3. Utrymmesbrist, ett vanligt scenario för de flesta, man använder helt enkelt hellre sina surt förvärvade m2 bostadsyta till annat än vattentankar och kopparrör.

Summa summarum blir det få som får ett förslag som innebär arbetstank och extern cirkpump, många som får det tycker att det blir för dyrt - eller för utrymmeskrävande.
Vissa tycker säkert dessutom att det känns som onödigt krångligt bara för att värma huset, mer prylar gör det helt enkelt svårare att förstå.
« Senast ändrad: 17 maj 2019, 10:05:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #148 skrivet: 17 maj 2019, 11:41:09 »
Vad händer med flödet över VP när det blir svinkallt och hålet blir kallare och effekten minskar? VPs CP är deltastyrd och vill hålla ett delta på 6 grader.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #149 skrivet: 17 maj 2019, 13:50:50 »
Det kommer sjunka naturligtvis och dÃ¥ kommer kortslutningen senare  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!