Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang inställd värme pÃ¥ en Rego 600  (läst 1931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« skrivet: 22 februari 2018, 20:36:30 »
Hej,

Här kommer en fråga från en grön amatör:

Flyttade för knappt ett år sen in i ett 2-planhus med källare med en Rego 600. Den var då inställd på cirka 3 (minns ej exakt) i läget där man ökar/minskar värmen. Elementen i huset var samtidigt inställda på lite olika lägen. Efter ett tag fick jag höra att man bör ha alla element fullt öppna, så i vintras ökade vi på alla element (förutom de i källaren då vi inte har behov av lika hög temperatur där nere) samtidigt som vi sänkte värmen till drygt 2. Då vi fortfarande tycker att värmen är något för hög i huset (vi är snarare för varma än för kalla helt enkelt), har vi minskat värmen ytterligare något och nu är den inställd på 1,6 på den tiogradiga skalan. Idag läste jag dock i manualen att värdet för ett hus med element bör ligga på 4-6,5. Vilket gör mig lite fundersam. Är det något som är galet med vår bergvärmepump när vi går omkring och myser med 1,6 som värmevärde?

Som jag inledde mitt inlägg med så är jag total novis på detta, så om jag använt fel begrepp i texten ovan ber jag om ursäkt. Förhoppningsvis förstår ni vad jag menar :)

Tacksam för all input!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2018, 08:00:19 »
Du ska ha 2 värden, "Värme" och "Värme finjustering", vilken är det du ändrar?
Värme är ändring av lutning och finjustering är en parallell-flyttning av kurvan.

Om finjusteringen är 0 och kurvan 1,6 så har du troligen rejäla radiatorer och kanske även bra isolerat hus?
Om huset är dåligt isolerat och radiatorerna är små fjuttiga saker så har du troligen problem med växelventilen.
Har du display så läs av GT1, både från och nuv, 2 siffror.
Läs även av GT8 och GT9 när kompressorn går och värmer huset.
« Senast ändrad: 23 februari 2018, 08:03:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2018, 17:33:43 »
Tack för snabbt svar! Jag ändrar "Värme". "Värme finjustering" står på 0,1. Elementen ser hyfsat nya ut, är många till antalet och och rätt stora i storleken. Och huset upplever jag som bra isolerat. Så med andra ord är detta kanske inget att noja sig över?

Ang värdena (vad de nu säger):

GT1 = från 27,9. Nuv = 27,8.
GT8 = 48,3
GT9 = 30,8

(Utetemp just nu är cirka -2.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2018, 20:21:19 »
Värdena på GT1 är helt OK, du har troligen ett bra radiatorsystem som avger bra med värme som är perfekt för en värmepump.
Värdena GT8 och GT9 är däremot inte lika bra, har vi tur är det nån tempgivare som inte är OK, har vi mindre tur är det problem med flödet i grejerna.
Diffen GT8/GT9 är för hög, och sen bör GT9 = GT1 när den värmer huset.
Dina siffror tyder pÃ¥ dÃ¥liga flöden bÃ¥de i värmesystem och genom värmepumpen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2018, 21:27:50 »
Att det går att värma huset med så låg värmekurva beror på den höga differensen GT8/GT9. Pumpen styrs utifrån returtemperaturen som är låg men i och med att framledningstemperaturen är hög kan radiatorerna ändå avge tillräckligt med värme. Med rätt radiatorvattenflöde kommer högre kurva att behövas. Differensen GT8/GT9 bör vara 7-10 grader. Som pumpen går nu drar den onödigt mycket ström.

Undrar om inte filtret är tilltäppt. Även med lägsta fart pÃ¥ cirkulationspumpen bör flödet vara större än vad som motsvarar en differens pÃ¥ mer än 17 grader. Instämmer i att GT1 och GT9 ska vara lika när huset värms. Förmodligen är det flöde Ã¥t fel hÃ¥ll genom bypassledningen men det kommer säkert att ordna sig när flödet genom pumpen har ökat sÃ¥ att differensen GT8/GT9 hamnar rätt. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2018, 09:27:55 »
Tack för snabba och kloka svar! Eftersom jag inte vet hur många år sen de tidigare ägarna gjorde en riktig service, så låter det som att det är läge att göra detta nu. Eftersom värdena inte riktigt ser ut som de ska...

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Fråga ang inställd värme på en Rego 600
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2018, 14:23:50 »
Jag tror att dina cirkulationsproblem med stor sannolikhet beror pÃ¥ att de interna flexslangarna (3 st) för VB har blivit igensatta av magnetit. Slangarna är inte helt syre diffusionstäta och dÃ¥ bildas magnetit inuti slangarna när syret tränger in.  Be servicefirman att de kollar upp dessa slangar vid den service du planerar. Jag hade själv problem med detta i höstas och fixade det själv. Hade skillnad mellan GT8 och GT 9 som ökade under förra Ã¥ret, efter rengöring ligger skillnaden Ã¥ter pÃ¥ normala 6-8 grader. 

Är man nÃ¥gorlunda händig kan man ta loss dessa slangar själv och rengöra, spola även värmeväxlaren bakvägen.  Se dock till att ha ett par extra packningar till hands ifall de gÃ¥r sönder vid demontage.  (Mina höll dock)
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!