Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmespridning mellan vÃ¥ningsplan, förbättringar?  (läst 9083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har lvp på nedre plan och 4 av fönstren på övre plan har små ventilationer. Ska man öppna dem för att få luften att stiga upp till den övre våningen?
Tycker faktiskt att det drar kallt från dem när de är öppna, dock har jag ventilation i badrummet uppe som faktiskt drar ut luft, så inget kallras där ännu. När köksfläkten på övre plan är på sänks temperaturen ganska bra i köket men lagar man mat samtidigt så går det väl jämt ut eller kanske tom ökar något. Det verkar inte som att fläkt på övre plan hjälper till att dra upp värme, eller så drar jag för tidig slutsats om effekten.
 
Läste i en gammal tråd på forumet där de diskuterade öppningar och fläktar genom golvet. En påstod att man då isf ska blåsa ned kall luft genom golvöppningen och det ligger väl något i det för då blir det cirkulation upp genom trappan men man måste även stoppa eller snarare leda iväg eventuellt kallras i trappan om den tar sig ned på fel ställe, dvs precis där värmen letar sig upp. (jag leder om kallras sen igår kväll)

Har bara haft min FH35 i ca två veckor men märker att det blir svårare att få upp värmen nu när det är ca 0 °C mot 6-8 °C
Har haft den inställd på 20 grader med en temperatur på ca 20-21 på övre plan, nu är den inställd på 23 och har 20,7 utan aktivitet i huset. Tror man kan göra en del förbättringar.
« Senast ändrad: 04 november 2016, 12:26:55 av Chippe »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2016, 12:21:32 »
Svaret (lite beroende på hur din trapp ser ut) finns troligen i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50778.0

Återkoppla gärna här med bilder före/efter om du får bra resultat, det är ett rätt vanligt problem...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2016, 12:40:31 »
Tack, jag ska läsa.

Har här vi ju cirkulation, funkar väl med vilken fläkt som helst som flyttar tillräckligt med luft men detta verkar ju inte tokigt. Någon som testat?
https://youtu.be/iEkxAzZ-aKo?t=25s
« Senast ändrad: 04 november 2016, 13:03:21 av Chippe »

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2016, 14:37:02 »
Tack, jag ska läsa.

Har här vi ju cirkulation, funkar väl med vilken fläkt som helst som flyttar tillräckligt med luft men detta verkar ju inte tokigt. Någon som testat?
https://youtu.be/iEkxAzZ-aKo?t=25s

Vi har precis samma problem som du. Men vi har ftx som blåser in luft på både undre och övre plan. Har funderat på att sätta ett spjäll på luften som går upp på övervåningen, men inte bestämt mig ännu.
Har hört en del som testat lösningar motsvarande Airmove, med varierande resultat.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2016, 15:50:28 »
Airmove är inte annat än ännu en s.k värmeförflyttare som har på tok för lite luftkapacitet för att göra märkbar skillnad.Skillnaden ligger mest i marknadsföring och att airmoven går på 12 volt vilket ev gör det enklare för en lekman att montera. En vanlig intelliventfläkt är både tystare och har högre luftkapacitet och kostar mindre men behöver även vara 3-4 st och en rejäl värmekälla om det ska orka höja temperaturen på en övervåning. Att försöka skicka upp 20-gradig luft känns bara kallare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Montera en "tropikfäkt" över trappen så får ni fart på luften.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2016, 18:19:23 »
Airmove är inte annat än ännu en s.k värmeförflyttare som har på tok för lite luftkapacitet för att göra märkbar skillnad.Skillnaden ligger mest i marknadsföring och att airmoven går på 12 volt vilket ev gör det enklare för en lekman att montera. En vanlig intelliventfläkt är både tystare och har högre luftkapacitet och kostar mindre men behöver även vara 3-4 st och en rejäl värmekälla om det ska orka höja temperaturen på en övervåning. Att försöka skicka upp 20-gradig luft känns bara kallare.

Ok, eller bra datorfläktar. Billig, tyst som flyttar mycket luft finns. 2st Noctua 140mm och du är uppe i ca 530 m3/h. Fast nu skickar man inte upp 20-gradig luft utan man trycker ned luft och skapar cirkulation upp för trappen men man har ju ingen lust att borra hål genom parkett och betong utan att veta hur effektivt det blir och vi har väl alla olika villkor.


Tropikfläkt  tummenupp vad fult men om det blir bra sÃ¥ är det ju en annan femma.
« Senast ändrad: 04 november 2016, 18:21:00 av Chippe »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det finns ju modeller med inbyggda lampor som var moderna för nÃ¥gra (mÃ¥nga) Ã¥r sedan, och det finns en uppsjö av modeller sÃ¥ nÃ¥gon borde väl passa in i miljön  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2016, 18:26:40 »
Vi har precis samma problem som du. Men vi har ftx som blåser in luft på både undre och övre plan. Har funderat på att sätta ett spjäll på luften som går upp på övervåningen, men inte bestämt mig ännu.
Har hört en del som testat lösningar motsvarande Airmove, med varierande resultat.

Ok, hänger inte riktigt med men FTX funkar bra?

kocken: jag tänkte självklart pÃ¥ de gamla fula i brun trä. Som du säger, det finns moderna  :)
« Senast ändrad: 04 november 2016, 18:29:50 av Chippe »

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2016, 18:58:15 »
Det är när man trycker ner luft frÃ¥n övervÃ¥ningen som 20-gradig luft vandrar upp frÃ¥n trappan el hur? Har rummen,som de egentligen skall ha, friskluftsintag som späder ut värmen och kräver x watt av effekten i den 20-gradiga luften sÃ¥....   Har själv hunnit gjort de flesta misstag och "onödiga" experiment och haft luftvärmesystem i eget äldre hus och monterat luftvärme i 70-80talstätade diton och placerat fläktar uppe o nere till angränsande rum o ovanliggande rum, kopplat kaminvärme som Ã¥terluft till vvx mm vilket varit kul men har Ã¥xÃ¥ gjort mig lite mer realistisk. Hos mig fungerade heller inte tropikfläkt i trapphuset, om man inte körde upp den pÃ¥ högsta läge, pÃ¥ annat sätt att det blev jä...it otrevligt att gÃ¥ upp för trappan (och dÃ¥ var det en riktig "casablankafläkt och ingen pizzamodell)  Detta har skrivits mÃ¥nga trÃ¥dar om pÃ¥ bygga hus tror jag. Läs innan ni perforerar huset. ^-^

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #10 skrivet: 04 november 2016, 21:08:48 »
Det är när man trycker ner luft frÃ¥n övervÃ¥ningen som 20-gradig luft vandrar upp frÃ¥n trappan el hur? Har rummen,som de egentligen skall ha, friskluftsintag som späder ut värmen och kräver x watt av effekten i den 20-gradiga luften sÃ¥....   Har själv hunnit gjort de flesta misstag och "onödiga" experiment och haft luftvärmesystem i eget äldre hus och monterat luftvärme i 70-80talstätade diton och placerat fläktar uppe o nere till angränsande rum o ovanliggande rum, kopplat kaminvärme som Ã¥terluft till vvx mm vilket varit kul men har Ã¥xÃ¥ gjort mig lite mer realistisk. Hos mig fungerade heller inte tropikfläkt i trapphuset, om man inte körde upp den pÃ¥ högsta läge, pÃ¥ annat sätt att det blev jä...it otrevligt att gÃ¥ upp för trappan (och dÃ¥ var det en riktig "casablankafläkt och ingen pizzamodell)  Detta har skrivits mÃ¥nga trÃ¥dar om pÃ¥ bygga hus tror jag. Läs innan ni perforerar huset. ^-^

Så summa summarum var att trots alla dina försök så lyckas man inte flytta värmen?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #11 skrivet: 04 november 2016, 21:44:15 »
Till viss del men med betydligt högre temperaturer och 1200 kbm luft/tim.  Numera transporteras istället värmen till övervÃ¥ningen genom 2 st 15mm:s kopparrör.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #12 skrivet: 04 november 2016, 23:39:30 »
Japp, då menar vi samma fast jag tycker att med riktigt bra cirkulation skulle man kunna brassa på med värme men det är väl just bra cirkulation som är svår att få till. Känns som att två innedelar hade varit det absolut bästa.

15mm kopparrör. Vad är det för lösning?

Själv har jag en FH35 nästan rakt framför trappan 4 meter bort. Upplever att luftflödet inte går att rikta mer än 1-2 cm på innedelen om jag ställer mig framför och känner efter mellan 1-4 meter. Hade jag kunnat få samma luftflöde som den har rakt fram på 4 meters håll fast förskjuten i sidled 40-50 cm hade denna varma luft kunnat riktas direkt mot trappan om det nu hade gjort stor betydelse. Hur som helst, denna luftström är rena medelhavsvärmen och jag är lite besviken på att den knappt går att rikta.

Har 21,2 °C i köket på övervåningen och flyttade ned samma termometer till soffan i rummet där lvp sitter och den verkar stanna på 23 °C
Gissar på att denna skillnad blir större ju kallare det är ute och det hade varit fint om man kunde få till en mindre skillnad. Det går ju faktiskt att dra på elementen på övervåningen och det spelar egentligen ingen roll så länge jag markant sänker årsförbrukningen. Men vi får se, allt detta är nytt för mig.
« Senast ändrad: 05 november 2016, 00:24:01 av Chippe »

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Värmespridning mellan våningsplan, förbättringar?
« Svar #13 skrivet: 05 november 2016, 10:28:47 »
Har samma problem, trappa upp i andra änden av där pumpen blåser rakt fram
Att vinkla luften med min sanyo hjälper inte heller nämvärt, dock får jag ut tillräckligt för matrum och kök
Min polar 2 är mycket bättre på sidostyrning, men den har både sidstyrning samt upp/ner va fjärren så det krävs 58 tryckningar för att ändra läge vilket är löjligt jobbigt

Får också ett lock i trappan där den varma luften möter övervåningens kallare
Jag tror bästa lösningen är hål i golv och värmeöverföring rakt upp, men det känns inte så kul
Sen att höra allt ljud från nedanvåningen är väl ingen höjdare heller
Jag kompleterar med ett konvektorelement i sovrum uppe på 750w, ger löjligt lite värme/kr jämfört med pumparna ...surt


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!