Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips pÃ¥ takkassett för frikyla  (läst 28024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips på takkassett för frikyla
« skrivet: 24 maj 2010, 12:23:53 »
Jag är på väg att konvertera från direktverkande el och ska installera bergvärme. Tanken är att även installera frikyla och jag är ute efter en takkassett (inbyggnadsvariant). Exempelvis Skystar SK22 eller SK32 från Kinnan. De verkar ha trevliga egenskaper och skulle säkert kunna göra ett bra jobb. Problemet som jag ser det är att de är också rätt dyra. Det är ju inte direkt gratis att konvertera så budgeten är lite begränsad. Eventuellt måste det inte vara en inbyggnadsvariant men däremot är takkassetten tänkt att placeras centralt på övervåningen och då vill jag ha möjlighet att skicka luften åt flera håll (minst två) för att få vettig spridning på kylan. Varianter som FST 34 har väl bara utblås åt ett håll?

Kan någon tipsa om lämpliga alternativ? Helst skulle jag vilja klara mig med 25 000 (efter ROT-avdrag) för takkassetten inklusive installationskostnad. Är det rimligt eller är det bara att bita i det sura äpplet och slanta för en Skystar?

Mvh

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2010, 12:37:25 »
Har du övervägt...

att sätta upp en L/L istället för att få kyla på övervåningen?
Förmodligen halva priset monterat och klart.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2010, 15:43:45 »
En skystar finns ju som 4-rörsmodell, och kopplas denna med utblås i flera rum så kan du både värma och kyla hela övervåningen med en låda. Då sparar du in kostnaden för element och övrig rördragning uppe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2010, 17:36:50 »
Har du övervägt...

att sätta upp en L/L istället för att få kyla på övervåningen?
Förmodligen halva priset monterat och klart.

Jo, det har jag övervägt men det känns som att driftskostnaden blir klart lägre med frikylan. Men visst kan man köra en L/L rätt många timmar innan mellanskillnaden har ätits upp av ökad elkostnad. Dock blir det rätt mycket snyggare installation med en inbyggnadskassett och det vore trevligt att också bara behöva ha en låda till uppmonterad. Totala ytan på övervåningen är 130 m2 så det skulle nog krävas åtminstone två L/L. Dock är inte planen att kyla hela våningsplanet utan primärt sovrummen vilket skulle kunna göras med en centralt placerad enhet OM den har utblås åt flera håll.
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2010, 17:43:35 »
En skystar finns ju som 4-rörsmodell, och kopplas denna med utblås i flera rum så kan du både värma och kyla hela övervåningen med en låda. Då sparar du in kostnaden för element och övrig rördragning uppe.

Ett sådant upplägg skulle ju helt klart förbättra totalkostnaden. Det får jag absolut ta i beaktning.

Är det Skystar som gäller eller finns det andra märken/modeller som är att föredra?
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2010, 23:00:52 »
Är det Skystar som gäller eller finns det andra märken/modeller som är att föredra?

Jag känner inte till nÃ¥gra andra som har tak-kassetter med 4-rörsystem.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2010, 12:11:59 »
Har du övervägt...

att sätta upp en L/L istället för att få kyla på övervåningen?
Förmodligen halva priset monterat och klart.

Jo, det har jag övervägt men det känns som att driftskostnaden blir klart lägre med frikylan. Men visst kan man köra en L/L rätt många timmar innan mellanskillnaden har ätits upp av ökad elkostnad. Dock blir det rätt mycket snyggare installation med en inbyggnadskassett och det vore trevligt att också bara behöva ha en låda till uppmonterad. Totala ytan på övervåningen är 130 m2 så det skulle nog krävas åtminstone två L/L. Dock är inte planen att kyla hela våningsplanet utan primärt sovrummen vilket skulle kunna göras med en centralt placerad enhet OM den har utblås åt flera håll.

Har du räknat ...
ordentligt.?

En L/L som går för kyla kostar cirka 40 öre/tim. (Klicka på Ventilationsutveckling till vänster). Du kan köra rätt många timmar innan det kostat 10.000kr.

Men du har rätt, en inbyggnadskassett är snyggare.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2010, 08:44:41 »
Har du övervägt...

att sätta upp en L/L istället för att få kyla på övervåningen?
Förmodligen halva priset monterat och klart.
Min frikyla kostade kring 12000 installerat och klart. Får man verkligen upp en L/L för hälften av det? Finns L/L som infällda kassetter?
Min frikyla drar kring 100W elenergi vid drift. Det är 1.2kWh för drift halva dygnet de varma dagarna. Dvs drygt en spänn kanske för en hel dags kyla.
« Senast ändrad: 26 maj 2010, 08:48:54 av jonasmj »

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2010, 12:09:54 »
Har du övervägt...

att sätta upp en L/L istället för att få kyla på övervåningen?
Förmodligen halva priset monterat och klart.
Min frikyla kostade kring 12000 installerat och klart. Får man verkligen upp en L/L för hälften av det? Finns L/L som infällda kassetter?
Min frikyla drar kring 100W elenergi vid drift. Det är 1.2kWh för drift halva dygnet de varma dagarna. Dvs drygt en spänn kanske för en hel dags kyla.

Du har väl en Argo 47a? Den verkar ju helt klart billigare jämfört med Skystar. Är du nöjd med den? Vet du om den går att få tag på fortfarande?

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2010, 12:29:50 »
Du har väl en Argo 47a? Den verkar ju helt klart billigare jämfört med Skystar. Är du nöjd med den? Vet du om den går att få tag på fortfarande?

/Ola
Stämmer, ASW47L heter den väl om jag minns rätt. Jag gav 4700:- för den inkl moms vilket jag i efterhand insett nog var ett väldigt bra pris. Kan inte säga annat än att jag är nöjd. Jag handlade hos TS Comfort då som tar in direkt från Scanoffice i Finland. Kolla där. Dock tror jag Scanoffice tagit bort den ur sitt sortiment på hemsidan...

Min tråd från när det begav sig innan jag köpte Argon:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15533.msg154329#msg154329

Mvh Jonas
« Senast ändrad: 26 maj 2010, 12:35:26 av jonasmj »

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2010, 17:03:48 »
Stämmer, ASW47L heter den väl om jag minns rätt. Jag gav 4700:- för den inkl moms vilket jag i efterhand insett nog var ett väldigt bra pris. Kan inte säga annat än att jag är nöjd. Jag handlade hos TS Comfort då som tar in direkt från Scanoffice i Finland. Kolla där. Dock tror jag Scanoffice tagit bort den ur sitt sortiment på hemsidan...

Min tråd från när det begav sig innan jag köpte Argon:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15533.msg154329#msg154329

Mvh Jonas

Jag kollade med TS Comfort och tyvärr kan han inte erbjuda Argon eller nÃ¥gon annan prisvärd kassett längre.    :(

Nu har jag bett en av de installatörerna jag överväger att använda mig av för konverteringen och VP-installationen att ge mig kostnadsförslag på dels en Skystar Sk32 dels en Eveco UTNC 50. Får se vad det landar på...

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2010, 11:20:31 »
Jag pratade direkt med Scanoffice i Finland om ASW'n och blev hänvisad till en lokal kylfirma som ÅF. Nu har jag inte hunnit prata så mycket med dem ännu men har inte förstått att ASW'n skulle vara borta ur sortimentet?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2010, 17:25:43 »
Nån som fått in några priser ännu? Funderar på att bygga ut med en eller två kylare till...

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2010, 18:28:46 »
Nån som fått in några priser ännu? Funderar på att bygga ut med en eller två kylare till...

Tyvärr fick jag inget exakt pris. Men runt 20.000 - 22.000 för modell SkyStar 22 eller 24. Vore riktigt uppskattat om nån lyckas kolla nått mer exakt pris av nån.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Tips på takkassett för frikyla
« Svar #14 skrivet: 03 juni 2010, 07:53:44 »
Nån som fått in några priser ännu? Funderar på att bygga ut med en eller två kylare till...

Tyvärr fick jag inget exakt pris. Men runt 20.000 - 22.000 för modell SkyStar 22 eller 24. Vore riktigt uppskattat om nån lyckas kolla nått mer exakt pris av nån.
20-22 för EN Skystar!? Om det är inkl montage, är det då även cirk.pump och en massa meter rör? Låter väldigt dyrt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 502
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!