Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 maj 2015, 18:26:58 »


Har inte din pump annars liten differans mellan in och ut från borrhålet, 5 in och 4 ut
Påståendet riktat till TS.  ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2015, 18:13:32 »

Kompressorn måste ha stått, nu är det i alla fall 4.5 graders diff.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 maj 2015, 18:12:10 »

Jag har 10 grader ute. 3 starter på pumpen. Nu är det 22 grader returen och 21 grader på badrumsgolvet (känns kallt). Lösning på det är att starta duschen så att golvet värms snabbt eller starta elgolvvärmen.

Har inte din pump annars liten differans mellan inte och ut från borrhålet, 5 in och 4 ut
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2015, 17:21:44 »

Min pump har startat 7 gånger för värme, framledningstempen har varit 27 grader (medel över dygnet) och utetempen (medel över dygnet) har varit 7.7 grader.
Golvet på vår toalett känns kallt. (Slinga ingjuten i ca 4 cm flytspackel med plastmatta på)
Hittade tyvärr ingen av mina tre IR-termometrar så jag kunde mäta.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2015, 16:01:06 »

Med den temperatur som din värmepump producerar den här årstiden, så finns förutsättning att få varmare på golvet.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 06 maj 2015, 15:33:32 »

Då tolkade jag dig fel, när du skrev

Inte alls.
Jag menade att jag hade en referens av att det borde vara varmare på golvet än vad det är nu. Så blev jag orolig för att något var fel och därför ville ha samma varma temperatur igen. Men nu har jag fått förklarat för mig att det inte behöver vara något fel på systemet bara för att det är svalare än det var på vintern.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2015, 15:19:23 »

Jag vet inte, men som jag tolkar det så styr termostaten med känselkropp rumstempen, fullt flöde om den ställs på max (troligen).
Den andra antar jag är en maxbegränsningstermostat, men jag kan ha fel, och i så fall faller mina argument. (Informera gärna om vad den kan tänkas styra annars)
Jag skrev i inlägget du efterfrågade.
"Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet"


Citera
Kan lösas genom att ha dörren till toan öppen om det blir under -20 grader ute.
Börvärdet var 32 grader, och på en thermia ligger börvärdet ca 4-5 grader över genomsnittligt önskad temp, alltså "vill" värmepumpen hålla ca 27-28 grader i medeltemp ut i slingorna. I ingjuten golvvärme kanske det ger 23-24 graders golvtemp, vilket känns kallt på ett klinkergolv.
Den fungerar så att framledningstemperaturens ärvärde har samma summa ovanför börvärdet, som den har under börvärdet.
Det betyder att ditt påstående om medeltemp 4° under börvärdet, måste vara en temperatur som du har beräknat som en medeltemp av golvslingans framledning och returledning. Nja, det kan jag inte kommentera, men det påståendet verkar heller inte vara relevant med problemet. Att 24° på golvet känns kallt, är heller inget som kan kommenteras.

Citera
Alltså, om slingorna är ingjutna och värmepumpen värmer 10 minuter 4-6 gånger/dygn (normalt vid denna årstid?) så blir nog golvet inte särskilt varmt, eller tänker jag fel?
Årstiden orsakar kalla golv med den uppbyggnad som systemet nu har.
Bygger man annorlunda så behöver det aldrig vara kallt.
Varför tar du upp detta? Trådskaparen och den tidigare villaägaren anser ju att golvet är för kallt. Det är väl det som är problemet. Och lösningen på problemet är att öka flödet i golvslingan. Kocken har presenterat en produkt (push) för ändamålet. Problemet är löst.

4-6 ggr/dygn? Jag tittar nu på en loggning av en Nibe, som visar  9 starter för värme (13 ggr totalt) det senaste dygnet vid en medel utetemp på 7,3°. Starterna för värmedrift är relativt jämt fördelat över dygnet, trots skiftande utetemperatur. Med tanke på att startvärdet är 250 gradminuter, så har motsvarande pump med fabriksinställning 60 gradminuter/integral 4 ggr högre startfrekvens d.v.s. 36 starter/dygn.

Citera
Vill man spara energi och få bra livslängd på prylarna så accepterar man det, annars investerar man mer, betalar mer för driften och/eller accepterar en kortare livslängd.
Det är naturligtvis upp till beställaren/ägaren att avgöra hur man prioriterar, vår uppgift i forumet är väl främst att förklara hur saker och ting hänger ihop?
Bra livslängd? Den klarar inte ens av att gå med 3 liter i minuten. Med en 8 kW kompressor ger det ett deltaT på 38°.
Visst är det väl bra att vi förklarar, och det var det jag också avsåg med mitt inlägg. Men du anser att jag presenterade felaktig information. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2015, 12:37:01 »

Då tolkade jag dig fel, när du skrev

Däremot vill jag ha det varmare på golvet.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 06 maj 2015, 12:06:25 »

Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?

Jag antar att det är så då det är varmare ute vilket innebär att pumpen inte värmer upp lika mycket som den gör under vintern.
Vi kom ju tidigare överens om att golvvärmen INTE hade en egen pump/tank utan att den har bara en egen slinga från pumpen.

Jag har som sagt inga problem med att golvet inte värmande som det var i vintras bara det inte är något fel på mitt system. Luften i badrummet är ju bra (ca 20-21c skulle jag gissa) och det är huvudsaken tycker jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 maj 2015, 23:31:05 »

Rickard, jag tolkade dissningen som en provokation. Därav uteblev förklaringen tidigare, men kommer här.

Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet.
På så sätt kommer ändå 55° vatten att flöda ut i golvet, och förmodligen flöda strax under känselkroppen som är monterad endast 3 dm ovanför golvet.

Klinkergolv behöver 8° lägre temperatur än parkett, får att avge samma effekt. Badrum med frånluft har lägre effektbehov än vardagsrum som har tilluft. 

Det betyder att känselkroppen påverkar termostaten som stryper flödet nästan till noll, vilket i sin tur skapar kallt golv förutom i början av slingan.

Anser du fortfarande att Qwertan har ett fungerande golvvärmesystem?

Jag vet inte, men som jag tolkar det så styr termostaten med känselkropp rumstempen, fullt flöde om den ställs på max (troligen).
Den andra antar jag är en maxbegränsningstermostat, men jag kan ha fel, och i så fall faller mina argument. (Informera gärna om vad den kan tänkas styra annars)
Men annars kommer golvet att vara varmt 98% av tiden som det finns ett uppvärmningsbehov, med undantag av när värmepumpen kör ut så varmt vatten att den stryper, då kan det bli kallt i både rummet och på golvet.
Kan lösas genom att ha dörren till toan öppen om det blir under -20 grader ute.

Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?
Börvärdet var 32 grader, och på en thermia ligger börvärdet ca 4-5 grader över genomsnittligt önskad temp, alltså "vill" värmepumpen hålla ca 27-28 grader i medeltemp ut i slingorna. I ingjuten golvvärme kanske det ger 23-24 graders golvtemp, vilket känns kallt på ett klinkergolv.
Alltså, om slingorna är ingjutna och värmepumpen värmer 10 minuter 4-6 gånger/dygn (normalt vid denna årstid?) så blir nog golvet inte särskilt varmt, eller tänker jag fel?
Årstiden orsakar kalla golv med den uppbyggnad som systemet nu har.
Bygger man annorlunda så behöver det aldrig vara kallt.
Vill man spara energi och få bra livslängd på prylarna så accepterar man det, annars investerar man mer, betalar mer för driften och/eller accepterar en kortare livslängd.
Det är naturligtvis upp till beställaren/ägaren att avgöra hur man prioriterar, vår uppgift i forumet är väl främst att förklara hur saker och ting hänger ihop?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2015, 18:32:36 »

Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
men jag förstår nu att det är normalt att det inte är varmt på golvet vid denna årstiden.

Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2015, 14:39:46 »

Hos många är det helt normalt med varma golv även sommartid, det handlar väl om vad som är viktigast. För en del är det komforten för andra pengar. ;)
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 05 maj 2015, 14:36:09 »

Tack för att ni kollar på lösningar åt mig :)
Dock var jag mest orolig för att något var fel med golvvärmen men jag förstår nu att det är normalt att det inte är varmt på golvet vid denna årstiden.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2015, 12:57:02 »

Helt rätt. Perfekt lösning och rätt grejer.  tummenupp

Bara push-shunten gör ju att golvet kommer att vara varmare vår och höst. Men vill man ha varmt ytterligare tid, så är även el-tillsatsen perfekt.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2015, 12:35:36 »

För att få ett varmt golv även på sommaren skulle han behöva tex http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-heater-350-1x12/ och http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minishunt-m-60/. Och det skulle ju kunna monteras utanför toan. Eller???
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2015, 11:52:36 »

Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet

Rickard, jag tolkade dissningen som en provokation. Därav uteblev förklaringen tidigare, men kommer här.

Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet.
På så sätt kommer ändå 55° vatten att flöda ut i golvet, och förmodligen flöda strax under känselkroppen som är monterad endast 3 dm ovanför golvet.

Klinkergolv behöver 8° lägre temperatur än parkett, får att avge samma effekt. Badrum med frånluft har lägre effektbehov än vardagsrum som har tilluft. 

Det betyder att känselkroppen påverkar termostaten som stryper flödet nästan till noll, vilket i sin tur skapar kallt golv förutom i början av slingan.

Anser du fortfarande att Qwertan har ett fungerande golvvärmesystem?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 maj 2015, 06:04:52 »

Rickard...hur tänker du nu?

Du skriver att
"det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset"

Ja, nu är det väl så att Nibe och Thermia värmer huset även om det inte behövs.

sedan skriver du
"Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan."


Qwertan har inställd kurva 40, vilket betyder att framledningen är runt 55° vid -20°. Du anser att det fungerar bra med 55° och flödet 3 liter i minuten till badrumsgolvet.
Oj oj oj.....

Det enda problem jag ser är att det kan bli kallt i golvet/rummet om värmepumpen kontinuerligt skickar ut så varmt vatten att maxbegränsningstermostaten stänger.
Så länge det finns stopptid på kompressorn kommer ju golvet att värmas delar av tiden.
Flödet vet vi ju inget om, men det brukar väl vara ca 3 liter/minut på en slinga.

Lite olikt dig Lexus att inte svara på en fråga, kan du förklara problemen som du ser dem? (Det har ju bevisligen fungerat, annars skulle det väl vara ombyggt)

Hur varmt golvet blir vid 55 graders framledning vet jag inte,  men jag kör ju själv min golvvärme på toaletten paralellt med radiatorerna, utan temperaturbegränsning alls, och det fungerar perfekt.
Iofs kör ju min värmepump aldrig ut mer än 45 grader, men det funkar i alla fall klockrent.
Skulle huset varit så dåligt isolerat att det krävs högre temp hade golvet kanske blivit "för" varmt, men det är i alla fall inget problem alls med värmen idag, har aldrig varit i närheten av att det skulle upplevas för varmt att gå på i alla fall.
Jag gissar att 55 grader i ingjuten betongsula kan vara helt ok för att få ut tillräcklig effekt från golvvärmen, men allt beror ju på hur välisolerad sulan är, golvbeläggning, och husets/rummets effektbehov.

Kanske skulle jag sätta in en maxbegränsningstermostat för att skydda golvet om det blir nåt fel på värmepumpen...  :-X
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 04 maj 2015, 20:49:55 »

Tack Rickard och Svenske Kocken nu klarnar allt detta allt mer för mig. Jag får nog acceptera att det inte kommer vara lika varmt på golvet som det var i vintras när vi kollade på huset :).
Jag gick även in i pannrummet nu och kollade hur rören verkligen ligger och visst är det som ni säger. det går en egen slinga från pumpen till badrummet  och inte i serie som jag sa tidigare. och en separat slinga för samtliga radiatorer.
 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 maj 2015, 19:59:19 »

Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet

Rickard...hur tänker du nu?

Du skriver att
"det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset"

Ja, nu är det väl så att Nibe och Thermia värmer huset även om det inte behövs.

sedan skriver du
"Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan."


Qwertan har inställd kurva 40, vilket betyder att framledningen är runt 55° vid -20°. Du anser att det fungerar bra med 55° och flödet 3 liter i minuten till badrumsgolvet.
Oj oj oj.....
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 maj 2015, 18:39:56 »

Är det en egen slinga till toan kan man sätta på en mindre vattenvärmare för just den slingan. Man brukar rätt ofta sätta en i samma "skåp" som fördelaren sitter. Då kan man få värme på golvet även sommartid.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 maj 2015, 16:41:57 »

Elgolvvärmen (Ebeco) har troligen en termostat placerad i golvet, så där ställer du in golvtemperatur, inte rumstemperatur. (Gissar)

Vattenburna golvvärmen BLIR kall på sommaren, det säger sig självt, det är omöjligt att komma ifrån, bara vänja sig.
Att det blir kallt på golvet beror på att huset inte har något värmebehov, och att värmepumpen inte producerar någon värme.
Även om du lyckats fånga en värmeproduktion på bild, så är det bara några få starter med kort gångtid/dag redan denna årstid, om några veckor kommer värmepumpen enbart starta för att producera tappvarmvatten, och då blir golvet så kallt som moder natur ser till att det blir.

Om man vill ha varma golv på toaletten så är det alltså el-golvvärme som gäller.
Eller att man sätter in en arbetstank som värmepumpen får arbeta emot, så att det alltid finns en viss lite större vattenvolym som man kan hålla ca 28 grader varm, och sedan bara värma toalettgolvet med det vattnet.
Utan arbetstank kommer varje försök att värma ett enda litet golv att resultera i väldigt många kompressorstart/stopp varje dygn, något som de flesta verkar anse påverka livslängd och verkningsgrad på anläggningen negativt.

Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet (Förklara gärna vad som skulle vara problemet), det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset.
Men som sagt, ju varmare det blir ute desto kallare golv kommer ni att få, just för att värmepumpen inte producerar värme i samma omfattning som när det är kallt ute.

Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan.

Jag gissar att slingan till golvvärmen i toan är en egen krets på fördelaren, inte som Qwertan beskriver det att det ligger i serie med radiatorerna.
Visst, en termostat påverkar systemflödet, så det är ju inte optimalt, men en enda slinga med 3 liters flöde/minut gör ingen större skillnad i det stora hela.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 04 maj 2015, 14:00:14 »

Den typen av termostat som finns på bilden, bör man inte ha till golvvärmesystem.

Det är en fördel om den är av typen on/off. Finns det en pump som snabbar upp flödet, så är det okej d.v.s. det vi ser på bilden endast är till för att mata in varmare vatten till ett cirkulerande krets i golvet.

Som det ser ut nu, så anser jag det är ett helt misslyckat golvvärmebygge, om/när det endast matas av värmepumpens cirkpump.

Aj! det var inget roligt svar men tack iallafall för inputen.

Förra ägaren var som sagt hemma hos oss i helgen och sa att han tyckte det kändes kallt på golvet och sa att jag skulle vrida upp reglagen i "lådan" (bilden) i badrummet. Han visade även hur rören var dragna direkt från pumpen till badrumet och sedan går vidare till radiatorerna och sedan tillbaka till pumpen.
Han pratade även om att vid denna årstiden kan det vara lite struligt med temperaturerna då utetempen växlar ganska kraftigt såhär års. Jag vet inte om detta kan stämma men det vet säkert ni. (som sagt jag är så mycket nybörjare som man kan bli men jag vill gärna lära mig.)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 maj 2015, 13:29:15 »

Den typen av termostat som finns på bilden, bör man inte ha till golvvärmesystem.

Det är en fördel om den är av typen on/off. Finns det en pump som snabbar upp flödet, så är det okej d.v.s. det vi ser på bilden endast är till för att mata in varmare vatten till ett cirkulerande krets i golvet.

Som det ser ut nu, så anser jag det är ett helt misslyckat golvvärmebygge, om/när det endast matas av värmepumpens cirkpump.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 maj 2015, 13:18:48 »

Eftersom el golvvärmen (Ebeco) inte fungerar alldeles lika kommer du inte att få alldeles lika funktion på golvvärmen i dom olika rummen.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 04 maj 2015, 13:07:21 »

Att golvet i toaletten inte är så varmt beror nog på att vattnet inte är så varmt (Det behöver inte vara varmare för att hålla rummet/huset varmt).
Eller menar du att det blir kallt i luften?
Om du jämför andra golv med toalettgolvet, är golvet på toaletten kallare, eller vill du bara att det skall vara varmare än övriga golv (så vill man ofta ha det).

Om andra rum har varmare golv så kan det bero på golvbeläggningen, kanske gjuten sula med ingjuten golvvärme "hela vägen" i toaletten, och golvvärme ovanför sulan i andra rum?
Det skulle kunna ge lite högre golvtemp i andra rum än i toaletten.
Är det ingjuten golvvärme i alla rum borde inte temperaturen skilja speciellt mycket förutsatt att du får flöde i toalettslingan.

Men som sagt, det viktigaste är ju att det inte är luftkallt i rummet.

Kalla golv lär du få i hela huset nu när sommaren kommer.

Tempen i badrumet (luften) är bra tycker jag nog. Däremot vill jag ha det varmare på golvet.
I det andra badrummet är det bra temperatur på golvet men där sitter det ett Ebeco (tror inte att det är samma fabrikat i andra badrummet) reglage där jag bara behöver höja eller sänka för att få rätt temp på golvet.
Så det känns som om något har hänt med golvvärmen i det "stora" badrumet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 maj 2015, 11:12:44 »

Att golvet i toaletten inte är så varmt beror nog på att vattnet inte är så varmt (Det behöver inte vara varmare för att hålla rummet/huset varmt).
Eller menar du att det blir kallt i luften?
Om du jämför andra golv med toalettgolvet, är golvet på toaletten kallare, eller vill du bara att det skall vara varmare än övriga golv (så vill man ofta ha det).

Om andra rum har varmare golv så kan det bero på golvbeläggningen, kanske gjuten sula med ingjuten golvvärme "hela vägen" i toaletten, och golvvärme ovanför sulan i andra rum?
Det skulle kunna ge lite högre golvtemp i andra rum än i toaletten.
Är det ingjuten golvvärme i alla rum borde inte temperaturen skilja speciellt mycket förutsatt att du får flöde i toalettslingan.

Men som sagt, det viktigaste är ju att det inte är luftkallt i rummet.

Kalla golv lär du få i hela huset nu när sommaren kommer.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 maj 2015, 08:59:52 »

Du skulle kunna sänka hastigheten på cirkulationspumparna ett snäpp och "ståltråden" är ett kapillärrör som är ihåligt och där trycket från "bulben" i rummet förs över till reglerdonet i "skåpet". Ju varmare det är i rummet dess högre är trycket och när trycket ökar stängs ventilen i skåpet. Det är, med tråd och allt, en termostat.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 04 maj 2015, 08:39:27 »

Såhär såg det ut igår när pumpen gick(?)




Allt ser fortfarande bra ut eller vad tycker ni?
Jag är lite orolig för att golvvärmen i det ena badrummet är väldigt knappt. Men det kanske inte har något med pumpen att göra.

såhär ser det iaf ut vid "lådan" för golvvärmen:


Allt står på MAX av vad jag kan tyda men det är ändå väldigt lite värme.
Kan någon även svara på vad ståltråden har för smart funktion?
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 02 maj 2015, 22:41:28 »

Integralen ja... maskinen jobbar med börvärden för framledningstemperaturen, ju kallare det är ute ju högre framledningstemp vill den ha. Men den kör inte kompressorn (värme) hela tiden.
Om du tittar på din förra bild så står det framledning 27(28) i det fallet så har du en framledningstemp på 27C, men du behöver 28C för att klara värmen.
En gång per minut så jämförs det faktiska värdet med börvärdet och diffen summeras.  I det läge som bilden togs får du alltså  -1 varje minut.
När maskin sedan gör värme så kommer (förhoppningsvis ) du få ett högre är än bör och integralen räknas mot 0 igen - väl uppe i 0 så stannar kompressorn.
I andra märken kan det heta gradminuter istället - jag tycker att det är ett bättre ord.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 02 maj 2015, 22:33:00 »

Du lyckades fånga den när den gjorde varmvatten :)
Ta en gång till när den gör husvärme (kranen inte syns i displayen).
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 02 maj 2015, 22:20:40 »

Såhär såg det ut nu när pumpen har gått i minst 15 min:



Vad är det som man bör hålla mest koll på?
Vad är integralen för värde egentligen?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 maj 2015, 21:50:23 »

Den startar då integralen uppnår det värde som finns i servicemenyn. Kan vara -60 om det inte ändrats. Servicemenyn får du fram med att hålla inte vänsterpil en stund.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 02 maj 2015, 21:18:05 »

Okej tack så mycket. Men här kommer nog detta forumets dummaste fråga någonsin: när kör pumpen igång? Är det någon viss tid eller efter man har använt varmvatten? Eller när tempen ute sjunker?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 maj 2015, 21:06:06 »

Det ser helt ok ut (pumpen har stått stilla ett tag) men ta samma bilder när pumpen gått i ca en kvart för det säger lite mer.
Skrivet av: Qwertan
« skrivet: 02 maj 2015, 20:58:42 »

Hej
Nu har jag äntligen köpt hus och därmet blivit med en Thermia Diplomat.
Jag är helt okunnig när det kommer till Värmepumpar och allt runtkomkring så därför ber jag er att kolla lite på de inställningar och värden som jag har på min Thermia.
Jag slänger upp lite bilder på hur det ser ut just nu.






Huset är ett enplans hus på ca 115kvm med 2 badrum med golvvärme (Tidigare ägaren var här idag och sa att det var ovnaligt kallt på badrumsgolven)

Tack på förhand.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!