Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥ga installera själv...  (läst 7864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mannenmeddengulahatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Våga installera själv...
« skrivet: 21 juni 2008, 16:46:06 »
Hej,

Är f.n. inte husägare men letar hus. Många av de kåkar jag hittils har tittat på har gamla oljepannor. Givetvis känns ju detta som fel uppvärmningssätt. Tyvärr är ju bara själva huset så dyrt att man nog inte direkt har råd att beställa ett nytt värmesystem den dag man slår tillpå en kåk...

Antingen verkar man ju kunna köpa en billig luft-vatten med installation och allt, min undran är egentligen om man i sin huskalkyl skulle våga räkna med att installera jordvärme och försöka göra en hel del jobb själv? Jag har sett att det då och då på blocket dyker upp värmepumpar för en billig peng. Klarar man som lite mer än normalhändig av att installera själv, och vad ska man räkna med att de olika delarna av jobbet kostar - dvs vad "tjänar" man på att göra själv?

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Våga installera själv...
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2008, 08:44:57 »
Visst kan du installera själv, i alla fall om du är normalhändig, och utför installationen i ett utrymme där ett eventuellt misstag inte riskerar att ge en vattenskada i hela huset.
Jag skulle dock inte råda dig att köpa en billig värmepump på blocket om du inte är säker på att garantierna gäller vid egen installation.

Om du köper en CTC eller en NIBE via t.ex. Rinkaby rör eller liknande så gäller garantierna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mannenmeddengulahatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Våga installera själv...
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2008, 09:49:01 »
Tanken var att leta en beggad pump av nyare årsmodell. Verkar som de dyker upp ibland för så lite som 5-10.000 på blocket.

Finns ju ännu äldre ännu billigare, men gissar att det inte är någon kanonaffär att montera en 15 år gammal pump...

Ex på vad jag hittade nu på blocket...
Thermia DUO12 Värmepump 10kw sjö/beg/jord -94, 3000:-
IVT 2000 berg och ytjord, 5000:-
Thermia Robust värmepump. Ut effekt 25 kW, 5 1/2 år 10.000:-
Thermia Eko classic 155(15kw) bergvärmepump -02, 11.500:-

Lär ju inte hålla i evigheter, men om man inte har råd att ta kostnaden för en helt ny installation gissar jag att man kan spara lite på en beggad pump, eller är det inte där pengarna ligger? Så skjuter man på kosten för en ny pump, när den ska in när den beggade pajjar efter 5-10 år så har man redan markslingor etc.

SÃ¥;
Hur mycket kostar markslingor att gräva ned? (Ingen "trädgårdsåterställning", bara grävmaskinsarbetet)
Slangar?
Pump?
VVS material?
Övrigt?
samt installation rör / el / montering etc.

Så man vet om det är idé att försöka ens tänka tanken att göra något själv / köpa begagnat...

Konka prylar, fingräva, koppla ur gammalt jox, dra enklare el och rör känns dumt att betala någon för... Iallafall när ens egen timlön (tyvärr) är flera ggr lägre än vad man har en chans att hitta nån hantverkare för...

Den sortens hus jag avser har källare med oljepanna och äldre vattenburen värme, vilket borde göra att det mesta finns på plats samt att det i en källare inte är katastrof om det blir mindre vattenläcka. Antar att det är vid installationen som den risken är störst, eller ska man oroa sig försäkringsmässigt om man gör det själv?
« Senast ändrad: 22 juni 2008, 09:51:18 av mannenmeddengulahatten »

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Våga installera själv...
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2008, 12:22:32 »
Kostnader för installation av VP

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4856.msg44627#msg44627

För min egen del hamnade rördelarna till slut på en kostnad något högre än 4 000kr, kanske närmare 12 000kr när installationen var färdig.

Är du lite mer än normalhändig är installationen hur lätt som helst. Du har 3 olika par med rör som skall anslutas till pumpen och det klarar nog en 10-åring. Prövningen ligger i att få installationen att se snygg ut, dvs få alla rördragningar att se någorlunda profesionella ut. Försök också få tag på en installationsanvisning där alla delar (smutsfilter, expansionskärl, påfyllningsventiler, etc) är markerade så grejar du detta på någon vecka.
« Senast ändrad: 22 juni 2008, 13:07:30 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad mannenmeddengulahatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Våga installera själv...
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2008, 15:09:06 »
Ok, när man läser den tråden verkar det faktiskt som om man faktiskt kan spara endel på en beggad värmepump - om man nu hittar en med rätt storlek och som inte är för gammal - antar att man ska hålla sig till sådana som inte är äldre än fem-sju år sådär...

Annars verkar det ju som totalinstallation, om man hittar billig grävning, kan hållas nere rejält med egenarbete... För även om det tar 2 semesterveckor och man "bara" sparar 20.000 så är det en betydligt högre timlön än jag har på mitt vanliga kneg... och då räknar jag mig inte som en som har skitlön heller...

Grovt skulle man med andra ord kunna räkna enligt nedan, antaget grävningen inte görs själv (men slangen lägger man i själv). Gräva har jag provat och jag tror att det är sånt som går 10ggr snabbare för ett proffs, och jag tror jag tjänar mer än 1/10del av en grävmasinkists lön... hoppas jag... ;)

Beg pump     10.000:-
Grävning       10.000:-
slang              3000:-
sprit               2000:-
Rör                 5000:-
Övrigt             5000:-
Summa          35.000:-


« Senast ändrad: 22 juni 2008, 15:21:58 av mannenmeddengulahatten »

Utloggad wwjd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Våga installera själv...
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2009, 13:08:38 »
Jag satte nyligen in bergvärme själv tillsammans med en kompis som gjort det i sitt eget hus innan, funkar kanon!

Borrning ca 41000:-
CTC Ecoheat 5 43000:-
Rör och kopplingar ca 6000:-

Total kostnad 90000:-

Offerten för samma installation låg på 120000:-

Jag är helnöjd..   studs

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Våga installera själv...
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2009, 17:09:33 »
Skruvade själv in...

min L/V utan några större problem. Sparade kanske 30.000 av 65.000. Några saker överaskade mig:

-Om man kollar runt litet, så kan man få matrielen avsevärt billigare än i rörfirmornas totalofferter

-Behovet av avancerade verktyg är litet. Det mest exotiska var att jag använde min skidvallnings-lampa att löda rör.

- Man skall vara ordentligt påläst och förberedd. Och framförallt ha god tid på sig. Allt tar längre tid än man tror som amatör.

-Eftersom man kan få matrielen är såpass billigt, kan man slösa med avtappningar, ventiler, filter, avluftningar etc.

-Fördelen är att vet hur bitarna funkar. Både vid intrimmning och fel.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Våga installera själv...
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2009, 22:45:08 »
Visst kan man hitta helt andra priser på rördelar. Men man kan även hitta helt andra kvaliteter oxå. Men helt klart är att man kan hitta det material som vi VVS montörer använder billigare än tex Ashells eller Oninenns prislistor.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Våga installera själv...
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2009, 12:45:15 »
Man måste förstå prismekanismerna.....

i de offerter och fakturor jag sett. Installatören använder Ahlsell's eller Comforts bruttopriser på grejorna, som tillsammans med momsen blåser upp matrieldelen till hiskeliga belopp. Den stackars kunden jämför sedan kostnaden för arbetet med kostnaden för matrielen och tycker att det känns rimligt.

En enkel koppar 90-böj/löd får jag betala 85kr för på Comfort. Den får jag för 15kr på Hornbach. När man behöver 14st såna, börjar det lukta pengar. Att tro att Rinkaby eller Hornbach säljer sekunda matriel är nog litet för enkelt. Dyrare grejor (tex LV pumpar, Grundfos eller Spirovent) är ju från samma tillverkare.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Våga installera själv...
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2009, 18:42:50 »
Det är inte hela sanningen felet på priset grundars sig i att ingen vågat flytta förtjänsten från materialet till timpengen och så är en ond spiral igång men om du nu hittar lika bra grejer på Hornbach som på Ahsell så tycker jag du skall hålla dig till de grejerna. Sen var det kanske inte löddelar jag menade när jag pratade kvalitet.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Våga installera själv...
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2009, 22:57:19 »
Det är inte hela sanningen felet på priset grundars sig i att ingen vågat flytta förtjänsten från materialet till timpengen och så är en ond spiral igång men om du nu hittar lika bra grejer på Hornbach som på Ahsell så tycker jag du skall hålla dig till de grejerna. Sen var det kanske inte löddelar jag menade när jag pratade kvalitet.

Vad vad det....
du menade då?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Våga installera själv...
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2009, 23:36:35 »
Jag tänkte nog mer kring ventiler vissa klämringskopplingar rör med tunnare gods osv. Det är ju sånt som används vid tex installation av en värmepump. Sen kan man ju ta en titt på blandare som säljs tex på byggvaruhus som inte ens är godkända för de tryck vi har i komunala nät osv.

Men Rinkaby säljer säkert bättre grejer men de håller den tänkta prisnivån och inte den som bygger på rabatter som grositernas prislista gör.

Det enda jag vill säga var att allt billigt inte är bra. Sen är prissättningen som den är.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!