Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?  (läst 7474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2018, 07:58:02 »
NIBE's rekommenderade serviceombud kan man hitta på: https://www.nibe.se/sv-se/support/hitta-serviceombud.html  Men det finns utöver det många fler firmor som arbetar med NIBE.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2018, 09:30:00 »
Ok, vad gör man åt detta?
Köper ny utedel?
Börja med att kolla upp vad som är fel men en utedel som är några år och som jag tror är i minsta laget skulle inte jag lägga några stora pengar på att repa medans andra skulle gjort det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gbg_majkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Totalt inkompetent när det kommer till värmepump.
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #17 skrivet: 06 oktober 2018, 10:20:33 »
I första hand tycker jag att en kyltekniker bör koppla upp manometer-stället och konstatera om det rätt temperatur och tryck. Om t.ex. köldmedia läckt ut går hetgastemperaturen upp och värmeeffekten minskar trots kompressorn snurrar för fullt. Då gäller det att hitta och laga läckan. Vid behov finns ganska gott om reservdelar till NIBE att få tag på.

När det gäller värmekurvan bör man öka förskjutningen med ett steg från då -2 till -1 om man tycker det är lite för kallt inne vid +10 grader ute. Om det senare visar sig vara för varmt i huset när det är -10 grader ute bör man minska kurvans lutning ett steg från då 10 till 9 osv. Vänta minst ett dygn mellan justeringarna.

När det gäller effekt- och energibehov för huset kan man grovt uppskattat säga 70 W/m2 vid -20 grader ute. Gäller äldre hus som inte har så mycket isolering alls. Om även källaren värms skulle alltså det bli 10,85 kW värmebehov vid -20 grader grovt räknat. Vid +10 grader skulle då värmebehovet ligga på 1/4 dvs. 2,7 kW. Om värmepumpen fungerar ska den ge drygt 6 kW vid +7 grader ute utan tillsats. På en timme skulle den då i genomsnitt gå ca 26 minuter och vila avstängd i 34 minuter vid +10 grader ute och ingen varmvattenförbrukning. Eftersom hushålls-el och annat dessutom tillför värme så borde kompressorn gå ändå något kortare.

En fråga på detta bara, hur kom du fram till att VP ska ge 6kW vid +7 grader utomhus?
Får hit en tekniker på tisdag, hoppas på lite SBS (SkitBakomSpakarna) eller någon enklare serviceåtgärd..
Nibe F2025-6 & VVM 300 installerat 2009
2-plans villa med källare byggt 1938 | 120m2 boyta + 35m2 källare + 25m2 garage (utan uppvärmning)

Utloggad Gbg_majkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Totalt inkompetent när det kommer till värmepump.
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2018, 10:25:42 »
Börja med att kolla upp vad som är fel men en utedel som är några år och som jag tror är i minsta laget skulle inte jag lägga några stora pengar på att repa medans andra skulle gjort det.

Ja, jag har redan funderat på detta. Första servicebesöket kostar 2150kr tror jag och om reparationer krävs som kostar för mycket så byter jag hellre upp mig till en F2040-8, så har jag förhoppningsvis ett felfritt system i många år (om inte innedelen ger sig såklart) och större pump!
Nibe F2025-6 & VVM 300 installerat 2009
2-plans villa med källare byggt 1938 | 120m2 boyta + 35m2 källare + 25m2 garage (utan uppvärmning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2018, 11:22:23 »
Enligt produktspecen ger F2025-6 hela 6,8 kW värme vid +7 grader ute och med 35 graders framledning. Effekten sjunker sedan ganska snabbt med sjunkande utetemperatur och även vid ökande framledningstemperatur. Den ger t.ex. 4,3 kW värme vid -7 grader ute och 45 grader framledning. Dessa siffror förbättras lite för varje ny generation av luftvattenvärmepumpar som kommer ut på marknaden. Produktspecen finns på: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11940/639291-6.pdf

Bra att det gick att få tag på tekniker snabbt. Håller tummarna för att det är något enklare fel. Det kan bli ganska dyrt att reparera annars. Alternativet att köpa en helt ny utedel av dagens modell medför också att innerdelen måste bytas eftersom de inte pratar samma språk. Skulle satsa på t.ex. F2120-8 med VVM 320 då. Det också fler alternativ från t.ex. IVT, Thermia, Bosch, Daikin osv. om man byter ut hela systemet. Bara ta in offerter i så fall. Finns en tjänst för offertförfrågan här på varmepumpsforum.
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 11:40:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gbg_majkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Totalt inkompetent när det kommer till värmepump.
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2018, 07:27:18 »
Smutsfiltret var ordentligt igensatt, så jag rengjorde det i helgen, tyckte att det blev bättre och var extremt nära agg avboka service.
Men när teknikern var här igår så konstaterade han att pumpen läcker.
Han har beställt vad som behövs för att laga den och jag hoppas få den lagad asap
Pumpen gav i princip ingenting sa han, så nu när vi ställt systemet på eldrift så sjönk min förbrukning med ca 1 kW per timme eftersom jag slipper driva en kompressor dygnet runt som inte ger något!! Haha :)

Tackar än en gång för tips och hjälp!
Nibe F2025-6 & VVM 300 installerat 2009
2-plans villa med källare byggt 1938 | 120m2 boyta + 35m2 källare + 25m2 garage (utan uppvärmning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #21 skrivet: 10 oktober 2018, 09:44:51 »
Fint att han kom och undersökte den tummenupp Var sa han att det läcker köldmedia? Nertill på förångaren där det kan bildas mycket is? I så fall är det bra att förbättra avrinningen av kondensvatten på vintern. Bra att kompressorn är avstängd så länge, onödigt med 24 kWh el extra per dygn till ingen nytta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gbg_majkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Totalt inkompetent när det kommer till värmepump.
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #22 skrivet: 10 oktober 2018, 11:02:50 »
Hmm, han peka lite här och där på delar som skulle bytas, Hahah, men Säkert förångaren, om det är vanligast?
Jag ska fråga när han återkommer och se till att förbättra det som rekommenderas!
Det som är mest intressant är om jag köpt huset med trasig VP.
Då den angivna driftkostnaden för huset innefattar ganska höga elkostnader så tror jag faktiskt att den varit sönder länge och förre ägaren kört som jag på eldrift utan att veta.
Annars har jag svårt att tro att man förbrukar 2200-2800kw (prognos på min elräkning) per månad under höst och vinter i Göteborg..
Dessutom, energiklassning har väl baserats på det också vid köpet, eller är det så dåligt som F med värmepump? Trodde det var näst bäst efter bergvärme..
Nibe F2025-6 & VVM 300 installerat 2009
2-plans villa med källare byggt 1938 | 120m2 boyta + 35m2 källare + 25m2 garage (utan uppvärmning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #23 skrivet: 10 oktober 2018, 11:21:48 »
Ja har man energiklass F med värmepump så är det något som inte stämmer. Energiklass C eller D är väl det vanliga med fungerande värmepump av någorlunda modern modell. Hoppas du först får en kostnadsuppskattning på reparationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gbg_majkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Totalt inkompetent när det kommer till värmepump.
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2018, 13:09:04 »
Hur är det med att ställa in temperaturen med termostater, vissa förespråkar ju att köra max eller helt utan termostat.
Jag har nämligen digitala termostater på alla radiatorer som kan styras med app, samt en knapp i hallen som aktiverar ”auto” eller ”eco”-läge.
Är det smart att tex aktivera eco när man går hemifrån, med inställning på tex 17 grader i hela huset, detsamma att sätta schema på natten?
Eller förstör det bara och gör så att själva uppvärmningen drar lika mycket energi eftersom allt ska jobba för fullt igen för att nå tex 21 grader?
Tänker mig att tex sänka ner i hela huset under natten till 18 grader, även köra lägre temperatur i källaren jämt, samt eco när ingen är hemma..
På längre semestrar kan det ju iafl vara värt att sänka ner temp fram tills dagen man kommer hem, eller?
Eller köpte jag alla i onödan? :D
Nibe F2025-6 & VVM 300 installerat 2009
2-plans villa med källare byggt 1938 | 120m2 boyta + 35m2 källare + 25m2 garage (utan uppvärmning)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #25 skrivet: 11 oktober 2018, 17:40:19 »
Jag skulle tro att din vp har funktion för att sänka värmen vissa tider men tror inte du spar nått och om du spar är det väldigt lite i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Optimala inställningar, tillsats går in hela tiden?
« Svar #26 skrivet: 11 oktober 2018, 17:54:18 »
Jo precis, man ska undvika att termostaterna stryper om man har värmepump utan låta den sistnämnda styra värmen. I sovrum kanske man vill ha det lite svalare dock och låta termostaten hålla nere temperaturen. När graderna sänks och värmepumpen sedan ska arbeta upp temperaturen igen i huset så blir det med sämre COP och/eller med hjälp av el-patronen.  Digital termostat kanske kan passa i sovrummet om man automatiskt vill ha lite varmare på dagen och sedan sänka temperaturen igen tidigt på kvällen för komfort men inte för att spara energi. Reser man bort en längre tid (vecka eller längre) kan man sänka inomhustempen till 15 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!