Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Premium jordvärmepump ger 40grader vid 22grader ute temp  (läst 1333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi flyttade till nytt ställe i höstas och då sitter här nu en IVT Premium 16kw frekvenstyrd jordvärmepump som föra ägaren installerade.
Allt har fungerat jätte bra, har pillat en del på kurvan och har ställt att vid 15grader ute så skall jag ha Max 30 grader framledningstemp.
Problemet uppdagades idag då jag tyckte att elementen var varma.
När jag kollar på displayen så ger den 41grader i framledningstemp vid 22graders ute temp.
Något måste vara knasigt eller missar jag något?
Kan ej heller se att kurvan går så högt som 22 grader.
Till saken hör med att jag har inte ens 41 grader på kurvan någonstans inte ens vid 25minus grader.
Så vad är fel?
Såg att det fanns något för växling mellan vintertid och sommartid och den var ställd på 15grader och sen tror det var 8timmar.

Tacksam för svar, känns som man bara eldar för kråkorna just nu.

Tack

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Kolla växelventilen, kanske den har fastnat i ett mellanlägen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kan vara så att vp gör eller nyss gjort en vv körning och det är den framledningen du ser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var precis ute och kollade igen.
Nu visar ute tempen 21 grader och man ser du på huvudskärmen att den ger 41 grader på framledningen.
Sen inne i menyerna pÃ¥ T1 sÃ¥ ser man att det stÃ¥r 40.7 och sen inom parentes sÃ¥ visade den 40.8 grader och det är väl sÃ¥ att T1 är börvärdet  och det inom parentesen är Ärvärdet.
Så om växel ventilen skulle fastnat så skulle den väl visat kanske 26grader på T1 som börvärde
Så därför det känns jäkligt konstigt.
Hur fungerar värmekurvan när det blir varmare än vad den går till?

Tack

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Om sommarurkopplingen träder in stängs cirkpumparna av och då kanske din T1 visar lite läckande värme från beredaren. Du nämnde att dock att elementen var varma, det kan tyda på läckande växelventil. Om jag inte minns fel har de gamla IVT frekvensstyrda den äldre dåliga växelventilen. Kolla om den har blå reglermotor, då är det risk att den fastnat. Har den LK växelventil får du nog aldrig problem med den.
Om du inte har innegivare sÃ¥ kan du satsa pÃ¥ att köpa en, kostar ett par 100kr, alternativ skickar du efter eget givarmotstÃ¥nd frÃ¥n ELFA, kan inte betäckningen, men kolla via sökfunktionen sÃ¥ fÃ¥r du fram den. Den gÃ¥r pÃ¥ c 10-20 kr. 

+22 grader ? Enligt SMHI var varmaste i Sverige c +18 (Oskarshamn) idag så den givaren kanske är placerad fel , eller visar fel ? Men det har iofs inte med ditt problem att göra.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så nu har jag precis kollat igen innan sängen kallar.
Nu är pumpen helt avstängd.
Den visar 15grader ute temp och har en framledning på 21 grader.
Så det känns som sommarläget har aktiverats nu.
Så frågan är vad som hade hänt innan?
Får ha koll på det nu på våren och se om det händer igen.
Kollade ventilen och det sitter en grå LK 3-vägs ventil.
Så det är väl bra då antar jag?
Så frågan är varför den ville ha 41 grader när ute tempen var 22 grader?
Ja jag tror givaren är lite fel placerad med.

Har med funderat på innegivare, dock vet jag inte hur bra det blir då halva huset är med radiatorer och resten sv huset är med golvvärme.
Allt är på ett plan och ca 220m2 totalt + garage på 130m2 som med värms med en fläkt konvektor.

Hade en Mitsubishi luft vatten som vi satte in ny i vårt gamla hus och den hade trådlös innegivare, finns det till IVT med eller kan man köra något eftermarknads kit?

Tack

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte varit hoss er förut , GV ska ha sitt  lÃ¥gtemp trögt , ,raddar ska sitt lite högre inte sÃ¥ trögt  , konvektor sitt  ev. högtemp snabbt  , 3 olika temperatur , tror inte det är bra med innegivare i ditt fall

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!