Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket underhÃ¥ll / service behövs för en IVT 12 GRN?  (läst 6455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej!

Köpte i dec 2007 två stycken luft-luftvärmepumpar från IVT (12 GRN) efter rekommendationer från denna utmärkta hemsida! Har förstått från olika trådar att det är onödigt att slänga ut ca 1500 kr på underhållsservice var 24:e mån som Elextrolux erbjuder. Garantin gäller ju ändå.

Men lite underhåll är väl inte av ondo, så min fråga är vad ni rekommenderar att man gör själv på inner- resp utedelen och hur ofta i så fall (bortsett från att blåsa rent filtret i inomhusdelen då och då)?

Jätteschysst om någon har tid att svara och ge tips!! Är helt grön på detta område, men hyfsat praktiskt lagd om det inte är alltför avancerat.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
K.G.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla själva flänsarna både på inomhusdelen och utomhusdelen, är de skitiga så rengör dem.
Kolla även att dräneringen från innedelen inte har pluggat (av svamp, damm, eller annat) genom att hälla i några deciliter vatten i dropptråget, kolla sedan att "allt" vatten kommer ut i slangen.
Är det plugg, fixa felet!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DavidU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Vilket underhåll / service behövs för en IVT 12 GRN?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2009, 07:09:55 »
....och hur gör man ren utedelen? Kan man utan problem skruva av "skydden" runt den för att komma åt att rengöra flänsarna?

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Vilket underhåll / service behövs för en IVT 12 GRN?
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2009, 14:13:33 »
Hej igen!

Tack för svaret Rickard! Jätteschysst! Har varit på semester och inte kunnat svara förrän nu.

Några korta följdfrågor om du eller någon annan har tid att svara:

1. Hur ofta behöver detta göras (kolla flänsarna + dränering)?

2. De filter som finns, behöver de bytas regelbundet (i så fall hur ofta) eller räcker det att blåsa rent dem?

3. Instämmer annars i frågan från DavidU.

Åter tack på förhand!

Vänliga hälsningar
K.G.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket underhåll / service behövs för en IVT 12 GRN?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2009, 08:34:54 »
Nu har jag ju ingen luft/luftvärmepump, men hade jag en skulle jag rengöra innedel och utedel (flänsarna) 1 ggr/år, på hösten, innan ett riktigt energibehov uppstår.
Filter rengör du, du lär dig hur ofta det behövs, rtekommendationen brukar väl vara typ var 14:e dag, men jag tror inte man behöver rengöra så ofta om man inte har särskilt dammigt, t.ex. p.g.a. husdjur eller liknande som gör att det sätter igen oftare.

Det är inte svårt att plocka bort plåtarna, men det kan ju alltid hända saker när man är ovan, jag vill inte ge någon generell rekommendation angående detta.
Det jag kan säga är att ni skall vara försiktiga med skruvarna om ni lossar plåtarna, det blir lätt gängpaj om man drar för hårt när de skall tillbaks då de bara sitter gängade i den tunna plåten.

Spola/blås/borsta/tryck inte för hårt mot flänsarna när ni rengör, aluminiumfenorna böjer sig lätt, och böjda fenor är sämre eller lika dåligt som en icke rengjord förångare/kondensor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Vilket underhåll / service behövs för en IVT 12 GRN?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2009, 11:25:39 »
Tack för detta!!

 :)

Mvh K.G.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!