Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ivt, nibe eller thermia  (läst 9998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dunkelfink

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
ivt, nibe eller thermia
« skrivet: 22 mars 2011, 23:06:39 »
Hej , jag är ny här på forumet och försöker skaffa mig så mycket info som möjligt ang. värmepumpar.
Vi är i full färd med att ta in offerter på bergvärme, och alla talar ju givetvis för sin sak Smiley konstigt vore annat *ler*
Saken är nämligen så att jag fått in offert från en installatör som jobbar med NIBE , en som jobbar med THERMIA och en som jobbar med IVT.
Jag bor i Sundsvall.
När man tittar på kalkylen som görs så säger ivt och nibe att man ska sträva efter att ha en effekttäckningsgrad på 70-75%
medan han från thermia säger att man ska sträva efter att ha MINST 95% Huh

Har ni någon aning om varför det skiljer så mycket ?

sedan undrar jag om det finns någon fördel med IVT premium X modell gentemot den vanliga greenline, vet att premium x varvtalstyr både c-pump och kompressor, vilket innebär att den alltid klarar 100% oavsett utetemperatur. (Det är åtminstånne så jag fått det förklarat)

medan greenline får ta till elspets under de kallaste dagarna.

finns det nÃ¥got mer som talar för/emot  premium/greenline ?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2011, 23:10:41 »
75% är en förkastlig dimensionering som du kommer få köpa enorma mängder spetsel med. El är dyrt och det vill vi köpa så lite som möjligt. Därför ska du sträva efter minst 100% effekttäckning.

En greenline kan också dimensioneras att inte köpa spets precis som X-serien *vinkar*

Utloggad Dunkelfink

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2011, 23:17:16 »
75% är en förkastlig dimensionering som du kommer få köpa enorma mängder spetsel med. El är dyrt och det vill vi köpa så lite som möjligt. Därför ska du sträva efter minst 100% effekttäckning.

En greenline kan också dimensioneras att inte köpa spets precis som X-serien *vinkar*

Så de kalkyler man får och ser från nibe och ivt är helt fel menar du ?, det står att man får räkna med spetsel för typ 300-500:- per år.
och att det i så fall inte alls stämmer med verkligheten att det bara är under de kallaste dagarna på året (20 st eller nå´t) som elspetsen måste kicka in ?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2011, 23:46:55 »
Räknade lite snabbt pÃ¥ mitt hus.  Om jag ska täcka upp 75% av mitt behov sÃ¥ fÃ¥r jag köpa 5867 kw i spets.
och jag ska köpa frÃ¥n +5 ungefär. 
Jag vill aldrig köpa spets, elen kommer bara blir dyrare(det tror jag i varje fall)  och jag skulle dimensionera efter det.

Förmodligen är nog sÃ¥ här i detta fall att Thermia gubben pratar om energitäckningsgrad eftersom det är det hans program presenterar.  De andra menar att om du har 10 kw i behov vid dut sÃ¥ vill dem stoppa in en 7,5 kw maskin.  SÃ¥ dem menar ungefär samma .

Och jag tycker att dem har fel allihop 100% av effekten, minst. Visst lite dyrare nu  men billigare sen. Fast
det beror på en hel drös med saker, kanske har du ett större högtempat system och din maskin blir då enormt dyr, så det kan vara befogat med en lite mindre. *vinkar*

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2011, 00:20:08 »
Liten undring, blandar nån inte ihop effekt och energi nu, gissar att du har 75% energitäckning om du köper 5867kWh, Oraklet ?
Håller med om att om man har råd att investera, så ska man skaffa 100% effekttäckning, vilket innebär att du aldrig behöver betala spetselpriset för energin.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dunkelfink

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2011, 07:01:27 »
Liten undring, blandar nån inte ihop effekt och energi nu, gissar att du har 75% energitäckning om du köper 5867kWh, Oraklet ?
Håller med om att om man har råd att investera, så ska man skaffa 100% effekttäckning, vilket innebär att du aldrig behöver betala spetselpriset för energin.
Men de påstår alla 3 att om man tar en så stor pump så man täcker 100% så får man fler start/stopp och att det är mer slitage på grejerna då. Hur ligger det till med det där egentligen ?

Hmm kollade nu, och blev ännu mer fundersam, thermia som skriver minst 95%, de pratar om energitäckningsgrad och skriver inget alls om effekttäckningsgrad
medans Nibe här som pratar om 70-75%, de pratar om effekttäckningsgrad och i deras kalkyl så står det faktiskt 100% energitäckningsgrad

vad är skilnaden ?  ???

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2011, 07:13:10 »
Du har rätt bopakoster,fel av mig :-X

100% av effektbehovet Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2011, 07:58:07 »
Liten undring, blandar nån inte ihop effekt och energi nu, gissar att du har 75% energitäckning om du köper 5867kWh, Oraklet ?
Håller med om att om man har råd att investera, så ska man skaffa 100% effekttäckning, vilket innebär att du aldrig behöver betala spetselpriset för energin.
Men de påstår alla 3 att om man tar en så stor pump så man täcker 100% så får man fler start/stopp och att det är mer slitage på grejerna då. Hur ligger det till med det där egentligen ?

Hmm kollade nu, och blev ännu mer fundersam, thermia som skriver minst 95%, de pratar om energitäckningsgrad och skriver inget alls om effekttäckningsgrad
medans Nibe här som pratar om 70-75%, de pratar om effekttäckningsgrad och i deras kalkyl så står det faktiskt 100% energitäckningsgrad

vad är skilnaden ?  ???

Hej!
Effektbehov utgår från maxeffekt som huset behöver den kallaste vinterdagen, man brukar dimensionera en VP till ca 70% av detta.
Energibehovet är totala mängden energi som behövs för att värma huset under ett normalår, man brukar dimensionera till ca 98-99% av detta.
Och det fina i kråksången är att 70% effektdimensionering brukar ge ca 98-99% energitäckning.

95% energitäckning är för lågt enligt mig och motsvarar kanske 60-65% 50-55 % effekttäckning.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 09:51:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2011, 08:10:15 »
Under 99% energitäckning sÃ¥ ska vi köpa spets frÃ¥n -9 typ. Nja.  Minst 99%energitäckningsgrad *vinkar*

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2011, 08:22:33 »
Har 98.2% och enligt kalkylen skulle spets gå in vid -11 men borrade 13m extra så jag klarar ner mot -20 till -22 utan spets 8)
Men som vanligt lyssna med andra (vänner,Arbetskamrater) om dom blev belåtna med installationen.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 08:30:13 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2011, 09:00:49 »
DÃ¥ var det nog sÃ¥ att kalkylen var mer pessimistisk än vad det blev i verkligheten. 98,2% blir -6 i mitt program. *vinkar* 

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2011, 09:18:49 »
Precis det jag vill säga,Han som räknade på min vp är/var en guru på att räkna Tror inte jag har varit på någon vp som han har räknat på som har visat röda siffror. Så lite ref. skadar nog inte. Thumbsup
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2011, 09:46:23 »
På min står det 98% energitäckning och 64% effekttäckning och 129 mtr borra.
Nu borrade jag 170mtr. Ändras dom värdena då?
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2011, 09:50:35 »
Energimarknadsinspektionen har lagt ett förslag om timmätning från 2015 för alla kunder som förbrukar mer än 8000 kWh/år.
(Se ERA Nr 10 2010)
Är det inte dags med 100% täckning. I varje fall kommer man då att få betala verkliga energipriset. Då är det nog dags tänka om och gå över till heltäckning.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: ivt, nibe eller thermia
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2011, 16:21:13 »
Var hittar Ni program som man kan räkna med? I dubbel bemärkelse.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!