Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 27 februari 2018, 15:14:58 »


När man är i rummet är TV:n på (ca 300 W), laporna ovan fönstren (8X20 W = 160 W), kroppsvärmen, samt lite myslampor bidrar väl med ytterligare 200-400W lite beroende på.
650 - 850 W extra effekt på 25 m2 är rätt mycket, och även om det bara är 20 grader varmt på morgon så har det en tendens att bli runt 23-24 grader innan det är läggdags.

Behöver jag tillägga att vädring är vanligt förekommande i detta rum?

Nu kastar jag sten av 2013-års modell i glödlampsfabriken... men går det inte att byta ut mysbelysningen och de 8 fönsterlamporna mot LED? :)
(Kanske redan är gjort nu?)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2013, 07:00:07 »

Ni har ju rätt båda två  tummenupp, men när jag spånade min idé så tänkte jag bara på när hushållselen minskar och därmed värmebehovet (från VP) ökar  Sc:,h

Dock, en centralt placerad rumsgivare som börjar kompensera kurvan redan vid tiondels graders över eller undertemp är riktigt effektiv, så frågan är hur pass mycket bättre det skulle bli.

I vårt hus har jag i princip bara problem i vardagsrummet, där skulle jag gärna ha någon form av kompensering för närvaro.
Rummet är fyrkantigt, med två ytterväggar, 8 fönster och en helglasad altandörr + en väl fungerande friskluftsventil.
När man är i rummet är TV:n på (ca 300 W), laporna ovan fönstren (8X20 W = 160 W), kroppsvärmen, samt lite myslampor bidrar väl med ytterligare 200-400W lite beroende på.
650 - 850 W extra effekt på 25 m2 är rätt mycket, och även om det bara är 20 grader varmt på morgon så har det en tendens att bli runt 23-24 grader innan det är läggdags.

Behöver jag tillägga att vädring är vanligt förekommande i detta rum?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 oktober 2013, 22:51:08 »

Elmätarstyrning skulle bli knasigt hos oss med 2 st motor samt kupevärmare som går 2-3 tim per dag nästan samtidigt.

En särskild elmätare för innerdelarna av huset, minus motorvärmare, vv-beredare o vp är lösningen.
Jag tror det skulle bli fullt tillräckligt. De ggr man har många gäster kan man som sagt öppna fönstret, eller köra en extra frånluftsfläkt..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 21:40:47 »

Ni har ju rätt båda två  tummenupp, men när jag spånade min idé så tänkte jag bara på när hushållselen minskar och därmed värmebehovet (från VP) ökar  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 21:08:19 »

I det moderna samhället glöms ofta enkla lösningar bort som tex vädring nej så enkelt kan det inte få vara köp lite avancerade grejer som sköter vädringen i alla fall och allt ska naturligtvis loggas :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:45:11 »

Mmm, men det blir också dyrt.
Jag vidhåller att vädring är en underskattad komforthöjande åtgärd de gånger det blir för varmt inne.
Billigt är det också, praktiskt taget gratis.  tummenupp
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:32:55 »

Du skulle i så fall ha flera elmätare, inkommande total  minus sånt som drar ström men inte bidrar till värme, typ motorvärmare, uthus etc. Sen har vi ett bra underlag för att justera VB-fram som förstås då är intrimmad mot ett hus utan hushållsel ....
Du kan väl bygga nåt sånt styrsytem Rickard och sälja i Web butiken till oss(?) som är överisolerade? tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 20:25:43 »

Elmätarstyrning skulle bli knasigt hos oss med 2 st motor samt kupevärmare som går 2-3 tim per dag nästan samtidigt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 19:42:19 »

Nja, har man bjudning hemma är det ju många som har sett stigande temperaturer.

Mmm, men det löser nog inte fuzzy logic.
Ofta så lagas det ju dessutom mat, vilket värmer, i sambandmed större folksamling där hemma, och då skule elmätarkompensationen kunna funka rätt bra.
Sen får rumsgivaren ta resten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:54:19 »

En vp med utegivare samt en innegivare har ju normalt inga problem med att hålla jämn värme men har man innegivaren urkopplad då kan den ju inte hjälpa till fast det är ju först då man märker hur bra den är.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:22:01 »

Nja, har man bjudning hemma är det ju många som har sett stigande temperaturer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 16:57:19 »

Det är ju inte huruvida man är hemma som avgör om hushållsel värmer huset, utan det är ju helt enkelt den hushållsel som går som värmer huset.
Därför behöver man bara se hur stor andel hushållsel som förbrukas, och sänka värmetillskottet från värmepumpen med motsvarande effekt för att undvika övertemp.
Visst, en person värmer med typ 100W, men det är ändå inte där man har det huvudsakliga energitillskottet.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 oktober 2013, 14:57:03 »

Ja det finns ju egentligen massor av information i elförbrukningen, särskilt om man mäter på rätt ställen.
TV på, ngn är helt säkert hemma, vatten tappas, internet, kaffebryggaren eller spisen används, samma sak med det.
Med fuzzy logic är det egentligen en smal sak att lista ut iaf om en person är hemma.
Och har man typ 3 rörelse sensorer, eller förbrukare i olika rum, och får utslag från mer än en samtidigt, ja då är det mer än en person hemma.
Är larmet i hemmaläge eller avslaget är nog också ngn hemma...
Allra bäst är kanske att räkna antalet påslagna mobiler i huset via wifi eller bluetooth. De som är så små att de inte ständigt bär på en mobil idag är väl typ 4 år eller yngre och påverkar ju inte uppvärmningen så mkt..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 13:38:55 »

Problemet med alla dessa nya sensorer som skall styra är att någon vill tjäna grova pengar på dem, det blir således svårt att tjäna in investeringen.
Det var även det jag tyckte var bra med ditt förslag Bopakloster, att styra utifrån elmätare borde inte vara svårt eller dyrt.
Idag har väl alla nya hus elmätare på de större värmeförbrukarna, som t.ex. värmepumpar, så i princip borde det räcka ut byta ut eller komplettera rumsgivaren med en tvåledare för elmätarens pulsutgång så hade man den framkopplingen från elmätaren.
Helt rätt blir väl iofs inte när vi norrlänningar pluggar i motorvärmaren i bilen, men i det stora hela skulle det nog fungera bra, man skulle ju dessutom kunna koppla om t.ex. motorvärmaruttagen så att de inte var med i den del av elmätningen som styrde värmebehovet.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 10:44:21 »

Haha, Min padda ändrade i texten, men Rickard förstod, Karlmb fick en annan lika bra idé . Kul  tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 oktober 2013, 08:35:08 »

Eller helt enkelt en eller flera rörelsesensorer som avgör om det är folk i huset eller ej.
Funkar ju perfekt gällande ljus så då borde det väl bli lika bra gällande värmebehov.
Egentligen mkt bättre än tempgivare eftersom det blir direkt input till systemet utan ngn värmetröghet i luft och byggnad, som alla tempgivare skulle tvingas vänta på.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 08:19:42 »

Mmm, en god tanke, det borde väl gå fixa.
Men så vitt jag vet finns det inte idag.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 oktober 2013, 07:54:11 »

Jag funderade ett tag på om innehavaren kunde ersättas av en separat hushållsenergimätare. Avvikelse från den normala tillförseln av den energin skulle alltså ge input / korrigering av värmepumpens integral.
 Finns det någon sådan lösning redan eller är den för komplex?

Rättelse
Inomhusgivare inte innehavare!!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2013, 06:18:32 »

Mmm, frågan är om mer eller mindre alla hus borde ha en "I-see" sensor i varje rum, som man kan ställa in att mäta tempen på en specifik punkt, och utifrån detta justera tillförd värme i varje enskilt rum, om man nu vill ha en exakt värme.
En vanlig radiatortermostat är för dåligt placerad, och en "rumsgivare" som placeras där den passar arkitekten kanske inte sitter så till att den ger en bra bild av rummets egentliga temperatur.
Läge för utveckling...

Ett problem ed denna typ av rumsreglering är dock att det ökar behovet/kravet på arbetstank, vilket i sin tur fördyrar installationen.

Om man ser till de extrakostnader det blir att sätta in avancerade rumsgivare, styrdon, arbetstank och extra cirkpump så blir kostnaden rimligen högre än man någonsin tjänar in på lägre energiförbrukning.
Om man värderar komfort framför ekonomi kan det ändå vara intressant att satsa på en mer exakt reglering av tillförd värmeenergi.
Thermia/Danfoss link är ett försök att optimera detta, men om du läser trådarna om dessa system så inser du snart att man nästan skall vara ingenjör för att säkerställa att allt fungerar som det ska, och verkligen gör att både komfort och ekonomi vinner på den relativt massiva investering det innebär att satsa på ett dylikt system.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 20 oktober 2013, 11:48:56 »

En sak med lågenergihus slog mig nyss. Ju mindre andel av värmebehovet som kommer från t.ex en värmepump desto viktigare är det att den styrs av innegivare eftersom utegivarstyrning inte kompenserar för variation i t.ex hushållselens värmeproduktion.

Är detta något som värmepumpsleverantörerna tar hänsyn till vid installation och intrimmning av sina anläggningar? Kravet på regleringen via innegivarens input  måste ju bli större ju bättre huset är isolerat!

Exempel: Jag märker att när jag varit bortrest och innegivaren är urkopplad, så blir huset kallt eftersom jag ställt in en kurva som ger värmebehovet justerat för den normala hushållselen. Detta märks mer nu när mitt hus är mera isolerat i jämförelse med när VPn installerades.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 01 oktober 2013, 09:25:37 »

 "Men SP har t ex under 1,5 års tid arbetat med ett forskningsprojekt tillsammans med värmepumpsbranschen och tagit fram en värmepump anpassad för lågenergihus och den ska vi testa i huset i Borås."

Vad är det för värmepumpsteknik man satsat krutet på? Frånluftsvärmepump + FTX-kombo?
Skrivet av: gossen
« skrivet: 30 september 2013, 20:55:41 »

Det verkar inte vara särskilt innovativa saker SP skall testa :( http://www.byggahus.se/bygga/de-bygger-supersnal-forskningsvilla
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 september 2013, 19:04:48 »

@ Direktel+FTX+VPVB

Men när man räknar ut värmelasten ska man använda DVUT som tas fram enligt EN ISO 15927-5

SS-EN ISO 15927-5:2005+A1:2011, Fukt- och värmetekniska egenskaper hos
byggnader – Klimatdata – Del 5: Data för att bestämma byggnaders effektbehov
för uppvärmning


Man kan inte ta t. ex. -8 °C .... då skulle hela värmesystemet bli underdimensionerad

DUVT blir ca. -15 °C i Göteborg....

När man räknar ut värmelasten (enl. EN 12831) kan man ju välja i beräkningsprogrammet om man har en lätt, medeltung eller tung byggnad .... osv.

Här lite mer om definitionerna

http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=24544127523245&page=56


Ett nytt begrepp för dimensionerade utetemperatur vintertid, DVUT, ersätter det gamla begreppet DUT i Boverkets reviderade byggregler. AV M AT S  Ö S T L U N D   DVUT kan beräknas via SS-EN ISO 15927-5 »Fukt- och värmetekniska egenskaper hos byggnader ­ Klimatdata ­ Del 5. Data för att bestämma byggnaders effektbehov för uppvärmning«. Denna europastandard gäller som svensk standard och är även global, framtagen inom bland annat CEN/TC 89. I standarden beskrivs hur man definierar, beräknar och presenterar klimatdata som används när man bestämmer byggnaders effektbehov för uppvärmning.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 september 2013, 18:13:21 »

DUT(20) om tidskonstant 300 h (någon som kan förklara?)

Om man har en tidskonstant på 300 h betyder det att det handlar sig om en tung, välisolerad byggnad.

En lätt byggnad har en tidskonstant på 50 h och då blir DUT(20) -14 °C (ort Göteborg) ... enl. min bok.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 september 2013, 17:45:32 »

Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano

Ja, passiva hus har ofta ett speciellt utseende ... pulttak, komapkt, små eller Inga fönster mot norr, stora fönsterareor mot söder, tjock isolering, ....

i norra Sverige har man lite andra klimatiska förhållande än vad man har i Tyskland. Därför måste ju varje land ta fram en egen passivhus-standard. Det allt Finns ju redan.

Skrivet av: Gano
« skrivet: 11 september 2013, 17:07:21 »

Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.

Jag uttryckte mig lite provokativt, men i princip stämmer det. Själva definitionen, att huset ska fungera i princip utan tillsats av värme, fungerar inte i vårt kalla klimat med de U-värden som ett klassiskt passivhus har. Däremot skulle man kunna kalla det ett "superlågenergihus" eller något liknande.

MVH/Gano
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 11 september 2013, 16:33:49 »

Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?

I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer.

Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....
De tabellvärden jag angav verkar vara beroende av en "byggnads tidskonstant" DUT(20) om tidskonstant 300 h (någon som kan förklara? "Temperaturökning, beroende på högre tidskonstant än 96 timmar kan fastställas genom särskild utredning." Vad kan det vara för utredning??)

finns på sid 8 http://www.energimyndigheten.se/Global/F%C3%B6retag/passivkrav.pdf

Man hittar liknade värden för göteborg (-10,6) i den tabellen du angav, om man kikar längst till höger (med tidskonstanten:12 dygn)


Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 september 2013, 16:18:10 »

Tror för Göteborg var DUT -16 °C och EUT -18 °C

... men hittade det här nu:

http://www.nollhus.se/Pages/dvut.aspx

och här .... sida 15:

http://www.nollhus.se/documents/Kravspecifikation%20FEBY12%20-%20bostader%20sept.pdf
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 11 september 2013, 16:00:10 »

Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.

Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?

I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer.

Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 11 september 2013, 14:45:53 »

Jag har tex lagt cellplast i bjälklag, men jag skulle högst ogärna vilja ha starkströmsinstallationer där samtidigt. Det gäller att minimera risken att cellplasten tar fyr.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 11 september 2013, 13:52:01 »

Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 11 september 2013, 10:10:03 »

Jag tror att det har med brandsäkerheten att göra, har man sett hur fort frigolit blir övertänt och vilken värme det utvecklas så är det iallafall inget jag vill bo i.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 23:47:25 »

Varför fimpar man inte köldbryggorna och bygger hus med frigolit?

Givetvis stabilt men ändå?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 23:39:32 »

Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP. :)

Jag tror inte att de har koll på allt?

Ta radiatorn jag bygger just nu till ett Norskt företag.
Med Peltierteknik.

Inget Svenskt företag var intresserad?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 10 september 2013, 23:34:02 »

Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.
Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.

Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.
Att byta hus är ingen bra lösning.

60w/m2 är ändå ganska bra.
Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP. :)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 23:27:16 »

De kan ju börja med att lägga en beställning på lite modern isolering.  ::)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51911.msg531362#msg531362

Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.
Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.

Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.
Att byta hus är ingen bra lösning.

60w/m2 är ändå ganska bra.
Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 10 september 2013, 23:23:56 »

De kan ju börja med att lägga en beställning på lite modern isolering.  ::)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51911.msg531362#msg531362
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 23:00:41 »

Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano

Gilla  tummenupp

Jag bor inte i Norrland utan i Mälardalen.
Mina väggar är 42cm tjocka fast huset är 60 år gammalt.

Det kan fortfarande bli förj-vla kallt i dec-jan.

Om jag skulle bygga ett nytt hus idag skulle jag bygga väggarna med en halv meter frigolit och marinplywood.
Hermetiskt slutet förrutom ventiler.

Enling BBR får man inte bygga så.
Men varmt skulle det bli.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 10 september 2013, 22:48:05 »

Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano 
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 22:41:28 »

Jag har 60w/m2 i uppvärmningsbehov och definitivt inget passivhus eftersom mitt är byggt -42.
Det kan man klara med 3kw om det inte är kallt ute.

Problemet är när det blir kallare än dut vilket hos mig är -18.

Då behöver jag verkligen mina nya 6kw för att hålla tempen inne.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 september 2013, 22:26:46 »

Det var ju det jag skrev, att bara värma med ventilationen?
Du vill sätta en fläkt utanför som fortfarande ska fungera när utetempen är -20 ?

Jag bor i Mälardalen och kan visa att medeltempen inte är så rolig på vintern.

Ja, ett passivhus "värms" bara via ventilationen.

I Sverige antar man ju lite högre värmelaster även i passiva hus. Enligt den svenska definitionen kan värmelasten vid hus som är mindre än 200 m² gå upp till 16 W/m²

Sen utgår man från att inomhustemperaturen är +22 °C i den svenska definitionen.


Enligt Definitionen från Passivhausinstitut räknar man med en inomhustemperatur på +20 °C (vilket väl är tillräckligt).
Annars gäller max. 10 W/m² eller 15 kWh/m² per år för att klara passivhus kravet.

Om värmelasten är 10 W/m² och huset är på 120 m² behövs det ju bara 1,2 kW för att hålla temperaturen (vid DUT).

I rum där t.ex. personer vistas och där det finns datorer som är på etc. behövs det väl så gott som ingen värme i ett passivhus.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 22:09:53 »

Jag hann svara o du hann editera...
Nej, både FLVP och växlaren tar han om energin i avluften innan den lämnar huset, avluftstempen ligger på ca -5 när det e -20, men detta är bara antaganden vid ett visst flöde, detta måste ju optimeras för just vårt hus.

Självklart är det så man måste göra när man ändå måste ventilera?
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 10 september 2013, 22:02:32 »

I ett passivhus måste du ventilera.
Ska du bara skicka det rakt ut?
Jag hann svara o du hann editera...
Nej, både FLVP och växlaren tar han om energin i avluften innan den lämnar huset, avluftstempen ligger på ca -5 när det e -20, men detta är bara antaganden vid ett visst flöde, detta måste ju optimeras för just vårt hus.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 10 september 2013, 21:57:48 »

Inneluft är mycket bättre än en fläkt ute i kylan.
Ingen kan motsäga sig det?

Nu är jag lite partisk men skulle aldrig värma ett passivhus med en LLVP.
Då har vi kommit fram till åtminstone 1 st slutsats ikväll, bra där.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 21:54:57 »

Ja det stämmer, det finns likheter mellan aggregaten vi både länkar till. Jag är dock skeptisk till att tyskarna definierar sitt aggregat som ett Luft-LuftVP, när det är FrånluftsVP-teknik... En LLVP är en VP med utomhusdel och en FLVP saknar utedelen! Både den tyska och den danska (Nilan) är FLVPs, där man växlar uteluften innan den träffar kompressorbatteriet, en FLVP fungerar bättre än en LLVP när det är -20. Men som sagt jag vet mer efter installation och när vi tagit oss igenom denna vinter...

Inneluft är mycket bättre än en fläkt ute i kylan.
Ingen kan motsäga sig det?

I ett passivhus måste du ventilera.
Ska du bara skicka det rakt ut?

Nu är jag lite partisk men skulle aldrig värma ett passivhus med en LLVP.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 10 september 2013, 21:48:47 »

Jag skrev ju precis om en sådan lösning .... luft-luft värmepump

http://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luft

Über einen Wärmetauscher entzieht die Anlage der Abluft Wärme und heizt damit neue Frischluft auf.
Ja det stämmer, det finns likheter mellan aggregaten vi både länkar till. Jag är dock skeptisk till att tyskarna definierar sitt aggregat som ett Luft-LuftVP, när det är FrånluftsVP-teknik... En LLVP är en VP med utomhusdel och en FLVP saknar utedelen! Både den tyska och den danska (Nilan) är FLVPs, där man växlar uteluften innan den träffar kompressorbatteriet, en FLVP fungerar bättre än en LLVP när det är -20. Men som sagt jag vet mer efter installation och när vi tagit oss igenom denna vinter...
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 21:44:13 »

Konceptet med passiva hus är ju att begränsa värmeförlusterna (transmissionsförlusterna ... infiltrationsförlusterna) till ett mycket låg nivå.

Därför är/bör värmebehovet egentligen vara så lågt att det inte behövs ngt dyrt uppvärmningssystem.

Bergvärme kann ju bli dyrt ... det kostar ju att borra hål, skaffa och installera bergvärmepump osv.

Ett passivhus värmes ju enbart via tillluften och där måste man främst kompensera ventilationsförlusterna ....

Det var ju det jag skrev, att bara värma med ventilationen?
Du vill sätta en fläkt utanför som fortfarande ska fungera när utetempen är -20 ?

Jag bor i Mälardalen och kan visa att medeltempen inte är så rolig på vintern.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 september 2013, 21:40:27 »

Om man nu inte har såna tokspel som jag har,

Så måste väl det bästa med vanlig teknik ändå vara mark eller bergvärme?

Konceptet med passiva hus är ju att begränsa värmeförlusterna (transmissionsförlusterna ... infiltrationsförlusterna) till ett mycket låg nivå.

Därför är/bör värmebehovet egentligen vara så lågt att det inte behövs ngt dyrt uppvärmningssystem.

Bergvärme kann ju bli dyrt ... det kostar ju att borra hål, skaffa och installera bergvärmepump osv.

Ett passivhus värmes ju enbart via tillluften och där måste man främst kompensera ventilationsförlusterna ....
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 10 september 2013, 21:33:19 »

Om man nu inte har såna tokspel som jag har,

Så måste väl det bästa med vanlig teknik ändå vara mark eller bergvärme?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 10 september 2013, 21:29:19 »

Instämmer, därför kommer vi nu att installera ett lite mer avancerat FTX-aggregat med en frånluftsvärmepump som tar energin från frånluften (aktiv ventilation), det ska bli mycket intressant o se hur många kWh vi kan spara istället för enbart uppvärmning av direktel+FTX (passiv ventilation).

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52869.0

Jag skrev ju precis om en sådan lösning .... luft-luft värmepump

http://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luft

Über einen Wärmetauscher entzieht die Anlage der Abluft Wärme und heizt damit neue Frischluft auf.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!