Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovanligt hög elförbrukning vid kyla?  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP_Mats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanligt hög elförbrukning vid kyla?
« skrivet: 15 december 2022, 15:09:25 »
Hej alla smarta människor

Detta är vår första vinter i nya huset från -63 (144kvm, Kass isolering, tvåglasfönster m.m.).
Vi har en Ecoel 1550 som funkat ok fram till nu senaste dagarna då utetemperaturen gått ner till ca -6 grader.
Kort sagt så har var dagliga förbrukning gått från 50-60kwh till 110-120kwh, vilket inte är så kul med rörligt elpris...

Rumstemperaturen är redan satt till 18,5 grad, med nattsänkning mellan 20-08, och familjen är inte så sugen att gå lägre.

Jag kan posta fler inställningar när jag kommer hem, men är det redan någon som säga om detta känns rimligt, och om det är någon inställning kan jag börja kolla på?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög elförbrukning vid kyla?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2022, 15:45:49 »
Hej! Eco-el 1550 är bara en innerdel/elpanna. Antar ni har en luftvattenvärmepump också? Förr dimensionerande man ganska lågt och värmepumpen tappar mycket effekt när det blir kallare. Då måste el-tillskottet gå in och bidraga. Det gör att el-förbrukningen plötsligt ökar markant när det blivit några minusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Ovanligt hög elförbrukning vid kyla?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2023, 14:47:23 »
Hej!

Kan dela med mig min egna upplevelse ifall du råkar ha samma problem. I somras var det ganska länge sen jag varit in och justerat nåt i värmepumpen då allt bara fungerat en lång tid. En dag märkte jag att golvet i badrummet var väldigt varmt trots att det var mitt i sommaren. När jag kollade värmepumpen kunde jag konstatera att av nån märklig orsak hade precis alla inställningar nollställts, antar det var till fabriksläge så det var orsaken att golvet var så varmt.

Jag trodde jag hade dokumenterat alla inställningar så ändrade tillbaka som de varit. Sen blev det höst och vinter och då med dyrare elpriser justerade jag ner rumstemperaturerna för att spara el. Det tog dock flera veckor innan jag reagerade på att så fort det blev kallt fick jag igen väldigt varmt golv i badrummet. I de flesta rum finns rumstermostater som sköter regleringen, men flödet till badrummet är bara ställt på vattenstocken så det ändras linjärt med framledningstemperaturen.

Enligt värmekurvan jag ställt skulle pumpen ge ut 28 grader vid -15, men trots att det bara var -6 den kvällen så låg börvärdet på 34 grader. Slutligen tände det var felet låg; jag har inomhusgivare till pannan, men tydligen har jag tidigare haft den frånkopplad i inställningarna och nu var den aktiv. Inte säker på hur det gick ihop, men kombination av att den var påslagen och hallen där termostaten fanns hade jag bara 18 grader så tydligen hade det en enorm inverkan på värmekurvan. Genast jag kopplade från inomhusgivaren igen så började börvärdet på framledningstemperaturen stämma igen.

Det var inte bara badrummet som påverkades av det här utan även garaget och förrådet så nu har jag lagt temperaturmätare på alla ställen för att se om värmen skenar iväg igen. Inte helt lätt att märka problemet då tempaturen överlag i huset var okej och även i badrummet så länge temperaturen låg runt 0, men sen skenade det iväg när kylan kom.
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!