Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation  (läst 4293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snedseglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Efter mycket sneek-läsande har man dÃ¥ reggat sig  :P

Jag skulle behöva lite experthjälp med en framtida bergvärmeanläggning. Vi är spekulanter på ett hus som idag värms med en kombipanna, där nuvarande ägaren har kört på ren el och har driftkostnader därefter. Skulle gå att börja elda med ved, men latmasken i mig protesterar högljutt.

Specen på kåken nedan:
Enplansvilla på 230 kvm
Byggd -71, med original isolering
Vattenburet i hela huset utom i 2  rum där det är elvärme.
Elförbrukning har varit 37000 kwh
Ligger i mellansverige, inte så långt från Karlstad.
Då det är en "bergig" tomt antar jag att det inte är långt ner till berg.
Vi är 4 pers i familjen, och använder troligen ganska mycket vv, så det bör man kanske ta hänsyn till.

Jag har sett att det är folk här som sitter på kalkylprogram och kan räkna ut vad man behöver. Skulle verkligen uppskatta om någon hade lust att ta en titt på detta.

Sen hoppas jag få en uppfattning om vad spektaklet kan tänkas kosta. Är ju rätt avgörande för husköpet om det troligen kostar 300k att byta värmesystem ist för 150k. Mäklaren var inte jättesugen på att ta dit installatörer för att få lite offerter att ta med i beräkningen, även om det hade varit det bästa för oss.

Tack pÃ¥ förhand!  :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Välkommen till forumet, eftersom det är ett  vattenburet värmesystem i dag borde det inte kosta mer än 150 000:- att installera VP,
Troligen har huset rätt dålig isolering och troligen kan du ganska enkelt lägga på mer på taket. Det är kanske det mest kostnadseffektiva sättet att dra ner förbrukningen (men du ska naturligtvis köpa VP i alla fall).
Och att Karlstad ligger i mellansverige mÃ¥ste jag bara protestera mot, det ligger helt klart i sydsverige. Minst 50 mil söder om landets mittpunkt  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2015, 10:27:02 »
Den viktigaste frågan: Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast?





P.s Jag bor i mellansverige... d.s  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snedseglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2015, 10:31:32 »
Tackar!
Haha! Nu var det ju inte mitten rent geografiskt jag menade utan tänkte mer pÃ¥ indelningen Götaland, Svealand och resten norr om Dalälven  :P

isoleringen är mycket riktigt så gott som obefintlig. Detta ska naturligtvis åtgärdas oavsett vilket värmesystem det blir.
Att bara isolera är inte ett alternativ, måste till en förändring på uppvärmning också, för elvärme känns inte som en framtidssäker sak, såvida man inte får bygglov för en reaktor på tomten.
Ved och pellets skulle ju också bli en betydande besparing, men jag är som nämnts tidigare en lat jävel, så bergvärme verkar egentligen vara det enda vettiga alternativet. Kombinationen isolering och ny värmepump borde ju betalat sig själv relativt snabbt, då elkostnaden idag ligger på ca 48k ink hushållsel.

Utloggad snedseglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2015, 10:35:42 »
Den viktigaste frågan: Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast?





P.s Jag bor i mellansverige... d.s  ::)
Ingen aning. Antar att det är ett högtemp som sitter iom att det är el/olja/ved-panna. Byter jag till vp vill jag att det ska klara så låg utetemp som ekonomiskt försvarbart i förhållande till att en grövre pump och djupare hål kostar mer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2015, 10:42:36 »
Då får du kanske ta med i kalkylen att du behöver göra en del uppgraderingar av värmesystemet också. Det är ju tråkigt att ha en VP som klarar att leverera effekten som behövs när de är kallt, men står still ändå för att framledningstempen är för hög...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snedseglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2015, 10:51:20 »
Såg nån vp som marknadsfördes som idealisk till ht-system. Tror det var en IVT. Håller man sig till den typen av pumpar borde man ju slippa att byta allt. Eller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2015, 11:07:42 »
Kanske... Det är en del olika faktorer som spelar in, så bara för att kompressorn klarar av att ge 65 grader vid ett visst driftfall är det inte säkert att du får den framledningstempen när det behövs.
Dessutom sliter det mer och ger sämre verkningsgrad att köra med hög temperatur, så om det går att byta ut några av de minst gynnade radiatorerna så kan det göra en hel del skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snedseglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2015, 11:25:31 »
Det är egentligen inte ett praktiskt problem att byta ut radiatorer och sånt. Såg ganska lättfixat ut. Men det lär ju bli väldigt mycket dyrare tyvärr.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2015, 11:29:23 »
Det beror på. Med lite tur räcker det att byta ut några radiatorer, men det är omöjligt att spekulera i innan man har sett hur systemet ser ut och är dimensionerat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2015, 11:32:46 »
Troligen kan du, om det behövs, flytta om en del element och köpa några nya. Det behöver inte bli så dyrt för element kostar bara någon tusenlapp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2015, 17:06:04 »
Såg nån vp som marknadsfördes som idealisk till ht-system. Tror det var en IVT. Håller man sig till den typen av pumpar borde man ju slippa att byta allt. Eller?
Även Bosch Nibe och Ctc och säkert några till har vp som fixar 65 grader på framledningen om vp är dimensionerad så effekten räcker till men det är inte optimalt med så höga temperaturer. Det behöver inte vara så att det krävs så hög framledning bara för att det suttit oljepanna tidigare ibland tog man till lite när man dimensionerade radiatorer och då funkar det bra med lägre framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp med en ev framtida bergvärmeinstallation
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2015, 18:15:27 »
Hej Snedseglarn. Välkommen till ett forum för det mesta men mest värmepumpar förstås! (Kul med din signatur, rimmar lite med devisen under min Avatar)
Min story kan kanske få dig att bestämma dig:
Jag har gjort din framtida resa, från oisolerat hus, kombipanna koks/ved/el, som gick på bara el samt en övervåning som hade bara 2radiatorer.
Jag installerade 2008 bergvärme dimensionerad för isolerat hus, dvs den hade inte räckt till för det skick huset var i och raddarna gjord för högtemperatur räckte bara till för att värm ner till +-0 °C.
Efter tilläggsisolering och komplettering med 4 nya radiatorer på övervåningen så funkar allt fint. Jag sänkte min elnota för värme och varmvatten från 35000 till 5000kWh/år. Tillskottsvärme kommer kanske behövas vid -18 °C,
men så kallt har det knappast aldrig varit här.
Prislappen var 140000kr för bergvärme och flera raddar, och ungefär 100000kr för isoleringen. Eftersom jag sparar 30000kwh/år så förstår du kanske att investeringen snart är betald. Min starka rekommendation för dig är alltså att se till att isolera mera. Före eller efter VP spelar ingen roll, bara du har det med i kalkylen.

« Senast ändrad: 26 mars 2015, 18:18:01 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!