Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 07 januari 2016, 15:57:38 »

Om du har en sådan shuntmotor som på bilden så skall inte ratten tryckas in den skall dras ut.

I manuellt läge så får ratten en röd ring runt sig.
Skrivet av: uffe1
« skrivet: 07 januari 2016, 15:08:09 »

Tack Carl!
Jag gissar att tanken behöver tömmas för att byta shunten men förutom det så verkar det bara vara 3st vanliga klämringskopplingar...
Så här ser den ut komplett med motor
http://spaminlägg?.se/shop/product/esbe-shunt-komplett

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2016, 16:55:36 »

Hej!

Verkar ha samma problem som flera andra med min IVT 490 som är från 2010.
Varmvattnet är skållhett 70-85 grader när det är några minusgrader ute och pannan använder elpatronen, verkar som att den fungerar ok när inte elpatronen används och inte så varmt vatten behövs för värmegolvet.

Testade att sätta den i manuellt läge och då upptäckte jag att shunten inte går att rubba, sitter helt fast trots att knappen är intryckt.
Ni som kan lite mer, räcker detta för att konstatera att det fel på själva shunten? Gissar att det är den invändiga kopplingen motsvarande ballofix som fastnat vad det nu heter på en värmepump? Är detta något som går att byta själv tro? Vad göra?

Tacksam för hjälp.

Förhoppningsvis är det bara shunten som är trasig, vet att panntemperaturen höjs om börvärdet till GT1 går upp.
Du kan skaffa en ny shunt och byta ut den om du är händig, men jag är inte 100 på exakt vilken shunt det är.
Skrivet av: uffe1
« skrivet: 03 januari 2016, 15:30:37 »

Hej!

Verkar ha samma problem som flera andra med min IVT 490 som är från 2010.
Varmvattnet är skållhett 70-85 grader när det är några minusgrader ute och pannan använder elpatronen, verkar som att den fungerar ok när inte elpatronen används och inte så varmt vatten behövs för värmegolvet.

Testade att sätta den i manuellt läge och då upptäckte jag att shunten inte går att rubba, sitter helt fast trots att knappen är intryckt.
Ni som kan lite mer, räcker detta för att konstatera att det fel på själva shunten? Gissar att det är den invändiga kopplingen motsvarande ballofix som fastnat vad det nu heter på en värmepump? Är detta något som går att byta själv tro? Vad göra?

Tacksam för hjälp.




Hej,

Problemet med min IVT 490 tycks hänga ihop med shunten för framledningen av varmvatten till radiatorerna. Den tycks ha fastnat i ett visst läge, och automatiken som styr shunten har slutat fungera. Antagligen har motorn gått sönder. En reparatör ska komma hit och titta på den imorgon.

Intressant är hur IVT 490 reagerar när shunten fastnat. Den försöker höja effekten på elpatronen, eftersom den märker att framledningsvattnet är alldeles för kallt. Men eftersom shunten fastnat i ett relativt "kallt" läge, så verkar det som all effekten från elpatronen hamnar i tappvarmvattnet istället. Detta blir uppåt 85 grader varmt, och då verkar det som någon säkerhetsparameter slår ifrån och stänger av alltihopa. Därefter börjar cykeln om. Det finns uppenbarligen ingen mekanism som larmar om att shunten inte beter sig som den ska, och medan ärvärdet på framledningen ligger långt under börvärdet, så svarar IVT 490 med att höja effekten på elpatronen. Alltså med enda resultat att varmvattnet blir alldeles för varmt.

Genom att manuellt låsa shunten i det varmaste läget, så beter sig nu IVT 490 mer eller mindre normalt. Reparatören får väl byta den där shunten imorgon...

/ Fredrik.
Skrivet av: 93turbo
« skrivet: 06 februari 2014, 19:29:33 »

Hur kan den vara det när första versionen enligt dokumenten kom hösten 2010?  Sc:,h

Detta tangentbord... inte första gången det skriver fel, eller så var det minnet? Nibe 370 installerad 2010.10.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 06 februari 2014, 08:26:11 »

Har haft Nibe 370 i fem år nu. Hittills inga reparationer.

Hur kan den vara det när första versionen enligt dokumenten kom hösten 2010?  Sc:,h
Skrivet av: 93turbo
« skrivet: 05 februari 2014, 18:36:09 »

Har haft Nibe 370 i fem år nu. Hittills inga reparationer.
Skrivet av: Raj
« skrivet: 05 februari 2014, 12:05:47 »

Nu går den igen efter cirk pump byte. Hur länge kommer den att hålla är en helt annan fråga. Jag kommer att förlänga xtra försäkring hos Arctic så länge den går. Det blir 10 år nästa år (och lika många reparationer!). Jag hatar FLVP.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 05 februari 2014, 09:58:18 »

På Nibe 310P gick det ganska enkelt att byta cirkulationspump då det finns två ventiler/avstängningar strax intill. Men då hade jag renspolat system året innan. Om det är mycket smutsigt vatten är det bäst att byta till nytt pannvattnet innan den nya cirkulationspumpen monteras.

F370 är en ganska ny modell och har ett väldigt fint styrsystem. Dock är det nog alltid bra att vänta ett par år innan man köper en ny modell, om man har möjligheten att vänta.
Skrivet av: Raj
« skrivet: 05 februari 2014, 09:33:54 »

Det var cirkulationspump som hade slutat fungera den här gången! Den ska bytas snart. Hela vatten ska tappas ut först (IVT orkade inte att montera en liten kran innan cirkulations pump för att kunna slippa detta moment?) Reparatörn föreslog Nibe 370F när det blir dags att bytta detta (autoterm 190F med årlig bekymmer) pump. Jag vet inte om NIBE är mkt bättre!
Skrivet av: Raj
« skrivet: 04 februari 2014, 16:33:36 »

Hej,

Jag har en IVT 490 som också verkar ha problem med elpatronen. Temperaturen i huset är normal, men varmvattnet är konstant skållhett. Just nu ligger GT3:1 på 81,4 grader (och tappvarmvattnet är mycket riktigt hett); GT3:2 är 84,0 grader; GT3:3 är 43,1 grader.

Allt fungerade normalt fram till för någon vecka sedan, då löste överhettningsskyddet till elpatronen ut. Efter återställning trodde jag problemet var löst, men nu har jag lagt märke till att varmvattnet konstant är alldeles för varmt. Även lådan som innehåller elektroniken är konstant varm. Värmepumpen går i någon form av cykel, den startar och höjer enligt displayen gradvis effekten till runt 8 kW. Därefter går den i viloläge. Sedan startar den igen, och höjer åter gradvis effekten till runt 8 kW. All elen tycks användas till att göra varmvattnet så hett som det bara är möjligt, huset är som sagt normalvarmt.

Jag har gått igenom inställningarna, även servicemenyn, och allt verkar normalt. Varmvattenspets ska normalt bara inträffa en gång i veckan. Temperaturen för tappvarmvatten är inställd på 52,0 grader. Min IVT 490 tycks dock ha fått för sig att strunta i inställlningarna och istället försöka göra tappvarmvattnet så hett som möjligt. Inga larm genereras, dock, istället går den som sagt periodvis i viloläge.

Jag har haft problem med den här IVT 490 två gånger förr, och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av två olika företag i Göteborgsområdet. Båda två hade strategin att byta så många delar som möjligt, fram tills värmepumpen började fungera igen.

Är det någon som tror att detta går att fixa själv? Skulle det kunna hjälpa att öppna el-lådan och banka på några reläer? Eller kan någon föreslå en bra reparationsfirma i Göteborgsområdet, som kan analysera problemet och hitta felet, istället för att bara byta en massa delar tills det funkar?

Återkommer med hur det hela fortskrider...

Mvh / Fredrik.


Jag har nu precis samma problem med Autoterm 190F (samma som IVT 490). Den har samma symtom som ovan och jag har varit i kontakt med reparatör, och två försäkrings bolag idag. De verkar ha fel gång på gång. Shunten är bytt på min pump en gång tidigare för några år sedan med samma problem/symtom. Och nu är det dags igen. Varenda år har det varit ngt problem, precis vid den här års tid. Förra år var det  kompressor haveri och innan dess kretskort mm. Nu har vi snart bytt ut var enda del förrutom kondensator och varmvatten behållare. Om det var inte för xtra försäkring (2000SEK/år förrutom villa försäkring), vi skulle ha varit ruinerad ekonomiskt! Är detta Svenskt kvalitet eller vad? Jag tycker IVT/Autoterm/Bosch ni ska skämmas, verkligen. Enligt vår försäkringsbolag, det är stora problem med dessa FLVP och NIBE är inte bättre! Jag är förbannat och trött på FLVP.  >:(
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 21 februari 2013, 21:57:15 »

Bra analys och förklaring!   tummenupp
Skrivet av: Fredrik7b5
« skrivet: 21 februari 2013, 21:42:38 »

Hej,

Problemet med min IVT 490 tycks hänga ihop med shunten för framledningen av varmvatten till radiatorerna. Den tycks ha fastnat i ett visst läge, och automatiken som styr shunten har slutat fungera. Antagligen har motorn gått sönder. En reparatör ska komma hit och titta på den imorgon.

Intressant är hur IVT 490 reagerar när shunten fastnat. Den försöker höja effekten på elpatronen, eftersom den märker att framledningsvattnet är alldeles för kallt. Men eftersom shunten fastnat i ett relativt "kallt" läge, så verkar det som all effekten från elpatronen hamnar i tappvarmvattnet istället. Detta blir uppåt 85 grader varmt, och då verkar det som någon säkerhetsparameter slår ifrån och stänger av alltihopa. Därefter börjar cykeln om. Det finns uppenbarligen ingen mekanism som larmar om att shunten inte beter sig som den ska, och medan ärvärdet på framledningen ligger långt under börvärdet, så svarar IVT 490 med att höja effekten på elpatronen. Alltså med enda resultat att varmvattnet blir alldeles för varmt.

Genom att manuellt låsa shunten i det varmaste läget, så beter sig nu IVT 490 mer eller mindre normalt. Reparatören får väl byta den där shunten imorgon...

/ Fredrik.
Skrivet av: Fredrik7b5
« skrivet: 19 februari 2013, 19:42:00 »

Hej,

Jag har en IVT 490 som också verkar ha problem med elpatronen. Temperaturen i huset är normal, men varmvattnet är konstant skållhett. Just nu ligger GT3:1 på 81,4 grader (och tappvarmvattnet är mycket riktigt hett); GT3:2 är 84,0 grader; GT3:3 är 43,1 grader.

Allt fungerade normalt fram till för någon vecka sedan, då löste överhettningsskyddet till elpatronen ut. Efter återställning trodde jag problemet var löst, men nu har jag lagt märke till att varmvattnet konstant är alldeles för varmt. Även lådan som innehåller elektroniken är konstant varm. Värmepumpen går i någon form av cykel, den startar och höjer enligt displayen gradvis effekten till runt 8 kW. Därefter går den i viloläge. Sedan startar den igen, och höjer åter gradvis effekten till runt 8 kW. All elen tycks användas till att göra varmvattnet så hett som det bara är möjligt, huset är som sagt normalvarmt.

Jag har gått igenom inställningarna, även servicemenyn, och allt verkar normalt. Varmvattenspets ska normalt bara inträffa en gång i veckan. Temperaturen för tappvarmvatten är inställd på 52,0 grader. Min IVT 490 tycks dock ha fått för sig att strunta i inställlningarna och istället försöka göra tappvarmvattnet så hett som möjligt. Inga larm genereras, dock, istället går den som sagt periodvis i viloläge.

Jag har haft problem med den här IVT 490 två gånger förr, och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av två olika företag i Göteborgsområdet. Båda två hade strategin att byta så många delar som möjligt, fram tills värmepumpen började fungera igen.

Är det någon som tror att detta går att fixa själv? Skulle det kunna hjälpa att öppna el-lådan och banka på några reläer? Eller kan någon föreslå en bra reparationsfirma i Göteborgsområdet, som kan analysera problemet och hitta felet, istället för att bara byta en massa delar tills det funkar?

Återkommer med hur det hela fortskrider...

Mvh / Fredrik.
Skrivet av: silverräven
« skrivet: 21 januari 2013, 20:01:29 »

Senaste dygnen har jag haft liknande problem när det varit runt -15. Elpatronen går och GT1:3 (tappvarmvattnet) kommer upp i runt +68, GT3:3 runt +55 men GT3:3 (vattnet ut i värmesystemet) knappt når över +35. Sedan faller det snabbt när elpatronen går ur och först vid +30 grader sparkar elpatronen igång igen. Kompressorn är ju borta tills det blir under  -10. Följden bli att det blir lite småkyligt. Jag har letat i menyerna för att finna var jag kan begränsa tappvarmvattnet och hindra elpatronen att gå ur innan man når inställd stopptemperatur. När utetempen når -10 går kompressorn igång igen och det blir varmt, men fortfarande alltför hög temp på GT1:3). Något som har hängt upp sig??  dontknow
Skrivet av: silverräven
« skrivet: 15 januari 2013, 13:07:12 »

Jag fick samtliga givare utbytta på IVT 490 under första året. Var tydligen ngt fabrikationsfel. Eftersom shunten stod på blå fältet borde det vara här problemet med den låga framledningen (kalla golv) ligger. Gissar att höga vvtempen beror på givarfel eller så är det styrenheten som ligger bakom båda problemen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2013, 06:28:34 »

Hej
Jag har samm problem, nu hiskeliga 76 grader på tappvatten och överhettningsskyd löser ut. Har haft service två gångr senaste månaden.
Jag har kommit tillrätta med fallande tryck - det var dräneringsslangen som var totalt pluggad överst. Lurigt.
Bytte shunt och övertrycksventil också. Gick då i 4 dagar - därefter överhettar tappvattnet igen.
Hur ställer man den temperaturen?
/T

Börja med att kolla vad tempgivarna GT3:1, GT3:2 och GT3:3 visar?
Det kan vara nån av givarna som gett upp, och då händer detta.

En annan tänkbar orsak är att nått relä fastnar, jag vet inte exakt var dessa sitter men troligen bakom skyddsplåten till höger bakom panelen.
Man kan knacka på dem med ett mejselskaft, då kan de släppa, men det som behövs är då att byta ut dessa.
Skrivet av: TBN
« skrivet: 14 januari 2013, 22:54:35 »

Hej
Jag har samm problem, nu hiskeliga 76 grader på tappvatten och överhettningsskyd löser ut. Har haft service två gångr senaste månaden.
Jag har kommit tillrätta med fallande tryck - det var dräneringsslangen som var totalt pluggad överst. Lurigt.
Bytte shunt och övertrycksventil också. Gick då i 4 dagar - därefter överhettar tappvattnet igen.
Hur ställer man den temperaturen?
/T
Skrivet av: Mackan1942
« skrivet: 16 november 2012, 21:28:11 »

Känner igen problemet enligt ovan.
Vår IVT490 installerades år 2004. Förra året började den att krångla med temperaturerna. Hade ingen värme ut i värmesystemen, men skållhett vatten. Utöver detta hade vi även problem med läckande ställdon och ojämn värmefördelning ut i golvvärmen.
Fick under hösten problem med att varmvattnet var slut när vi skulle börja duscha. Kallade hit service och de såg att vi hade luft i systemet. 1 månad senare har vi samma problem samt att värmen saknas i värmesystemet. Tur att vi har installerat en kamin nyligen.
Återkommer med besked om lösning.
Problemen är skrämmande likadana.
Skrivet av: Kall om fötterna
« skrivet: 05 november 2012, 15:32:27 »

Det känns som knappen är "ute" för det går att trycka på den. Är såååå okunnig när det gäller detta och törs knappt röra
något med rädsla för att göra saker och ting värre. Jag har i ställt den på mittemellan kallt och varmt, får se vad som händer.....
den står och drar 9 kw konstant...
Kollar med service-nisse om shunt, autoläge mm.
Tack för hjälpen så länge.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2012, 15:17:10 »

Hej! Du menar alltså shuntventilen? Den står på det blåa fältet. Ska jag vrida den mot det röda och i så fall hur långt mot det röda?

Man får testa sig fram, och då behöver du sannolikt också styra värmen med termostaterna.
Eftersom du har golvvärme så är det vettigt att inte vrida på för mycket på en gång.

Jag antar för övrigt att båda dina service-nissar kollat att shunten är i Autoläget?
För att din 490 ska kunna styra värmen ska shunten vara utdragen (vrid till ändlägena och se om den går att pluppa ut).
Är det detta som är "felet" så har du haft en väldig otur med service...
Skrivet av: Kall omfötterna
« skrivet: 05 november 2012, 14:53:00 »

Hej! Du menar alltså shuntventilen? Den står på det blåa fältet. Ska jag vrida den mot det röda och i så fall hur långt mot det röda?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2012, 10:17:14 »

Hej!
Jag skulle tippa på att du har problem med antingen shunten eller cirkpumpen.
Men detta borde en vettig reparatör kunna diagnostisera.  Sc:,h

Om shunten krånglar kan du själv manuellt köra shunten (tryck in och vrid) så att du får ut mer värme i huset, men meningen är ju att den ska reglera detta helt själv.
Det är inte ovanligt att shuntar börjar gå trögt, då är det byte som gäller.

Om det inte är shunten så kan du även testa återställning till fabriksvärden (meny 12), detta har ibland fått ordning på krånglande IVT 490.
Skrivet av: Kall om fötterna
« skrivet: 03 november 2012, 13:51:48 »

Har en IVT 490 (2004) som installerades i vårt då nybyggda hus på 148 kvm. Vi har vattenburen golvvärme på nedre våningen och radiatorer på övre. För ca tre år sedan började pumpen krångla, ingen värme alls. Reparationskillen som var här kunde inte riktigt hitta problemet så han började med att byta ut en grejen efter den andra - ombyggnadssats tryckreglering, givare, moderkort mm. Slutnotan hamnade på nästan 12000 kr!! Kan ju tillägga att vi undrat om han visste vad han gjorde till att börja med. Har inte använt den firman igen!!

I våras började pumpen krångla igen! Dålig värme, ljummet vatten. Tog hit ny firma. Den här killen kom fram till att det var styrkortet och bytte detta, 4400 kr. Efter det har pumpen fungerat bra fram tills förra veckan. Noterade då att vårt varmvatten var väldigt hett samtidigt som våra golv började kännas något kallare. Kollade tappvarmvattentemperaturen på pumpen och det låg på 71 grader och framledningsvärmen låg på endast 23 grader. Ringde firman vi anlitat sist och killen kom förbi dagen där på. Då hade vattentemperaturen sjunkit ner till 40 grader! Han kollade igenom tryck, luftade expansionskärlet och något mer men var väldigt fundersam över vad problemet kunde vara.
Han sa att vi skulle avvakta ett dygn eller två för att se om det skulle ske någon förändring. Igår var han här igen. Då såg han att överhettningsskyddet löst ut!! Frågan är varför?? Om det händer igen sa han att vi får kolla drifttermostaten. Gaaaahhhhh!! Tar det aldrig slut??
Pumpen är bara åtta år gammal. Med dessa reparationskostnader kan man knappast säga att man spar några pengar med den här typen av uppvärmning. Kollade pumpen för en stund sedan och nu står GT1 på 23,6 (30,1). Det är ca +4 grader ute. GT3:1 tappvarmvatten står på 64,8 grader, GT3:2 36,1 grader, GT3:3  34,6 grader och kompressor på 68,7 grader. Vi har höjt värmen i alla rummen för att se om det blir varmare på golven men har ännu inte märkt någon skillnad.
Är det någon som har någon erfarenhet av att ha haft något liknande problem?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!