Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luktproblem i Älvsbyhus  (läst 85574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #45 skrivet: 04 december 2007, 02:02:08 »
lite sötaktig lätt unken

Den beskrivningen passar in på gammal vindpapp som sitter i väggarna i äldre hus, där lukten märks mest i garderober där man inte spikat upp masonit och isolerat på samma sätt. Den lukten känner man som mest när solen lyst upp en vägg en hel dag och man inte har vädrat.
Kan du kolla dina friskluftsventiler, är dom utsågade i väggen på ett sådant sätt att isoleringen/pappen i mellanväggen ligger helt öppen i dina ventiler, i detta fall kan då det omtalade asfaboardets lukt hänga med in med friskluften, då får du alltså sätta en "krage" runt denna ventils insida så att du inte ventilerar med mellanväggen.

Finns lite bilder och tips pÃ¥ denna länk:  http://www.bygg96sanering.com/

På din bild 2 är det oskyddad spont medans övriga delar av husets underdel (bild 1) är skyddade, vad finns ovanför den oskyddade sponten ?.
« Senast ändrad: 04 december 2007, 02:26:43 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #46 skrivet: 04 december 2007, 06:48:29 »
Hej Art deco

När man har asfaboard i väggen ska det gå lukt genom hela väggen,isolering,ångspärrskikt och sedan spånskiva samt ytbeklädnad.

Underifrån huset är det i mitt fall:
Råspont/träfiberskiva,förhydningspapp,gullfiber sedan innergolv

Som jag också har sagt att jag kan känna en "gammal lite instängd lukt" i vägg är det normalt,som a-cimex påstår att det gör när ett hus är 30 år

Friskluftventilerna sitter i själva fönstret men ska snarast ta upp hål för Fresh air ventiler
« Senast ändrad: 04 december 2007, 07:21:17 av Proson »

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #47 skrivet: 04 december 2007, 11:27:35 »
Ang asfaboard  jag menade användande i krypgrund som trossbotten. I fuktig miljö som i en krypgrund, kan det bli lukt. Men i en vägg är inte risken lika stor.

Men det är lustigt om "bara" du känner lukten. Kan va så om dom andra är rökare?

Jag är allergisk mot mögel, där jag jobbade förr så var det mögel (påväxt) i trossbotten, även isoleringen luktade riktig skunk när det revs. Men jag hade inga dirketa besvär kände nästan ingen lukt heller.
Det var en trång krypgrund huset ca 30 meter långt.
Vi lyftade hela byggnaden och gjorde jobbet underifrån. Byta av isolering och trossbotten och behandling med Boracol.
Men lukten fanns även inne, så det blev ozonbehandling efter det. Om du ska ozonbehandla så ta undan foton mm dom bleks.

Att det blev för fuktigt berodde pÃ¥ att det fanns en hjärtvägg genom hela byggnaden den hade inga urtag för ventilation  fiR: _/- klÃ¥pare alt hjärnsläpp säger jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #48 skrivet: 04 december 2007, 13:08:55 »
Att det blev för fuktigt berodde pÃ¥ att det fanns en hjärtvägg genom hela byggnaden den hade inga urtag för ventilation  fiR: _/- klÃ¥pare alt hjärnsläpp säger jag!

Hur menar du med vetilation där?
Jag menar, hur skall det se ut!
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #49 skrivet: 04 december 2007, 15:30:55 »
Ventiler i ytterväggarna behövs, men även i ev hjärtväggar som hindrar "genomluftning"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #50 skrivet: 04 december 2007, 22:32:09 »
Hej

Vad skulle ni göra och i vilken ordning för att komma tillrätta med mitt problem.
Varför jag frågar är enkelt mina idéer är slut.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #51 skrivet: 05 december 2007, 07:05:26 »
Hej

Jag har inte följt den här tråden så noga men jag skulle försöka lokalisera varifrån lukten kommer.

Så känner du lukten hela tiden eller bara när du kommer hem t.ex ?
Luktar det lika mycket överallt ?
Sen skulle jag försöka dela upp huset dvs ta ett rum och först vädra rummet sen täta dörren så att lukten inte kan komma in eller ut ur det rummet ta plast och målartape och täta dörren med.
Sen skulle jag vänta och se om lukten finns utanför rummet och sen i rummet.
Så där skulle jag hålla på tills jag hade lokaliserat problemet.

Jag hade en sån där doft som jag ibland kunde känna under bråkdelen av en sekund, sen när jag försökte hitta lukten så kände jag inget.
Det visade sig vara en minimal vattenskada, det läckte i en skarv i en slits i väggen, jag hittade problemet när golvet gav vika för jag var inte så envis att jag letade efter felet.

MVH
Messer

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #52 skrivet: 05 december 2007, 12:35:29 »
Hej
Eftersom detta verkar vara "hopplöst fall" vad tror ni om att köra en screen air indoor på pegasus lab tror ni att det kan vägleda mig i mitt sökande

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #53 skrivet: 05 december 2007, 18:08:04 »
Finns det nån "lukthärd" är en hund det snabbaste!

Men jag har tyvärr ingen aning vart dom finns nuförtiden.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #54 skrivet: 06 december 2007, 07:04:07 »
Ozonbehandla huvuddunk

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #55 skrivet: 05 mars 2009, 11:35:55 »
Har du kollat hur väggarna ser ut 'inifrån' dvs. öppnat något ställe utifrån och kollat om det finns synliga tecken på fukt? Finns det en vattenisolerande skikt mellan grundmuren och den nästkommande träplanken? I mitt hus var denna plank fuktskadad och våra experter hittade bl.a. strålsvamp där - och det gav sedan en lukt som var mycket svårt att lokalisera.

Har några materialprov från isoleringen i trossbottnet tagits? Har du synlig påväxt så är det mycket möjligt att även isoleringsmaterialen är skadade.

När har man installerat plast på marken? Enligt dagens uppfattning är det en stor risk för mögel under plasten om det finns den allra minsta mängden av organiska material kvar i marken, och vissa av dessa mögelarter producerar giftiga gaser som tränger sig väl genom t.ex. byggplast. i några fall kan man få golvsvamp.

hur är det med vinden - har den undersökts?
« Senast ändrad: 05 mars 2009, 11:38:15 av andrasidanbottniskaviken »

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #56 skrivet: 07 mars 2009, 15:50:09 »
Hejsan
Efter att jag har startat tråden och rådfrågat om tips mm så beslöt jag i samråd med byggnadstekniker att jag skulle byta trossbotten.
Fixade ihop ett snällt kompisgäng och startade kedjesågen bort med trossbotten förhydningspappen samt isolering.
Sedan odoxbehandlades(flytande ozon) golvbjälkar.
Ny isolering falsad cellplast till trossbotten.
Jag kände ingen konstig lukt i gamla isoleringen men efter provtagning så visades något förhöjda värden av svamp/bakterier.
Det lustiga är att innan jag gjorde detta jobb så testade jag ozonbehandling av bostad och krypgrund samt tog bort avfuktare och monterade kraftig fläkt med ett uppmätt undertryck på 17 pascall.
Blev ändå inte riktigt nöjd lukten kom tillbaks relativt fort.
Efter renovering av krypgrund så monterades avfuktaren tillbaks men jag är långt ifrån nöjd.
Efter detta testade jag att riva ut ett rum rensade ut allt skivmaterial samt isolering till yttervägg. Även då kom det fram en instängd konstig lukt men från vad? kanske asfaboarden .
Men lite realistiskt tänkande ska en asfaboard från utsidan få sådanna konsekvenser.
Har lite svårt att tro det.
Det finns ett litet drag vid golvlister och den lukten som kommer upp i dag är fortfarande någon slags "karaktäristisk" lukt av något.
Vid rivningen upptäcktes 7 golvbjälkar som hade någon grönaktig smörja på sig som förmodligen sattes dit efter en vattenskada början på -80.Skickade in provbitar från det till labb men de kunde inte finna något avvikande.
Samma grönaktiga cupprtinolliknade finns på syll och även det har tagits prov på utan nämnvärt resultat.
Vad gäller vinden så går inte den att komma åt annat än titta in genom kattgluggar på gavlarna pga av att huset är ett en och ett halvt plan.Och enl älvsbyhus själva så skulle det tydligen vara så.
Nu har jag slitit ut så mycket och bytt material så jag kan inte göra så mycket mera själv.
Det som finns i huset är något starkt men kan inte säga vad det är från för material.
När vi tvättat kläder så luktar de tvättmedel men det finns något annat som gör att lukten blir så stark.
Känslan i näsan är ungefär som när man går ut en kall vinterdag och tar första andetaget så det som bränner till i näsan och slemhinnorna torkar ihop.Sedan börjar nysningarna det är förjävligt.
Om jag bara visste vad det är så jag kan repa på rätt sätt.

Efter denna jobbiga period av otaliga besök av anticimex så kan jag bara dra en slutsats.
Om någon drabbas som jag så vad ni än gör ta inte in anticimex för sämre besikning/utredning får man leta efter.De är totalt inkompetenta på det området.
Har i efterhand pratat med annat företag (förmodligen bland de bättre i sverige) ang utredning av mitt hus men den utredingen handlar om ca:70 000kr.
Sedan ska det åtgärder på det, jag säger bara att jag önskar inte ens min värsta fiende ett sådant problem.
Jag funderar på att lämna huset men då sitter jag i rävsaxen ekonomiskt.
Jag har redan plöjt ut rejäla summor på grunden till ingen nytta.

Mvh Proson
« Senast ändrad: 08 mars 2009, 21:01:41 av Proson »

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #57 skrivet: 09 mars 2009, 12:44:17 »

Jag tjatar om asfaboard, men min erfarenhet är från lukt i krypgrunder där asfaboard använts som trossbotten.
Vet inte själv om nåt från vägg, men det är ett olämpligt material påstår jag. Även av brandbelastninsskäl kan man ifrågasätta asfaboard!
Om man kollar på vindan o hittar nåt område mot yttervägg som varit fuktigt, kanske man kan ta ett prov av asfaboarden i ytterväggen på ett sånt ställe?


Klippt o klistrat:
Väggar

Regn mot väggen kan ge läckage vid otäta anslutningar, t ex vid fönsterbleck. Kondens kan ske av fuktig inneluft som kommer in i väggen. En skalmur av tegel eller kalksandsten är fuktig efter varje regn och vindskivan inne i väggen utsätts för hög fuktighet som kan leda till påväxt och lukt. Särskilt asfaltimpregnerad träfiberskiva (Asfaboard) är ett material som ofta drabbas. Träpanel kan få rötskador om vatten kan komma in vid skarvar eller vid slarvigt islagna spik.
RÃ¥d:  Misstänker du att det kan finnas mögelskador i väggen, kontrollera genom att sniffa utefter golvvinkeln pÃ¥ insidan. Sätt pÃ¥ köksfläkten sÃ¥ ökar flödet av luft.

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/risk/Sidor/default.aspx

Men rådet dom ger att lukta vid golvvinkeln, ofta finns ju otätheten ned mot krypgrunden likaväl som i väggen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #58 skrivet: 09 mars 2009, 15:50:14 »
Hej
Jag kan inte tro att jag är ensam om detta problem men med tanke på allt som gjorts fram till nu är trots allt ganska stora åtgärder.
Visst känns det en lukt vid golvvikeln trots att allt är bytt.
Men att säga att det är det jag känner i hela huset kan jag inte.
Det finns en lukt i väggar också lite instängd skulle jag vilja påstå men åter igen vet inte om det är den jag känner.

När jag kommer hem efter en arbetsdag så känns luften inte riktigt bra också att det börjar reta,
bränna i näsan omedelbart.
De retningar jag och några till känner lägger sig efter ett tag.
Då blir jag ordentligt orolig att det är ett riktigt allvarligt problem.

Mina förväntningar av en utredning var att ta reda på problemet men när inte det lyckas blir jag naturligtvis förtvivlad.
Till och med pegasus lab verkar ha svårt när det gäller mitt hus.
Labbet har trots allt fått in ett antal prover men även kläder från min hemmiljö enbart som lukttest och de påstår sig känna något petroliumlikt(alltså kemisk) men även en lukt som påminner om fuktskada.
Vad ska jag göra bör jag ta upp en riktig utredare som går igenom huset och betala 70 000 för det jobbet och få reda på samtliga problem eller vad ska jag göra?
Har trots allt haft in 3 olika företag inom skadeutredning hem till mig men resultatet blir ingenting

Jag verkar inte klara av att hitta källan själv för nuförtiden så verkar min näsa reagera för en hel del saker som jag inte gjort förut.
Men att detta problem har med fukt att göra är ganska troligt.
Mvh Proson

Utloggad Stabe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #59 skrivet: 02 juli 2009, 12:54:36 »
Hej, jag har också ett Älvsbyhus med luktproblem, funderar på att såga bort blindbotten och byta isoleringen, tror ni att det hjälper? Bifogar några bilder på min fuktskadade blindbotten.

Mvh

Stabe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!