Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma suggasen? Hur högt flöde?  (läst 2695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Värma suggasen? Hur högt flöde?
« skrivet: 05 januari 2016, 22:04:28 »
Hej!

Jag har sett att det är populärt att använda frånluften för att höja köldbärarens temperatur. Jag tycker dock resultatet är skralt för så mycket energi. Funderar på alternativ. Det här är inte mitt område men skulle det inte gå att värma suggasen istället? Att värma köldbäraren ger inte mycket, trots så stor temperaturskillnad. Men detta pga det höga flödet på köldbäraren. Jag tänker mig att själva köldmediet jobbar med betydligt högre temperaturskillnader och därmed lägre flöde.

Min hetgastemperatur brukar ligga runt 60 grader och i förångaren måste det ju vara minusgrader, -20, -30?
I så fall en temperaturskillnad på 80-90 grader. Dvs runt 30 gånger högre skillnad är på köldbärarsidan. Om det motsvarar 30 gånger lägre flöde(vilket det säkert inte gör då kylprocessen alltid ska krångla till det för en enkel röris :), så finns det goda möjligheter att höja det en hel del antal grader med frånluften. Jag vet inte vad en grad högre suggas gör men jag vet att jag hade runt 17 grader på suggasen när jag hade runt 15 på kb-in så jag antar att det är bra med högre suggastemperatur.

För att gå rakt på sak. Varför fungerar inte denna ide bra? Hur högt är flödet på köldmediet ungefär?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2016, 23:17:19 »
Hej!
Tror det blir hugget som stucket, suggasen borde ligga strax under KB-in på en bergvärmepump?
Den stora energiöverföringen sker i och med att köldmediet kokar i förångaren, fasomvandlingen är det som tar upp energi från köldbäraren, att sen höja temperaturen på suggasen ger inte alls lika mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2016, 10:03:05 »
Det är högre temperaturer i förångaren, i mitt fall är den vid köldmediets inlopp till förångaren ca -5 grader och köldmedieflödet ungefär 22 gram/sekund att jämföra med 0,3 kg/s för köldbäraren.

Om det är bra med att värma suggasen eller inte beror på vad det är för köldmedium. För de som vanligen används i värmepumpar (R407 och R410) blir det en liten höjning av COP när suggasen värms men det görs vanligen med det varma köldmediet från kondensorn. Det är enklare att göra på det sättet. Men de spelar ju ingen roll om man i stället värmer med frånluften.

I ett fall jag tittade pÃ¥ (R407) skulle 15 graders överhettning i stället för 5 grader  höja COP frÃ¥n 3,147 till 3,155 = en ökning pÃ¥ 0,26 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2016, 13:40:17 »
Det är högre temperaturer i förångaren, i mitt fall är den vid köldmediets inlopp till förångaren ca -5 grader och köldmedieflödet ungefär 22 gram/sekund att jämföra med 0,3 kg/s för köldbäraren.

Betyder det att du skulle få 0 i cop om kb var -5 ? En llvp ger ju cop högre än 1 vid -25 så då borde väl köldmediet blir kallare än -25? Konstrueras en bvp annorlunda?

Om det är bra med att värma suggasen eller inte beror på vad det är för köldmedium. För de som vanligen används i värmepumpar (R407 och R410) blir det en liten höjning av COP när suggasen värms men det görs vanligen med det varma köldmediet från kondensorn. Det är enklare att göra på det sättet. Men de spelar ju ingen roll om man i stället värmer med frånluften.

I ett fall jag tittade pÃ¥ (R407) skulle 15 graders överhettning i stället för 5 grader  höja COP frÃ¥n 3,147 till 3,155 = en ökning pÃ¥ 0,26 %.

Om höja suggasen inte gör någon större skillnad. Vad är det då som gör den relativt stora skillnaden när kb höjs? Den enda skillnaden jag kunde se på värmepumpens givare när jag hade 15 grader på kb var just att suggasen var 17 istället för runt 5.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2016, 15:24:28 »
Med KBin -5 bör förångningstemperaturen bli ca -10 och det ger COP = 2,8.

När köldbärartemperaturen höjs höjs trycket i förångaren vilket betyder att kompressorn behöver arbeta mindre för att komprimera köldmediet till kondensortrycket. Värmer man suggasen ändras inte kompressorns insugningstryck. Ändringen i COP är resultatet av att överhettningen av suggasen höjer COP för köldmediets arbetscykel något.

Men det är inte riktigt jämförbara fall dÃ¥ den effekt som tillförs köldbäraren normalt är mycket större än vad som krävs för att värma suggasen. En höjning av suggastemperaturen med 10 grader kräver tillförsel av 180 W. 180 W till köldbäraren höjer temperaturen med ca 0,15 grader vilket höjer COP med ca 0,3 %. Räknar man med samma värmeeffekt blir resultaten rätt lika. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2016, 20:57:39 »
Jag tror jag förstår, lite.

Vad händer om man istället värmer innan förångaren?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2016, 09:04:51 »
DÃ¥ minskar den värmemängd som behöver tillföras förÃ¥ngaren vilket betyder att den belastas mindre vilket ger mindre temperaturdifferens vid värmeöverföringen vilket ökar trycket i förÃ¥ngaren lite. Dessutom minskar värmeuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let vilket ger högre KBin men samma sak uppnÃ¥r man genom att värma köldbäraren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Värma suggasen? Hur högt flöde?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2016, 20:05:34 »
Blir effekten den samma tro?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!