Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya Clover 12:an  (läst 7509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Nya Clover 12:an
« skrivet: 08 februari 2009, 23:09:36 »
Har inte varit här och läst på ett tag, men har nu börjat fundera på att
köpa ytterligare en pump i källarplanet.
Jag har en 123 sedan tidigare som jag är hyfsat nöjd med.
Fick ett erbjudande om en ny modell Clover 12:a monterad och klar
för 19 995kr på Hemma butiken.

Tänkte försöka få jobbet specat separat och då utnyttja ROT avdraget.

Är denna nya pump bra och vad skiljer den mot 123 ?

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2009, 08:04:36 »
Strömdelen i utedelen på denna utöver det så vet jag inte riktigt, ska visst vara bättre fart i fläkten också.

Har bara monterat ett fåtal så kan inte uttala mig så mkt men har haft skak i utedelen på några av dom så köp med markstativ.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2009, 23:53:56 »
Kanske bättre att satsa på en beprövad 123 igen då.
Den går nog att få tag i kanske till betydligt bättre pris
på Internet och montera den själv och lämna bort just slutmonteringen.

Är de samma just storleks och effektmässigt?
Är 19900kr ett bra pris för Clover 12 monterat och klart?
Betalade 16990kr för 123 monterad och klar för några år sedan
men då fick jag även 5-års garanti.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2009, 15:01:34 »
Skulle nog hellre gå på CLover 12an, har haft ganska stora problem emd 93 / 123 ang. kretskort och div missljud mm mm.
Om du inte ska prova ngt annat märke.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2009, 21:27:44 »
Hur ser huset ut?
Pumparna är väldigt lika, välj clover 12 om du behöver större luftflöde.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2009, 23:04:22 »
Ok tackar för infon, skall börja kika runt lite på priser.
Ser att det verkar skilja en hel del prismässigt på äldre och nyare modeller.
Min 123:a har funkat bra förutom vibrationsljud på utedelen
kan man få en sådan igen för under 10000kr omonterad så är det nog ett bra köp också.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2009, 13:12:03 »
Är inne på att köpa en Clover 12. Ska användas i sommarstuga för att underhållsvärma under vintern. Besök enstaka helger under höst, vinter, vår. Har velat länge om det är lönsamt att köpa en pump med 8-10 gradersfunktion och "experterna" säger olika. Verkar inte finnas så mycket att spara på funktionen, som det verkar, och pumpen skall tydligen må bättre av att slippa köras på lägre grader.
Denna pump har sÃ¥ vitt jag vet inte denna funktion men jag kan fÃ¥ den mkt billigt och blev lite konfunderad när jag sÃ¥g att jag kunde köpa en fjärrkontroll med "8-12 gradersfunktion" för denna pump separat  :o NÃ¥gon som känner till nÃ¥got om det och har synpunkter i övrigt om situationen? Stugan är ca 55m2 och sissÃ¥där isolerad.
« Senast ändrad: 27 maj 2009, 14:21:07 av tamc »

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2009, 08:11:44 »
Skulle nog gå på en lite mer beprövad 10graders pump isåfall, vad jag vet så har väl inte ens Clover 12an hunnit testas ute i riktiga världen då den kom först nu i vår (10graders)

Kolla upp IVT, Panasonic eller köp en Aermec och mecka om fjärren, dom 3 har funkat bra för oss alla fall.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2009, 14:17:34 »
Tack ghandi!
SÃ¥ Clover 12 finns alltsÃ¥ med 10-gradersfunktionen? Har inte sett nÃ¥t om det. Saken är att jag har möjlighet att köpa just denna pump till ett mkt bra pris och trodde inte att den hade denna funktion. Vet inte om prisskillnaden mellan att köpa denna pump eller  pump av ett annat märke med funktionen gÃ¥r att hämta in, ingen verkar ha nÃ¥gon uppgift om vad det skulle innebära för besparing. Stämmer det i alla fall att det under alla omständigheter ändÃ¥ är bättre med en pump än direktel? Använder jag elementen behöver jag ju bara hÃ¥lla ca 7-8 grader, medan en pump utan underhÃ¥llsvärme mÃ¥ste värma till 16 grader. Är det bättre med pump i alla fall?
Så om Clover 12 har 10-gradersfunktionen så vore det ju det bästa, antar jag.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2009, 14:23:30 »
Har nu fått lite klarhet gällande 8-12-gradersfunktionen. Denna pump ska numera ha en knapp på fjärren som heter "leave home", vilken gör att pumpen kommer gå igång när innetemperaturen sjunkit till 8 grader. När temperaturen stigit till 12 grader stannar den igen i väntan på att tempen ska sjunka till 8 grader.
Vet inte om detta är samma förfarande som de andra pumparna med motsvarande funktion använder eller om det är en bra eller dålig lösning. Kan tänka mig att det dröjer ganska lång tid för tempen att sjunka från 12 till 8 om man har hyffsat isolerat. Och tror att det är ganska ofta under en svensk vinter i södra sverige som luften i stugan knappt skulle komma ner i 8 grader. Samtidigt gissar jag att det går åt en del kräm för att höja 4 grader. Sen kvarstår ju frågan om avfrostningen o.s.v. Frågan är alltså om det är en klok lösning?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2009, 16:02:36 »
Hej

Det kan vara ett bra sätt. Ibland har luft/luftvärmepumpar problem med just detta driftsätt, d v s att arbeta med lågt kompressorvarvtal och en låg inomhustemperatur:

Maskinen har svårt att känna av när det är dags för avfrostning eftersom energibelastningen på värmeväxlaren är så låg. Is byggs på i tjocka lager och när avfrostningen startar så smälter bara isen närmast värmeväxlaren. Vips har man en isvägg framför värmeväxlaren och maskinen fungerar riktigt uselt i fortsättningen (går att fixa med ett kastrull hett vatten, men vem vill hålla på med sånt).

Vid avfrostningen tas energi ur inomhusluften för att avfrosta värmeväxlarbatteriet. Det är inte säkert att avfrostningstiden räcker till eftersom temperaturen på inomhusluften är så låg, vilket får till följd att is blir kvar på värmeväxlaren (se ovan).

Istället låter man maskinen gå on-off, vilket gör att maskinen blir mindre känslig för påisning. Möjligen får man aningen sämre COP, men det är rätt mycket värt att maskinen går problemfritt. COP blir uruselt med is på värmeväxlaren, det är bara så.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2009, 01:57:15 »
Vad bra. Tror du då att det är en bra idé att köra denna funktionen istället för ständig 16 grader? Det bör ju finnas en förtjänst för att välja det, annars finns det ju ingen vits med att riskera att köra pumpen på ett sätt som kan påverka den negativt (fast denna varianten kanske inte var någon fara?), plus att man kommer ha ett kallare hus att värma upp när man väl åker dit, menar jag. Skiljer förstås på isolering och var i Sverige man befinner sig o.s.v., men generellt sett.
Hur som helst så slår jag till på denna pump, så får jag se hur jag gör med inställningarna. Tack för all hjälp på forumet. Återkommer med mina erfarenheter.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #12 skrivet: 10 juni 2009, 10:34:17 »
Hej

Helt klart så gör man en besparing i att kunna sänka temperaturen inomhus. Huset förbrukar ju mindre energi och värmepumpens arbete minskar. Färre dygn med värmebehov helt enkelt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #13 skrivet: 10 juni 2009, 14:42:04 »
Dåså, då var det klubbat, då. Tack för hjälpen! En sista liten undring, om man nu kommer ut en vinterhelg och vill höja tempen från "Leave home"-temperaturen upp till 20, hur lång tid kan det tänkas ta? (stuga på 55kvm). Tror denna modellen kan fås med fjärrstyrning men inte GSM tyvärr. Tror jag.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nya Clover 12:an
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2009, 03:26:41 »
Denna modell kan fjärrstyras både via fast och GSM. Ville bara klargöra det så jag inte förvirrar nån med mitt tidigare inlägg.
DÃ¥ blir det klockrent med denna pumpen för mig.  Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!