Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 31662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #90 skrivet: 14 maj 2019, 09:00:27 »
Jo det har du fått Smurfen. Under flera års tid har du fått det.

Om du vill sÃ¥ skickar jag ett PM sÃ¥ fÃ¥r du ett telefon nr sÃ¥ kan ringa upphovsmannen av ett av de tankfabrikat jag nyttjar.  Han är duktig pÃ¥ att förklara  :) Det är svÃ¥rt att fÃ¥ ned allting i text.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #91 skrivet: 14 maj 2019, 09:06:29 »
Du Luka 3 jag fick inget svar hur du helt undviker kortslutning i dina anläggningar förklara gärna enligt flödena jag angav ovan.

SÃ¥vitt jag kan förstÃ¥ blir det med 400 k/h radiatorflöde och 800L/h värmepumpflöde kortslutning sÃ¥ fort husets värmebehov är större än hälften av pumpens effekt. Sen spelar det ingen roll lÃ¥nga driftcyklerna är. Ta som exempel att husets värmebehov är 75% av pumpens effekt. Det betyder att flödet genom värmepumpen i genomsnitt är 600 L/h, alltsÃ¥ 200 L/h mer är radiatorflödet. Startar man med en helt "oladdad" tank kommer den att fyllas pÃ¥ med varmt vatten i en takt av 200 L/h. I en normalt dimensionerad anläggning blir det kortslutning inom nÃ¥gra timmar.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #92 skrivet: 14 maj 2019, 09:33:54 »
Daikin
I er manual på er BVP med R410A så står det att den ger följande cop
0/35  4,36
0/45  3,29
10/35 5,5
10/45 4,11

Enligt Copelands beräkningsprogram så hamnar förångningen i de fallen på

0/35    -10
0/45    -10
10/35  4
10/45   0

Detta för att fÃ¥ ungefär de cop ni angett, jag fÃ¥r ju höfta lite eftersom ni inte säger faktiska siffror  :)  Jag har dÃ¥ lagt in 5K ÖH och 8 UK . 

Dessa siffror säger mig att ni styr precis som tex Thermia och Viessmann.   Ni tar bort effekt genom att sänka förÃ¥ngningen.

Som jämförelse så får Viessmann 300,333 343 ON OFF
4,59
3 71
4,64
5,82

Med siffror på maskiner som.jag mätt upp.

Ni är alltsÃ¥ sämre än ON OFF.  Var för skulle jag nu välja inverter som har mer elektronik som kan krÃ¥ngla och rimligen är MKT  svÃ¥rare att felsöka ?

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #93 skrivet: 14 maj 2019, 11:47:17 »
ts75, att asynkronmotorer går "sämre" utanför det varvtal sam dom är byggda för har inget att göra med vilken last dom drar. Kör man tex en sådan motor byggd för 50Hz på 60 Hz ökar förlusterna (blir till värme) markant. MEN hur drivsidan ser ut i inverterna vet jag inte.
Här finns en bra video på funktion och konstruktion

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #94 skrivet: 14 maj 2019, 12:19:00 »
Ni pratar om olika saker. Verkningsgraden i själva motorn blir sämre vid 'fel' varvtal och verkningsgraden i pumpen blir också sämre när varvtalet ligger utanför det ideala. Dessa effekter förstärker varandra så att kompressorns totala verkningsgrad är bäst vid ett ganska snävt varvtalsområde. Exakt hur mycket sämre det är vid de min- och maxvarv man kör den på vet jag dock inte. Det varierar säkert en del mellan olika modeller och konstruktioner...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #95 skrivet: 14 maj 2019, 12:33:30 »

Enligt Copelands beräkningsprogram så hamnar förångningen i de fallen på ..


Tar beräkningsprogrammet hänsyn till cirkulationspumparnas och elektronikens elförbrukning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #96 skrivet: 14 maj 2019, 12:38:27 »
Exakt Purjo.  Och därför sade mina källor att pÃ¥ deras maskin sÃ¥ var siffrorna föga imponerande sÃ¥ fort man var utanför nominellt omrÃ¥de.

Om man sedan väljer att tro pÃ¥ det är upptill var och en , men vad tjänar jag pÃ¥ att inte ha en o samma produkt att jacka pÃ¥ i samtliga hus  dontknow  just det, jag förlorar pÃ¥ det för det blir jobbigare och svÃ¥rare att montera olika saker. Dessutom kunde jag säkert fÃ¥ ett bättre pris om jag köpte 20 Daikin maskiner i stöten, även om jag inte heter Polarpumpen  ;)

Roland.  Det fÃ¥r du frÃ¥ga Emerson om. Men mest troligt inte. Det beror ju även pÃ¥ hur jag som installatör byggt systemet. Jag som följer 100 pascal regeln fÃ¥r ju bättre cop än den ordinarie installatören som drar 22 för att maskinen hade 22 anslutningar, min CP drar dÃ¥ mindre ström  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #97 skrivet: 14 maj 2019, 13:40:55 »
Såvitt jag kan förstå blir det med 400 k/h radiatorflöde och 800L/h värmepumpflöde kortslutning så fort husets värmebehov är större än hälften av pumpens effekt. Sen spelar det ingen roll långa driftcyklerna är. Ta som exempel att husets värmebehov är 75% av pumpens effekt. Det betyder att flödet genom värmepumpen i genomsnitt är 600 L/h, alltså 200 L/h mer är radiatorflödet. Startar man med en helt "oladdad" tank kommer den att fyllas på med varmt vatten i en takt av 200 L/h. I en normalt dimensionerad anläggning blir det kortslutning inom några timmar.
Jag tänkte nog på inkoppling mot on/off vp men slutsattsen blir liknande för oss som inte har tillgång till magisk uvl inkoppling.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #98 skrivet: 14 maj 2019, 14:21:31 »
Du anser att man borde lägga ned forumet då för allt hör är ju sånt som någon hört eller sett i sina maskiner.

Eller gäller det bara installatörer men är du?    Varför gillar inte Daikin vanliga installatörer,  utan bara Polarpumpen? Det verkar ju sÃ¥ för man fÃ¥r inte ens priser pÃ¥ Daikin Magnitude fast man ringer flera ggr.  Det enda ni tänker pÃ¥ är samarbetet med nätklippare  dontknow

Finns ju inga Daikin maskiner ute i landet sÃ¥ man kan Ã¥ka och se nÃ¥n.  AlltsÃ¥ stämmer det inte .

Erkänn nu att du inte vet vad förÃ¥ngning är och vart den hamnar.    ;)

Viisa delar av dina inlägg visar på en kompetens, vissa visar på att du gör allt för att stötta dina teser med den statistik du väljer själv, allt i ditt goda namn. Förklara följande:
1. Hur kom Polarpumpen in i diskussionen här ? Har de gjort något inlägg ?
2. Priser ges inte av mig utan ansvarig säljare, har du ej fÃ¥tt nÃ¥got pris du har frÃ¥gat pÃ¥ sÃ¥ har du tvÃ¥ val:  a:stöt pÃ¥ din säljare och frÃ¥ga varför, eller b: gÃ¥ nÃ¥gon annanstans och köp (det hade jag gjort)
3. Enda vi tänker på är nätklippare ? Förklara gärna närmare.
4. Finns inga maskiner i landet ? Vet ej vart du bor, återkom med ort kan du få adresser om du är nyfiken på något.

Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #99 skrivet: 14 maj 2019, 14:23:37 »
Finns inget magiskt med UVL.  Det är enbart ett insamlande av gamla VVS principer och förädlandet av dessa  :)

Du fÃ¥r gärna ett nummer att ringa Smurfen.  :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #100 skrivet: 14 maj 2019, 14:26:56 »
Daikin
I er manual på er BVP med R410A så står det att den ger följande cop
0/35  4,36
0/45  3,29
10/35 5,5
10/45 4,11

Enligt Copelands beräkningsprogram så hamnar förångningen i de fallen på

0/35    -10
0/45    -10
10/35  4
10/45   0

Detta för att fÃ¥ ungefär de cop ni angett, jag fÃ¥r ju höfta lite eftersom ni inte säger faktiska siffror  :)  Jag har dÃ¥ lagt in 5K ÖH och 8 UK . 

Dessa siffror säger mig att ni styr precis som tex Thermia och Viessmann.   Ni tar bort effekt genom att sänka förÃ¥ngningen.

Som jämförelse så får Viessmann 300,333 343 ON OFF
4,59
3 71
4,64
5,82

Med siffror på maskiner som.jag mätt upp.

Ni är alltsÃ¥ sämre än ON OFF.  Var för skulle jag nu välja inverter som har mer elektronik som kan krÃ¥ngla och rimligen är MKT  svÃ¥rare att felsöka ?

Vad bra att du har hittat COP data på maskinen.
Då kommer mina frågor:
1. Vad för köldbärare använde vi vid testet ?
2. Vilket delta över växlarna ?

Då du skriver själv att du "höftar lite" för att få siffrorna dit du vill så bekräftar det mitt påstående. Du tar till de värden som passar dig. Jag håller mig till fakta.
Att jag inte i detalj vill avslöja hur våra maskiner styr har mer med att inte vilja sprida detta till våra kära konkurrenter.

3. Du har fortfarande inte bevisat din tes: att en inverter är minder effektiv i dellast än en on/off.

Mvh
Daikin

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #101 skrivet: 14 maj 2019, 15:21:21 »
Som jag ser det borde risken för ökat läckage i en scroll vara större än på en swingkompressorn vid låga varvtal p.g.a. konstruktionen.
En scroll skall ju förtränga köldmediet längre väg tack vara sin konstruktion.
Swingen är ju enkel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #102 skrivet: 14 maj 2019, 16:06:52 »
Vad bra att du har hittat COP data på maskinen.
Då kommer mina frågor:
1. Vad för köldbärare använde vi vid testet ?
2. Vilket delta över växlarna ?

Då du skriver själv att du "höftar lite" för att få siffrorna dit du vill så bekräftar det mitt påstående. Du tar till de värden som passar dig. Jag håller mig till fakta.
Att jag inte i detalj vill avslöja hur våra maskiner styr har mer med att inte vilja sprida detta till våra kära konkurrenter.

3. Du har fortfarande inte bevisat din tes: att en inverter är minder effektiv i dellast än en on/off.

Mvh
Daikin

1 Jag vet inte om ni använde vatten, KB etanol  Etylenglykol eller pottaska, men det gör ju mindre skillnad.

2 vet inte heller men ofta är det ju 5K
Jag höftar lite med tex ÖH och UK.  Du vägrar ju säga vad de är sÃ¥ jag försökte räkna baklänges för att fÃ¥ fram ett svar.  Att du anser det vara en företagshemlighet vad er önskade ÖH pÃ¥ suggasen är, det säger mig att ni har ett sämre värde. Mest troligt har ni säkert flera bör värden pÃ¥ ÖH, det har flera andra tillverkare ocksÃ¥.


3  Jag anser inte att jag mÃ¥ste bevisa att On off är bättre än inverter,  om inte du kan bevisa att inverter är MKT  bättre sÃ¥ förstÃ¥r jag inte varför man skall köpa en krÃ¥ngligare maskin .


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #103 skrivet: 14 maj 2019, 16:54:09 »
Rickard citat

swingkompressorn vid låga varvtal p.g.a. konstruktionen.

Den konstruktionen med en fjäder som trycker tillbaka, är en risk, fjädern gÃ¥r sönder/utmattas , det har framgÃ¥tt för flera Ã¥r sen. Vid högre varv sÃ¥ hinner inte fjädern trycka tillbaka stoppet utan att det läcker, Sen den är bättre än en inverter svÃ¥rt att säga . Swingkompressorn har samma problem som en inverter när den varvas upp LÄCKAGE i  pumpen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #104 skrivet: 14 maj 2019, 17:58:51 »
swingkompressorn vid låga varvtal p.g.a. konstruktionen.
Den konstruktionen med en fjäder som trycker tillbaka, är en risk, fjädern går sönder/utmattas , det har framgått för flera år sen. Vid högre varv så hinner inte fjädern trycka tillbaka stoppet utan att det läcker,


Titta en gång till på filmen så ser du swingkompressorn inte har någon fjäder.


Citera

 Sen den är bättre än en inverter svÃ¥rt att säga . Swingkompressorn har samma problem som en inverter när den varvas upp LÄCKAGE i  pumpen

Det finns ingen kompressortyp som heter 'inverter' - Det är en teknik för att styra varvtalet på en motor. Vad motorn driver är egalt. Det kan vara en scroll-, swing- eller kolvkompressor. Eller nånting helt annat som inte har med värmepumpar att göra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!