Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #75 skrivet: 13 maj 2019, 09:24:47 »
Lexus.
Merparten av alla radiatorsystem är inte designade för 10 DT.  Hur blir det i de fall där det är 15 eller 20 i DT men fortfarande samma effektbehov ?

Smurf
Om tanken blir mättad, är det inte samma sak som om man har en bit rör mellan ToR.  Men som jag bygger sÃ¥ hinner inte tanken bli full för maskinen stannar inte pÃ¥ returen, den stannar pÃ¥ framledningen .  Men säg att tanken blir helt full och VP stannar...dÃ¥ vänder ju flödet i tanken och kommer huset tillgodo vilket ger lÃ¥ngt stillestÃ¥nd pÃ¥ VP och varmare KB när den sedan startar.
Tanken har 2 nackdelar,  bara 2.  Den tar lite plats och den kostar lite pengar.  Men söder om Gävle sÃ¥ kostar en tank lååångt ifrÃ¥n de 30000 som ni i norr fÃ¥r betala  :)
UKV och CP  efter att installatören tjänat lite pÃ¥ den   10800   sen nÃ¥gra timmar och 1 pipa CU med 4 böjar. Gör man sedan ROT pÃ¥ det sÃ¥ är det inte dÃ¥ dyrt för att ha det bästa man kan ha.
Mest effektivt
Minst problem
Enklast att reglera och ställa in
Ger mest frihet att använda termostater, koppla in vattenmantlad braskamin, solpaneler,vedpannan  mmmmmm
Minst elektronik som kan strula
Mest varmvatten om man nyttjar tanken
Bara fördelar  tummenupp tummenupp ; :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #76 skrivet: 13 maj 2019, 11:00:33 »
På en inverter fungerar bypassen inte på samma sätt som på en on/off, vare sig vi talar om on/off med eller utan tank.

Låt oss säga att vi har ett börvärde på 35 grader på framledningen, maskinen går med 4 kW effekt och man har inget backflöde i bypassen.
Sen blir det kallare ute, börvärdet blir 45 grader, och effekten 8 kW, nu börjar vi få ett backflöde i bypassen, temperaturen stiger då och invertern drar ned effekten men bibehåller önskad framledningstemp.
Regleringen bör alltså se till att deltaT och temperatur på VBF är korrekt och då är ju eventuell "kortslutning" bara ett resultat av att man har flödesoptimerat både interna och externa kretsen, man kör ju ingen övertemp ut i systemet och deltaT är korrekt, är det kortslutning då?

Hade det varit en on/off så hade VBF omedelbart stigit och blivit högre än börvärde.
Utan tank hade det skett omedelbart och vid varje start, med en tank i systemet så har man xx antal minuters volym att arbeta emot, sedan blir det obönhörligen övertemp och sämre COP.
« Senast ändrad: 13 maj 2019, 11:05:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #77 skrivet: 13 maj 2019, 11:03:45 »
Lexus.
Merparten av alla radiatorsystem är inte designade för 10 DT.  Hur blir det i de fall där det är 15 eller 20 i DT men fortfarande samma effektbehov ?

Smurf
Om tanken blir mättad, är det inte samma sak som om man har en bit rör mellan ToR.  Men som jag bygger sÃ¥ hinner inte tanken bli full för maskinen stannar inte pÃ¥ returen, den stannar pÃ¥ framledningen .  Men säg att tanken blir helt full och VP stannar...dÃ¥ vänder ju flödet i tanken och kommer huset tillgodo vilket ger lÃ¥ngt stillestÃ¥nd pÃ¥ VP och varmare KB när den sedan startar.
Tanken har 2 nackdelar,  bara 2.  Den tar lite plats och den kostar lite pengar.  Men söder om Gävle sÃ¥ kostar en tank lååångt ifrÃ¥n de 30000 som ni i norr fÃ¥r betala  :)
UKV och CP  efter att installatören tjänat lite pÃ¥ den   10800   sen nÃ¥gra timmar och 1 pipa CU med 4 böjar. Gör man sedan ROT pÃ¥ det sÃ¥ är det inte dÃ¥ dyrt för att ha det bästa man kan ha.
Mest effektivt
Minst problem
Enklast att reglera och ställa in
Ger mest frihet att använda termostater, koppla in vattenmantlad braskamin, solpaneler,vedpannan  mmmmmm
Minst elektronik som kan strula
Mest varmvatten om man nyttjar tanken
Bara fördelar  tummenupp tummenupp ; :)
Hänger inte alls med hur du helt undviker kortslutning i tanken. Om man tar tex en Nibe F124 och kör med lÃ¥gt delta som du brukar göra dÃ¥ vill den ha ca 800 liter timmen har man dÃ¥ ett radiator system som bara vill gÃ¥ med 400 liter timmen (och ta upp flödet vill man ju inte) har man vad jag förstÃ¥r som bara kopplat in 1 vp 400 liter över  Sc:,h Stoppar man dÃ¥ in det i en 300 liters tank rinner det över ganska fort även med en 1000 liters tank tar det inte allt för lÃ¥ng tid innan det blir kortslutning sen om tanken heter uvl eller ukv spelar ingen roll. Sen kan man ju köra med väldigt korta gÃ¥ngtider och det funkar ju i stort sett hela Ã¥ret men gissar att nÃ¥gra gÃ¥nger per Ã¥r dÃ¥ gÃ¥r vp 12 tim i sträck och vad händer dÃ¥ pÃ¥ en anläggning du byggt ? Förklara gärna för en amatör hur du helt undviker kortslutning för jag hänger inte med  dontknow Har svÃ¥rt att tro att tankar och inkoppling är billigare runt Stockholms trakten än norrut men har ingen koll vad dom kostar vare sig där eller här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #78 skrivet: 13 maj 2019, 18:57:35 »
Vad sitter det för motorer i invertrar? Jag frÃ¥gar för jag vet ju hur en vanlig asynkronmotor beter sig med en frekvensomvandlare, dvs sämre verkningsgrad bÃ¥de över och under det varvtal som motorn är lindad för. Men jag har ingen aning om vad som sitter i inverterpumpar.  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #79 skrivet: 13 maj 2019, 19:03:06 »
Du har nog rätt Kocken.  Inverters fÃ¥r ju dÃ¥ligt cop utanför nominellt effekt omrÃ¥det,  sÃ¥ det är förmodligen som.du säger.  Men jag vet inte heller.

Hörde idag från en tillverkare, deras killar gillar inte heller inverters, att vid låga laster blev cop bara 2,5 typ.


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #80 skrivet: 13 maj 2019, 19:22:30 »
Du har nog rätt Kocken.  Inverters fÃ¥r ju dÃ¥ligt cop utanför nominellt effekt omrÃ¥det,  sÃ¥ det är förmodligen som.du säger.  Men jag vet inte heller.

Hörde idag från en tillverkare, deras killar gillar inte heller inverters, att vid låga laster blev cop bara 2,5 typ.

Gäsp.
Har ej sett någon på detta forum som kastar så lättvindigt siffror om sig som du.
/D

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #81 skrivet: 13 maj 2019, 19:26:54 »
Du har nog rätt Kocken.  Inverters fÃ¥r ju dÃ¥ligt cop utanför nominellt effekt omrÃ¥det,  sÃ¥ det är förmodligen som.du säger.  Men jag vet inte heller.

Ja det beror på att när roteringen på pumpdelen över stiger ett visst värde så läcker det i mellan och det är ganska mycket, så då måste rotorn snurra på riktigt fort för att få tryck , detsamma är när den roterar sakta, ett läckage blir eftersom det inte kan bli ett större tryck.
Kompressorn ska bygga upp ett tryck som ska vara i samstämmighet med vad som behövs för att ge den värme som behövs för huset
Funktion gÃ¥r att se här, finns mÃ¥nga videor pÃ¥ funktionen kompressor inverterstyrd ( varvtalsreglerad  motor )
 

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #82 skrivet: 13 maj 2019, 20:12:25 »
Och jag har aldrig sett nÃ¥gon hÃ¥lla sÃ¥ hÃ¥rt i sina siffror som Mr Daikin gör  :)

Du kanske bara delar med dig av dem till Polarpumpen och inte till vanliga montörer,  vad vet jag  dontknow

Jag delar med mig av information jag fÃ¥r höra , till.mina medmänniskor, thats it 

« Senast ändrad: 13 maj 2019, 20:25:57 av Luka 3 »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #83 skrivet: 13 maj 2019, 20:35:58 »
ts75, att asynkronmotorer gÃ¥r "sämre" utanför det varvtal sam dom är byggda för har inget att göra med vilken last dom drar. Kör man tex en sÃ¥dan motor byggd för 50Hz pÃ¥ 60 Hz ökar förlusterna (blir till värme) markant. MEN hur drivsidan ser ut i inverterna vet jag inte. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #84 skrivet: 13 maj 2019, 20:46:21 »
Cop 2,5 vid låga laster låter lågt. Farans 1255-16 går nästan hela året på 20-30hz och totala strömförbrukningen är marginellt högre än innan då det värmdes med ved och elberedare.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #85 skrivet: 13 maj 2019, 21:01:16 »
Svenske kocken
MEN hur drivsidan ser ut i inverterna vet jag inte.

Det är bara att tänka till lite , det är ingen kolvmotor allabil  med kolvringar som tätar , det ett mellanrum i en scroll som ska fyllas med tryck och vid 50 Hz sÃ¥ är det maximalt , men vid högre respektiva lägre varv och rörelse pÃ¥ den del som ska öka trycket sÃ¥ blir det genomslag dÃ¥ inte vätskan kan  komma iväg ut frÃ¥n den delen pÃ¥ ett sätt som är lika som en kolv, det är inte 100% tätt mellan vingarna
som ska skapa trycket. Detta är ingen nyhet utan mera ett konstaterande, stannar motorn så går trycket baklänges direkt genom vindlingarna i det som ska vara tryckhöjande. Det vet varenda tillverkare av scroll , sen att det kanske blivit bättre med smörjningen av scrollen kan jag inte svara på, men i början var det en katastrof för kompressorn när den gick på låglast som det heter, skar ihop.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #86 skrivet: 13 maj 2019, 22:43:03 »
Cop 2,5 vid låga laster låter lågt. Farans 1255-16 går nästan hela året på 20-30hz och totala strömförbrukningen är marginellt högre än innan då det värmdes med ved och elberedare.
Jag håller med. Jag har en års-COP på över 5 med en 1255-6. den går större delen av året på mellan 20-40 Hz. Max frekvens är 120 Hz
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #87 skrivet: 14 maj 2019, 00:30:01 »
Och jag har aldrig sett nÃ¥gon hÃ¥lla sÃ¥ hÃ¥rt i sina siffror som Mr Daikin gör  :)

Du kanske bara delar med dig av dem till Polarpumpen och inte till vanliga montörer,  vad vet jag  dontknow

Jag delar med mig av information jag får höra , till.mina medmänniskor, thats it


Information man har "hört" men inte verifierat är inget värd.
Dellast på vår maskin beroende på framledning pendlar mellan 5 och 7 uppmätt av SP.

De flesta maskinerna har scroll/swing/rotation i sina maskiner. Titta gärna på hur tätheten skiljer sig dem emellan vid olika laster, jag har lagt upp en liten kompressorskola med förklaringar och filmer i vår tavla.
Och det är absolut inget svårt att få en kompressor tät over hela frekvensområdet på en bergvärme. Betydligt svårare att göra detsamma för en luft/luft eller luft/vatten om man samtidigt skall upp i hög framledning vid kall väderlek. Tryckvariationerna är mycket mindre i en bergvärmepump och då är kompressorns termiska expansion mycket enklare att hålla i schack.


Att jag skulle dela med mig info till Polarpumpen men ej till vanliga installatörer lägger jag in i facket trams.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #88 skrivet: 14 maj 2019, 07:46:10 »
Du anser att man borde lägga ned forumet då för allt hör är ju sånt som någon hört eller sett i sina maskiner.

Eller gäller det bara installatörer men är du?    Varför gillar inte Daikin vanliga installatörer,  utan bara Polarpumpen? Det verkar ju sÃ¥ för man fÃ¥r inte ens priser pÃ¥ Daikin Magnitude fast man ringer flera ggr.  Det enda ni tänker pÃ¥ är samarbetet med nätklippare  dontknow

Finns ju inga Daikin maskiner ute i landet sÃ¥ man kan Ã¥ka och se nÃ¥n.  AlltsÃ¥ stämmer det inte .

Erkänn nu att du inte vet vad förÃ¥ngning är och vart den hamnar.    ;)
« Senast ändrad: 14 maj 2019, 07:48:40 av Luka 3 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #89 skrivet: 14 maj 2019, 08:24:41 »
Du Luka 3 jag fick inget svar hur du helt undviker kortslutning i dina anläggningar förklara gärna enligt flödena jag angav ovan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!