Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirk,pump  (läst 2154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Cirk,pump
« skrivet: 04 februari 2012, 15:11:13 »
Passar bra att spåna lite inför installationen av frikyla en dag som denna med runt -20 på termometern.
Har en Wilopump på hyllan i garaget med beteckning Star ST20/11, tror att det egentligen är en solvärmepump men undrar om någon känner till om den kan användas till frikylan ?

Hälsningar Janne
Terrawatt 3hk (7kw), borra 139m aktiv, kopplad flytande/fast via Dalatanken 750L solacktank +
13 m2 Aquasol solfångare som även är dockad med gamla ved/pelletspannan.
Bor i 1 plansvilla på 144 m2 byggt 1980.
Gillar värme !

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Cirk,pump
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 20:25:58 »
Den funkar mer än väl satte in en 20/7 hos en kompis och den orkar med ett 140 m hål

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Cirk,pump
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 20:22:03 »
Passar bra att spåna lite inför installationen av frikyla en dag som denna med runt -20 på termometern.
Har en Wilopump på hyllan i garaget med beteckning Star ST20/11, tror att det egentligen är en solvärmepump men undrar om någon känner till om den kan användas till frikylan ?
Den funkar nog men vad ska du ha för frikyla och hur ska det anslutas osv? En eller flera fläktkonvektorer? En pump dimensioneras efter flödesbehov och aktuell tryckuppsättning. Ska du placera två konvektorer på säg 4kW var och drar 35 meter koppar i en klen dimension kommer det inte att fungera särskilt bra. De flesta frikylasystem är slutna system varför t.ex borrhålets djup är av mindre intresse, dvs ingen hänsyn till tryckhöjd behöver tas utan det som styr är friktions- och tryckförluster från t.ex rör, böjar, ventiler och själva konvektorerna.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Cirk,pump
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2012, 15:17:50 »
Istället för att starta en ny tråd så slänger jag in en fråga angående cirk-pump här.

Vi planerar att sätta in en väggmonterad fläktkonvektor på övervåningenav modell i stil med Eveco Idrowall modell 30.
Jag vet inte vilket värde man ska läsa av angående kyleffekt, men jag tror att man kan säga att den hamnar på c:a 2,5kW kyleffekt.

Vad jag hört så kan det vara lagom med 15mm kopparrör och det är ungefär 6 meter från källaren där VP'n står till övervåningen där konvektorn kommer hänga.
Om vi i framtiden kommer på att vi vill ha en fläktkonvektor till så kan vi säga att den kommer vara av samma storlek och få en separat matning med brine direkt från källaren.

1: Vilken är den minsta cirk-pump jag bör välja om den ska räcka till att försörja två fläktkonvektorer av den storlek jag nämnt?
2: Vilken är den minsta cirk-pump jag ska välja om jag redan nu bestämmer mej för att det får räcka med en fläktkonvektor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!