Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10  (läst 5444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2012, 21:53:08 »
Det är stor skillnad på isoleringsstandarden mellan källare och resten av huset. Även med innegivare kan det bli problem så här års. Solen värmer rummen bra och innegivaren drar ner värmen men den kalla marken kyler källaren.

För en pump på 10 kW är kompressorns och cirkulationspumparnas elförbrukning ca 3 kW.

Tack Roland

Ja, när vi hade pellets brukade jag inte bry mig om att värma upp källaren, så det spelar inte så stor roll ändå. Ok, då blir det enkelt att räkna kompressortid * 3kw. Otroligt mkt billigare än pelletsförbrukningen än så länge....

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2012, 21:18:54 »
Hej igen.

Jäklar vad bra det funkar med innegivaren. Det har varit soligt här några dagar och det är mkt behagligare inne. Sen eldar vi lite på kvällarna och så kickar pumpen in lite på morgonen...

Är grymt nöjd!

Om jag skall logga hur länge skall man köra för att få ut ngt intressant?

Mvh henke

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2012, 21:32:40 »
Det skapas en loggfil varje dygn så ett dygn räcker till att börja med. Det är lagom men 1 minuts intervall på loggen. Min 1245 8 kw drar knappt 2.1 kw så din bör dra ca 2.6 kw beroende på framledning samt hur mycket vv ni förbrukar.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 21:38:45 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2012, 22:10:47 »
Hej igen.

Jäklar vad bra det funkar med innegivaren.

Det var ju det jag sa  8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad tror ni gurus om detta? F1245-10
« Svar #19 skrivet: 22 mars 2012, 22:39:46 »
Det var ju det jag sa  8)

Ja du gjorde ju det. Vet ju var jag skall vända mig när jag har fler frågor! Tusen tack för alla svar och tips jag har fått.

Skall logga ett dygn imorgon och posta resultaten så får vi se om ni tycker jag skall justera något.

Idag drog jag och tränade fotboll istället för att kånka pellets! Jag har fått tre timmar varannan vecka då jag förut kånkade pellets. Dessutom några timmar i månaden som jag lade på påfyllning, sotning och kärlek till
brännaren och "Juholt" ( pannan var stor, röd utanpå, tom inuti och borde gett upp för längesen)

Henke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!