Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lilla coolixen fel  (läst 22402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Lilla coolixen fel
« skrivet: 28 december 2011, 16:02:36 »
Min gamla coolix la av idag efter 3 års drift så ingen garanti tid kvar men köpte en till liten coolix 2010 med tanke på att ha att byta ut
Så idag monterade jag upp den nya och satt igång den men den står bara å går men ger ingen värme dvs röda lampan indikerar att kompressorn går
men sen när lampan slocknar så tar det bara en liten stund så tänds den igen men ingen varmluft har hittills kommit ur den och den har varit igång nu i 40 min
Några ideer på vad jag kan göra ?
mvh/bjorsa
« Senast ändrad: 28 december 2011, 16:57:12 av bjorsa »

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #1 skrivet: 31 december 2011, 10:00:27 »
Nu sÃ¥ när man slÃ¥r pÃ¥ den och sätter den pÃ¥ heat sÃ¥ indikerar den att kompressorn gÃ¥r men sen efter en 10-15 min sÃ¥ slutar den och ingen varmluft kommer och sen börjar timerlampan att blinka och den svarar inte pÃ¥ fjärren efter det att timerlampan blinkar  .
Har resetat fjärren så det finns ingen timer inställd på den .
mvh/bjorsa

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #2 skrivet: 31 december 2011, 12:54:14 »
Kan være en av temperatursensorene i utedel har lagt av, eller kondensator til kompressor.
Ville startet med å feilsøke på temperatursensorer.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #3 skrivet: 31 december 2011, 14:05:42 »
Hur går man tillväga då ?
Är det något man kan testa själv ?
mvh/bjorsa

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #4 skrivet: 31 december 2011, 21:16:51 »
Om din lilla COOLIX heter JSC2-12HRN1-QE så kan driftlampan (4 i instr.boken) och timerlampan (5 i instr.boken) betyda följande fel:

- lampa 4 blinkar med 5 Hz och lampa 5 är släckt= Fläktvarvtalsregleringen för inomhusfläkten har inte fungerat på mer än en minut. Kan innebära att fläktmotorn inte får ström för att inomhusdelens kretskort är defekt, defekt kontaktdon eller defekt fläktmotor
- lampa 4 blinkar med 5 Hz och lampa 5 lyser= Sensorkretsen för inomhustemperaturen eller förångaren har avbrott eller är kortsluten. Kan innebära defekt kontaktdon eller sensor
- lampa 4 är släckt och lampa 5 blinkar med 5 Hz= Kompressorns överströmsskydd har löst ut fyra gånger. Kan orsakas av för låg spänning (mindre än 187 volt)
- lampa 4 lyser och lampa 5 blinkar med 5 Hz= EEROM-fel dvs inomhusdelens kretskort är defekt
- lampa 4 blinkar med 5 Hz och lampa 5 blinkar med 5 Hz= Ingen nollöverskridandesignal vilket innebär att det är fel på huvudstyrkortet

Vad detta exakt betyder och hur man åtgärdar det har jag dock ingen erfarenhet av.

Per L

« Senast ändrad: 31 december 2011, 21:21:09 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2012, 12:38:37 »
Tack Per Lu !
Jo det är överströmsskyddet som löser den gör 4 försök att starta kompressorn sen blinkar timer lampan och jag mätte och min visade att den sjönk till ca 191 v sen avbröt den startförsöket och gjorde så 4 ggr sen indikering att överströmsskyddet löst .

Kan den ha skurit ? Den körde i någon timme när jag hade installerat den men gav aldrig värme eller kyla däremot indikerade den att kompressorn gick i sina 10-15 min men den började aldrig att blåsa någon varmluft sen kom det här med överströmsskyddet in .

Eller finns det något annat som kan hänt ?
mvh/bjorsa

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2012, 14:20:46 »
Vart mätte du 191 volt?
Var det vid vägguttaget så är det alldeles för lågt. Vad har du för säkring i kretsen där pumpen är inkopplad? 10A trög? Man kan tycka att vid kortslutning skulle säkringen gå rätt fort. Har du inte kortslutning och trög säkring så kan belastningen vara rätt hög under "lång tid" innan säkringen går (men då borde säkringen bli varm). Då kanske spänningen kan sjunka till 191 volt utan att något är fel i husets elsystem!? En elektriker kan nog bekräfta eller dementera detta. I så fall indikerar det att du har något fel i tex kompressorn för så mycket ström skall den inte ta vid start.

Var det vid kompressorn så skulle jag kolla kablarna mellan vägguttaget och kompressorn för att se om något kan vara fel. Tex dåligt åtskruvade kabelanslutningar.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var när jag satte igång min COOLIX första gången men nog har jag för mig att den började värma långt innan 10-15 min gångtid.
Och man kan ju tycka att det skulle vara låg sannolikhet för att en ny kompressor skulle "skära" eller på annat sätt gå sönder direkt vid första installationen så jag skulle börja med att försöka eliminera andra möjliga fel. I ditt fall skulle jag försöka få upp spänningen vid kompressorn till åtminstone 200-210 volt för att vara säker på att ligga en bra bit från de 187 volt som Midea anger som en "lösa-ut" spänning.

Per L               
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2012, 16:04:20 »
Hej !
Jag mätte direkt i uttaget som coolixen sitter .

Har nu kopplat pumpen direkt i uttaget som sitter under proppskåpet så den sitter nu obelastad men får samma fel dvs att v sjunker till ca 191 v för att pumpen sedan stänger av dvs indikatorlampan slutar att lysa sen kör han sina 4 provastarter för att sen blinka med timmerlampan att överströmsskyddet löst .

Provade oxå att belasta uttaget för att se hur mkt det sjönk och det är 10 a trög som sitter i och den ger 227 v initilat men vid 2,5 kw belasting sjunker den till 212 v och vid 3,7 kw sjunker den till 206 v å tycker inte kompressorn borde belasta med så mkt men lite märkligt att vi har så dålig spänning här men vi hade en massa avbrott under stormen så kanske man skall vänta in tills vardagen kommit igång å näten kanske funkar bättre innan man köper ny .

Dock gick ju pumpen initilat dvs den indikerade att den värmde dvs kompressorn gick men sen kom aldrig någon varmluft å den stod å gick mkt längre tid än dom vanliga 10-15 som coolixen har för uppvärming och den började då att släcka lampan för att sen tända den igen å så höll den nog på i nån timme innan det här med timerlampan började att blinka å att överströmskyddet löst å sen därefter så blir det överströmskyddet som löser hela tiden .

mvh/bjorsa

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2012, 17:03:40 »
Nu helt plötsligt så funkade kompressorn och fick då 227 v och gick nog en 7 min för att sen bryta sen efter ett tag provade den igen å även då gick den initialt ett par minuter men då såg jag på mätaren att spänningen sjönk från 227 till 215 å sen ner till 203 å där bröt pumpen igen så måste ju bero på vårat nät att den inte vill funka eller åtminstonde hoppas jag så för då borde den ju funka sen när nätet är ok
mvh/bjorsa

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2012, 17:09:46 »
Ett litet tillägg jag såg nu när den gick en stund att den drog 2500 w låter inte de lite konstigt å han låg på över 2000 w en kansk 30 sek och det var en kanske 1-2 min in i starten men sen bröt den då spänningen gick ner till runt 200 v
mvh/bjorsa

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2012, 17:38:08 »
Ytterligare lite konstigheter ,nu när den indikerar kompressorn med röda lampan så kan den gå upp till 4 kw under kort ögonblick för att sen direkt efter dra 155 w men den blåser inte ut någon varmluft för röda lampan lyser hela tiden .
Spänningen har nu ett tag legat stabilt så den har inte brutit men ej heller kommit fram till att ge varmluft ,undra om den låga spänningen kan ha sabbat den .
mvh/bjorsa

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2012, 21:07:29 »
Som mest har min COOLIX 3810 dragit 1,34 kW och då var det +10 grader ute. Runt 0 grader ute drar den ca 1 kW så de siffror du mätt upp vid drift är alldeles för höga.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2012, 00:29:55 »
När den drog 4 kw så var det bara under ett kanske några sekunder ,har mät den oxå när den drar runt 1-1,3 kw dvs när kompressorn går som vanligt men eftersom spänningen här är dålig nu så föll den ner till ca 205 v å då slog den ifrån men nu så lyser den röda indikatorlampan men den drar bara ca 150 w och fläkten på utedelen går + att den drar väl ca 80-90 w på värmekabeln så jag tror nu att den blir lite knasig på våran låga volt och när den går ner till runt 200 v så stänger den ner kompressorn men sen efter ett tag försöker den igen å så håller den på så länge som inte volt går ner till runt 190 för då slår överströmsskydd till vid 4 startförsök precis som du skrev .
Bara att hoppas vattenfall kan börja leverera lite finström snart å inte fulel :-)

Tänkte ringa dom imorgon ifall det fortfarande är spänningsfall men antar att dom kommer att hänvisa till detta då http://newsroom.vattenfall.se/2010/05/27/missuppfattningar-kring-varmepumpar-kan-orsaka-flimmer/
mvh/bjorsa

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2012, 12:03:13 »
Då behöver man ju även anmäla om man skaffat kyl&frys, dammsugare, plasma-TV, vedkap, större elverktyg, tryckluftskompressor även av hobbymodell etc osv. En liten luftluftvärmepump är inte större än så. Annat är det förstås om det rör sig om en värmepump av riktigt stor modell som kräver en eller flera 16A säkringar.

De spänningsnivåer som du mäter upp nu är för låga och kan inte vara godkända i ett friskt elnät. Dessutom kan det vara farligt, särskilt utan jordfelsbrytare, eftersom kortslutningsströmmen kan bli alltför låg för att säkringarna snabbt ska lösa ut och det istället blir varmgång som kan leda till brand i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2012, 15:57:04 »
Idag testa jag att lägga på 7 kw på ett 16 a uttag men det gick bara att få ut ca 4,2 kw och med 206 v har mailat vattenfall via mina sidor där man kan få epostsvar så får se vad dom säger .

Och det här att min coolix drar 4,2-4,5 kw i uppstarten kan ju inte vara så konstigt då man skriver på vattenfalls sida att en kompressor kan dra upp till 10 ggr sin effekt är det inte någon mer som mätt å sett att den drar såpass under några sekunder ?Jag kör med mätare från clasolson som liknar denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162511490 och på min kan man bläddrar fram maxeffekten som något dragit som varit inkopplad då det är bara ett kort ögonblick som den drar från 2-4,5 kw sen går den ner till 1kw men problemet för mig är at jag inte nu kommer förbi uppstarten förutom igår då den gick i ca 10 min men sen sjönk spänningen och den slog av .
mvh/bjorsa

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #15 skrivet: 02 januari 2012, 16:27:52 »
Såna billiga energimätare kan visa stort fel på energi/effekt när man mäter på annat än rent resistiva laster som t.ex. kokplattor och värmeelement. Effektfaktorn räknas inte med korrekt om enbart skenbara strömmen mäts. Finns många trådar om det, bl.a. på www.byggahus.se. Satsa på en pålitlig energimätare som även klarar mäta motorer/pumpar/kompressorer/lysrör etc på ett riktigt sätt. Tyvärr svårt att se på kartongen. Själv går jag på om det står att de har 5W som lägsta mätbara effekt = inte så bra modell, men de modeller som klarar mäta effekter ner till 0,5W eller mindre och visar effektfaktorn i displayen är något att ha.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #16 skrivet: 02 januari 2012, 21:06:01 »
Just den clasolsonmätaren som det länkades till mäter faktiskt riktig hyffsat på knölig ström - någon här i forumet (paxmax?) hade kikat i den och funnit ut att den har en riktig elmätarkrets i sig - elmätare som kan både visa Watt och VA samt kan visa PF (power factor) är goda kandidater till att ha en riktig elmätarkrets i sig - tyvärr så är det väldigt svårt att se det på förpackningen och helst skall man provköra och leta i menyerna och se om både Watt och VA typer upp samt PF (som är mellan 0 och 1) innan köp - det fins många som är designmässigt ser bra ut med stora blanka displayer mm. men som mäter uselt - och så har man den omvända som i nämnda clasolson-mätaren för 99:-...


Om spänningen varierar så mycket som du säger så har du problem med matningen - har du gått runt alla dina säkringar som du har tillträde till och känt om de är varma - bottnarna kan vara helt sönderbrända om det har suttit en dålig dragen säkring och det har stått och joxat med små, små ljusbågar mm. pga. glapp under lång tid - i regel när man upptäcker detta så är säkringarna så varma att man bränner sig på dessa...

saker att ocksÃ¥ kolla är alla eventuella kopplingsdosor  mm. pÃ¥ vägen att dom inte verkar varma - ligger man pÃ¥ strömmar av 10-15 Ampere även under ganska kort tid sÃ¥ är det inge bra om en kopplingsdosa blir varm - en brandrisk kort sagt.

« Senast ändrad: 02 januari 2012, 21:33:44 av xxargs »

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2012, 22:01:29 »
Just den clasolsonmätaren som det länkades till mäter faktiskt riktig hyffsat på knölig ström - någon här i forumet (paxmax?) hade kikat i den och funnit ut att den har en riktig elmätarkrets i sig - elmätare som kan både visa Watt och VA samt kan visa PF (power factor) är goda kandidater till att ha en riktig elmätarkrets i sig - tyvärr så är det väldigt svårt att se det på förpackningen och helst skall man provköra och leta i menyerna och se om både Watt och VA typer upp samt PF (som är mellan 0 och 1) innan köp - det fins många som är designmässigt ser bra ut med stora blanka displayer mm. men som mäter uselt - och så har man den omvända som i nämnda clasolson-mätaren för 99:-...


Om spänningen varierar så mycket som du säger så har du problem med matningen - har du gått runt alla dina säkringar som du har tillträde till och känt om de är varma - bottnarna kan vara helt sönderbrända om det har suttit en dålig dragen säkring och det har stått och joxat med små, små ljusbågar mm. pga. glapp under lång tid - i regel när man upptäcker detta så är säkringarna så varma att man bränner sig på dessa...

saker att ocksÃ¥ kolla är alla eventuella kopplingsdosor  mm. pÃ¥ vägen att dom inte verkar varma - ligger man pÃ¥ strömmar av 10-15 Ampere även under ganska kort tid sÃ¥ är det inge bra om en kopplingsdosa blir varm - en brandrisk kort sagt.

Har inga kopplingsdosor utan tar nu strömmen till pumpen direkt från proppskåpet/elcentralen inne i huset då det sitter ett uttag precis under som då är obelastad .
Har kollat alla proppar i proppskåpet för inkommade ström inga som är varma eller som har gått och mätte även upp faserna och hade 3 faser in med 405 v
problemet är nog hos vattenfall att dom inte kan leverera tillräckligt med effekt i nätet men inge jag vet bara vad jag tror och jag hoppas jag får svar av dom då jag mailat dom för inte skall det vara så att ju mer effekt man tar ut desto lägre volt får man
Just nu har jag 232 v men tar jag å kopplar på en värmare som drar 2kw sjunker spänningen till 218 v och lägger jag på 3 kw sjunker den till 211 v men den varierar från tillfälle till tillfälle man testar å de var väl därför det gick att köra pumpen en 10 min idag då den fick tillräcklig effekt för att starta men sen ca 10 min inn i uppvärmingen så gick spänningen ner å den bröt då kompressorn spänningen föll då till runt 200 -210 om jag minns rätt .
mvh/bjorsa

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2012, 22:07:54 »
Såna billiga energimätare kan visa stort fel på energi/effekt när man mäter på annat än rent resistiva laster som t.ex. kokplattor och värmeelement. Effektfaktorn räknas inte med korrekt om enbart skenbara strömmen mäts. Finns många trådar om det, bl.a. på www.byggahus.se. Satsa på en pålitlig energimätare som även klarar mäta motorer/pumpar/kompressorer/lysrör etc på ett riktigt sätt. Tyvärr svårt att se på kartongen. Själv går jag på om det står att de har 5W som lägsta mätbara effekt = inte så bra modell, men de modeller som klarar mäta effekter ner till 0,5W eller mindre och visar effektfaktorn i displayen är något att ha.
Nu kommer jag inte ihåg vad min kostade då den kptes för många år sedan men är säkert en sån där som man inte kan riktigt lita på men den ger ju en hint om vad som sker i alla fall .
Vart kan man köpa en som är tillförlitlig att mäta kompressorer ?
mvh/bjorsa

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2012, 22:22:54 »
Ok det var bra att veta att den ClasOhlssonmätaren faktiskt är ok. En annan bra modell jag tänker på är Kjell's och kostar 149kr: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058#ProductDetailedInformation Ladda ner och läs manualen under fliken Support så ser man tydligt vad den ska klara.
« Senast ändrad: 02 januari 2012, 22:50:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2012, 13:26:24 »
Är det någon som vet hur lång tid en kompressor skall dra mer effekt under uppstarten ?
Min hinner bara att gå ca 4 sek innan den bryter å då är volt nere på 203 men läste nu av mätaren och den börjar på 926w sen raskt upp till 3570 å då har volten sjunkit ner så pass att den bryter ibland hinner den att nå runt 4500 w men hur lång tid skall uppstarten ta tänkte ifall det är så att min kompressor kärvar ?
mvh/bjorsa

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2012, 14:45:20 »
Det är väl endast nÃ¥gon eller nÃ¥gra hundradels av en sekund.. 

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2012, 14:52:37 »
Testade nu min andra coolix den jag plockade ner i tro att det var fel på den och även den drar upp 4500 w enligt mätaren och på den sjönk spänningen till 192 v sen bröt den och då efter ca 3-5 sek försök .
Att uppstarten blir längre är nog pga spänningsfallet och troligen är det väl inget fel på bägge två coolixar utan felet är den låga effekten på nätet för att bägge två pumparna skulle ha exakt samma fel vore ju lite konstigt men inget e ju omöjligt förutom att få svar av vattenfall då :-)
mvh/bjorsa

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2012, 14:58:01 »
Har du testat att använda en annan fas?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2012, 15:29:19 »
Det är väl endast någon eller några hundradels av en sekund..

Nja, vi har ju egentligen två olika anledningar till den höga startströmmen. Dels den som är "magnetiskt" relaterad, på samma sätt som tillslagsströmstöten för en transformator, och den går nog över på några enstaka perioder av nätspänningen (alltså mindre än 1/10 sekund). Men sedan kommer strömmen att vara uppskattningsvis 2-5 gånger det normala värdet tills kompressormotorn har hunnit accelerera de roterande delarna till normalt varvtal, och det kan nog ta en halv eller en sekund. Längre tid ju lägre nätspänningen är och ju högre mottryck kompressorn ska försöka starta mot.

Det kan nämnas att sådana där startproblem enligt min erfarenhet aldrig uppstår i samband med avfrostning, då fyrvägsventilen har slagit om och utjämnat allt mottryck i systemet innan kompressorn ska starta. Men när en on/off-värmepump har stått stilla några minuter av temperaturregleringsskäl kan det vara svårt att komma igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2012, 17:23:10 »
En gång testade jag hur många watt min COOLIX 3810 drog vid start och en tid därefter.
Mätaren var en sådan här från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240

Förutsättningarna var:
- första start på morgonen efter att ha stått still hela natten
- +6 graders utetemperatur
- trågvärmaren bortkopplad

Värdena avser:
sekunder efter start - effektförbrukning i watt
0 - 309
5 - 517
10 - 608
15 - 646
20 - 716
25 - 724
30 - 724
60 - 769
90 - 837
120 - 924

Per L
« Senast ändrad: 03 januari 2012, 17:28:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 09:44:03 »
Min drar upp till 4500 w men svårt att säga under hur lång tid dels så hinner den aldrig starta då den bryter och gör det nu vid 203 v men när jag tittar på energimätaren så börjar den först på runt 900 sen klättrar den uppåt så när den nått 3500-4500 kanske det gått 1-2 sek och på 3400-4500 kanske 1 sek för att sen bryta .
Nu var vattenfall här igår å mätte men kunde inte hitta felet så dom skall hit idag igen med annan mätutrustning och när jag lägger på en 4200 w på uttaget som sitter vid centralen så sjunker spänningen ner till då när han var här 217 v tidigare 212 v men den sjönk även så längre bort där han mätte så han kunde utesluta att det var fel på våran ledning in i huset i alla fall utan felet ligger längre bort .

En sak som är konstigt är att om jag testar ett gäng element/värmepistol/hårfön inviduellt så har dom sammanlagt en effekt på 6141 w men närjag kopplar in alla på samma uttag så visar energimätaren 4237 w och spänningen sjunker då till 212 från 233 v säkringen håller dock borde man inte få ut dom där 6141 w och att säkringen går har där 10 a och huset har 16 a in
mvh/bjorsa

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 12:43:29 »
Bra att Vattenfall var där och mätte elnätet, då kommer de att ordna så förimpedans, kortslutnings- och jordslutningströmmar osv hamnar inom rimliga värden. Tyvärr kan det väl ta några dagar om det varit stora skador i elnätet och under tiden bör man vara extra försiktig med det elektriska hemma. Använd jordfelsbrytare överallt det är möjligt. Undvik använda långa förlängningsladdar.

När det gäller effekt är det viktigt att komma ihåg att "märkeffekt" som står på apparaten är högsta tillåtna värde och detta får aldrig överskridas. Normalt ligger därför den verkliga förbrukningen lägre, kanske kring 90% av märkeffekten. Sedan sjunker effekten med kvadraten på spänningen, dvs sjunker spänningen med 10% så sjunker effekten nästan 20%. Om du läser 6141W på apparaterna kan den normala effekten alltså vara runt 5500W. Sjunker sedan nätspänningen 10% pga hög förimpedans i elnätet så blir det ca 80% av detta kvar, dvs kring 4400W.

Gamla vanliga porslinssäkringar har sedan, på gott och ont, förmågan att klara stor överlast under många minuter särskilt om de är kalla. Vid stora kortslutnings- och jordslutningsströmmar är de å andra sidan bra på att snabbt lösa ut och skydda resten av elnätet i huset.

Kan vara fel på kompressorerna så motorskydden löser ut. Om det är garanti skulle jag tagit med den ena till butiken och provat där om det inte är för långt att åka dit. Är ju snabbkoppling på dem.
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 13:01:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2012, 15:15:25 »
I dag testade jag med ovan nämnda mätare vad maximala effektförbrukningen var på min COOLIX 3810W vid start.
Det var knappt -5 grader ute och pumpen hade stått still i flera veckor.
Strax efter starten kollade jag och den angav 1370 watt som maxförbrukning. Denna förbrukning består under så kort tid att man inte hinner läsa av den.
Någon sekund eller så efter starten drar den enligt ovan dvs runt 300-350 watt.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2012, 12:21:41 »
I dag testade jag med ovan nämnda mätare vad maximala effektförbrukningen var på min COOLIX 3810W vid start.
Det var knappt -5 grader ute och pumpen hade stått still i flera veckor.
Strax efter starten kollade jag och den angav 1370 watt som maxförbrukning. Denna förbrukning består under så kort tid att man inte hinner läsa av den.
Någon sekund eller så efter starten drar den enligt ovan dvs runt 300-350 watt.

Per L

Ok då måste jag ha fel på bägge mina pumpar då min mätare visar mellan 3500-4500 w som maxeffekt sen stänger den ner då spänningen sjunker till 194 v och min mätare är en äldre clasolson mätare å hittade manualen till den här http://www.ondico.se/files/manuals/20013_IB_SE.pdf

Testar jag vÃ¥ran spänning i huset genom att belasta 16 a 3 fas uttag med en byggcentral som ger 16 a 230 v med 1 hÃ¥rfön och en värmepistol som sammantaget drar 3500 w (uppmätt med energimätare) sÃ¥ sjunker spänningen frÃ¥n 230 v till 207 v och man fÃ¥r ut ca 3000 w konstant och en topp pÃ¥ 3050 w och dÃ¥ vi har 2,5 kvadrat frÃ¥n proppskÃ¥pet till 3 fas uttaget och sen en 2,5 kvadrat till byggcentralen sÃ¥ borde väl man kunna fÃ¥ 230 v och 3500 w utan spänningsfall  ?

Hos mig så sjunker spänningen på 1 sek när jag sätter på pumpen och det kanske går än snabbare men mätaren visar först 230 v sen direkt ner till 207 och sen ner till ca 194 v och sen när jag läser av maxeffekt så är den på mellan 3500 w och 4500 w och om jag förståt rätt så skall ju en kompressor dra betydligt många ggr mer än märkeffekten vid start och att den syns så tydligt på min mätare kanske är att spänningen faller och på så vis förlängs startögonblicket men inge jag vet bara funderingar hur som helst värme har vi i alla fall då vi har pelletsbrännare till pannan så nu eldas det :-)
mvh/bjorsa

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2012, 13:25:42 »
Troligt att det är fel på kompressorerna och det termiska motorskyddet löser ut. Om spänningen samtidigt sjunker drastiskt kommer frånslagstiden i motorskyddet att förlängas ganska mycket.

Med 16A huvudsäkringar ska det gå att plocka ut upp till 11kW över de tre faserna. Tillåtet max konstant spänningsfall enl standard 437 01 45:
- I huvudledning från servissäkring till gruppcentral: 2 %
- Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater: 3 %
- Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål: 4 %

Elnätet måste mätas upp både vid servisen/mätaren/huvudsäkringarna och från dessa via gruppcentralen till uttagen. När spänningen sjunker på en fas mot nollan, stiger den då samtidigt märkbart på de andra faserna mätt mot nollan? Ändras samtidigt spänningen mellan faserna (ca 400V) mer än enstaka Volt vid detta tillfälle? Kan då tyda på allvarligt noll-jord-fel (PEN) i husets elsystem eller servisledningen till transformatorstationens nollpunkt. Om spänningen mellan faserna och mellan faser och nolla bara ändras med mindre/rimliga skillnader så beror det mest bara på att huset ligger på landet, fast det får inte vara alltför dåligt ändå - det kan vara farligt mht säkringarnas utlösningstid. Ligger det längst ut på linjen? Är det gammalt 127/220V-system innan? En elektriker bör göra dessa mätningar. Multimetern ska ha elektriskt skydd CATIV 600V för att få användas på starkström och fingrarna ska vara på säkert avstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #31 skrivet: 08 januari 2012, 16:16:11 »
Troligt att det är fel på kompressorerna och det termiska motorskyddet löser ut. Om spänningen samtidigt sjunker drastiskt kommer frånslagstiden i motorskyddet att förlängas ganska mycket.

Med 16A huvudsäkringar ska det gå att plocka ut upp till 11kW över de tre faserna. Tillåtet max konstant spänningsfall enl standard 437 01 45:
- I huvudledning från servissäkring till gruppcentral: 2 %
- Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater: 3 %
- Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål: 4 %

Elnätet måste mätas upp både vid servisen/mätaren/huvudsäkringarna och från dessa via gruppcentralen till uttagen. När spänningen sjunker på en fas mot nollan, stiger den då samtidigt märkbart på de andra faserna mätt mot nollan? Ändras samtidigt spänningen mellan faserna (ca 400V) mer än enstaka Volt vid detta tillfälle? Kan då tyda på allvarligt noll-jord-fel (PEN) i husets elsystem eller servisledningen till transformatorstationens nollpunkt. Om spänningen mellan faserna och mellan faser och nolla bara ändras med mindre/rimliga skillnader så beror det mest bara på att huset ligger på landet, fast det får inte vara alltför dåligt ändå - det kan vara farligt mht säkringarnas utlösningstid. Ligger det längst ut på linjen? Är det gammalt 127/220V-system innan? En elektriker bör göra dessa mätningar. Multimetern ska ha elektriskt skydd CATIV 600V för att få användas på starkström och fingrarna ska vara på säkert avstånd.

Hur kan jag mäta upp ifall den är trasig kompressorn ?
Som den är nu så går den i ca 3 sek innan den slår av och den låter som en kompressor brukar göra .
Den indikerar med snabba blinkningar att överströmsskyddet har löst men det är först efter 4 startförsök som tar ca 10-20 min att göra då den gör uppehåll mellan försöken.
Och den återställer sig själv efter att man brutit spänningen till den för det går ju att göra oändliga startförsök .

Testade att köra 9kw värmefläkt på 3 fas 16 amp och den värmde på och spänningen i huset föll då från 230 till 220 v och tog då en dammsugare på 1800 w och startade den inne i huset då sjönk spänningen på det uttaget till 214 v och fick ut ca 1300 w till dammsugaren .

Vårat elsystem är från 1972 så 220 v
Bor på landet men har ca 100 m till transformatorn och sen ligger vi bara 2 hus på den matningen .
Låter vattenfall mäta och dom har varit här 2 ggr men har inte fått något svar på vad det kan vara men de e väl pumpen som pajat men allt hände ju vid strömavbrottet att först så slutade den ordinarie pumpen att funka sen när vi satte in den andra nya så ville den inte funka förens vid ett tillfälle då den gick i ca 10 min men sen sjönk spänningen å den stängde ner sen har den bara kört sina 3 sek försök .
Och får samma spänningsfall på den borttagna pumpen när jag kopplar ihop den och försöker starta den med exakt samma effektuttag och spänning och den gör oxå sina startförsök med likadana spänningsfall och 3 sek starter Sc:,h
mvh/bjorsa

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2012, 16:35:29 »
Vårat elsystem är från 1972 så 220 v

Det spelar väl ingen roll hur gammalt elsystemet är? När man höjde systemspänningen till 400V så lär ditt hus också ha fått högre spänning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #33 skrivet: 08 januari 2012, 17:30:14 »
Jo men bara för att man bytte till först 380V sedan 400V systemspänning så betydde inte det att alla gamla ledningar och korroderade kontaktpunkter byttes ut samtidigt... men är elnätet från -72 borde det inte vara några problem alls. Nu sjunker dock spänningen ganska mycket på en fas medan hög 3-fasig effekt inte ger så stort spänningsfall. Kan vara ett visst kontaktproblem i nolla/jord (PEN-ledaren) någonstans i eller från gruppcentralen i huset till transformatorn. Någon som grävt i backen och råkat skada manteln och skärmen på servisledningen? Alla skruvar lagom hårt åtdragna i gruppcentralen och mätarskåpet? Med bra värmekamera går det också att snabbt se ställen som blir extra uppvärmda som där det är ev lite glapp om grejerna är påslagna en stund innan man söker med kameran. Plåthöljen etc över elcentraler måste vara bortskruvarade. Kan även användas på servisledningarna och transformatorstationen och vidare.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 00:15:15 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #34 skrivet: 08 januari 2012, 17:37:42 »
Nej, men spänningen borde ju öka oavsett hu gamla prylarna är...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2012, 17:46:56 »
Om ledningarna inte belastas med mycket ström... På 127V-tiden var det knappt någon som kunde föreställa sig att alla skulle ha dammsugare på gigantiska 2000W etc. Man hade ett par enstaka glödlampor på 25 eller 40W, en kyl (som i och för sig kunde dra ett par amperé) och i bästa fall en dammsugare på 400W men inte så mycket mer elektriskt hemma i huset.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 00:42:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #36 skrivet: 08 januari 2012, 18:12:00 »
Ta med pumpen till någon som har bra eluttag hemma och testa den! Lättare än att skruva isär allt för att mäta något liknande detta fel om det ändå inte finns en komplett servicemanual med alla värden på kompressor-lindningarna osv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #37 skrivet: 08 januari 2012, 21:29:34 »
Slog mig en sak, det är inte så att startapparaten i kompressorn är paj och helt enkelt inte kopplar ur startlindningen efter kompressorstart utan fortsätter dra ström tills termo/överlastkyddet kopplar ur.

Är det relästart så kanske dess kontakttungor brunnit ihop och vill inte släppa.

det skulle i så fall förklara mycket till dom höga VA-värdena [1] trots att kompressorn snurrar och den snabba avslaget.

Startmetoden som man använder sig av här är ofta sk. resistiv start och man nyttar att motorlindningarna har olika läckinduktans och resistans för att skapa asymmetri med nÃ¥gra grader vridande magnetfält per halvperiod - det är inte 90 grader som man skulle önska utan i omrÃ¥de 8-10 grader skillnad mellan magnetiska polskona och kraftig pulserande i magnetstyrka. Detta resulterar att startmomentet är lÃ¥gt trots att motorn drar 10-faldigt med startström gentemot körström och vid minsta mottryck i systemet sÃ¥ orkar inte kompressorn igÃ¥ng. Mycket vanlig lösning i system med kapillär dÃ¥ tryckskillnaden i systemet försvinner efter ett tag 

Det jag har sett är att startlindningen ger ca 1/3-del i mot-EMK även när kompressorn snurrar med rätt varv vilket innebär att strömmen genom startlindningen är nästan samma när motorn snurrar som när den står still.

med kondensorstart med start och driftkonding sÃ¥ kan man minska pÃ¥ startströmmen avsevärt och gör motorn mycket starkare i starten - ibland sÃ¥ att det orka starta även vid full mottryck viket kan vara aktuellt i maskiner med TXV utan bleeder-kapillär över TVX som sakta tryckutjämnar. 


[1]
när man skall mäta och kanske bemöta elleverantören så är det viktigt att mäta hyffsat rätt innan man går med storsläggan och börja kräva saker och jag är inte riktigt säker på att din elmätare mäter Watt i det här fallet

första steget att kolla detta är att se om elmätaren har Watt-läge, VA-läge, Ampere, Volt och förhoppningsvis ett läge med Cos(fi) eller PF i sina menyer - om uppmätta Volt * Ampere ger ungefär samma värde som uppgivna Watt och mätaren inte har nÃ¥gon VA-läge sÃ¥ mäter troligen inte din mätare korrekt vid reaktiva laster, Watt-värdet bör alltid vara lite mindre (och vid tomgÃ¥ng mycket mindre) än VA-värdet när det är kopplade till ej faskompenserade elmotorer eller drosslade lysrör - ett sätt att kolla hemavid om din stickpropsmätare mäter rimligt pÃ¥ induktiva laster är att koppla till en arbetslampa med lysrör och svart varm klump (drossel) till vägguttaget - ofta är det 11W lysrör i dessa och din effektmätare bör visa 13-17 Watt (drosseln drar ocksÃ¥ ansenlig effekt pga. förluster i smÃ¥lampor, vilket inte räknas in när man anger lysrörseffekt), mäter den inte korrekt pÃ¥ reaktiva laster sÃ¥ kommer den att visa 35-40 Watt (för Ikea-lampan 'Global' stÃ¥r det pÃ¥ klumpen "cos(fi)=0.41 och 0.17 ampere"  vilket ger uträknat  39.1 VA, 16 Watt räknat pÃ¥ 230 Volt)

En lite större golvlampa med 18-W lysrör och 'klump' pÃ¥ sladden drar ca 0.37 ampere och har cos(fi)= 0.35 enligt märkningen pÃ¥ drosseln vilket mätmässigt skulle ge  ca 80 VA och 28 Watt ( jepp drosseln blir väldigt varm, sÃ¥ det förvÃ¥nar inte om 10 Watt försvinner där i form av förluster)

Har mätaren 'PF' så är den samma som cos(fi)-värdet när man mäter på elmotorer och annan reaktiv last.
Men när man mäter mot switchade aggregat som drar ström bara i periodtopparna sÃ¥ kommer instrument som kan visa 'PF' att visa den rätta effektfaktorn även med distorderad ström medans en elmätare som bara mäter fasvinkel mellan ström och spänning  (oftast med symbolen för 'cos(fi)' eller bara grekiska bokstaven för fi) sÃ¥ visar den nära 1 även om effektfaktorn är ursel och under 0.5 vilket är typiskt för energisparlampor, elektroniska transformatorer för halogenlampor etc.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2012, 00:36:17 »
Intressant men jag har bara sett PSC-motorer med driftkondensator utan startrelä på denna typ av kompressorer och anläggningar. Tryckutjämning ska ju alltid ske innan återstart. Skiljer mot kyl&frys som ofta haft start-lindning, startkondensator och startrelä men ingen driftkondensator. Om det varit stora problem med elnätet kan istället värmepumparna fått kraftiga överspänningar/spikar och även blivit matade med nästan 400V istället för 230V under korta perioder, något som kan sätta sina spår i motorlindningar och andra komponenter (som lyckligtvis är ganska få i on/off-pumpar). Skulle ju kunna testa här med en 50% större och garanterat ny oskadad driftkondensator för att se om kompressorn startar bättre, men det kostar en slant att ordna. Befintlig 25 µF som tillfälligt ersätts med en 40 µF motorkondensator.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 00:43:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2012, 01:10:33 »
Har inte sett hur startsystemet ser ut på dom större kompressorerna - vet andra inlägg där tex. pool-värmepumpar av ganska stor storlek har haft startapparat som gått sönder och man ville byta hela kompressorn istället för att felsöka ordentligt och byta en relativt billig sak...

...men en felaktig driftkonding, typ kortis i den kan ocksÃ¥ ge stor strömrusning trots att motorn snurrar. Nu brukar dock motorkondingar sällan kortsluta sig utan snarare tappa kapacitans. Man kan ju alltid kolla att inte nÃ¥got skakat loss och kortsluter olyckligt i anslutningarna. Är man lite vÃ¥gad och har förberett ordentligt innan (med en riktig brytare) i avseende elsäkerhet sÃ¥ kan man bryta strömmen till kondensatorn kort efter starten och se om den fortfarande drar massor av ström - förutsätter förstÃ¥s att man är 'el-van'  och förstÃ¥r att det är full spänning pÃ¥ tÃ¥tarna även om dessa är isärkopplade.

En driftkonding med för dålig kapacitans gör att kompressorn inte orka starta, men om kompressorn väl snurrar så klarar de sig i princip utan konding även om de ofta mår bra att att drivas med driftkonding.

sedan har man ev. läget att kompressorn faktiskt går väldigt tungt av någon orsak, men så som mycket annat i felsökning så är det svårt att göra det via foruminlägg och gärna skulle velat vara på plats, mäta och lyssna själv...

 

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2012, 14:15:56 »
Idag hände något med elen å vi har nu 231-233 v fram å då startade den å går nu :-)
Tack för alla förslag på hjälp å åtgärder.
mvh/bjorsa

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Lilla coolixen fel
« Svar #41 skrivet: 11 januari 2012, 15:04:37 »
Det spelar väl ingen roll hur gammalt elsystemet är? När man höjde systemspänningen till 400V så lär ditt hus också ha fått högre spänning...

Till saken hör ju att spänningshöjningen från 220/380 till 230/400 V gjordes ganska omärkligt. Man ändrade toleransgränserna för nätspänningen, tidigare gällde 220 V ± 10 % vilket ändrades till 230 V +6, -10 % (och det sades att det senare skulle bli 230 V ± 6 %, men sen kom EU-regler och krånglade till det hela). Den maximalt tillåtna spänningen kvarstod alltså i stort sett oförändrad medan minimispänningen höjdes från 198 till 207 V, det var alltså på ganska få ställen man behövde vidta åtgärder (ställa om omsättningskopplare, förstärka lågspänningsnät för att minska spänningsfall etc) till att börja med, men vid ny- eller ombyggnad av nät siktade man på 230 V istället för 220 V som medelspänning. Dock kan man aldrig komma ifrån att spänningsfallen i nätet varierar med aktuell belastning och lågspänningsledningarnas längd, så alla kunder kan inte få exakt 230 V samtidigt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!