Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: INGA radiatorer blir varma  (läst 47322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
INGA radiatorer blir varma
« skrivet: 21 november 2005, 14:36:04 »
Hjälp, vi fryser......

Mina radiatorer blir inte varma, jag har antagligen ett tvårörssytem med Danfosstermostater och ett radiatorkoppel som ser ut som RA-K-VB (fast utan justerringen N-7).

Problemet är att radiatorerna blir varma i överkant och på termostatsidan, dra ett streck från bortre övre hörnet till termostatsidans nedre hörn ........ allt ovanför blir varmt, allt nedanför blir kallt och nu skulle vi behöva litet mer värme.
Har tagit bort termostaten på alla element, stiftet fjädrar ut när jag trycker in det. Alla element är luftade, pumpen har körts i olika hastigheter och framledningstemperaturen har ändrats. Fortfarande 50% kallt och 50% varmt, vad göra????

Huset är från -80 och vi eldar mest med ved
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 14:49:48 »
Mina förslag:
1. Cirkpumpen... FUNKAR den?
2. Någon strypt eller igensatt ventil/kran på cirkulationen?

Luft tror jag inte på om hela elementets ovansida blir varm.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 14:57:16 »
Tack för att du utesluter luften ...... cirkpumpen brummar, hur vet jag att den pumpar? På kopplen vid radiatoranslutningen har jag skruvat ut skruven så långt som möjligt, någon annan justering kan jag inte hitta.
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 19:16:01 »
Har du tryck i systemet?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 20:07:02 »
kanske det är ett filter som sitter igen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #5 skrivet: 22 november 2005, 11:56:09 »
Jag ska komma med en fråga. har du haft huset länge? har det blivit nu vet du det??

Om du svarar nej på detta då påstår jag att du har ett ganska vanligt fel.
Rörisarna har helt enkelt växlat stig och retur!!! Låter långsökt men är inte unikt!!


om man matar värmen via returen stiger varmvattnet direkt upp sen sticker det snabbt tillbaka via det som skulle varit stigen.

Är returledningen varmare än stigen?? Men dom kan va lika varma också då är det också felkopplat!!
Lättast att konstatera är det om du stänger av värmen låter rad. kallna. när du startar känner du om det är stigen eller returen som blir varm först...

Deppa inte, om det är så så kopplar man om vid pannan det är inte så stor grej!

Vi vill gärna veta om du hittar felet, jag sköt lite från höften som du förstår :-[
« Senast ändrad: 22 november 2005, 11:58:11 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #6 skrivet: 22 november 2005, 12:36:54 »
Vi har haft huset i två år med samma bekymmer hela tiden......hörde något från tidigare ägaren om liknande symptom.

Jag provade nu att öppna en radiator som har varit avstängd (vid t-kopplingen mot golvet), den radiatorn blev snabbt varm i överkant dock ej nedtill. Funkar det att testa som jag gjorde eller måste jag stänga av värmen helt??
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 13:33:52 »
Då verkar det va ok med cirkulationen. Men det är lite lurigt, säkrast är att känna på ledningarna! vid radiatorn precis när du släpper på värmen. Har du rad. koppel då kan du hålla i just vid anslutningarna uppe och nere...

Om det varma vattnet kommer in i botten sticker det rakt upp så den är fortfarande kall i botten, utom närmast anslutningen där vattnet kommer in..

Det är helt ok att testa på en radiator du behöver inte stänga rubbet!

Om du vid start av en  radiator fÃ¥r in värmen genom stigarledningen ( den övre) dÃ¥ är det rätt kopplat.
Då är det flödet som är för litet. det kan bero på nån ventil som stryper, dålig cirkpump, smuts i ev smutsfilter.

Men vid dålig cirkulation ska radiatorn kylas av jämt och fint över hela längden dvs vbli svalare ju längre ned du känner men det ska va samma temp nära anslutningen och i andra änden!!
Om rad. blir svalare eller kall på motsatt sida mot inloppet, då tror jag på felkoppling eller också luft. Men luft i alla om det kommer vatten när du luftar.. nja knappast!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #8 skrivet: 22 november 2005, 13:44:36 »
Hmm........

Du kanske har rätt om det där med felkoppling i alla fall. Ursäkta en glad amatör men efter cirk.pumpen delar sig röret till fem mindre rör, likadant är det kopplat på returledningen (gissar att det betyder fem slingor och att alla skulle vara strypta......???). Börjar låta som om jag måste få tag i en 'röris' och det ska gudarna veta att dom inte växer på trän i Värmland  :(
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #9 skrivet: 22 november 2005, 14:06:43 »
Då är det nog ettrörssystem... Det kan va för hårt strypt också... När man eldar med ved får man upp väldigt hög temp så det kan va ok med hård strypning.
men det där kan va lite klurigt.
ser du några strypventiler??

Om du börjar skruva notera hur dom var inställd, osså toköppna en. Då ser du ju om det blir bättre på den slingan. Då kan det gå förbättra rejält..

Varje slinga ska strypas in utifrån instypningsvärden. Men man kan använda facit också. Jämn värme i huset då är slingorna ok!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #10 skrivet: 22 november 2005, 14:33:20 »
Strypventiler?? Rören försvinner direkt ned i golvet bara för att sedan dyka upp igen vid radiatorerna. Det enda jag har hittat som jag kan skruva på är en skruv bakom en mutter i 'T-stycket' vid golvet ......... helt inskruvad blir hela radiatorn kall.....vad ska jag leta efter??
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #11 skrivet: 22 november 2005, 14:47:17 »
Hmm...
Ett annat "skott från en höft" angående ettrörsfunderingarna...

Ibland förekommer ettrörssystem med dold bypass (strypt förbikoppling i trossbotten) om dessa är för "ostrypta"  ! skulle man kunna få dålig radiatorgenomströmning hur bra än cirkpumpen funkar. Men då är returen nere vid pannan garanterat ganska varm.

Långsökt men möjligt.

Mitt huvudspår är fortfarande en felaktig cirkpump alt igensatt smutsfilter om sådant finns. Skall bli intressant att få veta svaret sen.
« Senast ändrad: 22 november 2005, 14:49:37 av maha6305 »

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #12 skrivet: 22 november 2005, 15:00:18 »
Aha.......

Visst e' returen väldigt varm, inte ens 10 graders skillnad mot utgående. Förbikoppling i trossbotten, de' lät inge' kul. Har inte lust att riva upp golvet för att leta efter något som kanske inte finns. Har två cirkpumpar, en till acctanken och en till radiatorerna ...... den till radiatorerna väsnas litet mer än den till acctanken. Kan det vara en ledtråd?
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #13 skrivet: 22 november 2005, 15:07:41 »
En annan ide som är relevant vid tvårörssystem.

Har något eller några radiatorer tagits bort och installatören "trott" att det varit 1-rörs system och bara kopplat förbi radiatorvattnet?

Lätt hänt om det t ex suttit ett element ivägen för en altandörr eller liknande..

Tillagt i efterhand:
Säger du att returen är het då byter jag huvudspår från cirkpumpen till en förklaring likt ovan.
« Senast ändrad: 22 november 2005, 15:13:55 av maha6305 »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #14 skrivet: 22 november 2005, 15:15:47 »
En annan ide som är relevant vid tvårörssystem.

Har något eller några radiatorer tagits bort och installatören "trott" att det varit 1-rörs system och bara kopplat förbi radiatorvattnet?

Lätt hänt om det t ex suttit ett element ivägen för en altandörr eller liknande..

I detta fall skulle man väl kunna testa att skruva igen alla radiatorer helt så att de blir kalla. Om returen fortfarande är varm finns det någon övergång någonstans som "tjuvar" flöde.

Eftersom han tydligen har ack med separat pump för radiatorerna och ack-laddningen bör det inte vara något problem med flödet genom VP under denna test.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!