Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa beg Monoblock till landet?  (läst 946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köpa beg Monoblock till landet?
« skrivet: 10 september 2023, 12:52:38 »
Har ett landställe, ett gammalt 1700-tals torp i Strängnäs med en panasonic L/L vp styrd via Tibber, fungerar utmärkt. Det finns även en gammal vedspis och kamin resp kakelugn i sovrummen.

Vi har även ett gammalt svinstall på fastigheten, som numera är renoverat och inrett. ca 250 kvm, varav hälften boyta. Resten kallt (oftast) garage/verkstad.
Halvmeter stenvägg, 15 cm cellplast ovanpÃ¥ rÃ¥spont och 10 cm under gjuten sula.  Väggarna har fint tegel som isolering, men ena väggen har ca 10 m glasparti, tre-glas med argon, men totalt sett dÃ¥ligt isolerat. Höjd till öppen nock ca 3,5 m.

Uppvärmning idag, 32 kw vattenburen pelletskamin, 6 kw bras/pelletskamin, Viessmann vacumrörsolfångare, max 4-5 kw, allt går mot acktank på 750 liter. tanken värmer även en rostfri badtunna 2,5 kbm med 5 cm isolering, ingjuten i altan. Golvvärme i bodelen ca 125 kvm. Men ska installera lamell element, ca 2,5 m och fläktkonvektorer. Verkstaden har 4 element och en fläktkonvektor.

Har även förberett för L/V VP, med framdragna 28 mm rör och tre fas.

Nu ska det bli en sådan VP. Vill ha monoblock, inget problem med frysning för hela systemet kör glykolblandat vatten. Huset kan enkelt kallställas med fast inkopplat (via elventiler) tryckluftkompressor till dricksvattnet för urblåsning.

Pelletskaminen, som fjärrstyrs, värmer upp från utkylt (minus grader) till varmt golv ca 24 grader på ca 12 timmar.

Vi tänker oss att om 5-tio år bo mer permanent där ute men nu är vi ute kanske tio helger oktober-mars.

En L/V vp skulle därmed gå max 500 timmar per år.

I ett nytt läge med räntor osv, blir plötsligt kapitalkostnaden något att räkna med. En bra - tex en NIBE F2150 - 20kw, som jag antagligen skulle köpa idag om jag skulle köpa ny, kostar med lite installationsmaterial + SMO 20 - jag gör installationen själv - kanske 120 000 kr(?) (Var kan man köpa en sådan billigast?)

Dvs om man räknar med avskrivning pÃ¥ 10 Ã¥r, ränta pÃ¥ runt 10% sÃ¥ blir kapitalkostnaden ca 25 000 kr per Ã¥r. Om det framtida genomsnittselpriset är 2,5kr sÃ¥ behöver den spara mer än 10 000 KWh per Ã¥r för att visa positiv avkastning. Det blir pÃ¥ 500 drifttimmar ca 20 sparade kWh per timme. Om genomsnittlig COP är 2.0, inkl pumpar och styrning, (vet att de anger väsentligt högre Ã¥rsverkninggrad, men livet har lärt mig att vara skeptisk till tillverkares uppgifter)  sÃ¥ betyder det att huset ska dra 60 KW alla timmar, de helger vi är ute.

Jag vet inte vad huset egentligen drar, eftersom det aldrig använts som helÃ¥rsbostad, utan enbart helgvis under uppvärmningssäsong. Men eftersom pelletskaminens  uppgivna 32KW räcker till att bÃ¥de värma upp ca 15 ton betongsula och rummet frÃ¥n minusgrader till 25 grader pÃ¥ ca 12 timmar, sÃ¥ är det inte i närheten av 60 KW.

Räknar man tumregel säg 80 w per kvm (dåligt isolerat hus) och 120 kvm, blir det snarare ca 10 kw. Och det är vid DUT. Säg att snittet snarare är 5 kw.

Det ger en besparing på (med samma antaganden) 500h x COP 2 x 5kw x 2,5kr= 12500 kr per år, dvs halva kapitalkostnaden. Blir elpriset lägre så minskar avkastningen, och blir det högre ökar den. Men SNITTpriset måste bli över 5 kr/KWh för att investeringen ska gå pluss! Det tror jag inte är sannolikt.

den gamla NIBE F2025, finns i 6, 8, 10, 14 kw. Lätt att installera och lätt att styra. Två slangar, en cirk pump, trefas och en på/av styrning. (har redan massa smarta hem styrningar via Shelly.)

Har sett dom ca tio år gamla från ca 5 000 kr. Dvs investeringsnivåer som i alla fall jag inte räknar kapitalkostnader på.

Kan spetsa med pellets och kamin, är det verkligt kallt behöver vi inte dra igång det huset utan kan vara endast i torpet..... eller hemma.

Kanske köper man två, så får man "frekvensstyrning" i tre steg, om de är olika stora, tex en 6 kw, och en 10 kw, kan då styras i 3 steg. (6, 10,16.)

Efter en lång inledning har jag några frågor till forumets kunniga medlemmar:
1 HÃ¥ller ni med om kaklkylen/resonemanget?
2 Hur länge håller en L/V värmepump? drifttid resp ålder i år. (jag vet hur långt är ett snöre och hur många starter osv men jag har ingen aning så mellan tummen och pekfingret) sett uppgifter om att en kompressor kan hålla ca 100 000 timmer.
3 Är det något vid sidan av själva kompressorn som blir utsliten/åldrad?
4 Vad kostar en ny kompressor till en tex F2025 8 kw, och arbetet med att byta den?
5 Finns det någon lika enkel men mer/lika robust monoblock att leta efter? Vilket monoblock är lättast att hitta reservdelar till?
6 Vad är ett rimligt pris för en beg F2025 med okänt antal timmar på mätaren? (de verkar vara urkopplade de jag sett)
7 NIBE F2025, verkar vara ungefär samma hårdvara förutom 6 KW, om man byter kompressor kan man byta till en 14kw version, eller måste även förångare och kondensor, vxl- och expansionsventilventil etc bytas åxo, elektronikkortet verkar bara var att strappa om för de olika storlekarna. Fläkten på 6 kw verkar vara mindre och på 14 verkar vara större, 8 & 10 samma.
8 Är det någon som har en eller två till salu:-) Den ska till strängnäs, men kan åka runt lite.



280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2023, 17:04:09 »
Hittade svar på fråga 7, det är lite skillnader på kondensor och förångare mellan modellerna, 8 & 10 har samma, men inte 6 & 14 som även har sinsemellan olika, olika exp ventiler också, så lite mkt för att bygga om. elektronikkort mm verkar dock vara lika över hela spannet.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2023, 22:42:51 »
1. Det tog en stund att klura ut hur du räknar, men jo det går nog att räkna så.
2. ca 10-20 år eller 30000-60000 h om den går på max, en frekvensstyrd kanske går längre om den går mycket på dellast, fast sen är det mycke elektronik som kommer paja under tiden.
3. Oftast är det elektronik som t ex tempgivare, mjukstart, styrkort, relän/kontaktorer, cirkpumpar mm som ger upp först, expansionsventilen och 4-vägsventilen för avfrostning kan också ge upp. Sen kommer en servicetekniker och dömer ut kompressorn för dig eftersom detta ger bättre med pengar att byta.
4. 22 732 kr inklusive moms på JS energi, ca 30 000 med jobb gissar jag.
5. Det finns nog reservdelar till Nibe, CTC och Bosch/IVT på nätet att hitta. Thermia säljer bara via återförsäljade. Jag skulle vidga vyerna om det handlar om en beg värmepump.
6. Bra fråga, jag skulle ge 5 lusentappar, och med villkoret att den funkar när jag kopplat in den.
7. När jag kollar på JS energi så är det samma kondensor till 8, 10 och 14 men inte samma förångare för dessa 3 modeller. Det är en för 8-10 och en annan till 14 kW. expansionsventilen är också olika, en för 8 och en annan för 10-14 kW.
8. Kollade Blocket (Stockholm, Uppsala, Sörmland, Örebro) och det finns några olika modeller, du får nog vara lite öppen till sinnet.
« Senast ändrad: 10 september 2023, 22:45:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2023, 13:40:31 »
Tack!
Kommentarer:
2 Hm, när man tänker på det så är ju kostnaden per sparad Kwh inte försumbar. tror jag betalade 120 000 kr för att borra och för att köpa IVT X15 för exakt 15 år sedan. X15 kostade typ 60 000 efter intensivt prutande och gjorde all installation själv. Säg att den kommer att hålla i 60 000 h. Det innebär att den kostar 1 kr i timmen, och om vi antar COP 3, dvs 2 sparade kwh, och genomsnittlig uteffekt säg 6 kw=> 4 sparade kwh / drift timme => 25 öre per Kwh. Billigt som tusan med dagens elpriser. (kalkylen är mkt känslig för mina antaganden här) (överkurs: Känslighetsanalys, säg genomsnittlig effekt 10 Kw istället, => Då blir det 15 öre per sparad Kwh, mkt bättre! Typ försumbart.

Men man ska väl egentligen räkna med ersättningsinvesteringen? Det verkar som en ny sådan motsvarande kostar typ 120 000 kr nuförtiden. Tex Thermia Atlas 18. Då blir det 50 öre per sparad kwh.

Men COP har ökat. Så när jag väl ersätter den så blir det lite lägre. Kan man anta 4 nuförtiden i praktisk drift? (alltså av 6 kw producerad effekt kommer 4,5 kw från VP ie borran) Innebär ändå en ökning till 44 öre, per sparad kwh, billigt men ändå inte försumbart...
 
Om man dessutom lägger pÃ¥ avkastningen för en alternativ investering. (alltsÃ¥ vad skulle du fÃ¥ för Ã¥rlig avkastning om du investerade pÃ¥ börsen i stället? Kallas alternativ kostnad, eftersom du ju inte fÃ¥r den....)  Antar att VP hÃ¥ller i 15 Ã¥r, sÃ¥ blir det: 120 000 kr * 9 % ränta (börsen har snittat 9 %, de senaste decennierna)(ingen finräkning med ränta pÃ¥ ränta effekter, diskontering och skatteavdrag etc) ytterligare 2,7 per timme, dvs räntekostnaden eller egentligen alternativkostnaden, blir ytterligare 2,7 kr per timme. => ytterligare 60 öre per sparad Kwh! (grov beräkning) Kostnaden blir sÃ¥ledes lite drygt en krona per sparad kwh.

Känslighetsanalys:  Om vi antar 10 kw i genomsnitt istället: 36 öre per sparad Kwh, tillsammans ca 50 öre. Högre räntor gör verkligen att kalkylen blir annorlunda!

3 det är förstås tur man ska ha! ;)
4 KB pumpen dog härom året på min X 15, då kostade en likadan, typ 25 000 inkl moms, på JS. Hittade en nyare model av Wilo med samma styrning/larm för 6 000 kr i Polen. Kanske kan man göra samma trick här, men fortfarande antagligen 10-15 000, osså säg 8 000 kr för installation. Åtminstone 20 000kr.

Fråga 6-8 Tack!
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2023, 19:43:09 »
6 10000 kr
7 Nej, byt inte effekt på maskinen. Byta ner går bra, men inte upp. 10:ans förångare tror jag man kan köra lite större kompressor på utan modifieringar. Men expansionsventil, kompressor och kondensor får ju bytas. Men då kanske man lika gärna skulle köpt en 2120-20 och en begagnat SMO20 istället.

När det gäller F2025 säger några att det är no no när det gäller kyltekniska modifikationer pga högt GWP. Gasen är dyr, men inte svindyr. Har inte undersökt lagligheten i att laga dessa. De går nästan aldrig sönder så, lite givarstrul på en human nivå händer.
« Senast ändrad: 13 september 2023, 19:46:59 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2023, 20:09:07 »

När det gäller F2025 säger några att det är no no när det gäller kyltekniska modifikationer pga högt GWP. Gasen är dyr, men inte svindyr. Har inte undersökt lagligheten i att laga dessa. De går nästan aldrig sönder så, lite givarstrul på en human nivå händer.

Går 2025 sällan sönder?

Det låter bra.........då kanske min lilla 6 kW onoff maskin kan gå många år ytterligare
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2023, 21:41:46 »
Går 2025 sällan sönder?

Det låter bra.........då kanske min lilla 6 kW onoff maskin kan gå många år ytterligare
Har för mig din strulat en del, om jag läste det någonstans?

Min uppfattning är det som kan hända:
Mjukstart 1 per livslängd, (min är standard).
Vattenbad i utegivaren. (Borra hål)
Sen någon random givare för de med otur.

Kyltekniskt väldigt robusta jämfört med mycket, pga enkelhet.
R404A ger fin låg hetgas så oljan inte bryts ner.

Men sen finns det bra och dåliga exemplar. Problem/utebliven service på innedelen ska inte skyllas på utedelen osv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2023, 22:28:50 »
Du har läst rätt:

FörÃ¥ngaren frös sönder...innan jag monterade  kondensvattentrÃ¥g....

...sedan har den funkat fint...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa beg Monoblock till landet?
« Svar #8 skrivet: 19 september 2023, 11:45:58 »
Tack för uppmuntrande svar, det verkar vara en bra ide att ändå försöka hitta någon begagnad. Men som inte ska byggas om enligt er. Det är bra - oskruvat är i allmänhet bäst!
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!