Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/LÃ¥genergihus  (läst 100242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #255 skrivet: 04 augusti 2014, 19:04:23 »
@ Tommy E

Sen kan det finnas krav på att man måste uppnå vissa nyckeltal/ en viss energieffektivitet om man renoverar huset (en mer omfattande renovering) ..... vet inte exakt vad som gäller i Sverige och Finland

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #256 skrivet: 04 augusti 2014, 19:49:18 »
Jag förstår att detta är lagar, regler och förordningar - men kan inte låta bli att tycka att dom är lite fåniga. Jag kan inte förstå varför det skulle vara bättre att i mitt hus behålla direkt el och isolera så jag kommer ner från 27MWh/år till 16MWh/år istället för att slänga in en bergvärmepump och få samma resultat.

Om vi ska återgå till Gardneris ursprungsfråga "Finns det någon vatten/vatten värmepump på 2-3kW?" på frågan varför han inte kan sätta in en 6Kw och begränsa den till 3Kw så svarar han något i stil med att det då inte går att kalla huset för passivhus för att den märkta effekten blir för stor.
Då det inte finns någon värmepump (vad jag vet) märkt 3kW så betyder det (som jag tolkar det) att han måste sätta in direkt el motsvarande en värmepump på 3kW, med ett COP på 4, så måste han installera 12kW direkt el inkl varmvattenberedare istället för en bergvärmepump på 6Kw som används till kanske 2kW för att få ut samma mängd värme/varmvatten, dvs (återigen egen tolkning) han måste förbruka 6ggr så mkt el för att få kalla sig passivhus.
Det blir i mitt huvud helt tokigt och helt i linje med "politiker är tossiga i huvudet".
Men som sagt jag har inga högskolepoäng och var inte den smartaste i klassen så jag är helt öppen för att jag tänker fel - det har hänt förr kan jag säga :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #257 skrivet: 04 augusti 2014, 19:56:21 »
Primärenergi är bara en politisk värdering. Ett sätt som exempelvis i Danmark för att göra fjärrvärmen kokurrenskraftig mot värmepumpar. Eftersom många kommuner (där och här) är inblandade i affärer med fjärrvärme vill man att denna skyddas mot konkurrens.
Exempelvis har man omräkningsfaktorn 0,8 för fjärrvärme, i Danmark. Ett hus som gör av med 1 kWh för uppvärmning omräknas då så att det bara har gjort av med 0,8 kWh primärenergi - om man har fjärrvärme.
Det inser ju var och en med sunt förnuft att om huset behöver 1 kWh så kan ju inte denna levereras från fjärrvärmeverket med en energiåtgång på endast 0,8 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #258 skrivet: 04 augusti 2014, 20:02:18 »
Jag förstår att detta är lagar, regler och förordningar - men kan inte låta bli att tycka att dom är lite fåniga

Nej, inte alls rätt när det gäller passivhusen. Ingen är tvungen att bygga ett passivhus.

Däremot finns det lager och regler när det gäller att bygga energieffektiv ... rent generellt sett ...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och ytterst få bygger passivhus så det är en mycket marginell marknad som har fått ett , i mitt tycke, allt för stort utrymme i antalet inlägg i ett VP forum.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #260 skrivet: 04 augusti 2014, 20:12:40 »
Jag förstår att detta är lagar, regler och förordningar - men kan inte låta bli att tycka att dom är lite fåniga.

Passivhus har inget med lagar, regler eller förordningar att göra. Du kan jämföra det med färgen på en ny bil som du köper. Du bestämmer det helt själv.
Däremot finns det regler att bilen ska ha bromsar, lyse, säkerhetsbälten etc.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #261 skrivet: 04 augusti 2014, 20:16:29 »
Primärenergi är bara en politisk värdering. Ett sätt som exempelvis i Danmark för att göra fjärrvärmen kokurrenskraftig mot värmepumpar. Eftersom många kommuner (där och här) är inblandade i affärer med fjärrvärme vill man att denna skyddas mot konkurrens.
Exempelvis har man omräkningsfaktorn 0,8 för fjärrvärme, i Danmark. Ett hus som gör av med 1 kWh för uppvärmning omräknas då så att det bara har gjort av med 0,8 kWh primärenergi - om man har fjärrvärme.
Det inser ju var och en med sunt förnuft att om huset behöver 1 kWh så kan ju inte denna levereras från fjärrvärmeverket med en energiåtgång på endast 0,8 kWh.



.... det finns konversionsfaktorer som är lägre än 1 .... " högeffektiva kraft-värme-kopplingar" ... enl. EU-direktivet 2004/8/EG

... dom brukar ha ett konversionsfaktor lägre än 1

... i Danmark är det bland annat förbjudet att installera olje- eller gaspannor i nybyggda hus vad jag vet.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #262 skrivet: 04 augusti 2014, 20:22:14 »
Passivhus har inget med lagar, regler eller förordningar att göra. Du kan jämföra det med färgen på en ny bil som du köper. Du bestämmer det helt själv.
Däremot finns det regler att bilen ska ha bromsar, lyse, säkerhetsbälten etc.

Exakt!

Däremot finns det vissa förmåner om man bygger ett "passivhus" .... och vad som är ett passivhus och hur det ska visas bestämmer i princip länderna ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #263 skrivet: 04 augusti 2014, 20:33:40 »
Tror det är ngt nytt på väg igen ....

http://www.eneff.se/Nytt%20EU%20direktiv.html

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #264 skrivet: 04 augusti 2014, 20:36:47 »
Hm oki, passivhus är frivilligt. Men man måste bygga energieffektivt.

Citat: NJa, följer man BBR:en (vilket nu ligger utanför min fråga, eftersom den handlade om Passivhus), så är det märkeffekten på den installerade värmekällan som avgör hurvida en är eluppvärmd eller inte. Man kommer inte runt det genom att sätta in en större el-panna och spärra den. Detta är inget jag tror utan vet.

Och när jag läser den igen så ser jag min miss...

Vad är fördelen med att bygga ett passivhus, jämfört med ett hus med en värmepump med för hög märk effekt (dvs såkallat eluppvärmt)?
Vad är orsaken till att någon vill bygga ett passivhus med 12kW installerad direkt el (värme + varmvatten), istället för en 6kW BVP som nytjas till 2kW till 1,5kW? (COP 3 till 4)?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
NÃ¥gra mer välställda vilseledda personer  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #266 skrivet: 04 augusti 2014, 20:57:10 »
Frågan blev nog felsyftad.
Vad är fördelen med passivhus när någon som uppenbarligen vill ha en värmepump inte installerar en som är för stor bara pga att huset då inte kan kallas passivt?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ett forumtroll kanske Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #268 skrivet: 04 augusti 2014, 21:08:39 »
Exakt!

Däremot finns det vissa förmåner om man bygger ett "passivhus" .... och vad som är ett passivhus och hur det ska visas bestämmer i princip länderna ...

Det är ännu bättre! Du kan själv hitta på din egen definition av ett passivhus. (Det finns några redan). Passivhus är ett kommersiellt grepp för att profilera sig på marknaden. (Möjligen är det till och med så att ordet passivhus är ett registrerat "varumärke" som ägs av ett företag. Någon som vet detaljer om detta?)

Ursprungligen var ett passivhus ett hus som inte behöver aktiv uppvärmning. Dvs inget uppvärmningssystem med aktiv tillförsel av värme. Det funkar dessvärre inte i kallare klimat så man får värma tilluften med el. En ny variant av den gamla luftvärmen. Dock med den skillnaden att man inte återcirkulerar luften i hela huset.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #269 skrivet: 04 augusti 2014, 21:17:10 »
Hmm, kan inte låta bli att undra vad i hela friden ni pratat om på 18 sidor Sc:,h Jo jag har läst alla inlägg, men inga länkar - läst men inte förstått tydligen Jaja, ett glas vatten och hopp i säng, uppstigning kl 05 i morgon.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!