Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #45 skrivet: 25 januari 2012, 22:39:19 »
VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #46 skrivet: 25 januari 2012, 22:43:44 »
VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*
Och då kanske du förklarar för oss mindre vetande vad det innebär? Sc:,h Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #47 skrivet: 25 januari 2012, 22:48:17 »
att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all Ã¥nga blivit kondensat  och att vi inte har nÃ¥gon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #48 skrivet: 25 januari 2012, 22:55:42 »
att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all Ã¥nga blivit kondensat  och att vi inte har nÃ¥gon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*
OK, det som stÃ¥r i alla manualer att  :dt:VB bör var 7-10 är alltsÃ¥ bara en myt, men kan du förklara hur man fullkondenserar med  :dt:=1? Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #49 skrivet: 25 januari 2012, 22:59:47 »
PÃ¥ samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av Ã¥ngan bara :)

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #50 skrivet: 25 januari 2012, 23:04:29 »
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #51 skrivet: 25 januari 2012, 23:11:33 »
Krävs inga ingrepp i kylkrets  varför tror du det. Förklara vad du menar.

Själklart kör man inte 1   jag sa bara att man kan det  maskinen funkar    jag kör 3 pÃ¥ flera maskiner  och 4,5  pÃ¥ en 300kw maskin.

Räknar pÃ¥ en 4MW maskin nu   den ska köras med 5 i DT  och sjujäla flöde.   Varför försöker du att förlöjliga mig hela tiden?

det är ju trots allt du som har fel i det du säger INTE jag. :)   

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #52 skrivet: 25 januari 2012, 23:17:58 »
Oraklet sa så vitt jag såg att Yeti 550 borde köra på 7-8k i delta.

Men noterade samtidigt att det är en rekommendation från VP tillverkaren för där vet man att det brukar fungera fint med alla avvägningar man måste göra givet skillnader i förutsättningar från installation till installation.

Men att det rent kyltekniskt egentligen inte finns någon gräns för hur litet delta man kan ha så länge man fullkondenserar.

Att säga att deltat måste vara mellan 7-10 är ju egentligen mer fel. Även om det är en rimlig rekommendation.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #53 skrivet: 25 januari 2012, 23:20:00 »
Tack Rickard! Då förstår jag, och det förklarar även att samtliga värmepumpstillverkare inte är mytomaner.......................... 8)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #54 skrivet: 25 januari 2012, 23:20:11 »
mitt delta är ca 5.8 och det fungerar fint och fullkondenserar. nu kan jag inte gå mycket snabbare än vad jag gör så där går min gräns.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #55 skrivet: 25 januari 2012, 23:27:45 »
Att börja skriva om deltaT på 1 grad i en tråd om en för klent dimensionerad anläggning, med en IVT utan arbetstank är osakligt, och gjort med en enda avsikt, att trigga igång en debatt som denna.
Det tror jag alla som läser tråden förstår, däremot tror jag det är väldigt få som förstår varför Oraklet skrev sitt inlägg, och jag försökte förklara anledningen så gott jag kan utan några personangrepp.
Om detta tjafs fortgår kommer jag att radera inläggen som rör detta imorgon för att försöka hålla tråden till ämnet (det jag ville göra med mitt första svar på Oraklets inlägg).

Man kan självklart köra en värmepump med valfri deltaT om rätt förutsättningar i övrigt finns, och i vissa fall är det antagligen ett krav, eller en förutsättning för fullgod funktion, men det har inget med ämnet i denna tråd att göra.
I vart fall inte så vitt jag kan se, och OM det har det skulle jag gärna vilja se en bättre underbyggnad av bakgrunden till inlägg som för in ämnet på denna typ av fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #56 skrivet: 25 januari 2012, 23:32:30 »
hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #57 skrivet: 25 januari 2012, 23:44:06 »
Rinnan, dina inlägg när det gäller deltaT är sakliga och relevanta, man kan visst öka flödet och gå ned i deltaT, så länge det inte uppstår brusande ljud eller andra problem i anläggningen.
Oraklets inlägg om myter, och 1 grad DeltaT är medvetet överdrivna för att skapa förvirring (vilket vi också kan se i tråden) och debatt.
Jag skrev som ett svar på detta, helt sakligt och relevant att hans inlägg var mer för att provocera än för att förklara något alls.

Jag vidhåller att jag har rätt uppfattning av vad som hänt i denna tråd, men respekterar dina synpunkter.
Allt kan tolkas pÃ¥ olika sätt - och du har gjort det till en sport att hitta tveksamheter i mina inlägg (och jag i dina  ;)) som gör att du kan kritisera mig, och jag kan helt klart ge dig rätt när det gäller din argumentation, Oraklets inlägg hade rent teoretiskt kunnat vara sakligt och relevant.
Min absoluta uppfattning är dock att det inte var menat så från hans sida, utan det var menat som en provokation för att få igång EXAKT denna typ av debatt, varken mer eller mindre.

Kan tillägga att han lyckades än en gÃ¥ng.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #58 skrivet: 25 januari 2012, 23:49:13 »
hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.

Bästa David!
Uppskattar om du inte felciterar mej på det sätt du gör i denna kommentar!
Jag rekommenderar TS att läsa om ämnet i andra trådar, inget annat, vilket framgår om du läser en gång till! Dessutom tror jag nog att TS på egen hand kan avgöra om och när ändringar på hans VP ska göras!
I övrigt en eloge till Rickard som klargjort läget även för TS! :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #59 skrivet: 25 januari 2012, 23:57:27 »
det var inte mening att kasta skugga över dig yeti. Inte på något sätt överhuvudtaget.

Men en villrådig läsare som inte orkar plöja igenom 5 sidor med kommentarer skulle kanske tro att det blev något fel om man hamnar under 7k i delta.

Hade inte rickard skrivit sitt inlägg hade inte heller jag behövt försöka förklara gÃ¥ngen och dÃ¥ hade ditt namn inte ens nämnts. Och hade inte oraklet skrivit i trÃ¥den hade inte rickard heller hittat hit :) 

Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.

och hans inlägg innan rickards kommentar tycker jag ganska väl pekar på detta

Citera
PÃ¥ samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av Ã¥ngan bara

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!