Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: calefactio
« skrivet: 25 februari 2012, 18:36:19 »

Det är även inte ovanligt att köpare VÄLJER ett billigare alternativ medvetet pga. priset och sedan efter en tid ångrar sig och då skyller på säljaren. Det ligger väl alltid på köparen att väga "fakta" vem skulle köpa en begagnad bil bara för att nån bilhandlare påstår att den modellen är bäst  Sc:,h

Så sant så, du säger det som jag var för finkänslig för att säga
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 25 februari 2012, 09:09:57 »

Det är även inte ovanligt att köpare VÄLJER ett billigare alternativ medvetet pga. priset och sedan efter en tid ångrar sig och då skyller på säljaren. Det ligger väl alltid på köparen att väga "fakta" vem skulle köpa en begagnad bil bara för att nån bilhandlare påstår att den modellen är bäst  Sc:,h
Skrivet av: calefactio
« skrivet: 25 februari 2012, 08:13:51 »

Verkar ju tyvärr vara lite underdimesionerat. Är ju inget ovanligt att mindre seriösa firmor sätter in det som blir billigast för kunden vid inköp utan att bry sig om slutresultatet. >:(
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 21 februari 2012, 07:38:59 »

@Ebolasmurf
Lägg gärna upp din offert så kan vi jämföra och se hur de vise har räknat..

//H
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 10:04:07 »

i offerten brukar stå vilket behov av tillskott som beräknas. Då kan man jämföra det med den mängd tillskott man faktiskt köper och se om dimensioneringen var korrekt. bland annat.

Sen kan ju vissa tillskott vara onödiga. Dvs skulle kunna gå att optimera bort. Det är ju alltid värt ett försök
Skrivet av: ebolasmurf
« skrivet: 04 februari 2012, 09:44:11 »

Intressant tråd att läsa.
Vi har som samma "problem" att eltillskottet drar iväg medans många vänners anläggningar inte kör eltillskott alls trots temperaturer under -20C.
Har siffror från offerten som de som vi köpte huset av fick 2004-11 om det är av intresse. Också en IVT anläggning.
 :-\
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 januari 2012, 11:10:55 »

Är felvisningen på rumsgivaren, kan ett fast motstånd monteras i serie/parallellt med NTC.

Elfa,s Art.Nr. 60-260-25 fungerar utmärkt som alternativ till samtliga givare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 januari 2012, 10:44:57 »

Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H



Nej, Rego637 verkar inte ha nån inbyggd givarkorrigering  :(  Rent driftmässigt gör det inte så mycket om nån givare visar en eller ett par grader fel, men det är ju lätt att dra fel slutsatser när man försöker optimera anläggningen...

Visar den mycket fel så kan man byta motståndet. Det är ett 4,7kohm NTC med B25/100 ~ 3900-4000 K
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 januari 2012, 09:49:13 »


Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Det finns inget som säger att en ny utegivare skulle vara bättre. Det är vanligt med en grads felvisning eller mer.
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 27 januari 2012, 09:14:29 »

Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 januari 2012, 08:22:23 »

Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup

Det borde gå att kalibrera dom, men bara med en fast offset. Dvs, man kan bara kompensera för ett fel som är lika stort vid alla temperaturer. Dock kan man ju korrigera den så att den visar hyfsat rätt i aktuellt mätintervall...
Vad har du för styrsystem och årsmodell?
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 26 januari 2012, 20:24:49 »

Jag kommer ursprungligen från Kalix så min kommentar om "kylan" får tas med en hälsosam dos ironi *roflmao*
Saken är den att jag är uppväxt med farsans jordvärmeanläggning som körs ner till -20 ºC utan tillskott. Därför trodde jag att det kanske var något allvarligt fel på min pump eller borrhål (nojig förstahusägare....).
Nu känns det ju som att grejorna funkar som dom ska ,men ingenjör som man är kan man ju inte hålla sig från att försöka optimera så långt det går...... Sc:,h b00k
Känns mycket bra att ha det här forumet som bollplank istället för att bara lyssna hur farsans 25 år gamla anläggning bara tuffar på.


Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 26 januari 2012, 20:08:05 »

Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

Då fås alltså ett  :dt:Vb på 5,1 ºC som spontant känns lite lågt men jag kör på och provar några dagar, verkar ju som att kylan skall hålla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke

Jo vi förstår att ni har det jobbigt med kylan där nere.......... ;) ;)
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2012, 18:32:26 »

ger ivt någon möjlighet att kalibrera givarna. Om missvisningen på GT2 är konstant, eller i det närmsta konstant, så kan man ju lösa det genom att sätta en offset på typ -1.

Men då kommer det bli varmare inne. Just nu är ju din maskin med avseende på kurvor och sådant anpassad för en missvisande givare.

Om givaren visar olika fel vid olika ute-temp hade jag bytt ut den direkt.
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 26 januari 2012, 18:23:21 »

Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

Då fås alltså ett  :dt:Vb på 5,1 ºC som spontant känns lite lågt men jag kör på och provar några dagar, verkar ju som att kylan skall hålla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 26 januari 2012, 16:57:59 »

Värme???   Här är det lika kallt som i mitt Thermia uppvärmda hus ;D

Får skruva ihop min egendesignade VP som ligger i småbitar i källaren :D  Har´nte tiiiiiiiiid *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 januari 2012, 16:51:45 »

Jaha här fick man sina fiskar varma  ??? 

Genom att du har en Thermia hemma, så är det väl bra att du blir "grillad".  knUp
Då får du känna värme någon gång i alla fall.  ;D
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 26 januari 2012, 16:20:58 »

Jaha här fick man sina fiskar varma  ???  De jag sa var att man inte måste köra med ett delta på 7-8 INGET annat.  Sa jag -kör på 1 :o  Nej.

Anledning till att jag sa det är att ofta ser man folk som har fint fungerande anläggningar men kanske ett delta på 6 och ett KB delta på 2.  Då kommer det snabbt uppmaningar att -sänk farten på KB och höj på VB.

Då ser ni inte hela bilden, evap! vad händer med den?
Hur mkt övertempar vi VBF om vi sänker avkylningen av kompressorn? 

Jag sa inte att folk ska ratta in 1     

Hur brukar du ställa in dina maskiner Yeti550?   :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2012, 15:39:56 »

Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg så har jag ett  :dt:på 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:på 5.3 ºC så den borde vara pålitlig ,ska kolla igen när jag kommer hem från jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Om ditt delta på 9 var med tillskott, vilket inte jag förstod, så finns det ingen anledning att öka farten annat än som ett begränsat test och i så fall mest för att för att utröna om den ökade effekten som kan tas ut över radiatorerna innebär att man kan sänka kurvan eller så.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 januari 2012, 15:32:58 »

Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.

Ja, då är verkligen varningen berättigad.  Thumbsup
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 januari 2012, 14:32:45 »

I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.

Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 26 januari 2012, 14:10:51 »

@Sad_ant
"Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4..."

Nej vid -4 (-3.8 ºC)verklig temperatur har jag börvärde 39.9 ºC på VB ut ,fast vid den här temperaturen visar min utegivare -0.7 ºC.
Om du refererar till temperaturerna i mitt första inlägg så hade jag vid den tidpunkten ställt in Varmvattnets temp på 54 ºC (GT3).

//H
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 januari 2012, 11:02:57 »

Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT

Tillskottstimern i Rego600 kan ställas upp till 300 minuter och ramptiden till 60 minuter d.v.s. med 3 kW maxeffekt kan man hålla tillskottet borta i 6 timmar.

När väl tillskottet är aktiverat så ligger timern kvar och vaktar för nästa behov d.v.s. uppstår ett tillskottsbehov igen, så är fördröjningen endast inställd ramptid.
Skrivet av: sad
« skrivet: 26 januari 2012, 10:22:00 »

För att gå tillbaks lite till ursprungsfrågan...
Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4...
Jag säger som Rickard, det där med tillskott är väldigt mycket hjärnspöke, jag tycker inte att dimensioneringen av värmepumpen är dålig alls. Satsa lite pengar på isolering så kommer en 7a sitta som handen i handske... Jag tror inte det är värt att byta ut alla element, men det kan vara värt att tänka på om man gör någon form av renovering osv. att värmepumpen skulle bli väldigt glad över att kunna sänka framledning...
Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 26 januari 2012, 10:16:10 »

Citerar intressant inlägg i äldre tråd jag tidigare hänvisat till, det är kanske inte alla som vill ha  :dt: 1 ºC 8)

PerJ
Guldmedlem
Expert på värmepump

Antal inlägg: 261

 SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #47 skrivet: 19 mars 2008, 20:33:21 »CiteraCitat från: Roland skrivet 19 mars 2008, 19:10:42
Citat från: PerJ skrivet 18 mars 2008, 22:19:41

Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.

Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 , kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.


PerJ
 Loggat
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 januari 2012, 10:06:09 »

Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.

I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 januari 2012, 09:49:17 »

Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.


Byte man måste mot bör är det ingen myt. Det finns ett deltaT där pumpen drar minst el vid önskad innetemperatur och det ligger runt 7 grader. Men det blir alltid fullständig kondensering oavsett vilket deltaT det är.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2012, 09:44:06 »

För att undvika det där har jag på min pump ställt in 1500 gradminuter som startvärde för eltillskott, då går den sällan in om det bara är en kall natt som genererar gradminutunderskott.

Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT, men JAG skulle ställa den väldigt högt för att slippa tillskott p.g.a kalla nätter eller större tappningar av tappvarmvatten.
Även med högt ställda TS-min eller ramptid så blir det knappt märkbart kallare inne innan tillskottet går in, de defaultvärden som är inställda från fabrik är hysteriskt överdrivna mot optimal komfort helt utan hänsyn till onödiga tillskottstimmar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 januari 2012, 09:37:22 »

Henriks pump klarar -3 utan tillsats. Det gör min också i ett lite kallare klimat. Sedan min pump gick igång maj 2002 har den behövt ca 7600 kWh tillsatsel (2254 timmar à ca 3 kW) vilket betyder att en bättre dimensionerad pump skulle ha dragit ca 500 kWh mindre el per år. Lite tråkigt men inget att gråta över. Tillsatsen på Henriks pump har gått 3840 timmar.

Nu hör det till saken att min pump normalt går med tillsatselen urkopplad vilket t.ex. innebär att det i går morse var 19,5 grader inne i stället för önskade 21. Någon enstaka dag kan man leva med det (nu är det åter 21 grader inne), blir det kallt en längre tid är det bara att koppla in tillsatselen. När det är lägre temperatur på natten än vad pumpen klarar kan tillsatsen gå in trots att medeltemperaturen under dygnet är högre än vad pumpen klarar. Det händer framför allt i februari/mars när det börjar bli större skillnad mellan natt och dagtemperatur. Med tillsatsen urkopplad slipper man att det går tillsatsel utan att den egentligen behövs.

Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.
Skrivet av: Henrik Johansson
« skrivet: 26 januari 2012, 09:06:23 »

Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg så har jag ett  :dt:på 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:på 5.3 ºC så den borde vara pålitlig ,ska kolla igen när jag kommer hem från jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2012, 08:06:36 »

Tycker du fick ett väldigt lågt VB :dt: med P2 i läge 3, hade du läge 2 när du uppmätte 9,2 :dt:?

Jag gissar att tillskottet var i vid detta tillfälle, min rekommendation är då läge II på VB-pumpen.

I den övriga debatten så har PerJ förklarat det hela väldigt bra, hittar inte hans inlägg men slutsatsen är att COP ökar med högre :dt: på varma sidan, samtidigt som COP minskar med högre kondenseringstryck (och temp). Så rekommendationen med ett :dt: på 7-8 ºC är en kompromiss mellan :dt: på kondensorn och kondenseringstryck, som jag fattade det.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2012, 00:23:58 »

+1
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2012, 00:21:15 »

Som sagt, jag har följt tråden från starten, skrivit ett gäng inlägg, och det finns ingen relevans i att påstå att det är en myt att deltaT på en massproducerad VP, tillverkad, injusterad och kontrollerad med vissa uppgivna/rekommenderade deltaT på Vb skall påstås vara myter eller att "det går precis lika bra med deltaT 1.0"
Det var och är ett köttben för att dra igång denna debatt, varken mer eller mindre.

Sen är det som sagt så att det är omöjligt att leda i bevis, och det visste Oraklet när han skrev det, och du vet det.
Anledningen till köttbenet, och den efterföljande debatten lämnar jag öppet för övriga läsare att bedöma.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2012, 00:13:52 »

ja men visst. Om nu TS delta ligger under 7 får han väl ändra tillbaks det till 9 då. Så var det problemet löst. Sc:,h

Bortsett från att oraklet precis som många andra kunniga tekniker här på forumet i första skedet uttalar sig ganska kryptiskt och kortfattat (för det är han som kylexpert här på forumet inte ensam om) för en icke insatt person (och då menar jag inte Yeti utan jag inkluderar mig själv och 99% av alla på forumet där i, när det kommer till jämförelsen med de som jobbar med kylteknik varje dag) så tycker jag att han reder ut frågan ganska väl och därmed tycker jag fortfarande att det onödiga inlägget som sätter fart på saker och ting är detta (se nedan). För dess för innan (om man går bak och kollar) hade dom rett ut begreppen ganska väl och om inte annat hade ett sansat inlägg som tydliggör frågan på ett lite mer allmänt sätt, från någon som dig eller mig exempelvis, löst det problemet.. utan att hugga på kringströdda köttben i onödan.

Citera
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2012, 00:06:02 »

Värmepumparna är konstruerade, injusterade, och kontrollerade, för att fungera som bäst i det intervall som rekommenderas.
Det ÄR ingen myt att man BÖR ligga i ett intervall i närheten av det av tillverkaren rekommenderade värdena.

Oraklets inlägg var ett köttben för att dra igång denna typ av debatt, varken mer eller mindre, men rent teoretiskt, eller i en tingsrättsförhandling kanske det inte vore möjligt att leda detta i bevis.

Om du Rinnan inte vet att jag varit djupt inblandad i denna tråd är det nog DU som skall läsa på lite bättre, eller är det kanske du mer än jag som följer Oraklets inlägg slaviskt.  ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 23:57:27 »

det var inte mening att kasta skugga över dig yeti. Inte på något sätt överhuvudtaget.

Men en villrådig läsare som inte orkar plöja igenom 5 sidor med kommentarer skulle kanske tro att det blev något fel om man hamnar under 7k i delta.

Hade inte rickard skrivit sitt inlägg hade inte heller jag behövt försöka förklara gången och då hade ditt namn inte ens nämnts. Och hade inte oraklet skrivit i tråden hade inte rickard heller hittat hit :) 

Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.

och hans inlägg innan rickards kommentar tycker jag ganska väl pekar på detta

Citera
På samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av ångan bara

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill
Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 25 januari 2012, 23:49:13 »

hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.

Bästa David!
Uppskattar om du inte felciterar mej på det sätt du gör i denna kommentar!
Jag rekommenderar TS att läsa om ämnet i andra trådar, inget annat, vilket framgår om du läser en gång till! Dessutom tror jag nog att TS på egen hand kan avgöra om och när ändringar på hans VP ska göras!
I övrigt en eloge till Rickard som klargjort läget även för TS! :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2012, 23:44:06 »

Rinnan, dina inlägg när det gäller deltaT är sakliga och relevanta, man kan visst öka flödet och gå ned i deltaT, så länge det inte uppstår brusande ljud eller andra problem i anläggningen.
Oraklets inlägg om myter, och 1 grad DeltaT är medvetet överdrivna för att skapa förvirring (vilket vi också kan se i tråden) och debatt.
Jag skrev som ett svar på detta, helt sakligt och relevant att hans inlägg var mer för att provocera än för att förklara något alls.

Jag vidhåller att jag har rätt uppfattning av vad som hänt i denna tråd, men respekterar dina synpunkter.
Allt kan tolkas på olika sätt - och du har gjort det till en sport att hitta tveksamheter i mina inlägg (och jag i dina  ;)) som gör att du kan kritisera mig, och jag kan helt klart ge dig rätt när det gäller din argumentation, Oraklets inlägg hade rent teoretiskt kunnat vara sakligt och relevant.
Min absoluta uppfattning är dock att det inte var menat så från hans sida, utan det var menat som en provokation för att få igång EXAKT denna typ av debatt, varken mer eller mindre.

Kan tillägga att han lyckades än en gång.  huvuddunk
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 23:32:30 »

hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2012, 23:27:45 »

Att börja skriva om deltaT på 1 grad i en tråd om en för klent dimensionerad anläggning, med en IVT utan arbetstank är osakligt, och gjort med en enda avsikt, att trigga igång en debatt som denna.
Det tror jag alla som läser tråden förstår, däremot tror jag det är väldigt få som förstår varför Oraklet skrev sitt inlägg, och jag försökte förklara anledningen så gott jag kan utan några personangrepp.
Om detta tjafs fortgår kommer jag att radera inläggen som rör detta imorgon för att försöka hålla tråden till ämnet (det jag ville göra med mitt första svar på Oraklets inlägg).

Man kan självklart köra en värmepump med valfri deltaT om rätt förutsättningar i övrigt finns, och i vissa fall är det antagligen ett krav, eller en förutsättning för fullgod funktion, men det har inget med ämnet i denna tråd att göra.
I vart fall inte så vitt jag kan se, och OM det har det skulle jag gärna vilja se en bättre underbyggnad av bakgrunden till inlägg som för in ämnet på denna typ av fråga.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 23:20:11 »

mitt delta är ca 5.8 och det fungerar fint och fullkondenserar. nu kan jag inte gå mycket snabbare än vad jag gör så där går min gräns.
Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 25 januari 2012, 23:20:00 »

Tack Rickard! Då förstår jag, och det förklarar även att samtliga värmepumpstillverkare inte är mytomaner.......................... 8)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 23:17:58 »

Oraklet sa så vitt jag såg att Yeti 550 borde köra på 7-8k i delta.

Men noterade samtidigt att det är en rekommendation från VP tillverkaren för där vet man att det brukar fungera fint med alla avvägningar man måste göra givet skillnader i förutsättningar från installation till installation.

Men att det rent kyltekniskt egentligen inte finns någon gräns för hur litet delta man kan ha så länge man fullkondenserar.

Att säga att deltat måste vara mellan 7-10 är ju egentligen mer fel. Även om det är en rimlig rekommendation.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 januari 2012, 23:11:33 »

Krävs inga ingrepp i kylkrets  varför tror du det. Förklara vad du menar.

Själklart kör man inte 1   jag sa bara att man kan det  maskinen funkar    jag kör 3 på flera maskiner  och 4,5  på en 300kw maskin.

Räknar på en 4MW maskin nu   den ska köras med 5 i DT  och sjujäla flöde.   Varför försöker du att förlöjliga mig hela tiden?

det är ju trots allt du som har fel i det du säger INTE jag. :)   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2012, 23:04:29 »

DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 januari 2012, 22:59:47 »

På samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av ångan bara :)

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill *vinkar*
Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 25 januari 2012, 22:55:42 »

att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all ånga blivit kondensat  och att vi inte har någon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*
OK, det som står i alla manualer att  :dt:VB bör var 7-10 är alltså bara en myt, men kan du förklara hur man fullkondenserar med  :dt:=1? Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 januari 2012, 22:48:17 »

att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all ånga blivit kondensat  och att vi inte har någon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*
Skrivet av: Fjällräven
« skrivet: 25 januari 2012, 22:43:44 »

VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*
Och då kanske du förklarar för oss mindre vetande vad det innebär? Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 januari 2012, 22:39:19 »

VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!