Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta  (läst 4854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rob73

  • Gäst
Rob73
Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« skrivet: 18 januari 2017, 14:29:44 »
Hej forumet,
Finns det ingen begränsning på hur ofta puhzsw75a tillåts starta? Har ett litet system med ca 100m2 golvvärme,utan volymtank, och detta gör ju att det vid varm väderlek blir en massa start och stopp. Har testat köra med fast framledningstemperatur, givaren på innedelen(ändrat på h/p termo skillnadsjustering) och med kurvan, men ingenting verkar hjälpa, pumpen är igång igen oftast inom 3 minuter.Vid varm väderlek,+5 grader, kan det bli att den är igång 3 minuter och stoppar bara för att vara igång igen om 3 minuter. Då det var kallare gick den i längre perioder innan den stoppade för att vara stilla i samma 3 minuter. Själva regleringen på värmepumpen verkar fungera då den går ner på tomgång(32 Hz) innan den slutligen stoppar.Har ni några ideer vad jag kan göra för att få ner antalet start/stopp, förutom volymtank... Känns ju väldigt konstigt att framledningtemperaturen ej tillåts sjunka till/under returtemperaturen, om värmepumpen stannar pga den producerar för mycket värme i förhållande till vad huset gör av med.
Tack på förhand!

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2017, 09:53:52 »
Hur ny är värmepumpen? På nyare ska det finnas inställningar för just start/stopp men jag har det inte på min.
Vad har du för inställning på minsta framledingstemp?
Jag kör med innegivare och värmepumpen i autoläget så att den inte går efter förinställd kurva. Man skulle kunna prova att ändra hur ofta den kollar efter innetempen,det är i orginal 10 min.Ändrar man den till 30 min så stannar den när tempen är uppnådd och väntar 30 min då den läser av innetempen igen och startar om det behövs.
Obs spekulation från min sida
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Rob73

  • Gäst
Rob73
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2017, 12:05:14 »
Hej Kloge,
Tack för ditt svar.
 Pumpen är helt nyinstallerad sÃ¥ den borde vara av senaste modell, har inte hittat var man skulle kunna ändra pÃ¥ start/stopp inställningar förutom just justerandet med h/p thermo diff. kontrollen. Har varit i kontakt med installatören och de har inte heller hittat nÃ¥got. Jag kör som bäst pÃ¥ givaren som är i huvudkontrollen, denna temperatur är ju inte samma som huset i övrigt, men pumpen gÃ¥r lite längre tider än dÃ¥ jag kört med kurva. För det mesta dÃ¥ den stoppar sÃ¥ startar den dock igen inom 3 minuter, har därför inte ändrat pÃ¥ 10 minutersinställningen, dÃ¥ den ändÃ¥ inte hÃ¥llits av i 10 minuter ens.. Ibland har den dock väntat längre innan den är i gÃ¥ng. Verkar som den ej beter sig lika alla gÃ¥nger, kan det vara för att givaren är där den är, nog är det väl tänkt att om man väljer att köra med givaren i huvudkontrollen sÃ¥ skall man kunna ändra pÃ¥ inställningarna pÃ¥ samma sätt som om man hade den trÃ¥dlösa innegivaren?
Minsta framledningstemperatur är 25 grader och då den startar igen är den inte i närheten av detta, oftast är temperaturen 31-32 grader. Endast då jag kört den med timer och hade den avstängd längre perioder kom den ner mot 25 grader.

Jag kan förstås testa med att ändra inervallet till 30 minuter,men tycker att det borde vara möjligt att ha begränsning/diff även då man kör med reglering enligt framledningstemperaturen.
Tack igen!

Rickard VPC

  • Gäst
Rickard VPC
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2017, 22:01:27 »
Min första fråga är vem har gjort beräkningen på val av utedel och vem har installerat?

//Rickard

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2017, 22:59:34 »
Kan det vara så att värmen den producerar inte överförs till vattensidan tillräckligt snabbt så att den då stannar? Finns det felkoder?
Kontakta Mitsubishi och inte installatören är mitt tips
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Rob73

  • Gäst
Rob73
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2017, 11:23:36 »
Den är installerad av auktoriserad mitsubishi återförsäljare och de var av åsikten/deras rekommendation att denna pump skall fungera, även om den förstås med tanke på den lilla vattenmängden i huset är på större sidan med tanke på dess minimieffekt. Då det är kring 0 grader och solen gassar på finns det inte så stort värmebehov och då blir det en massa starter och då den dessutom inte beter sig likadant alla gånger utan ibland blir att vänta lite längre innan den startar så börjar man undra om det kan vara något i själva styrningen som är galet.
Enda felkoderna som kommit är L9, inget flöde, detta var vid olika tester av pumpen, så vid normal drift har det inte kommit någon felkod och det verkar som värmen överförs till systemet.
Jag ändrade intervallet för temperaturkontroll till 30 minuter, pumpen beter sig lika konstigt ändå.
Installatören har varit i kontakt med Mitsubishi,men än så länge har de inte några nya förslag jämfört med det som varit framme här på forumet.
Hur kan det vara möjligt att Mitsubishis "styrningslogik" inte har någon inställbar hysteres för start/stopp vid drift med reglering enligt framledningstemperaturen eller som i mitt fall vid drift med rumstemperatur(huvudkontrollgivaren), bara ibland som den väntar tills tempen sjunkit. Det verkar ju väldigt dumt och väldigt oekonomiskt i sådana fall!
Tack för inputen!

Utloggad VPCenter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2017, 01:23:46 »
Den är installerad av auktoriserad mitsubishi återförsäljare och de var av åsikten/deras rekommendation att denna pump skall fungera, även om den förstås med tanke på den lilla vattenmängden i huset är på större sidan med tanke på dess minimieffekt. Då det är kring 0 grader och solen gassar på finns det inte så stort värmebehov och då blir det en massa starter och då den dessutom inte beter sig likadant alla gånger utan ibland blir att vänta lite längre innan den startar så börjar man undra om det kan vara något i själva styrningen som är galet.
Enda felkoderna som kommit är L9, inget flöde, detta var vid olika tester av pumpen, så vid normal drift har det inte kommit någon felkod och det verkar som värmen överförs till systemet.
Jag ändrade intervallet för temperaturkontroll till 30 minuter, pumpen beter sig lika konstigt ändå.
Installatören har varit i kontakt med Mitsubishi,men än så länge har de inte några nya förslag jämfört med det som varit framme här på forumet.
Hur kan det vara möjligt att Mitsubishis "styrningslogik" inte har någon inställbar hysteres för start/stopp vid drift med reglering enligt framledningstemperaturen eller som i mitt fall vid drift med rumstemperatur(huvudkontrollgivaren), bara ibland som den väntar tills tempen sjunkit. Det verkar ju väldigt dumt och väldigt oekonomiskt i sådana fall!
Tack för inputen!

Att du får täta start och stopp har inget med styrsystemet att göra utan att du har en för stor värmepump på detta lilla system.
3,8kW som lägsta avgiven effekt på den lilla vattenmängden du har fungerar aldrig.
Du behöver en hybrid kopplad volymtank på 100L med en c-pump för att ha en chans att hantera effekten.
//Rickard

Rob73

  • Gäst
Rob73
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2017, 11:51:46 »
Hej Rickard/forumet,
Sedan senast har en tank på 100 liter kopplats in, framledningen från värmepumpen och ut till systemet (egen cirkulationspump)i övre delen av tanken samt returen inkopplad i nedre delen av tanken(t-kopplad). Tyvärr fungerar anläggningen lika dåligt som förut. Pumpen har gått som kortast i under 2 minuter och stannar då framledningstemperaturen är 2 grader över börvärdet och startar igen om 3 minuter Framledningstempen har då sjunkit med 1 grad från det att den stannat dvs den är fortfarande över börvärdet då den startar igen.
Trots tanken  har jag över 100 starter per dygn!! Anläggningen gÃ¥r sÃ¥ korta intervall att hetgasen knappt hinner bli ljummen! Enda gÃ¥ngen som pumpen inte startar upp direkt efter stopp är pÃ¥ morgonsidan dÃ¥ utedelen blir i solskenet och temperaturen stiger sÃ¥ att börvärdet pÃ¥ framledningen sjunker..

Kurt 73

  • Gäst
Kurt 73
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2018, 06:37:50 »
Hei.

Hvordan ser man hvor mange start/stop man har i døgnet?

ThobiasT

  • Gäst
ThobiasT
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2018, 21:43:57 »
Hej.
Har installerat en sådan pump och har samma problem.
Har provat ändra i parametrar mm.
Har en dubbelmantlad ACK-tank på 500 liter, 300 liter för värmen och VV-tank på 200 liter.
kom ni fram till vad det var för fel?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2018, 10:51:13 »
En arbetstank kommer inte att åthjälpa grundproblemet och det är att maskinens minsta avgivna effekt är relativt hög. Kom ihåg dessutom att den minsta avgivna effekten anges vid +7C utomhustemp samt +35 C i framledningstemp. Den lägsta framledningstemperaturen brukar ligga kring +25C och vid +15C utomhustemperatur. Vid dessa förutsättningar så avger värmepumpen ännu mer effekt.

Att montera in en extra tank hjälper inte mycket om den är välsiolerad då huset tömmer tanken på lika mycket energi som om tanken inta fanns där. Då blir det nästan samma gångtid i alla fall.
Enda lösningen är att satsa på maskiner med en låg mineffekt och då slipper man frekventa start / stopp.
Personligen skulle jag inte lägga stor tonvikt vid dessa start / stopp om det är en inverter då de är byggda för sådant arbete. En on/off maskin däremot är det värre med.

Vill du minsta antal start/stopp så kan du prova att öka tolernasen på framledningstemperaturen så att maskinen tillåts att överskjuta lite mer men då finns det en liten risk att temperaturen i huset vid dellast (under mineffekt) kommer att öka något i huset.

Mvh
Daikin

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2018, 00:34:50 »
Vid milda temperaturer så kör jag vp med timerfunktionen. Då kör den kl 18 -07 med 21 grader innetemp, kl 07-18 på 19 grader.
Huset tappar temp till ca 20 under dagtid och inga kompressorstarteer på dagtid och kväll/natt ingen.

Sen är jag inte orolig för många starter då invertern gör att kompressorn startas mjukt på låga varv samt att kompressorn är varm och go
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Rob73

  • Gäst
Rob73
SV: Mitsubishi ecodan ehst20c-ym9c+puhzsw75vha startar ofta
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2018, 13:46:22 »
Hej igen forumet,
ThobiasT undrar om man kom fram till vad som var fel med min anläggning; enligt importörens representant  som var och tittade till anläggningen hösten 2017 sÃ¥ skall inte den bete sig sÃ¥ som min anläggning gjorde, tyvärr kunde han se inte ge ett annat svar än att det inte gÃ¥r att justera pÃ¥ toleransen för framledningstemperaturen pÃ¥ nÃ¥got sätt och att det enda som dÃ¥ skulle gÃ¥ att göra dÃ¥ var att ha bÃ¥da extra framlednings och returgivarna (thw 6 och thw7) pÃ¥ returen och därmed fÃ¥ pumpen att gÃ¥ längre perioder och inte sÃ¥ som fallet var att den gick i nÃ¥gon minut och sedan startade upp igen efter att ha varit av 3 minuter. Vid test under sommaren 2017 dÃ¥ jag körde med originalinställningarna hade jag över 200 starter /dygn! Representanten nämnde att en programuppdatering skulle komma vÃ¥ren 2018, där man skule kunna ställa toleransen pÃ¥ framledningstemperaturen(nu alltid 2 grader), men av detta har jag inte hört nÃ¥got om efterÃ¥t. Vintertid, vid minusgrader,dÃ¥ man hoppades att pumpen skulle hÃ¥llas igÃ¥ng hela tiden sÃ¥ reglerade den aldrig ner till 32 hz utan stannade pÃ¥ 45 hz, efter att först gÃ¥tt med högre frekvens och varvat ner efter att framledningstempen  börjat stiga. Startade pÃ¥ 32 hz gjorde den däremot alltid en stund senare dÃ¥ framledningstempen ibland sjunkit endast 1 grad, väldigt underligt(vid dessa test var framledningsgivaren monterad pÃ¥ rätt rör).
Summa summarum: Regleringen fungerar alltså väldigt dåligt då värmebehovet är litet, med en massa start och stopp som följd och i mitt fall även då temperaturen varit lite på minus och den borde hållits igång på lägsta frekvensen, detta har förstås inverkat att verkningsgraden ej blir så bra som den borde bli, däremot har anläggningen inget direkt fel enligt expertisen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!