Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska pumpen verkligen lÃ¥ta sÃ¥ här?  (läst 1163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska pumpen verkligen låta så här?
« skrivet: 06 januari 2023, 00:33:01 »
Hej!

Jag har lite funderingar om att min pump inte går som den ska, den har väldigt svårt att generera värme tycker jag. Den ligger och drar ca 4000 watt när den kör och den låter förjävligt. Är detta normalt? Bifogar video. PUHZ-SW 100 YYA

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2023, 03:46:08 »
Hej!
Jag tror och hoppas du kommer få svar av flera experter här, jag vill bara meddela att ditt inlägg intresserar mig mycket, och varför.
Jag har aldrig "labbat" med en LVVP men ville låta sätta upp en sån i min mors hus.
Detta har jag nu i stort sett gett upp pga all villervalla bland leverantörer och installatörer som kunnat bli aktuella, men också pga en försämring i mors tillstånd senaste tiden.
Huset kommer troligen att säljas framigenom.
Först och främst, tekniska data pÃ¥ din pump anger  intervall för uteffekt 5,52 - 26,46 KW.
Där har jag nyligen lagt in en fråga på avd övriga frågor om luft-vatten, vad exakt menas med det lägre värdet i ett sådant intervall, dvs här 5,52 KW.
Jag tolkade det från början som den lägsta uteffekten som kan levereras vid drift.
Denna tolkning förklarar problem som kan uppstå och vidimerats av flera leverantörer, men dementerats av några med antingen förklaringen "det är inverter" som ju är ofullständigt och rätt korkat som jag ser det, eller på ett förvirrat sätt av tex bossen på svenska Valliant, som menade att det står för något annat, som han inte kunde förklara på ett strukturerat sätt, men han medgav att så kunde det vara för andra fabrikat, men inte för Valliant.
Har du kollat närmare på COP vid den lägsta avgivna effekten? Det har väl samband med andra parametrar, som temperatur ut till radiatorer/golvvärme/ev fläktsystem och ute-temperatur.
Då ska du ju få fram om det är rimligt att din pump drar 4 KW så snart den kör.
Det verkar ju som om COP då är uselt, dvs 1,37
Det är också intressant för mig eftersom jag tittar på hus för min egen räkning ochvid ett sådant ställe nyligen satt en LVVP som lät för djävligt.
Som granne till det huset skulle jag ha klagat. (Ett grannhus låg för nära, så jag slapp iah fundera vidare på detta objekt)
Det var ett skärande obehagligt ljud.
Mor har en äldre Mitsubishi LVP som går fint, bara ibland är det ljud om utedelen som gör att man undrar om den "pajjat". Den står helt still och surrar betänkligt högt och ger ingen värme inne.
Men snart så är den igång igen och går lika tyst och fint igen och ger värme, även vid minus 16, så jag har en bra känsla för just Mitsubishi.
(Förr labbat med IVT 480 FLVP, som är skräp, satte in hela systemet ensam, samt samma med en Atlas LLVP, bra A/C men skräp som VP)
Sen är det så att jag har jobbat med audio under många år, konstruktion, mätningar och i några fall inspelningar av symfoniorkestrar. Samarbetat med några av våra främsta experter och skrivit kurslitteratur för nybörjare om tex högtalarprinciper.
Din video kan inte ge en uppfattning om hur störningen låter "IRL" eftersom det helt beror på typen av mikrofon och akustikförhållanden där vi sitter och lyssnar kontra akustiken utomhus på plats. Men om det funnits ett så skärande obehagligt ljud som den jag lyssnat på, skulle det ha kunnat framgå, men så är det inte menar jag.
Mikrofoner kostar mellan tio och tusentals kronor och det betyder enorm skillnad i ljudkvalitet, riktverkan mm.
Det är finurligt att du försökt återge ljudet genom att flytta mobilen.
Du skulle kunna låna eller hyra en decibelmätare.
Det är samma där, stor skillnad i kvalitet på såna, men de flesta ger ett riktvärde.
De som finns som app för mobil är mest bara ett skämt.
Mvh / Hans
« Senast ändrad: 06 januari 2023, 04:07:25 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Biutread

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2023, 08:16:03 »
Hej!
basketball stars
Jag har lite funderingar om att min pump inte går som den ska, den har väldigt svårt att generera värme tycker jag. Den ligger och drar ca 4000 watt när den kör och den låter förjävligt. Är detta normalt? Bifogar video. PUHZ-SW 100 YYA
Byt ut kompressorn genom att gå och köpa en kompressor med rätt modellnummer, märke och kapacitet och byt ut den eller be en fackman att byta ut den.

Dra åt bultarna eller skruvarna, kontrollera att kompressorn är i originalskick.

Ta bort transportplattorna för att förhindra att systemet kraschar och orsakar oljud.

Räta eller säkra röret så att det inte kommer i kontakt med röret eller andra metalldelar.

Kontrollera om basen på kompressorn är lutad eller böjd, vilket gör att kompressorn lutar och kolliderar med väggen på kondensorhuset – klumpen blir varm och orsakar ljud.

Utloggad Brandtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2023, 09:54:54 »
Byt ut kompressorn genom att gå och köpa en kompressor med rätt modellnummer, märke och kapacitet och byt ut den eller be en fackman att byta ut den.

Dra åt bultarna eller skruvarna, kontrollera att kompressorn är i originalskick.

Ta bort transportplattorna för att förhindra att systemet kraschar och orsakar oljud.

Räta eller säkra röret så att det inte kommer i kontakt med röret eller andra metalldelar.

Kontrollera om basen på kompressorn är lutad eller böjd, vilket gör att kompressorn lutar och kolliderar med väggen på kondensorhuset – klumpen blir varm och orsakar ljud.

Menar du att kompressorn är kass baserat på ljudet och att den bör bytas? Grejen är att jag har nydligen köpt huset (september) så jag vet inte hur den har låtit tidigare när det varit kallt ute.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2023, 11:51:50 »
Såg att det där är ju ett känt problem här i forumet sedan gammalt.
Det kan handla om kvarsittande transportskydd och perioder med frost.
Samt vibrationsdämpare som saknas eller är dåliga.
Denna tråd startar med en snarlik modell och någon som har precis samma modell
kommer in med samma problem:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68415.15

Det är för drastiskt att byta kompressor utan att först pröva andra orsaker.

Är du inte intresserad av akustik och ljud undrar jag varför du frågat.
Jag undrar tex hur du själv tycker att din inspelning låter jämfört med hur du tycker
det låter i verkligheten.
« Senast ändrad: 06 januari 2023, 11:54:54 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Brandtan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2023, 21:56:32 »
Såg att det där är ju ett känt problem här i forumet sedan gammalt.
Det kan handla om kvarsittande transportskydd och perioder med frost.
Samt vibrationsdämpare som saknas eller är dåliga.
Denna tråd startar med en snarlik modell och någon som har precis samma modell
kommer in med samma problem:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68415.15

Det är för drastiskt att byta kompressor utan att först pröva andra orsaker.

Är du inte intresserad av akustik och ljud undrar jag varför du frågat.
Jag undrar tex hur du själv tycker att din inspelning låter jämfört med hur du tycker
det låter i verkligheten.

Skulle säga att det lÃ¥ter som pÃ¥ filmen, annars skulle jag inte lagt upp den   :)

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2023, 09:34:36 »
Inte intresserad av länken?
Där har du ju många förslag.
Annars skulle jag inte lagt upp den.

Såg på data att aktuell pump ger 62 decibel, det är en störande nivå.

Adjö
« Senast ändrad: 08 januari 2023, 10:17:12 av Rickard »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska pumpen verkligen låta så här?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2023, 19:06:06 »
Menar du att kompressorn är kass baserat på ljudet och att den bör bytas? Grejen är att jag har nydligen köpt huset (september) så jag vet inte hur den har låtit tidigare när det varit kallt ute.

Jag har en exakt samma modell som du.
När min genererar varmvatten, eller när den måste jobba under -10 grader så låter kompressorna ganska snarlik.
Din låter mer med högre ljudfrekvens som om den går......oljetorr? VILKET INTE BEHÖVER BETYDA DET!
Innerdelen har elmätare.
Kolla och mät SCOPen i innerdelens meny.
Kolla "producerad energi" delat på förbrukad energi.
Hamnar du runt 3 bör det vara ok.

Jag har senast en SCOP på 2,86 totalt med värme och varmvatten.

Förövrigt är tråden min som länkas här över. Trådens ursprungsprblem hade inget med kompressorna att göra, snarare att det är is i kylflänsarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!