Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud Zubadan 112.  (läst 1276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud Zubadan 112.
« skrivet: 30 november 2019, 19:25:01 »
Har aldrig hört dess like .
Jag har skrivit förut om detta i forumet.men alltså nu när minusgraderna kommer är det outhärdligt.
Utedelen har bytts 3ggr utan resultat,ny mjukvara bytt kontaktor och en massa mer ggr,mitsubishi har varit här och konstaterat oljudet,varvid den tredje utedelen beställs då det låter illa från kompressorn säger en av herrarna som också har samma maskin hemma som naturligtvis inte låter så mycket.
Nästa gång jag träffar denne man när han kom hem till mig så helt plötsligt kunde det låta från gasledningen,jag ifrågasatte då om de vet att det låter illa så drar man väl inte gas/vätska genom gillestugan.
Nej absolut inte säger han,vaaaa är det här ,jo kraftigt oseriöst från Mitsubishi som säger sig ha så tysta värmepumpar.
Falsk marknadsföring om tysta maskiner anser jag.
Vill också nämna att installatören gjort akustikkontroll utan verkan.
Ska nu få en package 112 instalerad så jag hoppas att det blir lita lugnare.
Kan nämna att Jurist och ARN är inkopplade på detta ärende.
Vet ju att fler har samma problem,så skriv gärna.
Att de kan sälja detta borde vara förbjudet.
Mvh
« Senast ändrad: 30 november 2019, 19:56:02 av Burkas »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud Zubadan 112.
« Svar #1 skrivet: 30 november 2019, 21:19:26 »
Trist historia
Vi har bara monterat SW75 och W85 och där är det inga oljud.
Har sett några inlägg där det verkar vara zubadan modeller som haft oljud, men 3 utedelar med oljud måste vara någon form av rekord.
Byter dom innerdel, rör och utedel för att utesluta dom 2 bitarna också för 3st utedelar kan knappast vara felaktiga om det nu inte är någon del som är felaktig från fabrik på något parti om dom nu varit tillverkade under samma tid/period ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud Zubadan 112.
« Svar #2 skrivet: 01 december 2019, 09:21:33 »
Hej TS
Nej de har inte bytt rör eller innerdel,jag har föreslagit det efter andra bytet av utedelen för det surrar från shuntventilen.
Det hörde även Mitsubishis gubbe som var här och bestämde då att det var kontaktorn??så de böt den och de har inte gjort någon efterkontroll för det surrar fortfarande och jag tycker det kommer från shunten.
Nej det kan inte vara fel på 3st utedelar,så varför man inte provat andra varianter vet jag ej,konstigt iallafall.
Effekten är väldigt bra, och nu ska de byta till en Package 112 och jag vet inte vad det blir för skillnad i effekt.
Detta har ju blivit vädigt påfrestande,verkar tyvärr inte vara nån som är riktigt kunnig.
Låter det från Package 112 ,den har ju vatten mellan ute /innedel och finns det nåt frysskydd ifall det blir strömavbrott.
Mvh

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Oljud Zubadan 112.
« Svar #3 skrivet: 01 december 2019, 14:20:02 »
Att det låter från gasrören ibland är helt normalt och det är ju inte precis nåt högt ljud om man inte är extremt ljudkänslig. Lite gurgel och pys som jag skulle uppskatta ligger kring ca 40 dB nånstans.

Maskinerna är inte högljudda jämfört med andra, snarare tystare i många fall. Mycket hänger på installationen och att stomljud från utedelen inte fortplantar sig in i huset för mycket.

Har man råkat böja ett gasrör för snävt så att det har blivit platt kan det bli högre ljud än vanligt så en bra åtgärd vore att gasrörens böjar dubbelkollas så att det inte är nån som är hoptryckt. Man kan även hitta det genom att mäta temperaturen på gasledningen längs hela vägen, får man stor skillnad mellan två punkter är det mellan dessa hindret finns.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud Zubadan 112.
« Svar #4 skrivet: 01 december 2019, 14:55:50 »
Kan lova dig att den här maskinen är rejält högljudd,inget gurgel å pys här inte utan ett högfrekvent skrikande ljud som de har varit här och konstaterat att det är för högt. inget stomljud heller.
Akustiken också provad ,det vart ingen skillnad.
När jag har besök av vänner så har de frågat vad som låter,det säger en hel del.
Inga platta böjar heller,hade hoppats att det var så enkelt.
40db Hade ju varit bra,60 -67 db har jag sen att ljudet är riktigt högfrekvent.
Förstår väl naturligtvis att det låter om rören, men absolut inte så här.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud Zubadan 112.
« Svar #5 skrivet: 01 december 2019, 15:03:09 »
Har dom bytt utedel 3 gÃ¥nger sÃ¥ lär det lÃ¥ta  ::)

Skickade ett pm till dig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!