Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eltillskott i Nibes styrning  (läst 37510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2005, 08:01:05 »
Jag håller fast vid att nuvarande styrning skulle kunna göras bättre (Rickard beskriver det hela bra). Tycker Silver kan ta med sig detta till sina vänner på konstruktionsavdelningen.

Förslaget att koppla bort steg 1 och låta steg 2 bli steg 1 och steg 2 i samma låter ju som en bra lösning. Då skulle man kunna få liknade resultat som jag med flera vill ha. DOCK kan man ju fundera lite på eventuella biverkningar av ett sådant ingrepp. Jag skulle i alla fall vilja ha mer kött på benen innan jag ger mig i kast med detta.

Jag kan ju tänka mig mardrömmen den dagen det är så kallt att steg 3 ska jobba svinet tillsammans med VP från -800 gradminuter ända upp till -100......PUH (2,2 +6= 8,8 kwh!).
Ett annat sätt än att dra ner TS skulle vara att öka VP-gradmin. Då slår TS av när det är mer gradmin kvar. Men då kan det bli lite väl hejiga svängningar vid varmare väderlek så det är kanske inte heller något att sträva efter.

Men som sagt: Vad ska man göra? Vad ska man satsa på för inställning av TS?. Kan det månne vara så att man faktiskt inte förloras så mycket ström på att låta TS hoppa i lite oftare? Kanske bättre än att få en hysteriskt lång TS-tid......? Eller ska man jobba upp VP-gradmin ännu mer kanske...... Vet i fan. Klurigt det här.


Hej
Det var intressant så jag rusade ut och ändrade min inställning så TS går till först vid -600 gr min istället för -400 som är nibes inställning. Jag vill se vad det gör verkan på tillslag av El tillskott.. TS min är nu diff 3 grader. Och el till efter 20min om ej värmepump klarar av värma radiatorkretsen snabbt nog.

En annan sak jag har nu endast 1st 6kw Elpatron. Jag skall installera 1st till på 3 kW. Då får jag steg 1  3kW, 2 6kW, 3 9kW el. NU har jag parallell kopplat alla stegen så de startar min patron på 6W. Även  VVL el kopplas till samma patron.

Så trixa elektriskt kan vara nödvändigt i vissa fall. NIBE har inget emot hur jag kopplar in externa ELpatroner. Det som på verkas är hur programmet loggar el. Men tills vidare får jag leva med att det blir fel..

Janne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 20:56:25 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2005, 10:55:43 »
en fråga i eldibatten.
har man 3 steg på en nibe 1215? är det inte bara 2?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2005, 11:01:25 »
Kanske fler steg på luft/vatten-värmepumparna då de blir rena elpannor vid temperaturer under -10 grader...

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2005, 14:35:16 »
en fråga i eldibatten.
har man 3 steg på en nibe 1215? är det inte bara 2?

Jag citerar manualen: "Värmeproduktionen har 4 steg, ett för värmepumpen och tre för elkasset".

Om man kör med fabriksinställningarna går steg 1 (VP) in vid gradminutundeskott -60, steg 1 på elkasett vid 360 (300 + 60), steg 2 vid 460 (60+300+100) och steg 3 vid 560 (60+300+100+100). Och som sagt, kommer man ner till steg 3 får man åka med fulla spjäll ända upp till gränsen för VP-start. fiR:

Är det ingen som har något bra förslag på hur man ska hantera denna fälla som tråden handlar om (bortsett från förslaget om omkoppling av elpatronerna?)??
Känner mig rätt uppretad på detta.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2005, 18:31:36 »
jag haka uppmig på att det bara fans 2 kontaktorer. Men dom kör försståss en i taget på steg 1&2 & sen båda i steg 3
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2005, 19:41:24 »
Sätt en strömbrytare till ts-kontaktorerna och tycker man att det är för kallt så, sätt på´n....

Eller varför inte en rums-termostat som startar ts...

Skulle det vara något ???
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2005, 20:33:25 »
Sätt en strömbrytare till ts-kontaktorerna och tycker man att det är för kallt så, sätt på´n....

Eller varför inte en rums-termostat som startar ts...

Skulle det vara något ???

Det skulle kunna hjälpa, nackdelen är att den undertemp som "startar" eltillskottet inte betas av enbart med hjälp av kompressorn, även om utetempen stiger så att kompressorn skulle kunna klara jobbet på egen hand under t.ex. natten.

Men bättre skulle det helt klart bli.

Även detta kräver ju dock ingrepp i elinstallationen.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2005, 20:51:35 »
Om man kopplar så här så får man 0 kW på steg ett, 2 kW på steg 2 och 5 kW på steg 3.

Det går även koppla så att man får 6 kW på steg 3 om man skulle vilja.
I så fall kopplar man kabeln från steg 2, plint 4 till den sista 2 kW patronen.
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 20:53:43 av Rickard »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2005, 23:32:44 »
vad händer då vit periodisk vv höjning?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2005, 23:52:27 »
Vet ej, enklast kanske att prova koppla om och sen trycka på knappen "extra varmvatten".

Värmer den bara på steg ett lär det inte bli nåt, men jag skulle tro att den går på med full effekt, alltså 5 eller 6 kW.

Bara så att ingen dräper sig:
Denna typ av omkoppling skall göras av behörig elektriker. --/

Jag reserverar mig för att jag "kastat om" de två kontaktorerna, steg 1 kan vara steg 2 och tvärt om.
Skulle faktiskt tro att det är så....
Bör kollas innan man kopplar om.
Simulera stort underskott så att tillskott går till... i sitt första steg.

Elektrikern ser fort vilket som är vilket och kan då "rita om" schemat så det stämmer.
« Senast ändrad: 20 februari 2005, 00:00:37 av Rickard »

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2005, 16:26:42 »
Med risk för att kallas tjatig: Men är det ingen som har någon bra idé om hur man ska fixa (eller åtminstonde minska plågan) MJUKVARUMÄSSIGT?

Större värde på VP-gradmin? Fördel: TS slår av på behörigt avstånd till VP stopp. Nackdel: Svängigt vid varmare väder.

Minskat värde på TS? Fördel: Kortare TS-tid när den kommer i. Nackdel: TS går i oftare och vid varmare väderlek. Frågan är dock vad som "kostar" mest i elförbrukning, sett över en längre tidshorisont.

Ännu högre värde på TS? Fördel: TS går i väldigt sällan. Nackdel: När den väl går i går den LÄNGE.

Manuell hantering av gradminuterna (man går helt enkelt och ställer om det faktiska gradminutunderskottet när an ser att det håller på att barka iväg. Fördel: Man kör sin VP hur man vill. Nackdel: Lite svårt att göra om man exempelvis sover eller inte är hemma.....

Andra parametrar??? Kan man tänka sig något med VB-diff och TS-Diff? Eller någon annan parameter. Tänk nu....... ??? ???
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2005, 20:31:28 »
Jag är inte helt med på vid vilka tillfällen din pump trillar ned på så stort gradminuterunderskott så det startar ts.
vid vilka sitruationer intreffar detta?

vad händer om du justerar vb diff vp lite titare än vad du har idag? räcker ju att du har en eller 2 graders marginal. komer inte detta att starta pumpen tidigare om du faller ned snabt på mycket låg vb-fram. elle det kanske du inte gör? redog gör lite nogrrannare när & hur deta inträffar så ska vi se om jag förstår
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2005, 20:33:28 »
Man kan ju även fundera på vilket som händer oftast.

Här i Sundsvall så är det betydligt oftare runt -8 än -13 så för min del är det värt att ta "TS-smällen" då den kommer än att den skall vara ofta.

180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2005, 20:42:29 »
Jag är inte helt med på vid vilka tillfällen din pump trillar ned på så stort gradminuterunderskott så det startar ts.
vid vilka sitruationer intreffar detta?

vad händer om du justerar vb diff vp lite titare än vad du har idag? räcker ju att du har en eller 2 graders marginal. komer inte detta att starta pumpen tidigare om du faller ned snabt på mycket låg vb-fram. elle det kanske du inte gör? redog gör lite nogrrannare när & hur deta inträffar så ska vi se om jag förstår

Jag tror att VP stoppar för tidigt. Den måste arbeta upp ett vissa extra grad minuter. >Sen skall´den ta igen sig för att klara en ny uppkörning igen. Detta gäller allra helst vår och höst.

Jag tänker också på att ej få för många start och stopp. Jag tror din inst skapar det.
Fråga mej ej hur jag tänker. Detta är bara mina direkta reaktioner på vad som händer.


Janne
« Senast ändrad: 20 februari 2005, 21:03:01 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2005, 20:55:11 »
Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.

är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!