Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorbyte pÃ¥ en Villa Classic 75.  (läst 24292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« skrivet: 08 april 2014, 19:18:30 »
Fick för några dagar sedan ett HP-larm. Denna gång kunde jag ej stänga av det genom att stanna VP'n och sedan gå till Auto-läget. Gjorde anläggningen helt strömlös men ingenting hjälpte. Så fort jag gav VP'n ström tillbaks kom larmet samt oviljan att gå som ett brev på posten. Har kollat upp alla delar jag kunnat och allt verkade OK. En tekniker var hemma hos mig idag och det retar mig oerhört att jag i tron att jag kollat allt fick se honom upptäcka ett kabelbrott till Högtryckspressostaten på c:a 4 sekunder. Nåväl, allt gott. Ett enkelt litet elfel som med kabelskalare/presstång samt ny kontakt ordnades på några minuter.

Dilemmat är att jag ansett att min VP morrat mer och mer då den arbetat. Alltså själva arbetsljudet har tilltagit det senaste året och jag kan tycka att jag hör den i stora delar av huset då den vid drift ej längre är speciellt tystlåten av sig. Frågade om jag på något sätt kunde få ned ljudet samt vibrationerna ifrån VP'n men fick till svar att teknikern nog i ärlighetens namn ansåg att det enda som skulle hjälpa var ett kompressorbyte.
I samma veva som det skulle ske skulle man då byta både torkfilter samt expansionsventilen.
Jag vet ej varför men han sade att man gör så.
I arbetstid skulle detta nog behöva ta en hel dag i förfogande.
Med allt arbete av att byta delarna, demontera, montera, svetsa, lufta, fylla på, provtrycka, mm + kostnaden av materialet d.v.s. ny kompressor med tilläggsdelarna ovan gör att jag nu står inför frågan,

Hur gör jag nu??? Vill därför få er input och lite råd. Hur skulle ni ha gjort?

Han sade att han hade gett mig rådet att helt byta VP om den varit några år äldre.
Ansåg dock att även om den nu är c:a 12 år gammal så är den ändå så pass "ny" så att det är värt att göra detta byte på den.

Vad är det för kostnad på det? Kan man själv jaga delar för att hålla kostnader nere?

Enligt honom var det de vibrationer som jag har i min VP som gjort att kabeln gått av.
Höll i ett antal prylar och bums så gick allt tystare igen. När han släppte började vibrationerna igen och han sade att han nog snart skulle vara hos mig igen för att laga något ytterligare.

Vet inte vad jag förväntar mig för svar men det vore skönt med er input som sagt i detta ämnet.
Vad finns det för alternativ till att gå på hans förslag rakt av.
Har ej fått offert men skall ta in en sådan ifrån den firman.

Vad tror ni dignitärer och kunnare inom VP-världen vars kunskap jag så djupt avundas.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #1 skrivet: 08 april 2014, 19:43:31 »
Inte för att jag är någon dignitär eller speciellt kunnig heller för den delen :)

Men jag hade bett om 2 offerter, 1 för rep och 1 för byte av hela pumpen. Jag antar att det finns fördelar med en ny pump som kan motivera ett högre pris. Jag skulle samtidigt passat på att titta på andra märken och be om fler offerter. Det kostar bara tid att fråga :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #2 skrivet: 08 april 2014, 20:01:30 »
jag tror på byte, värmepumparna har utvecklats och fakturan blir stor, det tar längre tid för dem att laga än att sätta dit en ny. Dessutom skulle du kunna fundera på att ställa dit den själv, det är ganska lönsamt.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #3 skrivet: 08 april 2014, 20:22:21 »
Självklart går det att ta in fler offerter och det skall också ske. Dels ifrån olika företag och då också per automatik fler märken på marknaden.

Vill minnas att totalentreprenaden 2002 för borrning, installation, VP mm gick på i runda slängar drygt 100.000:-
Frågade teknikern nu idag vad han trodde att kompressorbytet mellan tummen och pekfingret skulle kunna gå på och fick en gissning på någonstans uppemot 20.000:- inkl allt. Får väl se vad just den offerten säger.

Nya värmepumpar kontra gamla borrhål. Hur funkar det? Är man tvungen att fördjupa alt borra nytt eller kan den förbättrade effektiviteten göra att man kan använda gamla hål och "få ut mer" av anläggningen?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #4 skrivet: 08 april 2014, 23:17:10 »
"uppemot 20 000:- inklusive allt" blir nog "allra lägst 20 000:-, oförutsett tillkommer."

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #5 skrivet: 08 april 2014, 23:44:40 »
Byta kompressor innan den är trasig känns lite overkill.

Jag vet inte, men jag skulle nog ha satsat på trötta kompressorfötter. Att något inuti kompressorn skulle ha blivit skevt tror jag inte riktigt på. Om det är så, så är du nog bara någon timme från totalhaveri.

Jag hade nog också tittat på en ny maskin om jag själv kunde byta. Då blir det inte mycket dyrare. Allt annat är ju annars gammalt. Pumpar är inte billigt, styret - finns det reservdelar om något år? Osv.

Sen har det ju hänt en del på dessa år. Nu är det snart lagkrav på energieffektiva pumpar. Kylkretsarna har lite bättre prestanda.

Mitt tips är, kolla fötterna!

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #6 skrivet: 09 april 2014, 08:33:21 »
Sanntos/  Du har kanske rätt. Jag kanske missförstod det hela grovt och den kostnaden var mer som en framkörningsavgift med senare tillägg för själva resan.

GöranA/ Tack för rådet. Skall kolla fötterna. Frågan är bara vilka av dem? Det känns ju dock som att allt rör sig lätt och ledigt då dämpningen sker i flera led. Det som skallrade mest vid gången är de spiralformade rören ovanför kompressorn. Högtryckspressostaternas elkontakter sitter ju fast men plasthylsorna till dem skallrar likt en skallerormssvans.

Stort tack till alla er som väljer att ger mig er input.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #7 skrivet: 09 april 2014, 08:57:37 »
Inte för att misskreditera någon, men reparatörerna tjänar fina pengar på kompressorbyten... ::) Antagligen bättre än på byte av hela pumpen med allt jobb och bärande det innebär.

Kör tills det rasar tycker jag och satsa därefter på en helt ny anläggning. En ny pump är något effektivare, men inte såpass att det motiverar ett förtida byte tycker jag...

Kompressorn ska i alla fall inte vibrera något nämnvärt. Kolla som sagt upp gummifötterna och annat som kan påverka.
Lägger man handen på kompen i vår Villa 75 så känns det ju att den går, men det är absolut inga större vibrationer det handlar om.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #8 skrivet: 11 april 2014, 20:53:17 »
Hur många uppsättningar av fötter/upphängningar finns det i skåpet och vilka är det man byter ut främst.

Är det någon av er som gjort detta på era skåp?
Kostnad på detta?

När det gäller vibrationer så tycker jag att de visserligen tilltagit, (eller om det är ljudet på skåpet som tilltagit och fått mig att även reflektera över vibrationerna).
Dock tycker jag att det alltid funnits problem med vibrationer hos mig.
Det var många år sedan jag ledsnade samt löste problemet med att som exempel expansionskärlet på brinekretsen behövde en liten bit gummiband instucken uppe på ventilen så att hatten ej skallrade.
Låter kanske löjligt detta men ibland skulle man nästan vilja baxa skåpet några cm i någon riktning för att se vad som händer. om det skulle börja gå tystare kanske, eller vibrera mindre.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #9 skrivet: 11 april 2014, 21:19:01 »
Det är nog inte så konstigt om det med åren blir mer ljud, särskilt om du tvingats mecka dit lite gummibitar osv på olika ställen.
Det sitter oftast 3 gummielement under kompressorn, de borde vara rätt lätta att byta.
Men jag tror mer på att kolla upp varför det blir ljud, om du håller i olka saker och det blir tyst så borde du kunna komma fram till var det ligger emot.
Flexslangar som ska användas mot husets värmesystem kan ha dragits felaktigt, ta några bilder på olika delar och lägg upp här så ska vi se vd vi kommer fram till!
Hade också satsat på att köra tills det rasar, allt för ofta har vi hört rådet "kompressorn är slut", för att ta det på allvar..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #10 skrivet: 14 april 2014, 17:38:33 »
 FiR JAG HATAR MIN VÄRMEPUMP!!!  FiR

Okay, det där var omoget av mig men det är sant.
Varför kan inte livet få vara harmoniskt och problemfritt?
Nu har vi vaknat på ett annat humör och ger LP-larm istället.

Återställde på morgonen genom att ställa i OFF-läge och tillbaks till AUTO-läge. Nytt LP-larm när jag kommer hem och jag tar till samma åtgärd igen varvid pumpen den sista gången snart gick igång för att efter kanske 10 sekunder stänga av & larma igen och nu kan jag inte stänga av det larmet heller.

Fyllde på någon liter i expansionskärlet för brinevätskan bara för att fylla på ordentligt. Det var dock inte alarmerande lågt innan så ser inget problem där egentligen.

Vet dock inte vad jag kan göra själv och jag börjar bli sÃ¥ in i hel-ete trött pÃ¥ saker som inte fungerar.  :::_)
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #11 skrivet: 14 april 2014, 18:24:04 »
Snurrar pumpen på kalla sidan?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #12 skrivet: 14 april 2014, 18:31:09 »
Om det är LP-larm kan det gärna inte vara kompressorn som krÃ¥nglar. Troligtvis är det expansionsventilen som släpper fram för lite gas sÃ¥ att trycket i förÃ¥ngaren blir för lÃ¥gt, alternativt igensatt filter. Det kan vara därför kompressorn har gÃ¥tt hÃ¥rdare, det blir högre tryckdifferens över kompressorn. 

Men kontrollera först att köldbärarpumpen snurrar. Det räcker inte med lyssna på den, den brummar även om pumphjulet står still. Kontrollera helst också vad det är för köldbärartemperaturer när pumpen går, om det är en onormalt hög differens.

Skulle det vara problem med expansionsventilen är det betydligt billigare än kompressorbyte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #13 skrivet: 14 april 2014, 20:20:01 »
Ni är för underbara ni som ger rÃ¥d, idéer, förslag pÃ¥ lösningar mm.  tummenupp

Jag har på brinekretsen utanför skåpet tagit loss den mässingskopp som sitter under på kopplingen för att komma åt det filter som sitter gömd bakom en segersäkring.
Det fanns inget speciellt fel på den och inget nämnvärt skit att finna eller ta bort. (6-7 små minimala sandkorn räknas inte)
Vad mer, jo att manuellt köra cirkulationspumpen på den kalla sidan är också gjort.
Jag har lekt med de 3-stegade läget och lyssnat på hur brinevätskan stannar av samt senare får rejäl och hörbar skjuts när man kör på det snabbaste läge 3. Vill påstå att det snurrar på bra där inne då jag kan känna på dels cirkulationspumpen inuti skåpet samt på ovan nämnda koppling utanför skåpet som blir kännbart kallare vid gång. Då den är oisolerad är det ju väldigt lätt att känna kyla samt meka med den.
Jag har också använt den tappventil/luftningskran utanför skåpet för att kolla att ingen luft finns.
Fyllde i samband med detta ett antal liters-kärl med brinevätska för att sedan hälla tillbaks i expantionskärlet ovan tappventilen.
Kan tyvärr inte bjuda på några temperaturer då bägge givare sedan tidigare gett upp.
Har också sedan tidigare skaffat nya tempgivare bara för att retsamt få se att Thermia bytt kopplingar på dem. Skulle försöka mig på att byta dem men insåg att de inte skulle passa ihop då hona bytts till hane, typ.

- Och, säger nu någon och tycker att el-sockerbitar är till för att köpas och skall användas.
Jo, dock blev jag less och det som skulle införskaffas har bara inte blivit av ännu.

Vad mer finns att rapportera? Jo, jag fick efter några timmar äntligen bort larmet så efter lite kärlek ifrån min sida provade jag att slå på den till AUTO-läge igen. Samma resultat som tidigare inträffade, d.v.s. 5-7 sekunders drift och PANG så var vi avstängd igen med larmande display.

Vad möts man utav...   ...FÖRAKT!!!

Vad händer om man skruvar på den kromade skruven mitt i en cirkulationspump?
Kan jag där bakom med något verktyg snurra på skovelhjulen?
Vet inte varför jag frågar annat än att jag är nyfiken på vad som finns där bakom.
 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #14 skrivet: 14 april 2014, 20:43:53 »
Det är där du kan se om pumpen snurrar, du ser motoraxeln och om du sätter en lite mejsel lätt mot axeln så vet du sedan om och hur den snurrar. Det kommer att läcka lite vatten men bara några matskedar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!