Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med oljud NIBE 1225 (Sälja 1,5Ã¥r gammal bergvärmepump; gÃ¥r det?)  (läst 72940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Kan du inte lyssna mot väggen med örat? Eller kommer endast via Rad..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Tjena johan
Har funderat en del på ditt ljudproblem och jag tror att jag kan komma med en intressant lösning.
För det första ska du inte tro att jag inte tror  pÃ¥ vad du säger att ditt oljud kommer frÃ¥n din komp.Men helt klar sÃ¥
ökar ditt oljud när ditt system får börja jobba vid kallare väder så helt klart så har du ett känsligt system.
Har pratat med en kompis som jobbar med ivt och han tycker att det är konstigt att nibe teknikerna inte kan komma överens om
vad ditt ljud kommer ifrån.Din vp jobbar som bekant med en växelventil och den har bara två lägen stängd eller öppen,Ibland
får man sätta dit en knäpptank för att minska ner knäppningar i system du får en mjukare framledningstemperatur ut i ditt system
för om inte få bort ljudet så minskar det markant.Därför föreslår jag att du ska sätta dit ett så kallat utjämningskärl så du får en
mjukare framledningstemperatur ,Vad jag fattar det som så kommer du byta till en vp av modell ivt och en tank sitter ju inte i vägen
om du nu skulle byta till ivt så har du redan en tank klar så investeringen är ju inte bortkastad.Jag tycker du ska fundera på mitt
förslag och prova och jag kom med förslaget till ivt killen och han trodde på iden.Vi får väll se vad andra tycker här på forumet.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig. :)

Ljudproblemet handlar inte om knäppningar, det är ett "ylande" ljud. Låter ungefär som när en microvågsugn går...
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
hej johan367 en lång tråd såg den i dag en himla resa

Tryckkärlet sitter fäst i källarväggen, en källarvägg som gränsar mot torpargrundshusdelen..

sitter det fast i väggen så häng upp det i stället eller så att den inte sitter fast i väggen


ang ljud i soffa ja ljudet kan komma via öppningar i typ lock panel osv tätade min lock panel

förra året det vart skillnad , i v-rummet som är ca 55 m2 kunde då höra ljud på olika ställen om man stod på rätt ställe så var det nästan tyst

mvh

Har hängt upp den igår och det blev ytterligare lite bättre.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Kan du inte lyssna mot väggen med örat? Eller kommer endast via Rad..?

Väggen vid soffan har inget ljud. Någon vägg i källaren har ljud i sig... I sovrummet kommer ljudet enbart via radiatorn. I vardagsrummet både i radiator, golv (rören till radiatorerna går ju där) och i "luften".
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
hej johan367

ändrade ljudet frekvens eller vart det dovare????

om rören ligger i golv botten eller hänger dom lösa ????
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
hej johan367

ändrade ljudet frekvens eller vart det dovare????

om rören ligger i golv botten eller hänger dom lösa ????

Dovare. Samma frekvens, så gott jag kan höra. Rören ligger under parketten.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Spela in ljudet på en laptop och kör en frekvensanalys.

Var skall han få den analysen gjord?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Spela in ljudet på en laptop och kör en frekvensanalys.

Var skall han få den analysen gjord?

Det finns ju många program som har detta inbyggt. Till Mac använder jag Amadeus Pro när jag vill spela in ljud digitalt, och det finns inbyggd spektrumanalys i det. Jag brukar använda det nar jag vill ta reda på frekvensen hos nån djup baston in nån låt.

http://www.hairersoft.com/AmadeusPro/AmadeusPro.html

Rincón de España, med Bella Sonus, t ex har energi ner till 14 Hz. Det brölar på rätt duktigt :)

Om han spelar in ett ljudklipp kan jag analysera det om så är.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
hej johan367

kan vara rören i golvet som orsakar oljudet och att det är parkett så
man kan säga att hela rummet blir som en tom lÃ¥da och ljud fenomen  som har diskuterats här är relevanta (men det har du säkert listat ut )

en skiss/foto på huset med dom utsatta delarna vore en fördel

ang sov rummet låter det likadant (som en microvågs ugn)

du säger att det inte låter med elpatron men bara med pumpen igång

ökar flödena då, dvs ökar cirkulations pumpen hastighet ????

fabrikat på cirkulations pumpen ????

bor du i ett gammalt hus med en kretssystem  ????


ett tips ang inspelning , ljud analys , ton genering , brus osv .
Alla operativsytem stöds

     http://audacity.sourceforge.net/

mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det

Hej Johan!
Jag är förvånad över att inte Nibe intresserar sig för problemet.
Naturligtvis finns det en lösning.
Det kan knappast vara god PR för Nibe att valsa runt i detta forum.

Jag skulle skriva ett brev till Nibes VD Gerteric Lindquist och referera till denna tråd.
Be om tillstånd att lägga ut hans svar här.

Lycka till.
.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Spela in ljudet på en laptop och kör en frekvensanalys.

Var skall han få den analysen gjord?

Det finns ju många program som har detta inbyggt. Till Mac använder jag Amadeus Pro när jag vill spela in ljud digitalt, och det finns inbyggd spektrumanalys i det. Jag brukar använda det nar jag vill ta reda på frekvensen hos nån djup baston in nån låt.

http://www.hairersoft.com/AmadeusPro/AmadeusPro.html

Rincón de España, med Bella Sonus, t ex har energi ner till 14 Hz. Det brölar på rätt duktigt :)

Om han spelar in ett ljudklipp kan jag analysera det om så är.

Det är klämmigt av dig. Det gäller ju att kunna tolka/analysera ljudena rätt, och veta vilka komponenter i processen som kan orsaka dessa ljud med de specifika frekvenserna. Det är ju svårt för folk rent generellt att kunna köra en sådan analys. Personligen så hade jag kontaktat en specifik person på pappersbruket som sysslar med sån´t här. Alla har ju tyvärr inte den möjligheten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om han spelar in ett ljudklipp kan jag analysera det om så är.

Det är klämmigt av dig. Det gäller ju att kunna tolka/analysera ljudena rätt, och veta vilka komponenter i processen som kan orsaka dessa ljud med de specifika frekvenserna. Det är ju svårt för folk rent generellt att kunna köra en sådan analys. Personligen så hade jag kontaktat en specifik person på pappersbruket som sysslar med sån´t här. Alla har ju tyvärr inte den möjligheten.

Jag skulle nog sagt att jag kan köra en spektrumanalys och lägga upp en graf. Tolkningen lämnar jag till andra.  ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Dewe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
NÃ¥, hur gick det sedan?

Jag sitter i samma läge och skulle vilja höra om/hur det löste sig?

Mvh
/Johan

Irriterade Arne

  • Gäst
Irriterade Arne
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #208 skrivet: 03 mars 2012, 09:44:51 »
Skulle någon kunna svara på det jag vill veta; finns det något värde i pumpen? Vad tror ni den är värd?

Lösa problemet har vi i princip gett upp efter att TRE auktoriserade servicetekniker från NIBE har varit här och de kliar sig mest i huvudet.
Köp Rickards Sylodynkuddar och montera dessa innan ni gör något annat.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hejsan!

Har inte sett denna trÃ¥d förrän nu  :D
Min mormor har en Nibe Fighter 115/7 med exakt samma jävla oväsen  fiR:
Den värmer och fungerar men för ett jädrans liv  >:D
Nibe skiter i allt och bara allmänt krånglar och hänvisar till installatören, som har gått i konkurs, hänvisar visare till en annan installatör som är en riktig skojare med dåligt ryckte och till råga på allt oxå skiter i installationen.
Nibe skiter uppenbarligen i vissa kunder och lever sig nöjda på de som håller käft och inte för väsen.
I nuläget har det anlitats en jurist som ska dra igÃ¥ng en process emot Nibe  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!